multiplex Easystar deel 2.

Nog ff terugkomend op mijn verhaal (andere verhalen zijn nu trouwens al weer leuk om te lezen), @Sadkingbilly, geld is geen probleem, maar ik heb net een nieuwe pc gekocht, dus heb nu een beetje weinig geld.... Ik heb ook al rtf setjes gezien op internet... Voor 200 euro ruim heb je een complete set. Zit daar een beetje goed spul bij?

Gr,

Alex

Simpele vraag, simpel antwoord. Nee :)

De RTF set heeft een brushed motor, brushed regelaar en 7 cellen nimh pakketje (en een plug-in muurladertje van vier euro), voor dat geld koop je veel betere losse spullen (brushless, lipo, fatsoenlijke balancer/lader en een 2.4GHz zender en ontvanger) als je niet goed weet wat je nodig hebt wil ik wel een lijstje voor je verzamelen vanaf de HK website. Krijg je alles in een keer binnen..

easystarfan, met de bolle kant naar voren, volgens mij is dat de kant waar geen tekst op staat. Het verschil tussen voor en achter moet je wel kunnen zien bij deze props.

Alex, de EZ bestel je het best bij hoellein, zelfs met verzenden erbij nog een tientje goedkoper dan in Nederland. De rest bestel je bij united hobbies;

deze prop voldoet prima, wel even balanceren
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGS Sport 6x4E Precision propeller

deze motor wordt hier veel besproken en werkt perfect
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner

deze prop adapter past prima en is goedkoop, wat wil je nog meer :)
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Shaft adapter to suit 3.175mm motor shaft (collet)

prima regelaar, goed genoeg voor de EZ
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 30A ESC 2A UBEC

deze heb ik in 90% van mijn toestellen zitten, nooit een probleem gehad
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo

prima lader, heb er zelf ook een, geen herrie en duidelijk "vol" piepje. Alleen even bij de Action ofzo een 3A12V voedinkje kopen voor laptops oid.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories

lipo's, twee stuks zijn op een mooie dag met wat thermiek genoeg voor een hele middag. Bij minder weer 10+ minuten mixed throttle per stuk.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C (DE Warehouse)
(let op ik heb voor deze DE warehouse geselecteerd; duurder inderdaad maar met verzendkosten erbij maakt het weinig uit en vanuit Duitsland betaal je maar één keer verzendkosten tot 10 kilo; kun je rustig tien lipo's bestellen ;) (bij wijze van spreken) deze moet je wel in een aparte bestelling doen, DE en HK warehouse kun je niet mixen.

stekkertjes voor aan je ESC, deze zit ook aan bovenstaande lipo
HobbyKing Online R/C Hobby Store : XT60 Connectors Male/Female (5 pairs)

eventueel balancer om je props mee te balanceren. wel in backorder dus niet in de bestelling meenemen die je snel wil hebben :)
HobbyKing Online R/C Hobby Store : CNC Quick Balancer Blue

snoeren om de ESC te verlengen (altijd handig op voorraad, gaan toch per meter)
rood http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9673
zwart http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9674
eventueel kun je een derde kleur bestellen maar nodig is het niet.

bijzonder fijn om te hebben, hiermee kun je vrijwel alles opladen waar een (RC) stekker aan zit
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Charging harness

eenvoudige zender, prima voor de EZ
mode 1 HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx V2 (Mode 1)
mode 2 http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8338

iets uitgebreidere zender, zevenkanaals en met geheugen voor vijf toestellen. Wil je iets beters dan dit koop dan lokaal een zender van een bekend merk (reken op 200-300 euro)
mode 1 HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK-7X 2.4Ghz 7ch w/ 5 Model Memory TX & RX V2 (Mode 1)
mode 2 HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK-7X 2.4Ghz 7ch w/ 5 Model Memory TX & RX V2 (Mode 2)

Hierboven staat wel zowat alles wat je nodig hebt (op lijm en wat andere kleine dingen na), al met al een behoorlijke waslijst. Gelukkig hoef je het meeste maar één keer te kopen :)

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. En natuurlijk zijn er genoeg andere artikelen die prima met deze vergelijkbaar zijn. Dit is niet de "ultieme setup" maar zal zeker prima vliegen en is betaalbaar.

Wat zender betreft zou ik voor de goedkoopste optie gaan, 22 dollar is een nette prijs, het geld dat je bespaart kun je daarna in een fatsoenlijke zender steken, bijvoorbeeld een (tweedehands?) JR MX12 of MX16s. Zelf heb ik de MX16s (35MHz synthesizer) met daarin ingebouwd de volgende module

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9770

Ik kan nu schakelen van 35MHz naar 2.4GHz afhankelijk van het toestel. Vooral handig als je vliegt met veel andere mensen zoals op een club of als je geen idee hebt of er ergens in de buurt een club zit of iemand wild vliegt (geen risico op storing zoals op 35MHz). Bijkomend voordeel van de 2.4GHz band is dat je de korte antenne kunt gebruiken en dus geen lange uitstekende antenne hebt. Moet ik wel zeggen dat op de MX16s de standaard zendmodule uitgeschakeld kan worden, volgens mij kan dat op de MX12 niet. Die blijft dus wel stroom gebruiken!

Albatros modelbouw heeft volgens mij de MX12 en MX16 ook los in de verkoop, vorig jaar kostten deze respectievelijk 90 en 185 euro (alleen zender met accu). Je zou even contact met ze op kunnen nemen erover, van beide zenders krijg je zeker geen spijt!

Verder heb ik deze lipo in mijn zender. Normaal zit daar een nimh accu in die twee uurtjes mee gaat, mijn zender heb ik voor het laatst opgeladen in oktober :) een tweede erbij is dus absoluut onnodig.
http://www.unitedhobbies.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7346

Laatst bewerkt:
sadkingbilly ik heb de prop nu omgedraaid, nu staat de tekst naar achter, de bolle kant (voor zover de prop een bolle kant heeft) staat nu naar de neus. zou dit nu goed zijn? in beide situaties blaas de prop naar achter. een 2e vraag is dat mijn servo ,s precies verkeerdom werken, dus links is rechts en naar boven is naar onder. hoe kan ik dit het eenvoudigst veranderen? Ik heb de servos gelijmd nu. mijn zender is de futaba T6EX
gr easystarfan

De prop zou er nu goed op moeten zitten inderdaad. Wat betreft je servo's, ergens in het menu van je zender moet je "servo settings" hebben, daar kun je de richting van de servo's omdraaien (reverse). Geen idee hoe dat precies moet bij die zender, ik heb een MX16s ;)

Boven is onder zeg je, dus als je de stick naar voren drukt gaat nu het hoogteroer omhoog? Dat is inderdaad verkeerd om, de stick naar voren moet het hoogteroer omlaag gaan. Even voor de duidelijkheid, bij ailerons moet als je naar links stuurt de linker aileron omhoog gaan en de rechter omlaag. Klinkt logisch en wist je waarschijnlijk al maar ik kwam daar bij mijn eerste zelfgebouwde toestel pas op het veld achter :(

De prop zou er nu goed op moeten zitten inderdaad. Wat betreft je servo's, ergens in het menu van je zender moet je "servo settings" hebben, daar kun je de richting van de servo's omdraaien (reverse). Geen idee hoe dat precies moet bij die zender, ik heb een MX16s ;)

Boven is onder zeg je, dus als je de stick naar voren drukt gaat nu het hoogteroer omhoog? Dat is inderdaad verkeerd om, de stick naar voren moet het hoogteroer omlaag gaan. Even voor de duidelijkheid, bij ailerons moet als je naar links stuurt de linker aileron omhoog gaan en de rechter omlaag. Klinkt logisch en wist je waarschijnlijk al maar ik kwam daar bij mijn eerste zelfgebouwde toestel pas op het veld achter :(

Ik heb zojuist een 2e model aangemaakt op mijn zender en de servo reversed, dit werkt nu, alleen nu werkt het gas niet meer. Ik zal morgen model 1 met model 2 vergelijken wat ik nu verkeerd heb ingesteld. Eerst maar eens een nachtje over slapen. Ik heb geen ailerons, wel een extra grote rudder. Bedankt voor je advies!

Bedankt voor het lijstje! Ik zie wel dat je nu zo ong. de FAQ-man van dit draadje... Ik denk dat ik het anders ff opsla, meeteen bestel en dan heb ik rustig de tijd om alles netjes uit te zoeken en er op te zetten, nog 1 klein vraagje voordat ik klaar ben met allemaal (vast voor jou heel saaie en bekende) vragen stellen. Wat voor lijm raad je aan om te gebruiken? Ik heb al een heleboel van lijmpistolen tot simpele knutsellijm... en als ik iets niet heb dan heeft de doe-het-zelfzaak 2 wanden vol met lijm, dus dat komt goed. Gr, Alex

motor multiplex easystar

Ik heb een probleempje,

ik heb een multiplex easystar gekocht en ik krijg hem wel in elkaar, maar ik krijg de motor niet aan de praat.

er zijn 2 kabels aan de motor, 1 kabel is aangesloten maar de andere weet ik niet waar die aangesloten moet worden.
Kan iemand me helpen?

mgv,

Sören

Waar heb je die ene motorkabel aangesloten? Deze moet aan de ESC (regelaar). Daar moet de andere draad ook aan. Lees ook de handleiding van je regelaar.

de kabel is aan de ontvanger of regelaar verbonden.
Ik kan eventueel wel een foto maken van de huidige toestand.

Waar heb je die ene motorkabel aangesloten? Deze moet aan de ESC (regelaar). Daar moet de andere draad ook aan. Lees ook de handleiding van je regelaar.

Hier even een foto:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Alex, ik heb voor mijn eerste EZ de dure en goede UHU POR gebruikt. Deze werkt fantastisch... Als je ermee overweg kunt. Je smeert beide delen dun in met lijm, wacht een kwartier en brengt ze dan bij elkaar. Gaat nooit meer los. En zitten ze heel ietsje scheef is dat dus het probleem... Je kunt ook één kant dik(ker) ermee insmeren en als het nog nat is de andere kant erop (heb ik gedaan), dan kun je de delen nog schuiven. Zitten ze correct aan elkaar dan fixeren met stukken schilderstape tot het droog is (24 uur!). In ieder geval gegarandeerd recht. Het grote nadeel van deze lijm is dat ze geel wordt in de zon. Dus na (heel wat uurtjes) vliegen krijg je allemaal lelijke gele lijmranden als je niet zo netjes hebt gewerkt.

Wat je ook kunt gebruiken is secondenlijm (goedkope secondenlijm van de WIBRA werkt prima,vijf tubes voor 55 cent maar ook hier is het weer direct vast, je kunt ook bij de LHS goede medium secondenlijm kopen, deze heeft vaak een droogtijd van 10-15 seconden en kun je dus ook nog wat schuiven. Om het drogen te versnellen kun je de randen inspuiten met accelerator (kristalliseert wel een beetje)

Er zijn vast wel andere opties maar die zijn of lastiger of veel te duur, dus een van bovenstaande raad ik in ieder geval aan. En saaie vragen bestaan niet, als ik bij mijn eerste toestel zoveel hulp had gehad was ik niet alleen (veel) goedkoper uitgeweest maar had ik ook minder schade gehad in het begin ;)

Sören, je foto doet het niet en ik kan je fotoboek niet vinden. Wil je 'm hier nog een keer uploaden en de link hier plaatsen? ImageShack® - Online Photo and Video Hosting. Klik op browse, zoek je foto, klik op UPLOAD, wacht tot de nieuwe pagina verschijnt. Je hebt dan de link nodig achter "Forum Code". Die kunt je met CTRL + C en CTRL + V (copy en paste) hier plaatsen :) dan kunnen we je iets beter helpen denk ik!

Sören, je foto doet het niet en ik kan je fotoboek niet vinden. Wil je 'm hier nog een keer uploaden en de link hier plaatsen? ImageShack® - Online Photo and Video Hosting. Klik op browse, zoek je foto, klik op UPLOAD, wacht tot de nieuwe pagina verschijnt. Je hebt dan de link nodig achter "Forum Code". Die kunt je met CTRL + C en CTRL + V (copy en paste) hier plaatsen :) dan kunnen we je iets beter helpen denk ik![/QUOTE]

Hier is de link, ik heb de instellingen van het album aangepast.
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van bieze92: multiplex easystar

Dit is de link op de website die je hebt gegeven.
http://my.imageshack.us/v_images.php

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, even rechtstreeks: Ik heb er in groen bij gezet wat ik denk dat je allemaal hebt.

Uploaded with ImageShack.us

Wat ik mis is je regelaar (die tussen de motor en R700 (ontvanger) moet komen), heb je deze wel?

Het lijkt erop dat je de 'motordraad' direct aan de motor gesoldeerd hebt. Dit kan niet, want dan kun je het gas niet regelen. Je moet een regelaar tussen de 'motordraad' en de motor aansluiten, het kleine stekkertje dat hieraan zit, doe je in de ontvanger. Zo heb je ook gelijk een accu voor je ontvanger. De accu die jij hebt, kun je wel gebruiken voor de ontvanger en servo's, maar niet voor de motor. Deze vraagt te veel stroom van de accu. Een ontvangeraccu heb je overigens niet nodig, omdat er op de regelaar een spanningsbron zit.

@ Sadkingbilly: De regelaar heb ik inderdaad nog niet. Kan je me een type geven? De accu is voor de servo's. De motordraad zoals je hem noemt komt inderdaad van de motor, hij is eraan vast gesoldeerd.
De 2 gele draden die je ziet zijn van de servo's en de oranje-achtige draad die komt van de motor.

@ Olap: dus je suggereert me een zwaardere accu die ik dan enkel aan de motor aansluit.

Back