multiplex Easystar deel 2.

De X-16 regelaar heeft wel een onderspanningsbeveiliging maar die staat ingesteld op 6x0,9V=5,4V (op basis van 6 cellen NiMH). Voor een LiPo is dat aan de erg lage kant en 2,85V/cel is het minimum, met 3,0V/cel zit je heel veilig. Dus de X-16 is wel te gebruiken maar zal de levensduur van je LiPo toch wel enigszins verkorten als je je accu tot de beveiliging leeg vliegt.

En anders de informatie uit deze post gebruiken. Prima regelaartje met een uitstekende beveiligings voor LiPo's. Als je onder de 3V/cel komt (6V vor 2S dus) dan kun je geen gas meer geven en stopt de motor. Alle servo's en zo werken dan nog wel gewoon. Dan doe je het gas helemaal dicht, wacht een seconde en maximaal half gas kun je keurig landen.

Een 2S LiPo is prima te gebruiken omdat de spanning van een LiPo heel lang constant blijft, gemiddeld 3,7V per ce, 7,4V voor een 2S. De spanning van een NiMH zakt langzaam in en is gemiddel 1,0V per cel en slechts 6,0V voor 6 cellen. Dus met een LiPo hebt je heel lang hetzelfde en is het ineens afgelopen terwijl je bij NiMH langzaam aan merkt dat "de fut" er uit is. ;) Als je een LiPo neemt, kies dan een LiPo van minimaal 20C, die kan continu 20x de standaard capaciteit leveren. Dus een 2S 20C LiPo van 2500mAh kan continu 50A leveren. Uiteraard wel ten koste van de totale ontlaadduur. Waar 2,5A gedurende een uur geleverd kan worden, wordt de 50A slechts geduren 3 minuten geleverd en dan is de accu leeg (want 1/20 van 60 minuten = 3 minuten :?). Een Permax 400 met APC-E 6x4" gebruikt vol gas circa 7,5A. Dus 20 minuten continu vol gas vliegen met een 2S 20C 2500mAh accu is geen probleem. Als je wat gaat zweven en half gas vliegt dan kun je makkelijk een uur redden. 8O

Kies een 2S LiPo met een beetje flinke capaciteit, 2500mAh of meer, en minimaal 20C met een gewicht tussen de 140 en 190 gram. Een NiMH-cel weegt kaal circa 23 gram. Dus een 6 cellen NiMH pakket weegt al 138 gram, 8 cellen al 184 gram. En daar komt nog vanalles bij aan verbindingstukjes, krimkous etc. Hou in gedacht dat goedkope LiPo's ook als zodanig presteren en wat op de sticker staat lang niet altijd waar is, zeker niet bij "chineze" LiPo's. :?

En denk er aan dat je LiPo's nagenoeg altijd met een goede balancer moet laden om de levensduur van de accu te verlengen. LiPo's hebben een speciale laadstand op de lader. Gebruik NOOIT een NiMH/NiCd lader zonder LiPo stand. :nooo:

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik ga voorlopig met NiMh blijven vliegen en als ik de overschakeling naar een Brushless motor maak, koop ik ineens een nieuwe regelaar en goede LiPo's.

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik ga voorlopig met NiMh blijven vliegen en als ik de overschakeling naar een Brushless motor maak, koop ik ineens een nieuwe regelaar en goede LiPo's.
Zorg wel dat je tenminste met 7 cellen NiMH gaat vliegen. Dat beetje meer heb je nodig. Met 8 cellen wordt het echt leuk vliegen. ;)

Qua balans heb ik er 1 3S pakket van 1200mah in zitten en een 2S van 800.. Niet tegelijk aangesloten natuurlijk ;) Maar met de 3S kan ik lekker poweren met de EZ en met de 2S kan ik rustig een beetje zweven..

Oke, ik heb geen goede accu en dit doe ik dus even uit nood, maar dat terzijde :D

Verder heb ik zojuist mijn EZ voorzien van stickers. Heb nu geen fototoestel bij de hand, anders kon ik mijn creatie even laten zien ;)

Verder heb ik zojuist mijn EZ voorzien van stickers. Heb nu geen fototoestel bij de hand, anders kon ik mijn creatie even laten zien ;)
Kun je geen accuschakelaar ertussen maken? Ene accu leeg en dan overschakelen op de andere? 8O :lol: ;)

Stickervellen voor kleuren laserprinters en die bij de baas door de printer jagen is leuk. Thuis creatief met photoshop en vervolgens op je vlieger plakken.

easy-pimp_my_flight.jpg

En in eens bedenk ik mij dat er een webcam in mijn eeepc zit... Kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, maar het gaat om het idee toch? ;)

ez01.jpg

ez02.jpg

Wat je niet ziet is de oranje bies over de stuurstangen naar achteren toe.

Mijn Easy* met aileron mod:Fade-color:

full

full

full

full

Moet de ailerons nog testen maar het is hier @#* weer:(

Laatst bewerkt door een moderator:
Okay, voor de fotofanaten onder ons. ;) Mijn EZ was zo opgebouwd:
Ziet er fraai uit... :D
Alleen, nu je de camera schuin hebt staan moet je zorgen dat het toestel als je foto's maakt recht hangt over z'n langs- én over zijn dwarsas. Dat lijkt me wel een beperking... als je 'm 90º dwarsuit laat kijken heb je dat niet...
En, inderdaad zijn al je horizonnen dus scheef, dat vind ik jammer.
Zo te zien moet je camera aan de neuszijde wat lager komen te zitten (of een beetje duiken als je fotografeert, dat kan natuurlijk ook...)
Maar, het werkt wél! :worship:

En, inderdaad zijn al je horizonnen dus scheef, dat vind ik jammer.
Dat kwam voornamelijk door de onervarenheid met vliegen. :oops: De meeste van deze foto's zijn gemaakt toen ik nog maar een paar maanden vloog met de EZ (daarvoor alleen nog maar autootje gereden in dezelfde zandbak ;)). Vandaag de dag op de MiniMag zijn de foto's stukken beter en niet meer 1 op 200 die gelukt zijn maar gewoon een hele serie knappe foto's waar de horizon recht staat. 8) :mrgreen:

De originele plaatjes zijn 7 Megapixel dus in photoshop alles rechtzetten is geen probleem. :lol:

Gistermiddag even een vlucht gemaakt boven ons dorp met een hele mooie luchtfoto als eind resultaat. Alleen vond ik de EZ een beetje lastig vliegen en ook wel wat eng zo dichtbij de bewoonde wereld, dat ik na 1 vlucht de kist direct weer ingepakt heb. Ga er nu alleen maar mee op het veld mee vliegen.

De luchtfoto zal ik eerdaags eens posten, heb die nu niet bij de hand helaas.

Hier wat foto's van mij en mijn EZ in actie.

SDC10369.JPG

SDC10377.JPG

SDC10376.JPG

Even ter attentie van Rallyking
Ik zag deze foto en zie dat je een niet-standaard prop gebruikt.
Is natuurlijk geen probleem maar dit is een normale "trek"prop volgens mij, en geen duwprop.
Meestal is bij een prop de rechte kant de voorkant en de gebogen kant de achterkant.
Nu zal deze prop veel minder rendement hebben als waar hij voor bedoeld is!
Je kan 2 dingen doen:
1) een duwprop kopen en monteren
2) deze prop achterstevoren monteren (zoals Multiplex ook doet met de standaard Prop)

full

Veel succes met de EZ*
Ik heb de laatste dagen lekker gevlogen met die van mij, maar 1 start ging mis door verkeerd zwaartepunt (stomme fout, ik heb 2 accu's van verschillend gewicht, nu op de lichte accu een stukje lood geplakt zodat ik de accu kan wisselen zonder problemen met het ZWPT) de cockpitkap kwam los en vloog in de draaiende prop.
Dus prop los en sluiting van kap gebroken.
Inmiddels weer geplakt, morgen vliegen?

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
Even ter attentie van Rallyking
Ik zag deze foto en zie dat je een niet-standaard prop gebruikt.
Is natuurlijk geen probleem maar dit is een normale "trek"prop volgens mij, en geen duwprop.
Meestal is bij een prop de rechte kant de voorkant en de gebogen kant de achterkant.
Nu zal deze prop veel minder rendement hebben als waar hij voor bedoeld is!
Je kan 2 dingen doen:
1) een duwprop kopen en monteren
2) deze prop achterstevoren monteren (zoals Multiplex ook doet met de standaard Prop)
Dit is een APC-E propellor en die werken perfect op een EZ. Ik heb die er ook altijd op gehad (6x4"). Alleen niet met de 4004kV, daar zat een nitro-racer-prop op omdat de E-prop anders te snel draaide. APC levert deze propellors in normale en pusher uitvoering. Het enige verschil daartussen is dat de spoed tegengesteld is.

De propellor is goed gemonteerd, de bolle kant staat naar voor want die schept de lucht en duwt deze over de vlakker wordende kanten naar achteren.

APC levert deze propellors in normale en pusher uitvoering. Het enige verschil daartussen is dat de spoed tegengesteld is.
Om misverstanden te voorkomen: een electromotor kan je links- of rechtsom laten draaien en dus kan je een normale prop als pusher gebruiken, als de bolle kant maar naar voren in de vliegrichting zit.

Een brandstofmotor (de meeste althans) kan niet probleemloos de andere kant op draaien, dus moet je dan een speciale prop hebben. Prop omdraaien helpt niet (geeft net zo'n soort effect als met het bekende getal 69...)

Om misverstanden te voorkomen: een electromotor kan je links- of rechtsom laten draaien en dus kan je een normale prop als pusher gebruiken, als de bolle kant maar naar voren in de vliegrichting zit.
Yep, correct. Vergeten te vermelden. :oops: Het zijn precies dezelfde propellors voor mensen die te lui zijn de polen op de motor om te wisselen. :? :lol: ;)

(Sleurhutje, ik wist wel dat jij het wist, maar voor sommigen die dit draadje lezen zou het nieuws kunnen zijn...)

is er een landings gestel te koop voor de EZ* ?

en zo niet hebben jullie mischien dan nog tips om er een te maken waarmee ik in gras kan opstijgen en landen ?

alvast bedankt!

groetjes

Nee, die is er niet. Maar als een fietsspaak neemt, die afknipt op zo'n 15cm lengte en aan beide uiteinden maak je twee wieltjes met een diameter van zo'n 65 à 70mm dan is dat geen probleem. Plak een stukje triplex onder de rom en schroef met twee klemmetjes de spaak er op vast. Met een beetje creativiteit kun je de spaak ook wel vebruigen tot een meer realistisch ogend landingsgestel.

helling zweven

afgelopen weekend de Easystar ( org uitvoering) van een duin gevlogen met windje 4 pal op de duin. Samen met een vriend die ook een ES heeft ( vette power en rolroeren) geprobeert helling te zweven en moet zeggen het was een succes.

super lang met een setje batt kunnen vliegen en nog maar voor 1/3 leeg. De motor bijna niet aan hoeven doen alleen als ik over de duin kwam was extra aandrijving nodig.

Een out of controle looping gemaakt met een verticale neuslanding als gevolg, de ES zat zo ver in de grond dat de vleugel een afdruk in het zand gemaakt heeft. uitgraven functies testen en jawel alles nog werkend dus ding weer de lucht in.

NA de sessie zaten we met zijn tweeen op de camping tussen mensen die niets van onze ervaringen begrepen. maar wij keken elkaar aan en we wisten genoeg, het was puur genieten.

groet Freeflyer

De mijne is ook van het weekend ingevlogen.
Met een 2200 kv binnenlopertje en een 6 keer 4 prop, gaat ie als een speer.
Lekker naar een flinke hoogte brengen motor uit en dan een beetje zweven.
Ondanks het een echt beginnersvliegtuig is toch veel plezier aan beleefd,
Nu eens kijken om netjes een fotocamera erop te krijgen en dan plaatjes schieten.

Gr, Moelie.

ik ben nieuw op dit forum en nieuw in het vliegen.
maar ik ben van plan om een mooi beginners zweef elektro vliegtuigje te gaan kopen.
nu lijkt mij de easystar een geschikt vliegtuigje.
hebben jullie tips voor mij en sites waar ik hem kant en klaar kan kopen met afstandsbediening met alles erop en eraan?

alvast bedankt.

hallo,

ik heb laatst een wild hawk gekocht, wat simpelweg een kopie is van de easystar. (voordeel dat hij 105€ rtf is)

nu ben ik van plan deze combo te kopen:

(ParkJet Combo) 2212-06 V2 (Super-Sonic) Brushless Combo - $..

alleen wat voor lipobatterij moet ik hierbij nemen, en wat kost zo'n 1? heb daar geen verstand van.

edit:
http://www.graysonhobby.com/catalog/product_info.php?products_id=719

is dit wat? staat er als best verkocht, neem aan dat het een 3cell is dus. en dat vinden sommige iets teveel voor deze vliegtuigen ofniet?

edit2: nog 1
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=140318519058

Laatst bewerkt:
Back