Multiplex Easystar II

Een EZ zal op de motor altijd naar rechts trekken als gevolg van motor torque.
Dat kun je corrigeren met wat rudder naar links. Waar het om gaat is dat ie zonder motor rechtuit vliegt.

Willem.
 
Antwoord op suggesties

Mijn eerste suggestie zou zijn alles FPV spullen eraf, een 3S2200 lipo erin, CoG goed bepalen en controleren of het dan vliegt (voor die setup is het toestel namelijk ongeveer gemaakt).
Ik heb hem eerst gevlogen met een 3000mah, zonder FPV spullen.

Is het dan wel in orde
Dan heeft hij hetzelfde, moet ze naarmate het gas erop gaat meer worden uit getrimd worden naar links.

Stel dat je toestel nog steeds naar rechts trekt kan het bijvoorbeeld een scheef ingelijmde (of is het een EZII?) elevator zijn waardoor het toestel constant de neiging heeft een bocht te maken.
Het is een Easystar2, dus de elevator is het niet.

Kan zijn dat de romp niet helemaal recht in elkaar gelijmd is (zet een stippellijn over de onderkant precies over de naad en kijk erlangs, de lijn moet dan recht zijn)
Is het eerste wat ik heb gecontroleerd, de romp is recht.

Eerst dingen uitsluiten, dan uitvinden wat het probleem veroorzaakt :)
Dit waren idd de voor de hand liggende dingen om te controleren.

Wat mij in verwarring brengt, is dat hij tijdens vlucht zonder gas erop, met de stuurvlakken netjes neutraal, zo soepel vliegt. Hij heeft niet last van "pompen", zweeft mooi door, reageert mooi op de stick input, en "rolt" niet naar rechts.
 
Ik heb er ook 1 aangeschaft via conrad, nog net met 19% btw. Vandaag binnen gekregen. Ik ben gewend om met ailerons te vliegen, zonder is eigenlijk geen optie.
Ik had nog 2 microservo's liggen dus ik heb er meteen ailerons op gemaakt. Dat gaat heel makkelijk met deze versie. Alles is al voorbereid en de onderdelen, behalve de servo's en kabels, zijn al meegeleverd. En het past allemaal perfect.

Het is eigenlijk een beginnerskistje, daar ben ik al lang aan voorbij, maar ik wil deze ook gaan gebruiken voor FPV. Volgens mij kan deze makkelijk wat extra gewicht hebben zolang het CG maar goed blijft.

Ik hoop dit weekend de maiden flight te maken. Het wordt geen top vliegweer maar een beetje wind ga ik niet uit de weg.

Wat wel handig is, is dat hij na wat demontage, gewoon weer in de originele doos past. Da's superhandig tijdens vervoer (zeker met mijn rijstijl).

Die torque van de motor, waar eerder over gesproken werd, voel ik al als ik het model in m'n handen hou en dan gas geef. Hij trekt meteen naar de zijkant. Hopelijk is dat makkelijk op te vangen met de ailerons. Ben benieuwd hoe deze vliegt maar verwacht geen problemen.

Volgens mij is dit een heel fijn vliegertje. En zo niet, dan meld ik me snel weer.

Oh ja, de kwaliteit van de Easystar II is uitstekend. Er zitten op verschillende plekken carbon verstevigingen in van de neus tot de staart en het voelt solide en stijf allemaal. Mooi glad foam. En voldoende ruimte voor de accu en ontvanger. Ik ben onder de indruk.
 
Setup vraagjes

Hallo,

Dit is mijn eerste post in zo'n anderhalf jaar denk ik. Ik ben een tijdje gestopt met het vliegen van m'n heli's, maar ben al een paar weken weer in de lucht.

Ik sta nu op het punt om een Easystar II te bouwen. Dit is mijn eerste vliegtuig dat ik zal bouwen en vliegen. Ik weet hoe alle elektronica in elkaar steekt maar heb een vraagje over mijn setup:

Ik heb een NTM prop drive 1350kv motor. Volgens HK trekt die 14.2A bij 158W aan vermogen icm een 8x3.8 prop. Dit is perfect voor mijn 20A HK blueseries ESC. Nu wil ik echter de 7x6 gebruiken van multiplex. Is de 20A ESC nog steeds voldoende?

Een online calculator zegt dat-ie minder stroom trekt. De uitkomsten van die calculator zijn misschien wel precies, maar ver van accuraat! Iemand die misschien iets kan zeggen over het verschil in eigenschappen tussen de 8x3.8 en 7x6?

Verder nog bouwtips / dingen waar een heli piloot niet aan denkt?

Ik hoor het graag! ;) Bedankt!
 
Hoi Frett,

Of dit de juiste esc is weet ik niet. Stukje terug staan wel wat stukjes over de te gebruiken esc misschien heb je daar wat aan.

Wat ik tegengekomen ben met bouwen is dat mijn Aileron servokabeltjes tekort zijn. Ik gebruik HK HXT900 servo's. Dat staat wel ergens maar daar heb ik glad overheen gelezen. Daar heb ik verlengkabeltjes voor besteld maar die zijn dan weer te lang. Dus heb ik besloten de kabels zelf op maat te maken zodat ik straks niet met een berg draden zit.

Succes!
 
He Frett,

Ik denk dat een 20Amp ESC wel aan de kleine kant is, en misschiens zelfs wel te klein. Ik zou minimaal voor 30Amp gaan. Zelf gebruik ik een Turnigy Plush 40Amp, dit is een beetje overkill, maar ik heb hiervoor gekozen omdat hierin een switching BEC zit die 3A kan leveren (ipv 2A).

Ligt er dus ook een beetje aan wat je met het toestel gaat doen. Voor mij wordt het uiteindelijk een FPV toestel, dus vandaar de keus voor een ingebouwde BEC die 3A kan leveren. Overigens moet ik erbij zeggen dat de 40Amp nog makkelijk past, dus qua formaat hoef je je geen zorgen te maken!
 
Ik zou zeggen: kijk eens wat MPX zelf voor regelaar meelevert. Als je die waarde aanhoudt bij gebruik van de standaard prop zal het best goed zitten. Ik denk dat het met de stroom nogal meevalt. Volgens mij kom je met de standaard prop makkelijk uit met 20A.

Willem.
 
Dank jullie voor de reacties. Multiplex raadt een 20A aan voor de standaard motor. Deze motor is iets sterker. Het blijkt echter dat het ringetje dat op de as bevestigd is en de behuizing en het 'motorblok' bij mekaar houdt niet in het daarvoor bestemde gleufje valt en de constructie dus uit mekaar kan vallen. Ik ga op zoek naar de iets minder krachtige permax 2830 1100Kv die normaal met een 20A werkt. Benchtest van iemand gaf 9A max throttle dus dat zit wel goed.

Ik heb Hs-55's (omdat 4 x HXT900 teveel is voor de 2A BEC) en heb ze verlengd door wat te solderen.

Verder nog wel één dingetje aan de ESC dat mij verontrust. De ESC wordt al bijna 40 graden als ie alleen aangesloten is en wordt 50 graden als ik 5 minuten met de servo's speel (geen motor aangesloten). Dit is wel in een zeer kleine ruimte zonder enige vorm van ventilatie en bij kamertemperatuur. Als ik een minuutje in het ventilatiegat blaas koelt de ESC snel zo'n 10 graden af. Als ik een motor erop aansluit en een minuutje laat draaien wordt de ESC niet significant warmer. Is dit normaal gedrag voor een ESC. De warmte komt dan vooral van het omzetten van de spanning. Klopt dit?
 
Hoi Frett,

Wat je zegt klopt inderdaad. Als je ESC een ingebouwde lineaire ESC heeft wordt er als je accu 12V spanning heeft, 7V spanning omgezet in hitte (12V-5V=7V). Ik durf je niet te zeggen hoeveel warmte daar bij vrij komt. Ik heb voor mijzelf altijd een vuistregel dat als ik de esc na het vliegen nog voorzichtig aan kan raken zonder mij direct te branden dat het dan wel oke is.

Ik heb zelf zoals ik hierboven al ergens beschreef bij mijn easystar echter het zekere voor het onzekere genomen door een Turnigy Plush 40A te nemen met een Switching BEC van 3A. Dankzij de Switching BEC wordt het totaal niet warm en je kan met de 3A gemakkelijk 4x hxt900 aansturen. In theorie zou het overigens net wel kunnen zorgen voor een brownout...maar ik heb echt nog nooit ergens last van gehad (Peak Servo Current Tests).

Als je je zorgen maakt over de hitte kan je dus óf toch een esc nemen met een switching regulator. Kan je later ook altijd nog op een sterker model zetten of je EZ* 2 'tunen' zonder problemen. Een andere oplossing is om gewoon een switching UBEC te kopen, bijvoorbeeld TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction. Dan ben je meteen van het hitte gedoe af en geeft je wellicht een veiliger gevoel:-)
 
Heb inmiddels de maiden vlucht gedaan afgelopen zondag. Wat een heerlijk vliegtuig! Dit was de eerste keer dat ik een vliegtuig vloog en het voelde na een halve minuut volledig vertrouwd. Landen gaat bijna automatisch en kan echt enorm zacht met dit vliegtuig. Met flaps (flaperons) start en landt ie heerlijk. Ik heb ook spoilerons ingesteld zodat ik sneller kan dalen. Dalen doet de Easystar namelijk niet graag. Het is een echte zwever. Verder vliegen bochten lekker met een lichte Aileron-rudder mix. Jammer van de regen dit weekend.

Ik heb inmiddels de standaard (klap)prop vervangen door een vaste 7x4. De originele 7x6 was net iets te inefficiënt met de 1350Kv motor en trekt meer stroom dan nodig. Ook kreeg ik het vliegtuig niet trillingsvrij met de originele 7x6. Met de Master Airscrew 7x4 Pusher is dat opgelost.

De ESC houdt het goed. Was na het vliegen 30 graden bij een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden. De HS-55's trekken maximaal 400mA dus zelfs in het ergste en tevens zeldzame geval moet de 2A BEC het houden.

Ik heb ook de Orangerx DMS2 satelliet ontvanger verplaatst naar voorin de neus. Ik kreeg 55 stappen tijdens de range check met de satelliet dichtbij de normale ontvanger. Ik heb de satelliet nu zover mogelijk voorin de neus geplaatst en heb de antennes verder van draden waar stroom doorheen loopt geplaatst. Ik hoop dat ik bij de volgende range check nog iets verder mag lopen...

Erik.
 
Tijd geleden dat er hier gepost is!
Afgelopen zondag mn eerste tree-kiss gehad met de Easystar II.
Weet nu waar het vandaan komt dat bomen magnetisch zijn. Uiteindelijk met hele lange ladder en wat latjes aan elkaar getaped de EZ* eruit weten te krijgen. Zitten paar kleine butsjes in maar valt alles mee. Enige is dat er klein hapje uit de vleugel is. Dit ga ik met stukje Elapor lijmen en tape-je erover. Vliegen zal ie!
 
Tijd geleden dat er hier gepost is!
Afgelopen zondag mn eerste tree-kiss gehad met de Easystar II.
Weet nu waar het vandaan komt dat bomen magnetisch zijn. Uiteindelijk met hele lange ladder en wat latjes aan elkaar getaped de EZ* eruit weten te krijgen. Zitten paar kleine butsjes in maar valt alles mee. Enige is dat er klein hapje uit de vleugel is. Dit ga ik met stukje Elapor lijmen en tape-je erover. Vliegen zal ie!

Kleine putjes, deukjes of andere oneffenheden waar schuim enkel vervormd en niet weggeslagen is, kan je repareren door water aan de kook te brengen, er een trechtertje met een smal uiteinde boven te hangen en die heel kort op het deukje te richten. Een paar seconden is genoeg, anders zet het schuim op die plek dusdanig uit dat het op een slangenhuid begint te lijken.
 
Ik doe het altijd boven de waterkoker, werkt perfect! alleen niet te dicht erop houden, dan krijg je inderdaad een slangenhuid!
 
Ik doe het altijd boven de waterkoker, werkt perfect! alleen niet te dicht erop houden, dan krijg je inderdaad een slangenhuid!

Ik gebruik ook de waterkoker, maar dan met een klein trechtertje erboven zodat stoom zich concentreerd op de gewenste plek. Houd het uiteinde van de trechter zo dicht mogelijk bij de beschadiging zodat het onbeschadigde schuim eromheen niet onnodig uitzet. Paar seconden is genoeg.

Het werkt echt veel beter dan het schuim boven de waterkoker houden want dan pak je ongewenst schuim mee dat geen reparatie behoeft.
 
Goede tips inderdaad. Zeker met stoom en trechtertje.
Echter bij mijn rechtervleugel is er een klein hapje uit. Dat is niet meer met stoom of heet water te repareren. Heb nog een stukje Elapor over wat ik in vorm ga snijden en er met wat Zacky op ga lijmen. Daarna wil ik het "bijschuren". Is dit goed mogelijk eigenlijk?

Edit: vandaag gerepareerd en het teveel gewoon met scherp mesje weg gesneden. Ging perfect.
 
Laatst bewerkt:
USB kabel

Wie kan mij helpen aan een USB kabel voor de Easystar II controller van Multiplex?
Ik wil hem gebruiken in combinatie met X-Plane op de Mac, iemand ervaring?

Gerard Jonker
 
Hallo allemaal,

Ik heb via dit forum een easy star 2 gekocht,
De motor heeft 1050kv en dit vind ik wat weinig,
Heeft iemand ervaringen met zwaardere motoren ?
FPV ben ik niet vanplan
 
Waarom vind je dat te weinig dan? Wat verwacht je van je EZ*? Heb je er al mee gevlogen en mis je iets? Voordeel van deze motor tov. bijvoorbeeld de 2200kv versie van HK die veel gebruikt wordt is natuurlijk minder stroomverbruik en dus een langere vliegtijd..
 
Back
Top