Multiplex Funcub 2010

Omdat ik ook een keer met de tip in de grond gestoken ben (asje krom en bevestigingsstrippen gebroken) wil ik een klapprop proberen.
Komt een klapprop qua maat en trekkracht een op een overeen met een gewone propmaat?
Ton

Ik vlieg op mijn acromaster met een klap-prop (12x6) (bij gebrek aan een andere) omdat ik de zelfde motorgebruik op de cularis. Zonder problemen torquen etc power voldoende het ziet er alleen een beetje maf uit (ik geloof dat ik die zelfde prop de eerste vluchten ook op de Funcub had staan maar door het redelijk hoge amp. had toen nog een 40A regelaar daarom voor een 11x5,5 prop gekozen

img_0808.jpg

fototje geleend van modelbouwonline.nl ;)

Omdat ik ook een keer met de tip in de grond gestoken ben (asje krom en bevestigingsstrippen gebroken) wil ik een klapprop proberen.
Komt een klapprop qua maat en trekkracht een op een overeen met een gewone propmaat?
Ton

@jetpropdlx
oke een beetje maf gezicht op de grond maar hij blijft wel heel!

Kan echt niemand iets zeggen of een klapprop qua maat en trekkracht een op een overeen komt met een gewone prop?

FUN!!!

Namiddag weer lekker gevlogen met de funcub :banana:ps gisteren ook al ;)
helemaal windstil dus geen helicopterlandingen, maar wel FUN.
note : niet op een modelvliegveld.;)
ook een filmpje in elkaar geknutseld
[URL="
- funcub 20 maart 2011[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn funcub heeft vorige week alweer een succesvolle maiden gemaakt(geen filmpje, sorry).
Na de eerste keer geland te zijn heeft een vriend van me de funcub de lucht ingestuurd maar na 1 minuut vliegen ging de funcub in een spiraal naar de grond, voor de klap nog wel omhoog kunnen trekken en een redelijk harde landing gemaakt.
Asje afgebroken:(
ik naar huis een nieuw asje erin zetten en savonds weer een vlucht, alles werkte naar behoren, goede bochten, looping, prophangen, rollen allen maakte de motor een raar geluid als ik met ongeveer 3/4 gas vloog.
Toen gebeurde het ik kwam aanvliegen en ineens zie ik iets zwarts door de lucht schieten, jahoor weer de as afgebroken maar nu had ik geen reserve as meer:(.

Uiiteindelijk tog blij met de vliegeigenschappen alleen proberen een sterker asje tevinden, of voorkomen dat die niet meer afbreekt.
en er komt nog een klein plak verslagje:)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet welke motor je er op hebt maar waarschijnlijk een 4 mm asje van een HK motor.
Tja die zijn bij mij ook wel eens gebroken dan is de prop waarschijnlijk in onbalans geweest.
Die gaan er erg snel aan.
Ik heb nu een 5 mm motoras en dat gaat prima.
Succes.
Ton

Je kunt proberen een HSS metaalboortje van 4mm met lange schacht te kopen. (bij een goed gesorteerde bouwmarkt) en deze gebruiken als asje. Heb ik al bij verschillende motoren gedaan.

Ik weet niet welke motor je er op hebt maar waarschijnlijk een 4 mm asje van een HK motor.
Tja die zijn bij mij ook wel eens gebroken dan is de prop waarschijnlijk in onbalans geweest.
Die gaan er erg snel aan.
Ik heb nu een 5 mm motoras en dat gaat prima.
Succes.
Ton
Ja Klopt zijn 4 mm asjes van Turnigy, moeot ik maar even kijken voor een nieuwe motor.

Toch een interessante kist. Ik zoek een all terrain vliegtuig om rustig rond te vliegen en ook om wat opnamen te maken. Dat ie ook leuke kunstjes kan doen is meegenomen. Maar voor het snellere werk heb ik toch andere vliegtuigen.

Hoewel de 13x4 prop in combinatie met 900 kV als advies wordt gegeven, lijkt me dit te groot voor ruw terrein. Vandaar dat ik denk aan een 11x5.5 prop in combinatie met iets hogere kV (1000 kV). Ik verwacht dat de stroom op 3S dan niet te ver over 25A gaat?

De vraag is of ik dan nog een beetje dynamisch kan vliegen als ik het wil, maar ook nog de mogelijkheid is om zuinig rond te cirkelen (bij voorkeur 15 minuten op 2200 mAh)? Iemand ervaring hiermee?

ik vlieg gemiddeld met 2200mAH accu 11 minuten (dynamische) met een 1100kv motortje en 11x5,5prop maar zit wel aan ruim 40Amp op max vermogen.

Ah ok, bedankt. Dus met 1000 kV zit ik nog iets gunstiger. En met heel rustig vliegen zou dan 15 minuten wel moeten lukken schat ik.

Ik zal me ook eens mengen in de discussie hier. Ik heb vorig jaar de easystar gekocht na wat mislukte heli-pogingen, en die kist beviel wel. ik zoek nu iets meer uitdaging dan deze zwever en kwam uit op de funcub. Wat ik zo zie en lees valt hier een hoop lol mee te beleven.
volgende week zal ik eens naar de modelbouwboer stappen. ik ben niet zo van het bestellen in het buitenland, zeker niet die chinese winkels
voorlopig hou ik het qua electronca denk ik op de standaard, aanbevolen set. dan kunnen we later altijd nog kijken. wat ik zag moet deze genoeg power geven

eerst maar eens de rest van dit topic doorlezen

Laatst bewerkt:
Kheb de originele setup, maar volgens sommige hier met hun 1000kv en hun 11x5.5 prop kan mijn setup niet tippen

Hoi,

Ik vlieg nu al vanaf december met de standaard set van Multiplex. Ik gebruik lipo's van 2200mah (3 cellen) en ben hier super tevreden mee. Je kan nagenoeg alles met deze set en tot nu toe heb ik helemaal geen last van een kromme of afgebroken motoras, al ben ik toch al diverse keren behoorlijk hard geland terwijl de 13/4 propeller de grond raakte.
Met deze set kun je ook gewoon slepen. Binnenkort plaats ik hiervan wel een foto.
Ik kan deze complete set aanbevelen, al is hij natuurlijk wel iets duurder als die van HK. Overigens zit er bij set een regelaar met 5ah bec. Ik gebruik 8!!!! kanalen en heb tot nu toe geen aparte voedingsbron gebruikt.

Groetjes, Erik

eVan die 5A BEC is een goede ja. Ik heb nu een 40A regelaar met een efficiente switched mode BEC voorzien (3A). Maar ik ben erop voorbereid dat ik toch een apart BEC moet gebruiken.

In ieder geval ga ik eerst goed meten met een oscilloscoop, want mijn Cessna kreeg vorige week in de lucht ineens een glitch. Totaal geen reactie meer op mijn commando's. Die paar seconden voelen dan als minuten (ik denk dat velen wel zo'n ervaring kennen).

Vandaag eens aan het testen geweest met de oscilloscoop eraan. En ja hoor, na een 10 seconden roeren met de sticks, triggerde hij toen de ontvangerspanning ineens kort onder de 3.5 V schoot! Bovendien ESC gloeiend heet (terwijl de motor uit stond). In dit geval bleef de ontvangst gewoon doorgaan, maar ben er nu toch wel van overtuigd dat dit de oorzaak van de glitch geweest moet zijn.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken: toch opletten met de Hongkong regelaars met vaak lineaire BEC!

Verder heb ik ook besloten deze funcub aan te schaffen als een soort all-terrain vliegtuig. Het gemak waarmee hij vanaf diverse ondergronden vliegt, en ook (dankzij de flaps) snel stil staat trekt me wel. Lijkt me ook een ideaal platform voor de onboard beelden.

Dat zeg ik ook niet, want ik heb ook mijn set bij elkaar gezocht in HK. ;).
Alleen je moet dan wel weten wat je doet, dat bedoelde ik aan te geven. Anders wordt goedkoop duurkoop.

Ik bengrijp het niet niet van een aparte BEC in dit kistje ? Is nergens voor nodig. levert alleen meer gewicht op.

Slepen gaat ook met mijn setup, maar groter dan 2.5m moet je niet gaan. Hooveren gaat, maar je hebt zeker geen grote pull-out

Back