Ik las eerder dat aanbevolen wordt 180w/Kg voor relaxed vliegen en 300w/Kg voor sportief.
Dat vind ik veel te veel voor een beginner.
De standaard EZ* heeft een motortje van circa 75 watt op 600 gram, dat is 135wat/Kg en dat is meer als voldoende voor een beginner of voor relaxed vliegen.
Mijn tigermothes hebben 35 watt op 250 gram, dus 140 watt/Kg, en dat vliegt goed, je kan goed loopings maken zonder hoogte te verliezen.
....
Dus wil je goed vliegen met weinig wind, hou de kist dan licht en neem een normale motor en accu.
Ben je meer ervaren en wil je met hardere wind vliegen dan kan je de kist zwaarder en sneller maken.
Misschien een onvolledig beeld. Ik doelde op brushless binnenlopertjes. Die vreten nu eenmaal aanmerkelijk meer dan borstelmotoren of brushless buitenlopers.
Een perfecte binnenloper is de
Turnigy 2835 (380S) 2200Kv. Met een 2S LiPo en 5x4" tot 6x4" propellor kun je heerlijk "cruisen" en de motor past zo op de plek van de Permax. Samen met een
Turnigy 25A Plush regelaartje heb je eem combi voor weinig waar je ook prima met 3S LiPo's mee kunt vliegen. Ben je aan nog wat "ruiger werk" toe dan kun je opwaarderen naar een
2700Kv brommertje.
Aan de andere kant is de keuze voor "een maatje groter" bij de eerste aanschaf zeker niet verkeerd. Uiteindelijk wil je na 3 weken oefenen best wel wat mee (althans vele beginnende vliegers bij ons wel) en dan moet je alsnog investeren in meer. Dus bij een eerste aanschaf te krap bemeten is dubbel investeren (net als voor je zender). Diverse malen al mee mogen maken dat de teleurstelling enorm was omdat het vermogen zeer ernstig te wensen over liet. Uiteindelijk komt het op (zelf)beheersing aan.

Er is meer tussen uit en vol gas.
En inderdaad als je een lichte EZ hebt dan kun je bij weinig wind goed leren vliegen. Vanaf een windkracht 3 ga je toch wat meer gewicht nodig hebben. Bij gebruik van een relatief zware brushless binnenloper moet je sowieso meer gewicht in de neus krijgen. :?
Nog wat beginnerstips dan:
- Zorg dat je zwaartepunt zoals in het boekje is of tot 1cm meer naar voor.
- Stel op zicht je hoogte- en richtingsroer helemaal recht (liniaal er langs houden).
- Het spannendst: Als het windstil is laat je de motor uit staan, legt je zender op de grond 8O en duwt (niet gooien) je EZ recht naar voor. Als je alles goed afgesteld hebt, zal deze mooi recht naar beneden zweven (vanaf 2 meter hoogte ca. 5 tot 8 meter vooruit). Als dat het geval is, is vliegen een eitje. Trekt de EZ scheef weg, dan controleren of de vleugels en staart recht zitten en of de roeren recht zijn afgesteld.
- Na het geslaagd uitvoeren van de zweeftest je zender pakken, je EZ en de motor op 3/4 gas om vervolgens weer vooruit te duwen. JE VLIEGT...

- De rest.... :? Tsja, veel succes.

- Bij het landen recht aanvliegen, motor op 1/4 gas houden en langzaam dalen (meer zweven, de EZ zakt vanzelf wel). Doe het gas niet dicht want dan kun je te langzaam gaan en val je uit de lucht. Als je nog maar een meter boven de grond, gas dicht en doorzweven. Prefecte landing.
Dat van die zweeftest klinkt raar maar is echt kenmerkend voor de EZ. Zelfs een EZ van ruim 800 gram (3S 2500mAh met 4004Kv) was te gooien terwijl de zender op de grond lag, tijdens het eerste zweefstuk je zender pakken en dan vol gas (nog 50cm boven de grond resterend) was altijd goed voor een hoop gelach. 8)