multiplex Easystar deel 2.

Sleurhutje,

Wat voor vliegtijden mag ik verwachten met de standaard EZ motor met een 2S lipo regelaar en de 6x4 Speed 400prop op een 2500mAh 2S lipo?

Hou zit het met het zwaartepunt, lipo weegt 138g?
7 cellen NiMH wegen 7x23gr.=161gr. Die kun je helemaal in de neus leggen als er een beetje wind staat (althans wij vonden het prettiger vliegen met het zwaartepunt wat naar voor). Misschien dat je dus zelfs wat extra gewicht (ca. 25 gram (plak)lood) nodig hebt. :? ;)

Het verbruik van een Permax 400 6V met 6x4 APC-E is circa 9A op een 2S LiPo. Er vanuit gaande dat je LiPo 20C is (dus continu belast max worden met 20x de capaciteit) zit je zeker goed. Gemakshalve 10A rekenen omdat je je servo's ook beweegt en je ontvanger en regelaar ook wat gebruiken, is de belasting van de accu 4x de nominale capaciteit, dus 4C. Als de accu 2500mAh is, levert deze gedurende een heel uur 2,5A (theoretisch). Belast je hem dus met 4x de capaciteit dan is de verbruiksduur 1/4 van het hele uur, dus 15 minuten. In de praktijk dus 20 à 25 minuten heerlijk vliegen en dan is de accu zo'n 70% ontladen (wat voor een LiPo zeker niet verkeerd is want helemaal ontladen is funest).

Bedankt voor de info.

Geen flauw idee hoe ik erbij kwam dat er ook een rolroerversie was... Dan mar lekker zelf erop knutselen. Met die stelkrachten kan ik wel wat.

BL motortjes heb ik hier zelf nog wel liggen met geschikt vermogen. Ik was meer benieuwd of er spotgoedkope setjes zijn :p Maar die regelen we zelf dan wel uit china.

Onlangs GAF iemand zijn permax 400 motortje GRATIS weg. Ik geloof zelfs MET regelaar... :worship:
Dat is het motortje dat standaard bij de radio-ready EZ* zit. :)

Als jij graag een nieuw en standaard GRATIS permax motortje wilt hebben dan mag je hem bij mij komen halen hoor, heb er wel een paar liggen :yes:

Ik gebruik ze niet maar ga ze niet versturen. ;)

Dat klopt helemaal

Ik heb bij mijn (gebruikte) EZ* 2 setjes accu's gekregen, 7 cellen is circa 145 gram en 8 cellen is 170 gram.
Bij de 7 cellen kreeg ik het zwaartepunt niet goed. (moest 25 gram lood bij
Als ik zelf een nieuwe EZ* zou bouwen zou ik overwegen om de neus iets uit te hollen.
Zeker met een 2S lipo kan je dan goed vliegen met een 150 grams accu (rond de 2500 Mah)
Na 20 minuten vliegen is het voor een beginner dan voldoende!
Ik las eerder dat aanbevolen wordt 180w/Kg voor relaxed vliegen en 300w/Kg voor sportief.
Dat vind ik veel te veel voor een beginner.
De standaard EZ* heeft een motortje van circa 75 watt op 600 gram, dat is 135wat/Kg en dat is meer als voldoende voor een beginner of voor relaxed vliegen.
Mijn tigermothes hebben 35 watt op 250 gram, dus 140 watt/Kg, en dat vliegt goed, je kan goed loopings maken zonder hoogte te verliezen.
Een EDF jet is natuurlijk wat anders, die kan veel motorvermogen gebruiken.
Ik hou niet van vliegtuigen die veel sneller vliegen als hun schaalsnelheid.
Schaal kisten hoeven van mij niet te kunnen hooveren, tenzij het orgineel dat natuurlijk wel kan.
Ook voor beginners maak je overpowered alleen maar moeilijk.

Dus wil je goed vliegen met weinig wind, hou de kist dan licht en neem een normale motor en accu.
Ben je meer ervaren en wil je met hardere wind vliegen dan kan je de kist zwaarder en sneller maken.

Groeten Willem

Ik las eerder dat aanbevolen wordt 180w/Kg voor relaxed vliegen en 300w/Kg voor sportief.
Dat vind ik veel te veel voor een beginner.
De standaard EZ* heeft een motortje van circa 75 watt op 600 gram, dat is 135wat/Kg en dat is meer als voldoende voor een beginner of voor relaxed vliegen.
Mijn tigermothes hebben 35 watt op 250 gram, dus 140 watt/Kg, en dat vliegt goed, je kan goed loopings maken zonder hoogte te verliezen.

....

Dus wil je goed vliegen met weinig wind, hou de kist dan licht en neem een normale motor en accu.
Ben je meer ervaren en wil je met hardere wind vliegen dan kan je de kist zwaarder en sneller maken.
Misschien een onvolledig beeld. Ik doelde op brushless binnenlopertjes. Die vreten nu eenmaal aanmerkelijk meer dan borstelmotoren of brushless buitenlopers.

Een perfecte binnenloper is de Turnigy 2835 (380S) 2200Kv. Met een 2S LiPo en 5x4" tot 6x4" propellor kun je heerlijk "cruisen" en de motor past zo op de plek van de Permax. Samen met een Turnigy 25A Plush regelaartje heb je eem combi voor weinig waar je ook prima met 3S LiPo's mee kunt vliegen. Ben je aan nog wat "ruiger werk" toe dan kun je opwaarderen naar een 2700Kv brommertje.

Aan de andere kant is de keuze voor "een maatje groter" bij de eerste aanschaf zeker niet verkeerd. Uiteindelijk wil je na 3 weken oefenen best wel wat mee (althans vele beginnende vliegers bij ons wel) en dan moet je alsnog investeren in meer. Dus bij een eerste aanschaf te krap bemeten is dubbel investeren (net als voor je zender). Diverse malen al mee mogen maken dat de teleurstelling enorm was omdat het vermogen zeer ernstig te wensen over liet. Uiteindelijk komt het op (zelf)beheersing aan. ;) Er is meer tussen uit en vol gas. :D

En inderdaad als je een lichte EZ hebt dan kun je bij weinig wind goed leren vliegen. Vanaf een windkracht 3 ga je toch wat meer gewicht nodig hebben. Bij gebruik van een relatief zware brushless binnenloper moet je sowieso meer gewicht in de neus krijgen. :? ;)

Nog wat beginnerstips dan:
- Zorg dat je zwaartepunt zoals in het boekje is of tot 1cm meer naar voor.
- Stel op zicht je hoogte- en richtingsroer helemaal recht (liniaal er langs houden).
- Het spannendst: Als het windstil is laat je de motor uit staan, legt je zender op de grond 8O en duwt (niet gooien) je EZ recht naar voor. Als je alles goed afgesteld hebt, zal deze mooi recht naar beneden zweven (vanaf 2 meter hoogte ca. 5 tot 8 meter vooruit). Als dat het geval is, is vliegen een eitje. Trekt de EZ scheef weg, dan controleren of de vleugels en staart recht zitten en of de roeren recht zijn afgesteld.
- Na het geslaagd uitvoeren van de zweeftest je zender pakken, je EZ en de motor op 3/4 gas om vervolgens weer vooruit te duwen. JE VLIEGT... :thumbsup:
- De rest.... :? Tsja, veel succes. :mrgreen:
- Bij het landen recht aanvliegen, motor op 1/4 gas houden en langzaam dalen (meer zweven, de EZ zakt vanzelf wel). Doe het gas niet dicht want dan kun je te langzaam gaan en val je uit de lucht. Als je nog maar een meter boven de grond, gas dicht en doorzweven. Prefecte landing. :worship:

Dat van die zweeftest klinkt raar maar is echt kenmerkend voor de EZ. Zelfs een EZ van ruim 800 gram (3S 2500mAh met 4004Kv) was te gooien terwijl de zender op de grond lag, tijdens het eerste zweefstuk je zender pakken en dan vol gas (nog 50cm boven de grond resterend) was altijd goed voor een hoop gelach. 8)

New 2200KV Outrunner Brushless Motor 2212-6 + ESC 30A - eBay, Aircraft, Radio Control Parts Access., Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 27-mei-09 22:41:04 CEST)

ik heb dit setje besteld, voor 18 euro wil ik wel is kijken of het gaat.
ik heb zo goed mogelijk dezelfde gepakt als degene die ze bij rcpowers aanraden, alleen dit is een andere sticker..

2212-6-30.jpg

Je zal wat moeten improviseren om deze te monteren.
Een inrunner is makkelijker...

Bedankt sleurhutje, ik zit zelf nog te denken wat te doen:
1) later een outrunner monteren
2) een innerrunner monteren
3) die kloon met brusless en rolroeren kopen in China

Zomaar een ideetje (zo wil ik het zelf gaan doen als ik een outrunner ga monteren):

Leeg flesje tipex nemen (net zo groot als een 400 motor).
Bovenkant eraf snijden.
Plaatje triplex binnenin op de bodem ter versteviging
5 gaatjes in de bodem, 4 voor boutjes en 1 voor de as, kruis niet gebruiken.
Motor op bodem flesje schroeven.
Eventueel nog een propje depron of piepschuim in het flesje persen.
Flesje met hotglue of andere lijm in het gat voor de 400 lijmen.
Motor steekt nu wel uit maar dat is goed voor de koeling.

Lijkt mij dat dit werkt, is snel en kost bijna niets.

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
@ Willem, waarom niet je oude sp400 gebruiken in plaats van het flesje tipex ?
Alle "ingewanden" uit de sp400 halen en BL outrunner erin...

niels

nou, HC is weer lekker bezig. De clone staat daar als 3,5kg pakket genoteerd, terwijl het pakkt maar 1,2kg schijnt te wegen...

nou, HC is weer lekker bezig. De clone staat daar als 3,5kg pakket genoteerd, terwijl het pakkt maar 1,2kg schijnt te wegen...
Ja, dat klopt niet altijd helemaal. Een mailtje er aan wagen naar de support van HC? Het heeft soms ook te maken met de omvang van de verpakking. Door hem als 3,5kg aan te merken kan deze alleen vie EMS pakketdienst worden verstuurd. Dan weet je in ieder geval zeker dat je alle heffingen en kosten kan betalen.

Ik heb aardig wat ervaring met TNT, DHL, UPS en Fedex.
DHL gaat via Amsterdam en is de beste en snelste, maar vervoeren geen Lipo's meer (reken op 4 dagen).
Fedex vervoert nog wel lipo's, maar gaat via Parijs (reken op 1 week).
Allemaal kennen ze een "volumegewicht" (KLM airfreight kent hetzelfde, je betaald minimaal 300 kilo per kuub, ongeacht het gewicht).
Dit staat wel ergens op hun website ook.
Heb je dus een doos van 100x25x25 cm die maar 100 gram weegt dan zal je toch voor 19 kilo moeten betalen.
Een doos van 100x25x25 cm van 19 kilo is dus net zo duur te versturen als een dezelfde doos van 100 gram.
(Let op ik weet niet de exacte tarieven, dit is maar een voorbeeld gebaseerd op 300 kilo/kuub)
Als ik met KLM airfreight voor mijn werk olietanken (voor vrachtauto's) vervoerde dan deed ik daar gerust wat zware stalen onderdelen bij, die gingen dan bijna gratis met luchtvracht, veel goedkoper als zeevracht!

Het is dus denk ik geen rekenfout van die Chinezen!
Natuurlijk zouden ze wel extra onderdelen gratis in deze doos kunnen meesturen, dus bij een combinatie zending kun je altijd mailen.
Maar die mannen kennen de trucjes ook wel!

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Net even in het mandje gedaan. De opties:

EMS Express to Netherlands(MAX 4kg) $68.17 500g left.
Air Parcel (NETHERLANDS) 3000g - 3499g $39.68 0g left.
Je zou dus op 100 dollar totaal uitkomen. Met Paypal koers zal dat misschien rond de 80 euro zijn. Dan nog evt inklaringskosten en dergelijke. Dan kom je rond de 100 euro uit vermoed ik.

Een EZ* kost rond de 60 euro bij een goedkoop adresje. Een regelaar 18,50, servo's 28. 2 propjes 10 euro. Totaal 120 euro ofzo.

Verschil is dan nog wel dat de EZ* brushed is en de Floater brushless. En je moet nog roelroeren inbouwen op de EZ*.

K zal er nog eens naar kijken. Mn neefje moet voorlopig nog even simmen.

Je hebt ook nog 2 servo's nodig voor de rolroeren op de EZ* En bij die 120 komen ook nog verzendkosten ?
Hoe dan ook je komt goedkoper uit met die Floater Jet...

PS : de EZ* kost 52,60 bij natterer.

grts

niels

de gewichten voor een axn kloppen aardig, de mijne woog geboxed! 3600 gram
Het gewicht is zo hoog omdat ze het vliegtuig dubbel verpakken om zo zeker te zijn dat het vliegtuig ook heel aankomt. en ja een goede doos van dat formaat is nou eenmaal niet licht...

Je hebt ook nog 2 servo's nodig voor de rolroeren op de EZ* En bij die 120 komen ook nog verzendkosten ?
Hoe dan ook je komt goedkoper uit met die Floater Jet...

PS : de EZ* kost 52,60 bij natterer.

grts

niels
Dat van Natterer weet ik. Mooie prijs!
Voor de servo's ging ik uit van 7euro per stuk, vandaar de 28. Daar zitten de rolroerservo's al bij.

de gewichten voor een axn kloppen aardig, de mijne woog geboxed! 3600 gram
Het gewicht is zo hoog omdat ze het vliegtuig dubbel verpakken om zo zeker te zijn dat het vliegtuig ook heel aankomt. en ja een goede doos van dat formaat is nou eenmaal niet licht...
Op de site van HC staa bij de opmerkingen dat hij overrated is omdat de doos maar 1,2kg weegt...

Voor mij is het beroerdste punt aan de EZ* toch wel de brushed motor. Ik heb er een hekel aan om in oude techniek te investeren, Dus die motor moet je direct wegkeilen om een goeie BL te kopen.

Bij de floater jet staat dat hij van EPO gemaakt is. Wat is dat precies voor spul? Elapor kan het m.i. niet zijn omdat dat gepatenteerd is, maar je weet maar nooit bij die chinezen.

Op de site van HC staa bij de opmerkingen dat hij overrated is omdat de doos maar 1,2kg weegt...

dan heb je het waarschijnlijk over deze opmerking:
Overcharging Postage Again!! Hobby King!!

weight listed as 3.5Kg.... Actual weight including packaging is about 1.2Kg... Nothing new then for this web retailer.

maar als je dan in de discussies leest staat het volgende en ook dezelfde bevinding als ik had

does this plane (w/o bat) and the box weight 3500g? I can't beleave it!!!!
Give JOSE MIGUEL a point.

-Reply from jason5001 (640 points);
Yeah, it's double boxed.
1200x300x200mm boxes weigh around 1.3kg.
Cardboard isnt light weight.
Give jason5001 a point.

-Reply from Felar Furlong (119 points);
sure it is. i watch mine in transit in the post tracking service and it weights 4,180 grams together with 4 heavy servos and a battery.
Give Felar Furlong a point.

-Reply from Felar Furlong (119 points);
just weighted received box after clearing it off additional items. it weights 3.6 kg, so weight stated by hobbycity is completely right.
btw, plane is very nice. foam is glossy and strong and completion seems very easy. can't wait for the flying weather!

dus ga er maar vanuit dat het ook wel zo is... en ook al is het niet zo, als je hem wil zal je het toch moeten betalen :)

Voor mij is het beroerdste punt aan de EZ* toch wel de brushed motor. Ik heb er een hekel aan om in oude techniek te investeren, Dus die motor moet je direct wegkeilen om een goeie BL te kopen.
Onzin. Ik heb ruim een half jaar met veel plezier en zonder één enkel probleem met de Permax 400 gevlogen. De eerste maanden met een 2S LiPo en later zelfs met een 3S LiPo. Waarom extra investeren in iets wat je in eerste instantie als beginner toch niet gaat gebruiken? Alleen als je zeker weet dat je op korte termijn meer wilt (en kunt) dan is direct vervangen van de motor een goede keuze.

En kies in dat geval gewoon voor een inrunner/binnenloper, dat scheelt zoveel geknutsel. Als je de motorsteun/-houder iets scheef knutselt dan krijg je gelijk "onverklaarbaar" scheef wegtrekken bij een beetje gas geven. Dan is een binnenloper met een buitendiamter van 28mm de makkelijkste oplossing, past gelijk.

Back