Multiplex Funcub 2010

succes met de maiden Rob
Bedankt Marc, ik heb er zin in! Succes me afmaken van vleugel! Maiden gelijk met Roel???

Mogelijk de maiden vrijdag of zondag want dan zou ik ook kunnen. Vooral zondag schijnt het beter weer te worden.

Erik, vrijdag gaat waarschijnlijk niet lukken, zondag ga ik misschien varen , maar goede kans dat dat niet door gaat (half afgesproken), dan moet het lukken, lijkt me leuk... Ik laat het nog wel even via mail weten, hebben we het ook wel over tijd van de dag! Ons veld ligt er eigenlijk altijd goed bij, zal zondag geen probleem zijn. Leuk, meerdere FunCubs boven het veld. Zal de tweede FunCub vlieger van de club ook inlichten als het doorgaat, des te meer Funcubs, des te meer... :thumbsup:

Met alle drie samen 10 minuten of per accu 10 minuten? Dat laatste red ik namelijk bij lange na niet.
Olap, als je drie zulke accu's nodig heb, klopt er echt iets niet. Hoeveel trekt jouw motortje volgas? Heb zo'n idee dat er iets mis zit, verkeerde prop ofzo. Wat is je setup? Vlieg je bijna continue volgas?

En wat bewijsmateriaal.

Vleugeltippen en bovenste deel van staart rood gespoten. Rest is bekende verschijning.
20110105_215322.jpg

Kapje zet ik dus met kruiskop schroefjes vast... :banana:
20110105_215418.jpg

inderdaad ligt het aan Uw instelkunsten , want er is niets dat gemakkelijker vliegt of de FUN CUP , ik denk dat jouw zwaartepunt niet goed ligt .
ofwel staat de motor verkeerd ingesteld ( moet naar beneden, en naar rechts )
wat jouw vliegkunsten zijn dit weet ik niet , maar over de fun cup daar valt niet slechts over te zeggen
Dit roept bij mij toch weer vragen op. Uit de handleiding begreep ik dat de motor middels die schroeven iets naar beneden moet komen te staan, maar dus ook iets naar rechts?
Hoe merk je dat tijdens het vliegen of de motor juist staat? of vliegt het meteen slecht als het niet klopt?
Ik had hier gelezen over domping van de motor en dat je 'm moet afstellen om het koppel te compenseren maar hoe je dat nu echt goed afstelt :confused: anders misschien de beginners posts nog eens doornemen :rolleyes:
Van heli's weet ik dat het waardeloos vliegt als er ook maar iets niet goed zit maar vliegtuigen is nog wat nieuw voor me ;)

Aileron servo's heb ik aangesloten via een Y kabel, net als bij m'n eerste vliegtuig HK coota. Nu las ik over 'aileron differantial' waarbij je dus zorgt dat de aileron meer naar beneden dan omhoog beweegt ivm drag. Nu kan je dat in de afstelling of in de zender doen maar m'n servo's zijn gelijmd en kom je nu lastig bij. Anders aansluiten en in de zender instellen kan wellicht (dx6i) maar is het nodig? of misschien eerst zo gaan vliegen en later naar dat soort instellingen kijken?

ps: In tegenstelling tot wat ik eerder had gepost is het dus toch een funcub geworden. Vooralsnog geen spijt van, mooi model, voelt allemaal degelijker dan de hk coota en ook het bouwen was een leuke klus.

20110105_215322.jpg

Een mooie kleurjtje Rob, heb je het gedaan omdat je het mooi vind of is hij dan beter zichtbaar in de lucht ?

mmzlls Roel

APC12x6-E - APC style propeller 12x6-E

TR_P40A - TURNIGY Plush 40amp Speed Controller

KDA36-16M - KD 36-16M Brushless Outrunner 1050Kv

Hier vlieg ik mee. Ik weet de exacte vliegtijd niet, maar dat zal geen 10 minuten bedragen. Ik houd er wel van om gek met het toestel te doen, zo vlieg ik denk ik ongeveer de helft van de tijd vol gas.

Je kunt in ieder geval beter deze prop nemen hier zal de looptijd toenemen en je kunt er ook mee torken

HobbyKing Online R/C Hobby Store : APC style propeller 11x5.5-E

Met alle drie samen 10 minuten of per accu 10 minuten? Dat laatste red ik namelijk bij lange na niet.

Hoi,

Per accu ongeveer 10 minuten. En uiteraard niet de volle 10 minuten als een gek over het veld jakkeren. Het landen opstijgen met gebruik van de flaps vind ik verreweg het leukst en heb ik dus ook vaak gedaan. Daar tussendoor af en toe volgas omhoog en kijken hoe dat de Funcup zweeft. Op die manier dus.

Groetjes, Erik.

Ja, ok. Ik maak ook redelijk veel landingen, omdat ik dat graag goed wil beheersen. Na het landen zo verticaal mogelijk omhoog en zweven doet dat ding eigenlijk niet vind ik.

OK, dat is natuurlijk altijd leuk. Met deze prop werkte dat niet zo goed. Weet je hoe het zit met de snelheid of moet ik dat gewoon even proberen?

effe terug gelezen van gisteren;)
Voor de anderen: ik gebruik 2200mah accus en heb met alle drie 10 minuten op allerlei manieren gevlogen. Thuis gekomen bleken ze alle drie voor 60 procent leeg. (met 13x4 propellor) Dus.....wat mij betreft geen zwaardere accu erin. Heb ik wel liggen maar lijkt mij niet nodig.

Groetjes, Erik.

@ Roel, deels voor zichtbaarheid, rode tips zie je goed in de lucht, heb hier meerdere kisten waarvan tips rood zijn. Vond het ook wel leuk staan, op zich mooi als de FunCups een klein beetje herkenbaar zijn :cool:

OK, dat is natuurlijk altijd leuk. Met deze prop werkte dat niet zo goed. Weet je hoe het zit met de snelheid of moet ik dat gewoon even proberen?
Kijk maar eens bij 1min18sec in filmpje eerste post.
Maar als je nog je landingen moet oefenen, denk ik dat torquen er voorlopig niet in zit... ;)

Oefenen, oefenen, ik krijg hem prima aan de grond, maar het is natuurlijk altijd goed om met goed weer te oefenen zodat ik hem met slechter weer ook fatsoenlijk kan landen. 'Torquen' heb ik laatst al even geprobeerd, heel hoog in de lucht. Is er trouwens al iemand die heeft gevlogen met een zware accu?

Ik wil graag nog één keer een beroep doen op jullie ervaring en kennis. Ik wil namelijk een paar andere props kopen, maar welke kan ik het beste bestellen? Hobbyking geeft als 'suggested prop' de 11x5 aan, maar van anderen hoor ik 11x5.5 en ik heb nog even gezocht en heb nog andere props gevonden die ook goed zouden werken. Hieronder een lijstje. Wie kan mij vertellen welke props de meeste kans van slagen hebben? Ik bestel er wel een paar extra om te experimenteren, maar ik verspil liever geen verzendgewicht.

-11*5 (suggested)
-11*5.5
-13*4
-10*6

Ik wil graag nog één keer een beroep doen op jullie ervaring en kennis. Ik wil namelijk een paar andere props kopen, maar welke kan ik het beste bestellen? Hobbyking geeft als 'suggested prop' de 11x5 aan, maar van anderen hoor ik 11x5.5 en ik heb nog even gezocht en heb nog andere props gevonden die ook goed zouden werken. Hieronder een lijstje. Wie kan mij vertellen welke props de meeste kans van slagen hebben? Ik bestel er wel een paar extra om te experimenteren, maar ik verspil liever geen verzendgewicht.

-11*5 (suggested)
-11*5.5
-13*4
-10*6

Ik gebruik 11x5.5, die zat namelijk bij de set van Natterer.

M'n funcub heeft tussen de middag z'n eerste vier succesvolle vluchten gemaakt :D tijdens de vierde werd het helaas alweer te mistig. Wel had ik wat elevator nodig om te voorkomen dat ie ging dalen en bij het opstijgen trok ie wat naar rechts. Het wordt nog wat experimenteren met de afstelling denk ik. Het zwaartepunt ligt overigens op de voorste vleugelsteun ( of hoe dat ook heet, die voorste buis vanaf de voorkant gezien)

Wat betreft de vliegtijd, tijdens een van de vluchten zat ik binnen 8 min op de throttle-cut en moest ik 'm dus wat geforceerd landen. Niet handig als je daar nog niet zo geoefend in bent maar ging goed. Die grote wielen doen het goed op de hobbelige bevroren grond, voor mij een van de grootste pluspunten want zo kan ik 'm toch mooi op de wielen landen ipv buiklandingen te moeten doen. Enkele minuten later de meter er op de 3s2200 20c lipo gezet; een cel zat op ~3.25 en de rest op 3.5/3.6. Vervolgens de timer op 7 minuten gezet en hield daarmee wat reserve over. In de kou lijken ze in een vliegtuig meer uit balans te raken dan in m'n heli.
Throttle had ik gemiddeld denk ik op half a 3/4 met een turnigy TR 35-42D 1000kv en 12x6 prop.

Helerik post dat hij een 13x4 gebruikt, niet met welke motor maar ik kan me voorstellen die combinatie naast het throttle gebruik veel invloed heeft op de vliegtijden.
Voor mij is het m'n tweede vliegtuig na de hk coota en die funcub bevalt me een stuk beter qua vlieg-eigenschappen en opvallend minder geluid. Op zich ook we logisch daar de coota een vliegboot is met een pusher bovenop.

Gefeliciteerd met je eerste vlucht. Ik hoop mijn maiden met de Funcub snel te kunnen doen.
Maar 7 minuten met een 2200 Mah vind ik wel erg mager.
Als ik met mijn Hawk 10 minuten vlieg dan kan ik er maximaal 750mah inpompen.
Heb je veel volgas gevlogen ?

mmzlls Roel

Laatst bewerkt:
@mpodt: Is die ook 1050kv?
@Roel H:
Nee, hij zegt dat hij veel half 1à 3/4 gas heeft gevlogen. Ik ben zelf blij met 7 minuten, al ging het vandaag wel vrij redelijk En een Hawk(sky?) is heel iets anders dan een Funcub, is totaal niet te vergelijken, want met mijn EZ* kon ik vliegen wat ik wilde (brushless), maar die accu leegvliegen duurde toch wel erg lang.

Dank Roel, een paar keer kort volledig volgas maar verder eigenlijk toch best rap gevlogen denk ik als ik het zo terug zie. Op half a 3/4 wil ie dus ook wel vooruit. Ook vrij laag en dichtbij gevlogen vanwege die mist. Ik had er een camera op en ben een van de video's aan het uploaden. Het duurt nog even maar ik zal de link dan even posten. In dit geval 6 minuten gevlogen en dacht nog zo'n 3.7v/cel in de lipo.
In het begin met het leren heli vliegen, hoveren enzo, probeerde ik altijd zo lang mogelijk op een pack te vliegen. Ik had er eerst een, later twee en laden duurde lang met zo'n 800mah esky ding.
Nu ik 2 turnigy, 3 zippy's(beide van die van $8,-/stuk) en 4 turnigy nano's heb die ik evt op het veld met 10a zou kunnen laden(limiet van de lader, twee van de vier zijn 8c) vind ik even landen om een lipo te wisselen niet zo erg meer ;) Onder de 3.4 volt raken die goedkopere packs vaak meer uit balans, vooral nu in de winter lijkt het, waardoor het balanceren veel langer duurt. Ik vlieg dan liever iets korter zodat ze op 2c binnen een half uur weer vol zijn.
edit: Het duurde ff maar dit is de video dan: [URL="
- Multiplex FunCub onboard[/URL] (overigens 'wildvliegen' met toestemming van de pachter)
[URL="
[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Back