Multiplex Easystar II

Hoi iedereen,

Na een aantal jaar heli te vliegen en een eigen tricopter gebouwd te hebben is het weer eens tijd voor iets nieuws. Ik heb nog nooit vliegtuig gevlogen (behalve op de realflight simulator) en wil dat toch ook wel eens gaan proberen.

Het idee is om eerst normaal te leren vliegen, en later uit te breiden naar FPV vliegen. In eerste instantie heb ik gekeken naar de Bixler, maar omdat hier geen losse onderdelen voor te krijgen zijn, de stock in het DE warehouse niet wordt aangevuld én het prijsverschil tussen de easy* 2 en de bixler niet echt groot is, ga ik toch voor een in mijn ogen hoogwaardiger vliegtuig zoals de easy* 2.

Ik zou graag van jullie kennis gebruik willen maken om mijn onderstaande setup te beoordelen:

-Vliegtuig: Multiplex Easystar 2 (http://www.rc-addict.nl/webshop/rc-addictnl/vliegtuigen/arf--rtf-electro/78-multiplex/1316-multiplex-easystar-ii-arf-214260.html)
-Motor: NTM Series 28-26 1340kv/310W (NTM Series 28-26 1350KV / 310W Borstelloze Motor (Easystar 2) - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland)
-Esc: Turnigy Plush 30a (ik heb goede ervaringen met deze regelaar op mijn tricopter) (Turnigy 30A ESC/Regelaar met UBEC - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland)
- Servo's: 4x HXT900 (HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland)
- receiver: OrangeRX R610 + sattelite (heb ik beide al liggen van een oud projectje)
- Lipo's: Turnigy 2200mah 3S (zitten ook op mijn trex, heb ik dus al)

Zijn er verder nog spullen die ik niet moet vergeten te bestellen? Ik zou graag even van jullie horen wat jullie van bovenstaande setup denken voor een beginner, en ook of het mogelijk is om hiermee later FPV te vliegen. Overigens kan ik in realflight zonder problemen rondjes vliegen, opstijgen en netjes landen. Ik ben me er van bewust dat het in realiteit altijd lastiger is.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Ga je veel plezier aan beleven!
Ik zou nog het volgende erbij doen:

* potje Zacki lijm
* verlengsnoertjes voor de aileron servo's (20 cm is ruim voldoende) je moet dan e.e.a. doorknippen en solderen
* kijk even naar stekkertjes tbv ESC aan je accu; maar hier heb je al ervaring mee denk ik

Voor FPV denk ik dat het wel goed is maar ik heb hier geen ervaring mee.
Succes!
 
Bedankt voor je antwoord Yihaaa,

Ik heb de kit inmiddels besteld bij rc-addict, alle electronica ga ik toch maar uit hong kong halen. Scheelt toch wel erg veel, en ik heb de tijd en het geduld om nog even te wachten.

Ik heb nog een korte vraag: Ik wil, nadat ik 'normaal' heb leren vliegen, tzt FPV spullen inbouwen. Wat is de beste manier om het toestel nu in elkaar te zetten met slechts de motoren, esc en servo's. Hij moet natuurlijk als ik die FPV spullen erin wil zetten wel weer open. Kan ik hem nu gewoon dichtlijmen, en dan over een tijd opensnijden ofzo?

groeten,

maarten
 
Bedankt voor je antwoord Yihaaa,

Ik heb de kit inmiddels besteld bij rc-addict, alle electronica ga ik toch maar uit hong kong halen. Scheelt toch wel erg veel, en ik heb de tijd en het geduld om nog even te wachten.

Ik heb nog een korte vraag: Ik wil, nadat ik 'normaal' heb leren vliegen, tzt FPV spullen inbouwen. Wat is de beste manier om het toestel nu in elkaar te zetten met slechts de motoren, esc en servo's. Hij moet natuurlijk als ik die FPV spullen erin wil zetten wel weer open. Kan ik hem nu gewoon dichtlijmen, en dan over een tijd opensnijden ofzo?

groeten,

maarten

Als je FPV wil vliegen zou ik als ik jou was veel in het FPV topic gaan lezen. Ik wil nl hetzelfde als jij. Ben nu 2 maanden aan het vliegen met de Easystar 2 en wil in de toekomst dus ook FPV. Ik denk dat later e.e.a. wel opgebouwd kan worden. Zover mijn kennis reikt lijkt me opensnijden niet echt makkelijk te doen en ik ben het niet van plan als ik ga FPV-en. Ik ga dan voor "erop" bouwen. Is denk ik ook wel gepriegel maar minder dan opensnijden en weer netjes terug lijmen.

Als je electronica in HK koopt bestel dan ook gelijk wat krimpkous voor als je de solderingen netjes wil afwerken.

Maar leg je oor eens te luister in het FPV topic.

Zelf ben ik ook erg aan het puzzelen welke setup het gaat worden bij FPV.... :)
 
Hallo,

Ik heb al 1 jaar een EZ I brushed en een fenix 80 brushlessh, de EZ is al veel gelijmd en vliegt niet meer perfect, ik zou graag een EZ II of bixler kopen,

Een EZ II romp kost 65euro bij conrad, is hij ergens anders goedkoper ?

en welke setup kan ik gebruiken ? de EZ II spreekt mij meer aan omdat je de onderdelen appart kan kopen


mvg
 
Hallo,

Ik heb al 1 jaar een EZ I brushed en een fenix 80 brushlessh, de EZ is al veel gelijmd en vliegt niet meer perfect, ik zou graag een EZ II of bixler kopen,

Een EZ II romp kost 65euro bij conrad, is hij ergens anders goedkoper ?

en welke setup kan ik gebruiken ? de EZ II spreekt mij meer aan omdat je de onderdelen appart kan kopen


mvg

Veel goedkoper zal wel niet, anders zelf goed zoeken bij div buitenlandse webshops. Maar prijs is ok. Zou m trouwens kopen bij een speciale rc shop i.p.v. Conrad. Bijvoorbeeld rc-addict. Zij geven een aandrijfsset alternatief aan, of neem de originele van multiplex. Heb ik en bevalt perfect maar is wat duurder dan zelf samengesteld. Succes
 
Hallo,

Ik heb al 1 jaar een EZ I brushed en een fenix 80 brushlessh, de EZ is al veel gelijmd en vliegt niet meer perfect, ik zou graag een EZ II of bixler kopen,

Een EZ II romp kost 65euro bij conrad, is hij ergens anders goedkoper ?

en welke setup kan ik gebruiken ? de EZ II spreekt mij meer aan omdat je de onderdelen appart kan kopen


mvg
€ 65,- is volgens mij een nette prijs. Ik heb redelijk goed gezocht, en de kit versie niet veel goedkoper gevonden in bijvoorbeeld Duitsland. Ik heb de Easystar 2 uiteindelijk bij rc-addict besteld omdat ik al ervaring met dit bedrijf had. Let er wel op dat ze 9.95 verzendkosten rekenen (best veel naar mijn mening, maar dit is uiteraard verwant aan op internet kopen!). Helaas is mijn EZ2 beschadigd aangekomen (vleugel beschadigd tijdens transport). Per e-mail contact opgenomen en ik wacht nu op antwoord. Ik ga er vanuit dat dit verder prima door ze geregeld zal worden.

Ik ben zelf gegaan voor de volgende setup:
Motor: NTM Series 28-26 1340kv/310W
Esc: Turnigy Plush 40a
Servo's: 4x HXT900

Ik heb voor de 40a ipv 30a Esc gekozen omdat deze over de BEC 3 ampere ipv 2 kan afgeven. Omdat mijn bedoeling is om ooit richting het FPV vliegen te gaan leek me dat geen overbodige luxe (of gewoon een externe bec nemen tegen die tijd...). Volgens mij is de motor iets pittiger dan de standaard motor die multiplex zelf aan raadt. Ik heb zelf overigens bovenstaande setup bij onze welbekende vrienden uit Hong Kong besteld, scheelt toch wel erg veel....Als je onder de 22 euro waarde per pakje blijft betaal je geen extra kosten voor oduane e.d. Ik heb ook meteen een "Lost Model Finder" erbij besteld (2 dollar ofzo) en nog wat andere rotzooi...
 
Ik kan het mis hebben maar volgens mij past dan de bijgeleverde klapprop van Multiplex niet.
Kijk maar even na.
Ton
 
€ 65,- is volgens mij een nette prijs. Ik heb redelijk goed gezocht, en de kit versie niet veel goedkoper gevonden in bijvoorbeeld Duitsland. Ik heb de Easystar 2 uiteindelijk bij rc-addict besteld omdat ik al ervaring met dit bedrijf had. Let er wel op dat ze 9.95 verzendkosten rekenen (best veel naar mijn mening, maar dit is uiteraard verwant aan op internet kopen!). Helaas is mijn EZ2 beschadigd aangekomen (vleugel beschadigd tijdens transport). Per e-mail contact opgenomen en ik wacht nu op antwoord. Ik ga er vanuit dat dit verder prima door ze geregeld zal worden.

Ik ben zelf gegaan voor de volgende setup:
Motor: NTM Series 28-26 1340kv/310W
Esc: Turnigy Plush 40a
Servo's: 4x HXT900

Ik heb voor de 40a ipv 30a Esc gekozen omdat deze over de BEC 3 ampere ipv 2 kan afgeven. Omdat mijn bedoeling is om ooit richting het FPV vliegen te gaan leek me dat geen overbodige luxe (of gewoon een externe bec nemen tegen die tijd...). Volgens mij is de motor iets pittiger dan de standaard motor die multiplex zelf aan raadt. Ik heb zelf overigens bovenstaande setup bij onze welbekende vrienden uit Hong Kong besteld, scheelt toch wel erg veel....Als je onder de 22 euro waarde per pakje blijft betaal je geen extra kosten voor oduane e.d. Ik heb ook meteen een "Lost Model Finder" erbij besteld (2 dollar ofzo) en nog wat andere rotzooi...

Hoi,

Ik wacht nog even tot jij de jouwe hebt in elkaar gezet, laat me dan weten of alles goed ging, of de motor paste etc,

mvg
 
Ik kan het mis hebben maar volgens mij past dan de bijgeleverde klapprop van Multiplex niet.
Kijk maar even na.
Ton
Hoi Ton,

Volgens rc-addict zou het moeten gaan (http://rc-addict.nl/webshop/rc-addi...350kv--310w-borstelloze-motor-easystar-2.html), wat ik in ieder geval begrijp uit hun omschrijving. Multiplex gebruikt overigens zelf een 3.2 mm shaft, deze shaft is 3mm. Ik hoop dat het past, anders maar wat anders verzinnen:-)

Alle Hong Kong rotzooi is op dit moment onderweg, zal het even melden of het mogelijk is als ik alles binnen heb. Ik lees overigens hier en daar dat mensen hun easystar gewoon tapen in plaats van lijmen. Wat is jullie ervaring hier mee? Mij persoonlijk lijkt lijmen toch echt voor meer stevigheid te zorgen...alleen wel lastiger met achteraf hardware aanpassen.

Welke tape kan je overigens het beste gebruiken om de buik van het toetsel een beetje te beschermen, zodat het niet bij elke landing beschadigd?
 
Hoi Ton,

Volgens rc-addict zou het moeten gaan (), wat ik in ieder geval begrijp uit hun omschrijving. Multiplex gebruikt overigens zelf een 3.2 mm shaft, deze shaft is 3mm. Ik hoop dat het past, anders maar wat anders verzinnen:-)

Alle Hong Kong rotzooi is op dit moment onderweg, zal het even melden of het mogelijk is als ik alles binnen heb. Ik lees overigens hier en daar dat mensen hun easystar gewoon tapen in plaats van lijmen. Wat is jullie ervaring hier mee? Mij persoonlijk lijkt lijmen toch echt voor meer stevigheid te zorgen...alleen wel lastiger met achteraf hardware aanpassen.

Welke tape kan je overigens het beste gebruiken om de buik van het toetsel een beetje te beschermen, zodat het niet bij elke landing beschadigd?

Ik heb de buik met glasvezeltape beschermd. Stuk of 5 stroken van neus tot staart. Wordt nu minder groen bij de graslandingen :cool:
 
Het is vooral handig om de boven- en onderzijde goed onderscheidbare afwijkende kleuren te geven. Dan zie je beter hoe hij 'ligt' (zie je de boven- of onderkant).
 
zijn er mensen die hem painten ? Dat wit zie je niet goed naar mijn mening
Klopt! Wat vind je hiervan? Maakt L/R duidelijker en het tekent goed af tegen de lucht:

P1040054.jpg


Roept U maar, als het je niets lijkt! Het blauwe klitteband houdt de boel beter bij elkaar en de neus is verstevigd met een stuk neus van een gecrashte Big Lama! Het grijs is ducktape op vleugel roer en stabilo als bescherming tegen takjes e.d. en transportschade :-(
 
Zeker weten, om je vingers bij af te likken! Chrash zou mij mijn zender doen opeten van ergernis! :-)
Gisteren een forse duik gemaakt in een meertje met de ES II! 't Waaide natuurlijk veel te hard voor hem! Water blijkt toch erg hard te zijn! Veel schade en alles drijfnat! Alles zo snel mogelijk op de verwarming gedroogd en (voorzichtig) alle elektro getest vandaag. Werkt allemaal weer als een zonnetje: is dit het verschil Multiplex en HK?
Zegt het voort: Ik ben zeer tevreden. Nu nog lijmen!
 
Hoi Pieter.
Jammer van die Crash maar zo te horen gaat het allemaal weer goed komen.
Is het slechts lijmen ook een kwestie van kokend water gebruiken om de deuken uit je toestel te halen?
Want dat werkt op die manier bij Elapor echt grandioos.
Sukses met het herstel van je vliegtuig.
Vr Gr E
 
Heb 2 gyro's gekocht en wil daar eens mee experimenteren op de Easystar II. Heeft er iemand ervaring mee?
(wil allereerst 1 gebruiken op de ailerons)
 
Back
Top