Multiplex Easystar II

Discussie in 'Beginners' gestart door Psygho (Emil), 26 okt 2011.

  1. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Lees dit even:

     
  2. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Ik vlieg nu een seizoen met een stock EZ2. Je kunt er niet eindeloos verticaal mee maar hij voldoet uitstekend voor het doel waarvoor hij ontworpen is. je komt er makkelijk mee boven in een relatief korte tijd. En het ding levert je een lange vliegtijd met een 2200 mAh 3 cels lipo.
    Het is tenslotte geen hotliner...

    Willem.
     
  3. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Jelleeee, wat wil je met je copy&paste zeggen? Natuurlijk zegt het kv niets over het vermogen van de motor zolang je verder geen info hebt maar als je bedenkt dat de max. propmaat op de EZ 7" is kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat een 1050kv motor minder stroom trekt dan een 2200kv motor van dezelfde afmeting.

    Daarnaast is de EZ inderdaad geen hotliner dus zolang 'ie fatsoenlijk hoogte wint zou ik het lekker zo laten. Natuurlijk, als je alleen wil zweven kun je met een sterkere motor sneller hoogte winnen en de motor uitzetten. Dat laatste deed ik ook (A380 motor met 2200kv op 11.1v bij rond de 24A met een 7x4,5 prop). In tien seconden naar 80 meter en dan thermiek zoeken..
     
  4. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Het feit dat hij een "zwaardere" motor wilt, vatte ik op alsof hij denkt dat kv met motorvermogen te maken heeft.
     
  5. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Eens met Sadkingbilly. Ik heb dan een 1400 kV erop zitten (en dus ook de 7" stock propeller). Hij gaat voldoende vlot, hoogte winnen doet ie goed. Maar hij moet toch wel even loeien om flink op hoogte te komen. Dus dan is het stroomverbruik misschien wel beperkt, maar het aantal mAh in totaal voor die klim is dan misschien wel hoger dan even kort met veel A naar je gewenste hoogte schieten.

    Als je rustig rond cruised, dan is een lagere kV natuurlijk voldoende, 3s erin en gaan.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2013
  6. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Welke lipo's heb ik nodig voor een Permax 400 met een Brushed 20 A ESC/ regelaar.

    Mvg. Bernard
     
  7. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    2S, 7,4V. Balanceer je toestel met gewichtjes, dan kijken hoe zwaar die samen zijn en bestel dan een accu die ongeveer dat gewicht heeft...

    De permax is overigens 6V dus ga er vanuit dat deze niet erg lang zal leven...
     
  8. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    En een andere borstel moter wat raad je aan? Is de zwaardere versie Permax 480 7.2 volt sterker.

    Mvg.Bernard
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2013
  9. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ja, maar volgens mij ook dikker? (En dus te groot om mooi te passen)
    Ik had zelf altijd de veelbesproken 380S motor van hobbyking en die voldeed prima op 3S 2200. Ik heb nu een bixler klaarliggen met dezelfde motor maar die ligt al een jaartje dus of die er nog is en wat die nu kost..
     
  10. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Eerst er maar is mee in de lucht. Hoef er niet mee te racen. Kan altijd als de motor het begeeft een mod doen om een beter/sterker exemplaar er in te maken.
    Met de lipo denk ik dan aan 2S 2200 maH of is die te licht?

    Mvg.Bernard
     
  11. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Moet je even proberen, stukje lood om te balanceren kan altijd.. Is natuurlijk wel dood gewicht; niet dat de ez zich daar veel van aantrekt.
     
  12. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Eerste keer met EZ*2

    Nou, het moest er een keer van komen. Na een hele tijd met multicopters gestunt te hebben en ook her en der een heli aan de praat en in de lucht gehouden en gekregen te hebben dacht ik dat het voor mij wel afgelopen was. De multi door een losgekomen prop finaal naar de haaien :( en de heli's deden het ook niet meer, 2 opgroeiende kinderen, een nieuwe baan et voila. Tijd is er niet meer plus het huis moest verbouwd worden etc. etc. etc. 2-3 jaar gaan voorbij....

    Met mijn buurman het er regelmatig erover gehad om weer te gaan beginnen, ook hij heeft heli en multi ervaring. We zijn totaal niet ervaren met vliegtuigen en ook het heli gedeelte kwalificeerde zich meer in het oefenen en grasmaaien dan het echte vliegen. Gaandeweg werden we beter en konden we de spullen mooi in de lucht houden. De een doet het rustig aan en oefent op de sim, de andere schaft spijkerhard een 3D heli aan en verwonderd zich nog steeds over het feit dat dat ding zich na nog geen 1 seconde in 20000 stukken op de grond lag.
    Tijden niet meer aan aan vliegen gedacht, totdat mijn buurman ineens voor mijn deur staat met 2 Easystar 2's en tegen mij zegt "ik was er klaar mee het moest nu maar eens gebeuren". Over met je ballen voor het blok staan gesproken :lol::lol::schrik:.

    De MX-12 (jaja 35Mhz!!) van stal gehaald, afgestoft, opgeladen et voila, die werkte ook weer. Nu had ik ook nog ergens 2x2650mA LiPo's liggen. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik die op mijn lader in Storage geladen een jaar of wat geleden en nu moesten deze natuurlijk ook weer gevuld worden. Alle gruwel verhalen in het achterhoofd de trafo buiten neergezet, lader eraan, LiPo eraan...... lader uit:eek:. Grrr na wat onderzoek erachter komen dat je trafo het iet meer doet na die tijd. ATX computervoeding in een avond omgebouwd en de volgende dag weer buiten de LiPo's geladen. In de 1 ging 1035mA en de ander 1020mA. Niks niet warm of bol. Mooi dat werkt ook.

    Dan de Easystar, na 10 minuten zat die in elkaar. Dit was een RR versie dus dat was zo gepiept. Aangezien ik niet kon wachten had ik de adapter van de MX-12 gepakt want hier zat ook een aansluiting (dacht ik:cry:) voor de ontvanger op, maar de 9V die hier uit kwam bleek toch teveel te zijn voor 1 van de mulitplex servos. Die 9Volt daar kwam ik achter nadat niks het meer deed en ik ging meten. Mijn enthousiasme danig getemperd en 2 meditaties later een nieuwe servo erin gezet en alles doet en werkt. Tijd voor de maiden! :schrik::banana:
    Met de buurman eerst bij ons buiten het dorp (20 meter lopen) eerst naar een paar boeren gefietst. Deze mensen kennen we en gevraagd of we wel mogen vliegen boven hun land. Ja het mocht! Niet in lang gras (alleen om odel op te halen) en niet boven hun vee (uiteraard!!) Dit hield in dat we zo'n slordige 250Ha land hadden om boven te vliegen. Buiten het dorp rondom 8Km vrije ruimte met alleen het dorpje op de achtergrond en toestemming om het land in te gaan om het model op te halen of in kort gras midden in het weiland te staan om te vliegen. Wat wil je nog meer?

    Buurman mocht eerst. Nadat ik hem 10 keer gevraagd had of alles werkte en of alles getest was en daarop een volmondig "jahaa" kreeg, zijn easystar 2 aangesloten, gas geven, een mooi worp, omhoog, naar beneden, bam! De grond. De accu weer goed gezet, toestel gecontroleerd, alles werkt alleen gebruikte hij de "verkeerde" knuppel voor het roer. Dit omgezet en de elevator een gaatje verder gezet op de servohorn. De uitslag was niet zo groot vonden we. Weer gevraagd of hij tevreden was en het toestel weer gestart, bam! Weer de grond in, dit ging tot 3-4 keer zo en toen was hij er wel wat klaar mee. Neus stuk, deze moest gelijmd worden. Toen was het mijn beurt.

    Spanning erop, throttle open en dicht, roer en elevator gechecked, CoG nog maar eens gechecked, rangecheck, (buurman wordt ongeduldig), toestel beet gepakt en aan de buurman gegeven, gas erop, beetje up, de worp...... omhoog, omhoog, naar links 180 graden en ik vloog! Tot mijn stomme verbazing vloog dat toestel weg!!:grin:, over mijn hoofd, rechtsom 180 graden, over mijn hoofd, iets hoger, tegen de wind (knoopje als 4-6) moest er wat gas bij anders stond ie zowat stil in de lucht, en het werkte allemaal. Zweet druppelde langs mijn hoofd en ook mijn handen deden lekker mee. Met de wind mee sticks los en ongeveer kwart gas, levelde de easystar zich mooi en vloog in een kaarsrechte lijn door. 5 keer een approach gemaakt voor de landing en de 6e keer de EZ* aan de grond gezet, stond bijna stil en maakte toen een halve "cartwheel" maar geen schade. Buurman helemaal opgewonden dat het zo gaaf was stond ik nog steeds in opperste staat van verbazing daar in dat weiland. Ik had nooit gedacht dat ik ook überhaupt de lucht in zou gaan laat staan vliegen. Maar dat vliegtuig is toch wel heel erg vergevingsgezind zeg :n00b: comment, ik weet het maar ik ben er wel zeer erg te spreken over.

    De volgende dag weer gevlogen en de buurman kwam zag en boorde die van hem spijkerhard de grond in. Neus eraf, neus doormidden, lijm aan de ne kant, activator aan de andere kant... klaar!! Hij was er ook klaar mee zei hij, wilde het wel proberen maar zei dat het vliegen hem niet ging lukken. Snel geland, klap op zijn schouder en zei "zal ik jou vliegtuig vliegen?" Zo gezegd zo gedaan nog geen 2 meter van me af boort dat ding zich de grond in, nadere inspectie leerde ons dat hij bijna al zijn kanalen had gereversed op zijn zender en dat de zender ook servo's had "gelimit"(zeg ik dat goed??). Hij zei dat alles gechecked had maar blijkbaar was dit ons ontglipt. Weer gooien, EZ* gaat omhoog, duikt, weer omhoog, bochtje maar het toestel blijft op en neer gaan. Ik kijk naar mijn buurman en hij staat alleen maar met het gas te spelen en het roer. Hem uitgelegd dat hij ook de elevator moet gebruiken vliegt ook hij een rondje als wat!

    Ape trots verlieten wij het weiland en zagen maar liefst 10 mensen, 2 auto's en wat fietsers staan op de weg. Blijjkbaar heeft het aangezicht van zo'n RC vliegtuig toch wel wat. Om de mensen wat te laten zien heb ik zelf ook nog een minuutje als 10 gevlogen. Lekker rustig rondjes, achtjes, landing oefeningen over het veld gedraaid. Zelf heb ik zo'n 6-9 keer geland en het toestel niet beschadigd, de allerlaatste landing schuift het toestel mooi over het gras, raakt een hobbeltje, spint op de grond en breekt mijn elevator af! Grrr, uitgechakeld. De buurman lacht, die crashed dat ding 10 keer maar lapt hem op met lijm en tape, ik glij verdorie 1 keer over een hobbeltje en breek mijn elevator af. Deze ook gelijmd en het ziet er naar uit dat we straks weer even een rondje gaan!

    Mensen op dit forum, bedankt voor alle tips en trucs. Ik zal het zeker blijven volgen!
    Ik houd jullie op de hoogte.
     
  13. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Leuk verhaal om te lezen, bij de berichten over de buurman was het eerste wat door mijn hoofd ging "daar zit iets mis in de zender OF die vent kan absoluut niet vliegen" :p

    Fijn te horen dat het nu allemaal werkt! Heel veel plezier met jullie terugkeer in onze leuke hobby en nog heel veel vlieguren!
     
  14. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Welke servo kun je het best gebruiken voor de ailerons? Of moet je het multiplex setje aanschaffen??
     
  15. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Hewoon htx900 erin, meer dan sterk genoeg!
     
  16. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    En Ducttape voor de elevator? Deze is nu losgekomen van de achtervleugel. Ik heb deze gelijmd met CA lijm maar ik denk dat het misschien beter is als ik daar wat ducttape overheen doe. Alleen, moet je dan "in het naadje" ook tape doen zodat de elvevator ook op en neer kan?
     
  17. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik hoop dat ik je goed begrijp, maar het bewegend deel van je hoogteroer is dus losgekomen van de rest? Met andere woorden, het (schuim) scharnier is kapotgegaan?

    In dat geval zou ik je eerder aanraden om bij je LHS een paar kleine scharniertjes te halen (kosten een paar cent per stuk) en deze erin te lijmen op de plek van het oude scharnier. Niet alleen scharniert het hoogteroer dan op de originele manier wat de servo minder belast maar stukken ducktape op je toestel ziet er natuurlijk gewoon niet uit..

    Wil je toch tape gebruiken dan raad ik je leukoflex aan. Te koop bij de betere drogist (of te bestellen) een rolletje kost zes euro. Dan hoogteroer in een hoek van 90 graden naar beneden buigen, leukeflex plakken op 3-4 plekken (lange stukken gebruiken zodat het niet los kan laten) vervolgens 90 graden naar boven buigen en aan de onderkant hetzelfde doen. Zo zitten de roeren van al mijn foamies vast (inclusief de easyglider) en er heeft nog nooit iets losgelaten :) wel even een keer per jaar vervangen ivm invloed van zonlicht!
     
  18. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Leukoflex, is dat een soort pleister??
    En tja, de betere drogist, is dat kr**dv*t, of de D*, of.......

    Heb wel een setje scharnieren gekoischt bij HK. Deze zal ik erop lijmen.
    Bedankt voor de tip.
     
  19. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Leukoflex is inderdaad pleister. Het zit in een groen/blauwige rol (plastic) en is vrij duur maar werkt echt goed. De apotheek heeft het overigens ook wel.
     
  20. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Zo de rolroeren zien er ook op, dat vliegt geweldig! Alleen wil die graag naar beneden maar op de een of andere manier kan ik mijn hoogteroer niet trimmen. Kzal weer in de zender moeten duiken.
    Kapt de esc van multiplex zelf de spanning als de lipo leeg dreigt te raken. Heb er nu een buzzer in maar die begint te piepen bij 3,5V. Hoeveel heb ik dan nog over?

    Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid geruïneerde spullen
     

Deel Deze Pagina