multiplex Easystar deel 2.

Volgas, heeft de regelaar het minste te doen, juist met heel weinig gas, het meest!
De amperes, worden gemeten met vollast, volgas dus.

Neem je een wat grotere regelaar, die wat : over: heeft, zul je zien dat hij zelfsmet een beetje gas, heerlijk koel blijft. De regelaar schakelt met heel weinig gas, dus heel veel, en word dus warm. Een regelaar van een ampere of 20 , of 30 aan mij part, blijft dus ok koel onder minime deel last.

Ik had een 3s 2200mah lipo, helemaal voorin, perfect zwaarte punt. Meende iets van 140gram zwaar.
 
Wat doet die ESC precies met de stroom? Waarom wordt hij warm?
En moet ik het zo zien; een motor die 1A trekt op een 20A ESC is 1/20e (5%) van het vermogen van de ESC en bij een 10A ESC is dat 1/10e (10%)?
 
Op deellast, geeft hij korte stootjes gas, zeg maar, hij pulseerd.... Zo ongeveer kan je het voorstellen. (simpel , heel simpel) hoe minder gas je geeft, hoe meer hij dat moet doen , en van al dat schakelen word het geval warm.
Veel warmer dan volgas, want dan hoeft de regelaar "niets" te doen.

Dus als je een zwaardere esc neemt word hij kinder warm. Veel regelaars kunnen doorbrade als ze te warm worden van al dat schakelen.
 
Emil, wat je hierboven schrijft klopt niet helemaal. Het is echt niet meer zo dat een regelaar warmer wordt bij half-gas dan bij volgas. Bij de moderne schakelende regelaars is er nog maar weinig verschil. Het is zelfs zo dat de moderne regelaars het warmst worden wanneer de motor bijna volgas draait.

Het is al een hele tijd geleden maar ik heb hier al eens een stukje over geschreven. Ik kan het zo snel niet terug vinden maar ik heb de originele tekst nog, je kan het hieronder lezen.

Een motor regelaar is eigenlijk niets meer of minder dan een schakelende voeding. Aan de uitgang zit geen gelijkrichter diode met een stevige condensator (elco) maar rechtstreeks de motor. Door de inductive eigenschappen van de motor zal de pulserende spanning (en stroom) vanzelf uitmiddelen waardoor de diode en de elco niet nodig zijn.
Als de puls/pauze verhouding (duty cycle) bijvoorbeeld 2:8 is dan zal gedurende 2/10 (20%) van de tijd de spanning ingeschakeld zijn en gedurende 8/10 (80%) uitgeschakeld. De gemiddelde spanning over de motor zal dus ook 20% van de voedingsspanning zijn waardoor de motor vrijwel hetzelfde toerental zal draaien als bij een DC spanning van dezelfde waarde.
De schakel verliezen treden ALTIJD op tijdens het schakelen van de Fet's, de duty cycle heeft hier geen invloed op. Alleen wanneer de Fet's uit zijn (duty cycle 0%) of helemaal aan (duty cycle 100%) treden er geen schakelverliezen op.
Weerstands verliezen in de Fet's treden ALTIJD op zolang er stroom door de Fet's loopt. Die verliezen zijn dus wel afhankelijk van de duty cycle. Bij lage duty cycles zal de stroom door de Fet's maar gedurende een korte tijd lopen. De Fet's zullen dus maar korte tijd hebben om hierdoor op te warmen, ze blijven dus koeler. In theorie zullen deze verliezen het grootst zijn wanneer de duty cycle 100% is. Dan loopt er constand de volle motor stroom door de Fet's en worden ze het warmst. In de praktijk zal dat echter flink meevallen omdat de schakel verliezen dan niet meer aanwezig zijn. In heel veel gevallen zijn namelijk die schakel verliezen groter dan de weerstands verliezen. Wanneer die schakel verliezen dan wegvallen zal de Fet koeler blijven.
Het is dus NIET zo dat de regelaar het warmst wordt als hij ongeveer halfgas staat. Dat is bij de ouderwetse (DC) regelaars wel zo maar NIET bij schakelende regelaars. De verliezen in de Fets zijn het grootst bij hele hoge duty cycles (heel dicht bij de 100%). Dan heb je namelijk bijna de maximale weerstands verliezen plus de schakel verliezen.

De ouderwetse lineaire (DC) regelaars zijn feitelijk niets meer of minder dan elektronisch regelbare elektronische weerstanden. In serie met de motor wordt een stevige transistor (of een aantal transistoren parallel) geschakeld die doormiddel van de nodige elektronica open en dicht gestuurd worden. In tegenstelling tot de schakelende regelaars wordt de transistor(en) niet helemaal open of helemaal dicht gestuurd maar bijvoorbeeld half open. De transistor(en) gedraagd zich op die manier als een regelbare weerstand.
Wanneer de regelaar half gas wordt gezet zal de transistor zich als een weerstand gedragen waarvan de waarde gelijk is aan de weerstand van de motor. De helft van het vermogen gaat dan in die "weerstand" zitten en de andere helft in de motor. Op dat moment wordt de transistor het heetst en zal je een stevige koeling nodig hebben. Ga je minder dan halfgas sturen dan zal de weerstand van de transistor hoger worden waardoor er minder stroom door kan lopen. Minder stroom betekend minder verliezen dus zal de transistor minder warm worden.
Ga je meer gas geven dan wordt de weerstand van de transistor lager. Hierdoor kan er meer stroom lopen maar omdat de weerstand van de transistor minder is zal hij toch minder warm worden. De motor krijgt wel meer te verwerken. Die zal sneller gaan draaien. Bij volgas zal de weerstand van de transistor(en) zo laag zijn dat er bijna geen vermogen meer in verloren gaat. Op dat moment wordt de regelaar bijna niet warm meer en draait de motor op z'n snelst.

LET OP. Het bovenstaande is een grove versimpeling van de werkelijkheid. In de werkelijkheid komt er veel meer bij kijken maar dat is voor de uitleg van het principe niet van belang. Het is dus niet nodig om te gaan vertellen dat ik hier veel dingen ben vergeten of niet heb genoemd.
 
Nou, een veel duidelijker (en uitgebreider!) antwoord heb je vast niet nodig ;)

Overigens is er één ding waarom een te zware ESC prettig is: stel dat je over een poosje toch wat meer vermogen wil, dan hoef je alleen de motor te vervangen en niet ook nog eens je ESC, die kan een zwaardere motor toch wel aan :)

Helaas werkt dat nu net niet met de originele motor en brushless vervangers maar bij bijvoorbeeld unitedhobbies kost de electronica ook geen fluit meer..
 
Oke het is iig duidelijk waarom dat ding warm wordt ja bedankt voor het antwoord :-)
Wat ik wel raar vind is dat zo een DC regelaar bij volgas en bij geen gas niet warm wordt maar bij half gas wel, ik zou een verwachten dat ie bij volgas warmer zou worden en bij geen gas niets zou gebeuren. Maar is achteraf gezien logisch geen weerstand = geen warmte. Als ik er verder over na denk dan is het ook wel logisch dat je met maximale weerstand weinig stroom door laat wat als gevolg heeft dat er minder warmte ontstaat..

Wat ik nog zou willen weten is waarom zijn er nu AC en DC regelaars? Of tenminste, heb de indruk dat die DC een beetje uit de oudheid stammen? Wat zijn de voor en nadelen van AC en DC regelaars ten opzichte van elkaar?

En Billy bedoel jij dat als ik de originele motor zou vervangen voor een borstelloze ik ook zo een borstelloze ESC zou moeten nemen?
En heb je ervaring met United? Bestel jij alleen maar dingen uit het DE warehouse (ivm belasting)?
 
...Als de puls/pauze verhouding (duty cycle) bijvoorbeeld 2:8 is dan zal gedurende 2/10 (20%) van de tijd de spanning ingeschakeld zijn en gedurende 8/10 (80%) uitgeschakeld. De gemiddelde spanning over de motor zal dus ook 20% van de voedingsspanning zijn waardoor de motor vrijwel hetzelfde toerental zal draaien als bij een DC spanning van dezelfde waarde.
Ik heb ook begrepen dat als er 20 procent van de tijd spanning is ingeschakeld, dat met deze manier van regelen dan ook de volle spanning is, waardoor de motor met een lager toerental zijn volledige kracht blijft houden.
Dit in tegenstelling tot een regelbare weerstand waar een motor niet alleen langzamer draait maar óók kracht verliest.

(correct me if i'm wrong)
 
Mijn easy star is nog helemaal origineel ( R2F versie )
Nu heb ik het alom bekend beschreven setupje besteld bj HK. Nu is mijn vraag, moet ik de hele romp nu open snijden of is er een andere oplossing, of is een nieuwe romp bestellen ( waar ? ) toch een betere oplossing ? Waar hebben ze nieuwe rompen op voorraad liggen ?

Joland
 
Gewoon de esc bovenop monteren zoals Bernie zegt. Eventueel wat verzonken vlak achter (voor) de motor voor betere stroomlijn. Gelijk lekker gekoeld. Motor eruit snijden en de nieuwe met drie strips dubbelzijdig foamtape (action) er weer in zetten. Stukje witte ducktape erover en klaar :) Wil je het dan netjes doen dan steek je even een gat vanaf de esc naar onder de cockpit met een hete pook ofzo en ga je met een witte spuitbus even over je esc.

Een nieuwe romp bestellen kan natuurlijk altijd, bestel dan gelijk een extra setje vleugels mee. De oude kun je zo blijven gebruiken, de nieuwe zitten de stukken waar je de buis in steekt nog los in de onderkant, hier kun je mooi kanalen voor de aileron besturing in snijden. En een setje vleugels kost maar iets van 16 euro.
 
als je kijkt naar de onderkant van de vleugels van de easystar, zie je een lange rechthoek die erin is geplakt. Die zit nog los bij nieuwe vleugels. Daar loopt de buis door die de vleugels verstevigd
 
Inderdaad :) en als je in de zijkant daarvan (voor je de stukken erin lijmt) wat extra ruimte snijdt of freest kun je daar heel mooi de servo-verlengkabels doorheen laten lopen voor de aileron aansturing. De ruimte voor de servo's kun je met een dremel uitfrezen/slijpen uit de vleugel (wel even opletten dat de vleugel dikker is op die plek dan de dikte van de servo!). Ailerons van 15x2,5 cm zijn groot genoeg, vooral als ze zo ver mogelijk naar de buitenkant van de vleugel zitten. Twee keer HTX900 van hobbyking is sterk genoeg en lekker goedkoop.
 
Zo, net weer even een half uurtje gevlogen
Ik heb nu het zwaartepunt meer naar voren geplaatst, ik denk een halve/drie kwart cm naar voren ten opzichte van het voorgeschreven punt.
hij leek wel wat rustiger, hij zweefde minder zenuwachtig en veel rechter.

ik denk dat ik binnenkort ailerons ga aanbrengen. ik ben stiekem al wat inversed aan het oefenen :). dan is dat toch wel handig
 
Even een vraagje tussendoor mbt de servo's voor de aillerons, zouden DEZE ook voldoen ? heb namelijk nog 2 stuks liggen.

Top Line microservo ES-07 Futaba
 
Laatst bewerkt:
Easystar trekt naar rechts!

Heb vandaag mijn Easystar afgebouwd. Het gaat om de versie met standaard (wel de 7.2 volt) motor en X-16 regelaar. Gevlogen wordt met een 2S Lipo.

Bij de maiden blijkt dat hij erg naar rechts trekt. Zoveel zelfs dat ik hem met vol links niet corrigeren kan!

CFG licht precies op de opgegeven waarde in de handleiding. De accu ligt in het midden, helemaal voorin. De regelaar aan de rechterkant en de ontvanger aan de linkerkant. De uitslagen van hoogteroer en richtingroer zijn wat de handleiding voorschrijft. De hoofd vleugel en en achter vleugel zitten op een lijn met elkaar.

Er was vandaag wel redelijk veel wind maar ik ben recht tegen de wind in gestart.

Heeft iemand een idee wat er mis is?
 
Laatst bewerkt:
Heb je gecontroleerd of je richtingsroer in het midden staat als de servo op zijn 0 punt staat?
Accu erin, servo's op 0 en dan eerst kijken hoe de servo hevel staat. Die moet ongeveer haaks op de servo staan. Een klein verschil kun je met de subtrims wel corrigeren.
Als dat goed staat, ga je kijken of het richtingsroer recht staat. Als dat niet het geval is, dit eerst corrigeren. Uiteraard moeten de trims dan wel allemaal in het midden staan.
Samengevat: eerst de servo hevel haaks op de servo (met subtrim corrigeren als het een klein verschil is). Daarna het richtingsroer recht zetten.
Dan moet het goed zijn. Het kan zijn dat ie nog iets naar links trekt als gevolg van het koppel van de motor. Maar zonder motor zou ie dan rechtuit moeten vliegen.

Willem.
 
bij mij stond de staart ook iets scheef waardoor hij naar rechts ging dit kon ik met trims nog wel oplossen, terwijl het duidelijk scheef zat
als je het al niet meer weg kan trimmen staat het dus erg scheef, of is er iets anders aan de hand. dat moet dan vrij duidelijk zichtbaar zijn.
inderdaad even de tips van mijn voorganger controleren
 
Willem,

bedankt voor de reply.

Ja, het richtingsroer staat recht. Ik heb de servo's voor montage in de nul stelling gebracht en ze toen pas ingebouwd. De servoarmen staan precies 90 graden ten opzichte van de servobehuizing.

Kan hij vanwege het koppel van de motor zover naar rechts trekken dat dit niet meer met het roer te corrigeren is?

Mvgr,
Jos

Heb je gecontroleerd of je richtingsroer in het midden staat als de servo op zijn 0 punt staat?
Accu erin, servo's op 0 en dan eerst kijken hoe de servo hevel staat. Die moet ongeveer haaks op de servo staan. Een klein verschil kun je met de subtrims wel corrigeren.
Als dat goed staat, ga je kijken of het richtingsroer recht staat. Als dat niet het geval is, dit eerst corrigeren. Uiteraard moeten de trims dan wel allemaal in het midden staan.
Samengevat: eerst de servo hevel haaks op de servo (met subtrim corrigeren als het een klein verschil is). Daarna het richtingsroer recht zetten.
Dan moet het goed zijn. Het kan zijn dat ie nog iets naar links trekt als gevolg van het koppel van de motor. Maar zonder motor zou ie dan rechtuit moeten vliegen.

Willem.
 
Back
Top