multiplex Easystar deel 2.

Waar heb je die draad die naar de motor en de ontvanger gaat aan vast gesoldeerd? Gewoon aan de achterkant van de motor? Zo ja, eraf halen. Ook moet je die dikke motordraad eraf halen, de motorregelaar moet direct aan de motor (je kunt de bestaande draad wel gebruiken als verlengdraad). De stekker die hier aan zit (Tamiya) doe je aan de andere kant van de regelaar en daar sluit je een dikke accu op aan (NiMH of LiPO o.i.d.). Je hebt inderdaad een zwaardere accu nodig, en deze kun je eruit halen en in een niet-motorig-toestel bouwen (een zwever o.i.d.).

Ik ben bang dat je een aantal dingen door elkaar haalt (en heb je alles bij dezelfde winkel gekocht of online? Als je in een winkel bent geweest moet je daar NOOIT meer naar toe gaan, die kunnen beter schoenen gaan verkopen...)

Wat heb je nodig voor het vliegen van een EZ?

- easystar (duh!)
- zender en ontvanger (zender niet gezien maar neem aan dat je die hebt, de R700 is de ontvanger dus vermoedelijk heb je een MX12 of een MX16 gekocht)
- servo's
- een vliegaccu, voor de standaard speed400 bijvoorbeeld 6 (7,2V) of 7 (8,4v) cellen NiMh of 2 (7,4v) (of drie (11,1v) als je de motor snel kapot wil hebben) cellen lipo. Je regelaar moet wel lipo accu's ondersteunen dan!
- lader voor het opladen van de vliegaccu (de AA cellen die je nu gebruikt kun je wel bewaren voor een afstandsbediening, daar kun je geen enkel vliegtuig op vliegen)
- motor (zat bij de EZ of je hebt zelf een andere erbij gekocht)
- regelaar (heb je dus nog niet of zit aan de motor gesoldeerd als je de RTF versie hebt gekocht), gebruik je de standaard motor of een brushless motor? En zat deze er al ingelijmd of heb je dat zelf gedaan? De standaard speed400 is een brushed motor en daar heb je dus ook een brushed regelaar voor nodig, voor een brushless upgrade heb je dus een brushless regelaar nodig (herkenbaar: brushed heeft aan beide kanten twee draden, twee voor naar de accu en twee voor naar de motor, een brushless regelaar heeft twee draden voor de accu en DRIE draden voor de motor.)

Wat ik me afvraag is waar die derde (gelige) draad dan heengaat. Die zit toch niet zomaar op de motor gesoldeerd? Heb je eventueel wat meer info over of je alles los hebt gekocht of RTF, wat voor dingen je precies gekocht hebt..

Heb je MSN? Voeg me anders even toe via PM, praat misschien wat makkelijker.

Laatst bewerkt:
Wel ik ben er vorig jaar met mijn buurman aan begonnen maar die is nu verhuist dus sta ik er alleen voor.
De vlieger, motor heb ik inderdaad apart gekocht.

Sadkingbilly kan je je e-mail adres anders in een prive bericht sturen?

Laatst bewerkt door een moderator:
tekst richting staart. NIET andersom
EDIT: bij een gunther prop he

Is de propeller (zwarte met van die opmerkelijke puntjes) die erbij geleverd wordt een gunther?

Bij mij, met de standaard proppellor, is de kant met de tekst het dichtst bij de staart(en dus niet de kant die dicht bij de motor zit).
O ja er staat "Multiplex" op de standaard propellor.

Laatst bewerkt:
Oh ja @@#*_$# sinds een paar jaar heb je niet meer de witte gunther propjes maar die zwarte gevallen met een wit ding om aan de as te lijmen. Volgens mij staat ook bij die de maat op de achterkant (iets van 6x3 ofzo?)

Laatst bewerkt:
als je dat niet gemerkt hebt denk ik dat je een collet style adapter gebruikt. Ik heb hier een adapter van de LHS (Q) en dat is gewoon een gaatje van 2.175mm en dan past 3.2mm absoluut niet!

als je dat niet gemerkt hebt denk ik dat je een collet style adapter gebruikt. Ik heb hier een adapter van de LHS (Q) en dat is gewoon een gaatje van 2.175mm en dan past 3.2mm absoluut niet!

Ik begrijp niet helemaal wat je hier zegt, maar wat ik bedoelde is dat ik de 3.175mm adapter niet heb geprobeerd/gekocht omdat deze niet goed zou zijn.

Oh zo bedoel je niet kunnen constateren, omdat je die niet hebt. ik dacht dat je bedoelde dat het bij jou prima past :)

Wat ik bedoelde is dat een adapter met een geboord gat van 3.175mm NIET op een 3.2mm as past al is het maar 0.025mm te klein, maar een collet style adapter (zie plaatje van united hobbies, waar een "kruis" in de achterkant zit) past wel omdat deze verder open wil.

Oh zo bedoel je niet kunnen constateren, omdat je die niet hebt. ik dacht dat je bedoelde dat het bij jou prima past :)

Wat ik bedoelde is dat een adapter met een geboord gat van 3.175mm NIET op een 3.2mm as past al is het maar 0.025mm te klein, maar een collet style adapter (zie plaatje van united hobbies, waar een "kruis" in de achterkant zit) past wel omdat deze verder open wil.

Zo, alle onduidelijkheden weer uit de wereld geholpen.:p

Dankjewel voor het lijmadvies. Onderdelen inmiddels besteld, ben benieuwd wanneer ze komen. Ik denk dat die secondelijm heel aardig moet werken, bij ons in de doe-het-zelfzaak hebben ze secondelijm die tot 2 minuten te herstellen is, dus dat lijkt mij in elk geval voldoende.

Gr,

alex

Dankjewel voor het lijmadvies. Onderdelen inmiddels besteld, ben benieuwd wanneer ze komen. Ik denk dat die secondelijm heel aardig moet werken, bij ons in de doe-het-zelfzaak hebben ze secondelijm die tot 2 minuten te herstellen is, dus dat lijkt mij in elk geval voldoende.

Gr,

alex
Da's dan niet echt secondenlijm...:D

Willem.

Haha nee inderdaad :P
Test wel even die lijm voor je heel je toestel ermee insmeert! Even ergens midden in de romp een druppeltje laten vallen en een half uurtje wachten of het geen gat in je schuim vreet. Is er na 30 minuten nog niks gebeurd kan het geen kwaad..

Hoi,

Het valt mij op dat de roeruitslagen van mijn nieuwe easystar een stuk groter zijn dan mijn oude easystar. Zal dit beter of slechter vliegen?

Haha, ze hebben ook nog wel snellere, maar die zijn minder sterk. Ik heb met deze lijm ook al een keer een X-Twin gelijmd die stuk was, en deze verschroeide neit, dus dat moet wel goed komen.

Gr,

Alex

Het materiaal van de X-twin is wat anders dan de elapor van de EZ hoor ;) dat je niet de denkfout maakt "het lijkt op elkaar dus zal wel hetzelfde zijn"

Zal vast wel goed gaan maar het is zo sneu als het toch niet mocht blijken te lukken en je halve romp een plasje smurrie is...

Easystarfan, wat denk je zelf ;) kleine uitslagen kun je ook hiermee geven (rustig aan met de duimen :D) maar als je grotere uitslagen hebt kun je ook kortere bochten maken. Hoeft overigens niet aan je EZ te liggen, het kan zomaar dat je een andere servo hebt met grotere uitslaten ;)

oke dan gaan we dat maar proberen, voor mijn oude easystar zoek ik nog een regelaar x16 (de oude rookt een beetje na de zwemles) heb je die toevallig nog liggen sadkingbilly?

Back