multiplex Easystar deel 2.

Waar basseer je dit op, of kun je dit voor rekenen?
Volgens mij moet het wel kunnen, technisch gezien dan, afgezien van dat hij mss TE snel word
Op harde getallen van dit apparaat...
bushnell_radar_gun.jpg

En die meet akelig nauwkeurig, in de praktijk vergeleken met een echt radarpistool van de politie en met diverse GPS apparaten. En de metingen zijn nagenoeg recht op de voorkant of de achterkant zodat er geen extra hoeksnelheden van toepassing zijn. :teacher:

Als je gaat uitrekenen dan gaan alle rekenprogramma's volledig op tilt. Die stoppen en waarschuwen voor te hoge stromen, te hoge propellorsnelheden, buiten alles specificaties van wat dan ook etc. :oops;

(overigens is zo'n radarpistool ook leuk tegen scootergasten die er van overtuigd zijn dat hun brommer de 100km/u haalt en het in de praktijk slechts 71km/u blijkt te zijn :lol:)

Ok, dan koop jij geen RTF model. :p RTF = Ready To FLy, oftewel : alles in begrepen, van propeller tot zender lader en accu.;)
Waar ben je van plan de EZ* te kopen ? Een 20A regelaar zal zeker volstaan.

Ik veronderstel dat je een ultramat 15 van graupner bedoeld ?
Welke servo's ga je gebruiken ?

grts

niels

Ik wil hem gaan kopen bij elbehobbysupply in rijen.
Het is EZ* ARF :mrgreen: dus dan moet ik een 20 A hebben.
De ulytamat 15 is van graupner ja, dan kan ik er later ook nog meer vooruit, meteen een goede lader is nooit weg.
En als de man me aanraad op lipo te vliegen neem ik 2*2100 dat moet voldoende zijn voor de PERMAX 400/6V toch?

Zeer goede keuze om voor de standaard motor te gaan.
2S lipo geeft in combinatie met deze motor voldoende pit voor een beginnende vlieger.
Al die adviezen ok een zware brushless te monteren horen niet thuis in dit draadje voor BEGINNERS!
Een Lipo heeft veel meer capaciteit als een Nimh en je kan dus veel langer in de lucht blijven,
Houdt er rekening mee dat een Easystar circa 150 gram in de neus nodig heeft om het zwaartepunt goed te krijgen.
Dit is precies het gewicht van een 1100 Mah Nimh accu. (7 a 8 cellen)
Een 1100 Mah Lipo is veel te licht (zit je rond de 75 gram).
Dus of extra lood in de neus of een zwaardere Lipo!
Vliegen met een zwaartepunt te ver naar achteren naakt het vliegtuig zeer lastig bestuurbaar en is vragen om problemen!
Zwaartepunt iets te ver naar voren maakt de kist neuslastig maar is niet gevaarlijk.
De regelaar die Multiplex adviseerd (de X-08) is niet geschikt voor Lipo's.
Neem dus gelijk een goede (brushed) ESC die ook geschikt is voor Lipo's.
Meer als 10 Amp zal je niet nodig hebben.

Ik denk niet dat de 400 motor lang zal leven op 3S lipo's, en met 2S lipo's zal hij niet veel meer als 8 amp trekken op 7,4 volt
Wil je later de EZ* sneller maken (en hij leeft nog ;) ) dan kun je dan beter dan een brusless motor, met 18 amp brushless regelaar en 3S lipo's nemen.

Succes Willem

De regelaar die Multiplex adviseerd (de X-08) is niet geschikt voor Lipo's.
Neem dus gelijk een goede (brushed) ESC die ook geschikt is voor Lipo's.
Meer als 10 Amp zal je niet nodig hebben.

Ik denk niet dat de 400 motor lang zal leven op 3S lipo's, en met 2S lipo's zal hij niet veel meer als 8 amp trekken op 7,4 volt
Wil je later de EZ* sneller maken (en hij leeft nog ;) ) dan kun je dan beter dan een brusless motor, met 18 amp brushless regelaar en 3S lipo's nemen.

Succes Willem

Klopt helemaal !!!
Multiplex heeft een andere regelaar die ikzelf in gebruik heb en die wel geschikt is.

Regelaar MULTIcont X-16 #72271

007227101.jpg

Succes en veel plezier.!!!

Al die adviezen ok een zware brushless te monteren horen niet thuis in dit draadje voor BEGINNERS!
Helemaal mee eens, maar de vraag komt al snel of achterlijk snelle brushless motoren te gebruiken zijn. Ervaren vliegers wijzen dan op de gevolgen (en raden het ook af). :teacher:

Zoals inderdaad gezegd, is een LiPo met een beetje gewicht aan te raden. Ik heb vanaf de eerste dag gevlogen met een Graupner 2S 3200mAh LiPo, die weegt 186 gram en lag ongeveer 4cm vanaf de voorkant van de neus. Samen met een gewone Permax 400, een 30A regelaar met LiPo saver voor 2S (€18,50), een propelloradapter voor een 2,3mm as (€3,25) en een APC-E 6x4" propellor (€3,15) heb je een perfecte setup waarmee je zelfs met gemak nog 120 gram extra aan fototoestel mee kunt nemen. ;) De propellor vliegt zoveel beter dan de standaard zwarte propellor, echt een aanrader. Gewoon een uur vliegen zonder accu te wisselen (bij veel zweven de hele middag).

Op harde getallen van dit apparaat...

En die meet akelig nauwkeurig, in de praktijk vergeleken met een echt radarpistool van de politie en met diverse GPS apparaten. En de metingen zijn nagenoeg recht op de voorkant of de achterkant zodat er geen extra hoeksnelheden van toepassing zijn. :teacher:

Als je gaat uitrekenen dan gaan alle rekenprogramma's volledig op tilt. Die stoppen en waarschuwen voor te hoge stromen, te hoge propellorsnelheden, buiten alles specificaties van wat dan ook etc. :oops;

(overigens is zo'n radarpistool ook leuk tegen scootergasten die er van overtuigd zijn dat hun brommer de 100km/u haalt en het in de praktijk slechts 71km/u blijkt te zijn :lol:)
Ik zei dus "afgezien dan dat hij te snel word" mijn vraag was reken mij eens voor waarom het niet kan! mijn vraag was niet word hij te snel?

Volgens de specs van de motor kan hij 4 tot 14 volt aan met een 7*4 prop, ik gebruik een 6*4

Maar goed ik wil het wel geloven hoor ben gewoon nieuwschierig naar de berekening hier achter..
Trouwens: overpowerd bestaat niet, slechts overgewicht:lol:. lemiet van het vermogen op je model is dus het gewicht ervan....en half gas is om te kunnen landen.......hahaha:lol::lol::lol:

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens de specs van de motor kan hij 4 tot 14 volt aan met een 7*4 prop, ik gebruik een 6*4

Bij 4 volt moet je een dusdanig grote prop gaan gebruiken waardoor de werking weer op niets slaat en voor ons niet te gebruiken is. Op 14 volt moet de prop dusdanig klein zijn wil de motor vermogen leveren, maar dat is voor ons ook niet bruikbaar meer. Zo kom je op een middengebied waarin een electromotor voor ons bruikbaar is met een prop die dan ook nog voldoende trekkracht levert. Het is niet alleen de voltjes die je erop zet, maar meer de Amperetjes die je er doorheen jast. Hier moet je dus een gulden middenweg zoeken.

De motor die jij opnoemt heeft een KV van 4000, dat wordt dus een heel kleine prop of EDF om een goed rendement over te houden en is dus niet echt bruikbaar op de easystar. Beter een motor nemen in diezelfde maat met een KV van 2000 en dan een 5x4 prop.

Een week later en mijn EZ heeft gister voor het eerst gevlogen.. Windkracht 4 a 5 aan de kust.. Ietwat harde wind, maar het ging net ;) Rugvlucht ging ook goed, alleen kon ik toen niet meer rechts of links sturen (heb enkel richtingsroer). Ga er vandaag de nodige stickers op plakken en camera monteren. Hopelijk wordt het vandaag nog een beetje droog weer, dan kan ik wat mooie mugshots schieten van ons dorp :D

Pracht toestel! Vlieg hem met 2S en 3S. Met de 2S prima stukje gezwoven (gezweeft?). Met de 3S gaat ie nog best rap (standaard motor). Er komt geen borstelloze in bij mij, misschien dat ik daar op den duur een nieuwe eens voor koop. Deze is enkel voor foto's en filmen.

....ben gewoon nieuwschierig naar de berekening hier achter..
Berekenen doen kersverse wildvliegers niet, die doen alles volgens het Trial & Error principe. :rolling:

Trouwens: overpowerd bestaat niet, slechts overgewicht:lol:. lemiet van het vermogen op je model is dus het gewicht ervan....en half gas is om te kunnen landen.......hahaha:lol::lol::lol:
Overpowered geld voornamelijk voor de techniek. Ik vlieg nu een MiniMag om foto's te maken en daar zit een dikke brushless op. In combinatie met een 8x6 prop gaat dat prima, eindeloos vertikaal etc. Maar op 3/4 gas gaat-ie even snel als vol gas. Het enige verschil is dat bij vol gas de motor sneller wil dan het vliegtuig kan met als gevolg dat de complete motor er een paar keer uitgerukt werd. :? (ondertussen opgelost met een aardig stevige constructie ;)) Dus in dit geval is de beperking de vliegr die teveel wrijving veroorzaakt. Dezelfde setup op een 92cm Monsun vloog aanmerkelijk sneller.

Je propellor kan snelheden halen waarbij inefficiënt wordt. Het enige wat je dan nog doet is heel veel vermogen stoppen in iets wat niets extra oplevert. Gevolg is dus een enorm toenement stroomverbruik, een nog veel grotere warmteontwikkeling en uiteindelijk een uitgefikte motor en/of regelaar. :?

Een week later en mijn EZ heeft gister voor het eerst gevlogen.. Windkracht 4 a 5 aan de kust.. Ietwat harde wind, maar het ging net ;) Rugvlucht ging ook goed, alleen kon ik toen niet meer rechts of links sturen (heb enkel richtingsroer). Ga er vandaag de nodige stickers op plakken en camera monteren. Hopelijk wordt het vandaag nog een beetje droog weer, dan kan ik wat mooie mugshots schieten van ons dorp :D

Pracht toestel! Vlieg hem met 2S en 3S. Met de 2S prima stukje gezwoven (gezweeft?). Met de 3S gaat ie nog best rap (standaard motor). Er komt geen borstelloze in bij mij, misschien dat ik daar op den duur een nieuwe eens voor koop. Deze is enkel voor foto's en filmen.
Het standaard roertje stelt niet veel voor. Als je met alleen hoogte- en richtingsroer vliegt, is het vergroten van het richtingsroer een must. ;) Dat is echt een wereld van verschil.

En met 3S op een Permax 400 6V moet je wel oppassen dat je van een borstelmotor geen borstelloze motor maakt. Ik heb al twee keer gehad dat de koolborstels weg smolten en als brokjes eruit vielen. :? :lol: Vreemd genoeg houdt de ene Permax het veeeeeel langer vol dan de andere. Mijn eerste heb ik ruim 6 maanden gevlogen op 3S en de twee anderen sneuvelden binnen een paar weken.

Ik heb weeral raad nodig.

Momenteel vlieg ik met volgende setup :

Permax 400 Brushed motor
Multiplex X-16 Regelaar
6 Cell NiMh battery

Ik had graag nog een battery bijgekocht maar ik weet niet echt wat ik dan zou kopen. Een LiPo is een optie maar na heel wat lezen op het forum ben ik wat verward. Er zijn er die zeggen dat een 2s lipo goed is, anderen zeggen dat men regelaar daar niet goed voor is dus ik weet het nimeer. (ik kan niets van LiPo batt)

In de toekomst ben ik van plan een brushed motor te kopen dus als ik een LiPo batt koop dan zou ik deze graag ook nog kunnen gebruiken. of is het mss beter dat ik gewoon nog een NiMh batt koop en als ik overschakel naar een brushed motor, ik een gepaste LiPo koop.

Wat denken jullie wat ik het best doe?

BTW. ik heb ook ergens gelezen dat de prestaties van de motor omhoog gaan bij het gebruik van een LiPo. Klopt dit?

Bij 4 volt moet je een dusdanig grote prop gaan gebruiken waardoor de werking weer op niets slaat en voor ons niet te gebruiken is. Op 14 volt moet de prop dusdanig klein zijn wil de motor vermogen leveren, maar dat is voor ons ook niet bruikbaar meer. Zo kom je op een middengebied waarin een electromotor voor ons bruikbaar is met een prop die dan ook nog voldoende trekkracht levert. Het is niet alleen de voltjes die je erop zet, maar meer de Amperetjes die je er doorheen jast. Hier moet je dus een gulden middenweg zoeken.

De motor die jij opnoemt heeft een KV van 4000, dat wordt dus een heel kleine prop of EDF om een goed rendement over te houden en is dus niet echt bruikbaar op de easystar. Beter een motor nemen in diezelfde maat met een KV van 2000 en dan een 5x4 prop.
@Theo: Kijk daar kan ik wat mee, alleen 4000kv wat betekend dat? volgens specs maakt deze motor 4000 rpm per volt betekend: 4000*11.1=44400tpm:mrgreen: ?? heb ik dat goed?

Maar vlieg deze motor nu met 2s lipo en dat gaat geweldig iig.

Laatst bewerkt door een moderator:
De x-16 kan 2-4 cellen lipo's aan.

In de toekomst ben ik van plan een brushed motor te kopen dus als ik een LiPo batt koop dan zou ik deze graag ook nog kunnen gebruiken. of is het mss beter dat ik gewoon nog een NiMh batt koop en als ik overschakel naar een brushed motor, ik een gepaste LiPo koop.

Bedoel je niet dat je in de toekomst een brushless motor zou kopen of..?

Zelf vlieg ik op 7 en 8 cellen nihm 1400 mah, hiermee heb ik power genoeg, 3-4 bft gaat de 7 cel wel in een slakkengangetje tegen de wind in. :p 8 cellen is eigenlijk ideaal.
Of een 2s 2200 mah lipo, dat moet goed gaan volgens mij.

grts

niels

@Theo: Kijk daar kan ik wat mee, alleen 4000kv wat betekend dat? volgens specs maakt deze motor 4000 rpm per volt betekend: 4000*11.1=44400tpm:mrgreen: ?? heb ik dat goed?

Maar vlieg deze motor nu met 2s lipo en dat gaat geweldig iig.

Idd, Kv = toeren per volt.;)

niels

Het standaard roertje stelt niet veel voor. Als je met alleen hoogte- en richtingsroer vliegt, is het vergroten van het richtingsroer een must. Dat is echt een wereld van verschil.

Kort en bondig, Bullshit. Richtingsroer is groot genoeg voor de beginner en als je de uitslagen groot genoeg zet ook voor jou.

@ Dopy, als je regelaar het aankan dan mag je gerust op een 3s lipo vliegen met die motor. Hij slijt wel een stuk sneller, maar een nieuwe is niet zo gek duur en als je hier kijkt denk ik dat er genoeg mensen zijn die hem nog hebben liggen en aan jou willen overdoen voor een prikkie. En anders is de Jamara Pro 480 nog een heel goede upgrade voor 8 euro of zo.

@ Deeq2 Dat kan kloppen, op 2s lipo best te gebruiken voor jou doel, maar niet meer op 3s lipo.

Zoals Niels al aangaf KV is toeren per volt in de modelbouw.

Die berekening van jou klopt in principe ook wel alleen zijn er nog enkele verlkiezen die meetellen en de door jou gebruikte prop kan niet tegen die toeren. Bij de Graupner props zit een papiertje met een formule waarmee je het maximale teorental kunt berekenen van de betreffende prop. Helaas heb ik die formule nu niet bij de hand. De witte Gunther prop en de zwarte prop die MPX er nu bijleveren zijn niet bestand tegen meer toeren dan 15.000.

Wat denken jullie wat ik het best doe?

BTW. ik heb ook ergens gelezen dat de prestaties van de motor omhoog gaan bij het gebruik van een LiPo. Klopt dit?

De X-16 regelaar heeft wel een onderspanningsbeveiliging maar die staat ingesteld op 6x0,9V=5,4V (op basis van 6 cellen NiMH). Voor een LiPo is dat aan de erg lage kant en 2,85V/cel is het minimum, met 3,0V/cel zit je heel veilig. Dus de X-16 is wel te gebruiken maar zal de levensduur van je LiPo toch wel enigszins verkorten als je je accu tot de beveiliging leeg vliegt.

En anders de informatie uit deze post gebruiken. Prima regelaartje met een uitstekende beveiligings voor LiPo's. Als je onder de 3V/cel komt (6V vor 2S dus) dan kun je geen gas meer geven en stopt de motor. Alle servo's en zo werken dan nog wel gewoon. Dan doe je het gas helemaal dicht, wacht een seconde en maximaal half gas kun je keurig landen.

Een 2S LiPo is prima te gebruiken omdat de spanning van een LiPo heel lang constant blijft, gemiddeld 3,7V per ce, 7,4V voor een 2S. De spanning van een NiMH zakt langzaam in en is gemiddel 1,0V per cel en slechts 6,0V voor 6 cellen. Dus met een LiPo hebt je heel lang hetzelfde en is het ineens afgelopen terwijl je bij NiMH langzaam aan merkt dat "de fut" er uit is. ;) Als je een LiPo neemt, kies dan een LiPo van minimaal 20C, die kan continu 20x de standaard capaciteit leveren. Dus een 2S 20C LiPo van 2500mAh kan continu 50A leveren. Uiteraard wel ten koste van de totale ontlaadduur. Waar 2,5A gedurende een uur geleverd kan worden, wordt de 50A slechts geduren 3 minuten geleverd en dan is de accu leeg (want 1/20 van 60 minuten = 3 minuten :?). Een Permax 400 met APC-E 6x4" gebruikt vol gas circa 7,5A. Dus 20 minuten continu vol gas vliegen met een 2S 20C 2500mAh accu is geen probleem. Als je wat gaat zweven en half gas vliegt dan kun je makkelijk een uur redden. 8O

Kies een 2S LiPo met een beetje flinke capaciteit, 2500mAh of meer, en minimaal 20C met een gewicht tussen de 140 en 190 gram. Een NiMH-cel weegt kaal circa 23 gram. Dus een 6 cellen NiMH pakket weegt al 138 gram, 8 cellen al 184 gram. En daar komt nog vanalles bij aan verbindingstukjes, krimkous etc. Hou in gedacht dat goedkope LiPo's ook als zodanig presteren en wat op de sticker staat lang niet altijd waar is, zeker niet bij "chineze" LiPo's. :?

En denk er aan dat je LiPo's nagenoeg altijd met een goede balancer moet laden om de levensduur van de accu te verlengen. LiPo's hebben een speciale laadstand op de lader. Gebruik NOOIT een NiMH/NiCd lader zonder LiPo stand. :nooo:

Laatst bewerkt:
Wat betreft het richtingsroer, deze is qua uitslagen groot zat. Kan er zelfs een slow rol mee maken (ja, enkel met richtingsroer).. Meer moet je er ook niet van verwachten, dan zul je de mod naar rolroeren moeten uitvoeren. Maar zoals gezegd, ik ga er enkel foto's en films mee schieten en van de zomer een beetje zweven.. Dat kan prima met dat "kleine" richtingsroer (welke bij mij overigens de volledige uitslag benut).

Zal er van de week eens wat foto's van online zetten. Oke, het is een ordinaire EZ, maar het is toch altijd leuk om "jouw" EZ te tonen aan de rest van de wereld :D

Okay, voor de fotofanaten onder ons. ;) Mijn EZ was zo opgebouwd:

Van 3mm Balsahout de binnenkant van de cockpit bekleed om schuiven van de accu te voorkomen (en wat stevigheid in de lengte voor als je wat minder fortuinlijk landt :oops:)
easy-cam_cockpit2_2s_3200mah.jpg

Als camera gebruik ik een FujiFilm Z10fd, lekker opvallend kleurtje mocht de camera onderweg ooit besluiten een eigen leven te gaan leiden. :lol:
easy-cam_cockpit5_cam_mount.jpg

Steuntje geknutseld waar de camera diagonaal staat en een paar graden naar beneden wijst. Dit eerst even wat getest met duct tape en dan wat vliegen en kijken naar het resultaat. ;)
easy-cam_cockpit6_cam_mount.jpg

De "neuskegel" zorgt ervoor dat je niet schuin vliegt door de schuin geplaatste camera. Ziet er wat raar uit maar in de lucht ziet niemand het. :mrgreen:
easy-cam_cockpit7_cam_mount.jpg

De Fuji camera heeft als voordeel dat als je de sluiterknop ingedrukt houdt, elke 1,6 seconden een foto wordt gemaakt. Met een 2GB SD-kaartje kun je een krap half uur non-stop foto's maken. Van de 3000 foto's zijn er dan 10 bruikbaar. :rolling: ;)

En dan wat resultaten:
aeropic_080521_adam_west_haven.jpg

aeropic_080521_minicars_westzaan.jpg

aeropic_080521_sunset.jpg

Moelie,

wat voor accu gebruik je ?

Ik heb nog een 3 s cellenpakket van 1800 mha liggen, waar ik eerst mee wil proberen.
Net even zwaartepunt gecontroleerd, en met dit cellenpakket helemaal in de neus geschoven ligt ie mooi in balans.

Gr, Moelie.

Back