multiplex Easystar deel 2.

Ik had dit zelfde probleem op een andere kist, was dus iets met de regelaar te dicht bij de ontvanger ofzo, een nieuwe ontvanger erin en nooit meer last gehad (2.4)

Zouden een regelaar en een ontvanger van het één op het andere moment op elkaar kunnen gaan storen? Ik vlieg de EZ sinds 2 jaar in deze configuratie en vanaf het begin heb ik de regelaar buiten de romp gehangen vanwege de koeling. Er is een paar centimeter afstand tussen de regelaar en ontvanger. Om het wat duidelijker te maken heb ik wat foto's toegevoegd om te laten zien hoe het er precies uit ziet. De ontvanger zit in een velletje schuimplastic gewikkeld en met een stukje tape aan de ene zijde van de "binnenruimte geplakt" en de regelaar zit helemaal aan de andere kant aan de buitenzijde.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dat je rolroeren op je EZ hebt gemaakt, ik ben benieuwd hoe je ervaringen zijn hiermee.

Met welke zender vlieg je ?

Graupner MX12 (35 MHz) in combinatie met de Graupner R700 ontvanger.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die problemen gehad hebben met gasgeven zoals beschreven in voorgaande post.

ik kon ook niet wachten. ideaal weer vanmiddag! helaas was het al vroeg donker en mijn draadje van met stekker bleek niet helemaal goed gesoldeerd te zijn. toch wel even 5 minuten gevlogen:D:D:D

Hoi,

Mijn camera zorgt ervoor dat het zwaartepunt op 65 mm komt te liggen in plaats van 78 mm, zal dit veel invloed hebben op het vliegen? De batterij zit al helemaal achterin dus daar kan ik weinig mee rommelen. Om nu lood op de staart te plakken is ook zo wat

Wat je kunt proberen is het toestel aanzetten met de gasstick helemaal omhoog; na twee piepjes van de regelaar gas dicht, dan zou hij de normale geluidjes moeten laten horen. Reageert hij dan nog slecht op het gas kan het zeker aan de regelaar liggen. Ook electronica kan op een gegeven moment minder worden!

Een slechte regelaar/ontvanger combinatie (gecombineerd met een idioot achter de knuppels die ondanks twee keer storing bij groundtest toch het toestel de lucht injaagt) heeft me afgelopen week een FMS mustang en een 4S3600 lipo gekost. Leer je wel van...

Easystarfan, gewoon een paar 5-cent muntjes op de staart plakken en er weer afhalen als je de camera eruit haalt. Het CoG verder naar voren is niet super rampzalig bij de EZ maar lekker vliegen doet het ook niet. En die paar gram extra merk je ook niets van ;)

Vandaag voor het eerst sinds tijden weer eens met m'n Easystar gevlogen, onlangs opnieuw opgebouwd met een grotere brushless-motor erop, flinke flaps en een landingsgestel eronder.

Omdat ik m'n 2000mAh lipo weg heb kunnen gooien door schade kan ik alleen vliegen met 800mAh-exemplaren en dat merk je toch, ik heb iets te weinig gewicht voorin (roer is 1 stuk balsa en hoofdwielen van het onderstel zitten net achter het CoG). Ik ga dus met centen aan de slag (gezien het formaat net iets zwaarder dan stuivers ;)) om het gewicht wat meer voorin te krijgen. Vliegen an sich gaat goed, maar zweven valt nu tegen.

Mag ik vragen waarom je de wielen net áchter het CoG gemonteerd hebt? Net ervoor was logischer geweest?

Gewoon een paar lipo's bestellen bij united hobbies duitsland, kost je de kop niet en kun je weer lekker vliegen :)

Balans in het landingsgestel zelf, wilde een stapje extra zetten en heb dus een sturend neuswiel gemaakt. Daardoor heb ik het hoofdlandingsgestel iets naar achter moeten plaatsen. CoG zit nu net achter de staaf in de vleugels dus het mag wel een cm naar voren. Nou vlieg ik altijd met een cameraatje in de neus dus dat helpt, maar een paar gram meer maakt het gedrag wat beter.

Bij nader inzien had ik natuurlijk beter eerst wat meer gewicht voorin kunnen plaatsen en daarna pas kijken hoe de EZ* op z'n wielen stond, maar da's een les voor de volgende keer. Het neuswieltje werkt in ieder geval erg leuk en opstijgen / landen gaat ook prima.

Laatst bewerkt:
Balans in het landingsgestel zelf, wilde een stapje extra zetten en heb dus een sturend neuswiel gemaakt. Daardoor heb ik het hoofdlandingsgestel iets naar achter moeten plaatsen. CoG zit nu net achter de staaf in de vleugels dus het mag wel een cm naar voren. Nou vlieg ik altijd met een cameraatje in de neus dus dat helpt, maar een paar gram meer maakt het gedrag wat beter.

Bij nader inzien had ik natuurlijk beter eerst wat meer gewicht voorin kunnen plaatsen en daarna pas kijken hoe de EZ* op z'n wielen stond, maar da's een les voor de volgende keer. Het neuswieltje werkt in ieder geval erg leuk en opstijgen / landen gaat ook prima.
.... Ben erg benieuwd kan je foto's plaatsen?

Ik ook, fotoos :D

Ik ging ervan uit dat je - zoals veel anderen - één of twee wielen had bevestigd, natuurlijk is een volledig driepunts landingsgestel ook een optie maar ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit eerder op een EZ gezien heb :)

U vraagt, wij draaien ;)

Ik ben het ook nergens tegengekomen, daarom wilde ik het graag. Originele plan was een volledig intrekbaar landingsgestel maar dat is nog meer werk omdat de hoofdwielen dan in de body moeten en het neuswiel omhoog. Dat is technisch wel te doen maar veel meer werk, en daar had ik geen zin in :)

Foto's hieronder, eerst het nieuwe roer uit balsa, lijkt misschien dikker dan het is, maar is nu even dik als de verticale fin. Geheel is vastgezet met een tweetal ca-scharnieren:
P2132939.JPG

Het landingsgestel, de hoofdwielen komen uit de zijkant, een centimeter of vijf achter de staaf. Aan het uiteinde zit een 'krul' die geheel in de body valt en vastgelijmd is met CA. Daarna is alles afgedekt met een stuk wit-tape. Deze constructie bleek vandaag sterk genoeg te zijn.
P2132942.JPG

Het neuswiel in detail, maar nog erg goor omdat ik nog niet de kans heb gehad om alles schoon te maken. Daarnaast heb ik het al opnieuw vast moeten lijmen omdat het naar drie harde landingen los kwam te zitten.
P2132943.JPG

Het neuswiel stuurt boven verwachting goed, ondanks het kleinere wiel volgt de EZ* ook op het gras netjes alle bevelen op. Het enige nadeel: met weer zoals de afgelopen dagen loopt er een remspoor over de hele onderkant :P

De constructie:
wiel.png

Het geheel is vrij eenvoudig, een frame van triplex met een messing-staaf die dusdanig gebogen is dat alles netjes op z'n plek blijft.

Laatst bewerkt:
Zo, dat landingsgestel ziet er mooi uit:thumbsup:

Ik denk dat de ingenieurs van Boeing en Airbus in de toekomst zeker gaan neuzen in het easystar draadje om ideetjes op te doen ;-)

Ik wil ook zo'n balsa richtingsroer maken. Vanochtend was ik gecrasht met de ez, dus weer werk aan de winkel. Hoe behandel je balsa tegen vocht en dergelijke?
Kan je er een gewone vernis laag overheendoen?

Je kunt parketlak versterkt met polyurethaan gebruiken. Het merk Glitsa heeft dit, kun je in de betere bouwmarkt krijgen. Dit kun je in meerdere laagjes op het balsa smeren en dan komt er geen vocht meer in.

Inderdaad gewoon PU lak erover. Als je toch een balsa rudder maakt, maak het dan direct twee keer zo groot! Wordt het een stuk eenvoudiger van om te sturen..

Zojuist nieuwe Bl motor (2200 kv) op de easystar gezet. 3s lipo aangesloten en ik vind dat de stuwkracht erg tegen valt. Prop draait van achteren gezien met de klok mee. Heb een camspeed prop van 5,2 x 5,2. Prop eerst met de tekst naar voren op de motor gezet, stuwkracht viel degen. Vervolgens prop met tekst naar achteren op motor gezet, stuwkracht valt nog steeds tegen.

Wat is nou de goede plaatsing van de prop. En doe ik misschien iets fout?

Vraagje: hoeveel thrust verwacht je van het motortje? Je moet rekenen op een kleine 600 gram thrust, genoeg om vlot vooruit te komen en leuk te klimmen, niet op een straaljager.

Wat je kunt proberen is een grotere prop, denk aan een 5.5x5.5 of een 6x4.

Back