multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok, dan wordt het de 7,4 2200 mAh. Regelaar zal ik iets hoger nemen dan.
Weer een stomme vraag :D : uit hoeveel cellen bestaat een 7,4 lipo? Ik zie dat ik daar met de lader rekening mee moet houden.....

Ja, de 1500 mAh 7.4 lipo is perfect.

Sommigen zeggen hier misschien wel dat ze met een 11.1 volt vliegen, maar die gebruiken dus niet de originele motor (of hebben die na 10 minuten moeten vervangen).

Maar daar zou ik me later "zorgen" over maken. De Graupner MX12, EasyStar met 7.4 volt lipo en de servo's die je noemt is een perfect beginnerssetup. Later als je hem perfect beheerst kun je er wel een andere motor in gaan stoppen zodat je verticaal omhoog kan, of foto's kan nemen van een kilometer hoogte (bij wijze van).

Wel een lipo lader nemen. De meeste goedkope(re) lipo laders zijn 2 of 3 cellen (7.4 volt = 2 cellen).

Daarnaast effe checken of je regelaar een lipo save heeft. Als je lipo's te ver leeg trekt gaan ze namelijk stuk. Een lipo-save zorgt ervoor dat je accu's niet te leeg worden (wordt het kritiek, dan schakelt ie je motor uit en kun je nog terug zweven).

Thnx! Pff veel dingen om op te letten als newbie!

Wat is trouwens de beste stick configuratie op m'n zender dadelijk? Dus welke knuppel voor welke functie? of kan ik dat beter laten afhangen van de club waar ik ga vliegen? Ik begreep namelijk dat daar nog wel verschil in kan zitten......

Je hebt 2 standaard stick configuraties: mode 1 en mode 2.

Onderstaand scheme geeft mode 1 weer:

rcplane02e.gif

Om te leren vliegen wordt echter meestal mode 2 aangeraden, volgens mij. Bij mode 2 zijn je throttle (het gas) en de elevator (hoogteroer) omgedraaid.

Het is inderdaad handig als je allemaal dezelfde stick configuratie gebruikt op een club. Dan kun je in geval van nood gemakkelijk een zender van elkaar overpakken.

Voor de EasyStar bestaat er nog een kleine uitzondering op het bovenstaande, omdat deze geen rolroeren heeft. Bij 3 kanaals besturing (dus alleen hoogteroer, richtingsroer en gas), wordt bij mode 2 het richtingsroer bedient met de rechter stick.

Als je dan later met een toestel met rolroeren gaat vliegen, dan gaat het richtingsroer van de rechterstick naar de linker, en komen de rolroeren op de rechterstick. Dat lijkt raar, maar het leert makkelijker, omdat je al gewend bent geraakt te sturen met je rechterhand (met een toestel met rolroeren stuur je tijdens het vliegen zelf eigenlijk niet meer met het richtingsroer). Alleen bij het landen enzo gebruik je het richtingsroer nog.

Sommige mensen vliegen ook nog met een mode 3 of 4 (weet niet zeker of ze dat zelf hebben verzonnen). Voor een discussie en meer uitleg, zie hier:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1681

Ik heb juist het idee dat de meeste "oldtimers" (en daardoor de meeste club's) mode "1" vliegen, argument is: doordat je de primaire hoogte en richting knuppel gescheiden bedient, je nauwkeuriger stuurt ... Ik vlieg sinds mensenheugenis "mode 2" (of "4"), omdat ik het zo handig vind alle primaire stuurfuncties onder één duim (of duim en wijsvinger) te hebben .... "ergens" op dit forum staat een lange discussie over de pro's en con's van de diverse "mode's".....

Als je bij een computer-zender "aileron" en "rudder" omwissseld doe dat dan door de juiste "mode" te kiezen bij Multiplex heet dat b.v. "Mode 4", zo blijven alle mixer's op de juiste wijze werken (als je ze gebruikt) ....

hebben jullie soms ook last met het fietsbel motortje dat die midden as los gaat zitten bij mij is dit al 2 keer gebeurt
terwijl ik toch rustig vlieg met mijn EZ*

erikjede1ste zei:
hebben jullie soms ook last met het fietsbel motortje dat die midden as los gaat zitten bij mij is dit al 2 keer gebeurt
terwijl ik toch rustig vlieg met mijn EZ*
asje/moertje met "Locktite" vastzetten of een "linksdraaiende" prop monteren (en je motor "ompolen") ....

Hebben "GWS" aandrijvingen met vertraging ook "last" van als je ze laat "pushen" ... beetje "Locktite" (of héél voorzichtig één druppeltje CA) doet wonderen

Awol zei:
Thnx! Pff veel dingen om op te letten als newbie!

Wat is trouwens de beste stick configuratie op m'n zender dadelijk? Dus welke knuppel voor welke functie? of kan ik dat beter laten afhangen van de club waar ik ga vliegen? Ik begreep namelijk dat daar nog wel verschil in kan zitten......

Laat dit afhangen van de club. Eenmaal een bepaalde mode aangeleerd dan geeft het bijna geen manier meer om over te schakelen naar een andere mode, of je moet heel veel schade voor lief nemen.
uitzonderingen daargelaten, ik ken maar 2 mensen die serieus alle modes blindelings zonder problemen vliegen

Ok, zal ik zeker doen......Bestelling gaat zsm de deur uit.....
Heb intussen een X-twin gekocht bij intertoys en heb net m'n eerste vlucht ooit gemaakt :D ....Zal niet te vergelijken zijn met de easystar straks maar is wel kicken! 8)

jongens de fam bosch is ook aan de easy star. tenminste we heben hem al vast voor komend outdoor seizoen aan geschaft.
nu de vraag hoeveel amps gaat het vragen volgas op 2s1p 2000 mah en kan daar een sun3000 regelaar op.
met een gunter propje.

max 10-12 amp en ja die regelaar kan makkelijk.
Cody vliegt de easystar origineel met 2s1p kokam 1500 cellen en dat gaat perfect

hmmms ik wacht nu al 1 maand en een week op de easystar,de man van de modelbouwzaak belde me gisteren om te zeggen dat de hele kit(dus met zender en alles)pas leverbaar zou zijn rond juni/juli????
die man vertelde me wel dat er een nieuwe easystar zou zijn wel zonder zender,dus ja die maar besteld en zal me dan een duurdere zender aanschaffen,normaal zou de nieuwere binnen 2 weken binnen moeten zijn,hopelijk is dit het geval want je kan zo blijven wachten he.
Is er iemand die weet heeft van een nieuwer model van de easystar?Er zijn volgens de man niet zoveel veranderingen aangebracht,juist enkel wat versteviging?

groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back