multiplex Easystar deel 2.

Zojuist nieuwe Bl motor (2200 kv) op de easystar gezet. 3s lipo aangesloten en ik vind dat de stuwkracht erg tegen valt. Prop draait van achteren gezien met de klok mee. Heb een camspeed prop van 5,2 x 5,2. Prop eerst met de tekst naar voren op de motor gezet, stuwkracht viel degen. Vervolgens prop met tekst naar achteren op motor gezet, stuwkracht valt nog steeds tegen.

Wat is nou de goede plaatsing van de prop. En doe ik misschien iets fout?

de tekst moet naar de voorkant van het toestel wijzen, probeer maar eens een 6x4 prop
dan wil hij wel, ik heb ook eerst een 5x5 prop er op gehad viel dus ook tegen, maar met een 6x4 is het andere koek, niet meer dan 6" nemen want een grotere past niet, een grotere komt tegen je staart aan, met een 6" heb je ongeveer 2 mm speling over

Ik verwacht niet dat het een straaljager wordt;) Heb niet het idee dat hij meer stuwkracht heeft dan met de standaard motor. Ik denk dat ik er gewoon een keer mee moet gaan vliegen, dan kan ik beter beoordelen.

Prop heb ik weer met de letters naar voren op de motor geplaatst, heb elders op het forum gelezen dat dat de juiste manier is.

Ik hou jullie op de hoogte:D

de tekst moet naar de voorkant van het toestel wijzen, probeer maar eens een 6x4 prop
dan wil hij wel, ik heb ook eerst een 5x5 prop er op gehad viel dus ook tegen, maar met een 6x4 is het andere koek, niet meer dan 6" nemen want een grotere past niet, een grotere komt tegen je staart aan, met een 6" heb je ongeveer 2 mm speling over

Ok, bedankt voor de tip, als het vliegen ook tegenvalt dan zal ik de 6x4 zeker gaan proberen:thumbsup:

Dit is een interessante link: http://www.maltemedia.de/schub/
Heb een prop van 5,2 x 5,2 en een prop van 6 x 4 ingevuld (2200kv motor ben ik uit gegaan van 19000 rpm) en 11,1 Volt (3S).

Thrust bij 5,2 x 5,2 is 390 gram en bij 6 x 4 is het 690 gram, dat scheelt nogal. Keerzijde van de medaille is wel het Amperage een stuk hoger ligt (23A en 31 A).

Laatst bewerkt:
Ik wil ook zo'n balsa richtingsroer maken. Vanochtend was ik gecrasht met de ez, dus weer werk aan de winkel. Hoe behandel je balsa tegen vocht en dergelijke?
Kan je er een gewone vernis laag overheendoen?

Ik heb 'm zelf in de folie gezet, gaat sneller dan lakken en roer is dan een stuk steviger. Schaar en strijkbout, mee heb je daar niet voor nodig :D

Heb hier zo geen plaatje bij de hand, kijk eens in dit filmpje, vanaf 2 min 15 sec kijk je naar richtingsroer, bij het naar rechts sturen kun je roer redelijk zien :thumbsup:

<edit> Filmpje herinnerde me aan een foto, hier het roer:
20100122_161510.jpg

Laatst bewerkt:
Ok, bedankt voor de tip, als het vliegen ook tegenvalt dan zal ik de 6x4 zeker gaan proberen:thumbsup:

Dit is een interessante link: Überschlagsmäßige Leistungs-, Schub- und Geschwindigkeitsberechnung V2.1.1
Heb een prop van 5,2 x 5,2 en een prop van 6 x 4 ingevuld (2200kv motor ben ik uit gegaan van 19000 rpm) en 11,1 Volt (3S).

Thrust bij 5,2 x 5,2 is 390 gram en bij 6 x 4 is het 690 gram, dat scheelt nogal. Keerzijde van de medaille is wel het Amperage een stuk hoger ligt (23A en 31 A).

nee hoor klopt niet gemeten amperage maximaal met een 6x4 prop 15 ampere
alleen een piek van ongeveer 18 ampere

Als dat zo is, dan is mijn 30A regelaar heel erg blij. Meten is weten:D
Ik vond die 31 Ampere toch wel erg hoog.

Ik heb er een 25 amp regelaar in en ook ik wist niet of hij wel groot genoeg was
dus dan maar meten, nou mijn 25 amp regellaar is meer dan groot genoeg en dan ook nog te zwijgen over jouw regellaar :)

Ik heb ook een 30 amp regelaar erin zitten, en die was ruim voldoende voor een 2200Kva motor en de bijgeleverde prop van multiplex.

Ik heb nu mijn nieuwe easystar klaar, en hierin gaat dezelfde regelaar, met dezelfde motor. Ik heb alleen twee andere props in bestelling staan overzees, een 6x4 en een 6x5 prop. De bijgeleverde prop van multiplex is (uit mijn hoofd gezegd) een 5x5 prop.

Aangezien ik ook van plan ben fpv te gaan vliegen met mijn easystar, moet ik nog even kijken welke prop keuze het beste is. Hij hoeft niet als een idioot te vliegen, maar gewoon genoeg power, en een goede vliegtijd.

De meeste gebruikte combinatie van motor en prop die je leest, is toch wel een 2200Kva met een 6x4 prop. Dus die ga ik dan ook als eerst proberen. Daarna maar eens kijken wat de 6x5 doet.

Vliegklaar gewicht, incl een 3300 mah accu is ongeveer 850 gram. Geen idee of het aan de zware kant is, maar dan komt het hoofdzakelijk door mijn accu, die weegt bijna 290 gram.

Binnenkort een paar fotootjes plaatsen.

ik heb nu een 2200 mah accu erin zitten en met mijn fpv spullen is die al te zwaar in de neus. ik denk erover om maar wat lood aan de staart te plakken

heb nog wel een andere vraag: ik heb nu 2 easystars, eentje met een groot roer en de andere is standaard. Ik vind bij de standaard de uitslagen wat aan de kleine kant. Hebben jullie de servostangen ook in de buitenste gaatjes zitten bij de servo en bij het roer?

Ik heb aan de kant van de stuurvlakken (ailerons, rudder en elevator) de binnenste gaatjes gebruikt, en aan de servo kant, de buitenste gaatjes.

Zo heb je de meeste uitslag op je stuurvlakken, zonder dat je de EPA in je zender aan hoeft te passen.

Als elektrovlieger is het handig om de stroom te kunnen meten, hoe doen jullie dit precies.

Ik zag bij HK dit staan: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing PO Wattmeter 100A

Is dat wat? Zo ja, kan ik dit meteen meebestellen bij een volgende bestelling:cool:

kan ook ik heb een stroomtang voltcraft VC-521 van conrad, bij die meter van HK moet de meter tussen de beide kabels van de accu naar de regelaar monteren bij een stroomtang kun je hem gewoon om één draad klemmen
de stroomtang is wel iets duurder maar wel makkelijker

kan ook ik heb een stroomtang voltcraft VC-521 van conrad, bij die meter van HK moet de meter tussen de beide kabels van de accu naar de regelaar monteren bij een stroomtang kun je hem gewoon om één draad klemmen
de stroomtang is wel iets duurder maar wel makkelijker

Kun je daar gelijkstroom mee meten???

Kun je daar gelijkstroom mee meten???

Ja hoor geen enkel probleem, ik werk bij een inspectiebedrijf NEN3140
dat betekend keuren en testen van elektrotechnische apparatuur en zo
wij hebben daar hele dure meetinstrumenten ik heb mijn stroomtang en één van het
bedrijf vergeleken, bijna geen verschil.
De meters van de zaak zijn gekeurd en geijkt
Eigenlijk denk ik dat jou meter uit china een grotere afwijking heeft dan mijn meter
maar dat maakt toch niet zoveel uit of je nou 17,3 amp opneemt of 17,4 amp. :)
en verbruik ?? wat bedoel je daar mee... hoeveel watt je opneemt is zo te berekenen
P=UxI
dus neem ik 12 amp op bij een 3 cell lipo 11,1 volt 12 x 11,1 = 133,2 Watt
dit wordt normaal ook zo berekend (automatisch) in je meter

Laatst bewerkt:
Maar niet iedereen heeft die formules voorin zijn hoofd zitten wat het weer lastiger maakt ;)

eerste twee reviews van de conrad site:
Voor deze prijs een klasseproduct.
Ik heb hem meteen in gebruik genomen voor het meten van de electro motoren van mijn Hercules vliegtuig.
Dit vliegtuig is uitgerust met 4 stuks motoren van elk 40 amp gelijkstroom.

en

Zo'n apparaat koopt men vanwege het gemakkelijk meten van stromen. Maar juist op dit punt valt het apparaat me wat tegen. Het blijkt dat het nogal wat uitmaakt HOE de draad door de tang loopt. Ik krijg geen eenduidige aflezing. Soms is de aangegeven stroomsterkte juist, maar als ik de draad onder een iets andere hoek door de tang laat lopen, wijst het apparaat behoorlijk af, tot wel meer dan 15% teveel of te weinig . De gebruiksaanwijzing vertelt echter niets over de manier waarop een draad door de tang moet lopen. Ik kan er dus niet mee werken, want ik wil natuurlijk wel een stabiele aflezing die enigszins betrouwbaar is en niet constant varieert.

Ik hou het toch maar mij mijn duidelijke, makkelijk af te lezen en eenvoudig te gebruiken Watts Up ;)

Ook mee de lucht in en dan bijvoorbeeld vergelijken of er evenveel teruggaat in de accu als aangegeven (tot op 2% correct), max amperes etc. Ooit wil ik graag de eagle tree logger, deze kan hetzelfde als de watts up maar daarnaast ook in realtime je verbruik bijhouden. Na de vlucht op de pc aansluiten en je ziet van seconde tot seconde je verbruik etc. Bij een standaard 3D routine zou je exact kunnen zien wanneer je waar wat doet en hoe je setup daarop reageert. Ook kun je bijvoorbeeld een snelheids-, hoogte- en andere meters erop aansluiten.

Ziet er ook interessant uit, gebruik je hem alleen om metingen op de grond te doen of neem je dat ding ook wel eens de lucht in (als er genoeg ruimte is in de romp)?

Ik heb van HK "Turnigy Watt Meter and power Analyzer". Deze kan ook de lucht in. Enkele piekwaarden worden onthouden en weergeven.

Back