Multiplex Funcub 2010

net een poging gedaan om te vliegen, maar ik had wat probleempjes

als ik in de lucht rustig vloog, ongeveer een kwart gas, en ik gaf half gas, hoorde ik sterke vibraties. het leek op het geluid van grashappen.
nou dacht ik, het kunnen 2 dingen zijn. ofwel het landingsgestel, die trilt wel eens een beetje, maar niet zo erg. Of het is de prop.
nou heb ik de prop gecheckt maar die lijkt ok, draait mooi in 1 vlak, geen stukken eruit.
ook leek ik wel wat minder power te hebben, maar dat kan ook komen omdat ik niet echt spontaan kon gassen

iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
ik zal voor de zekerheid een nieuwe prop bestellen (iemand die een goedkoop adresje weet toevallig?)

Motoras krom ?? motor los ?? motorplaat niet goed vast ??

Vibraties

Is je propeller wel gebalanceerd ? Dit moet je echt zorgvuldig doen.
Of is de timing van je regelaar niet juist ; dat wil ook wel eens een heel vreemd "krijsend" geluid maken.

Succes, Ron

net een poging gedaan om te vliegen, maar ik had wat probleempjes

als ik in de lucht rustig vloog, ongeveer een kwart gas, en ik gaf half gas, hoorde ik sterke vibraties. het leek op het geluid van grashappen.
nou dacht ik, het kunnen 2 dingen zijn. ofwel het landingsgestel, die trilt wel eens een beetje, maar niet zo erg. Of het is de prop.
nou heb ik de prop gecheckt maar die lijkt ok, draait mooi in 1 vlak, geen stukken eruit.
ook leek ik wel wat minder power te hebben, maar dat kan ook komen omdat ik niet echt spontaan kon gassen

iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
ik zal voor de zekerheid een nieuwe prop bestellen (iemand die een goedkoop adresje weet toevallig?)

aah, de as zou het ook kunnen zijn inderdaad.
de regelaar is prima, al een aantal vluchten mee gemaakt zonder problemen

eens kijken of ik die as eruit kan peuteren

Je kunt niet een willekeurige motoras in een brushless TR 35-42D 1250 KV zetten hè.

Lindert bedankt nog voor je reactie!

Ik ga volgende week op vakantie en wil eigenlijk een 2 tal reserve assen aanschaffen om zeker te zijn dat ik de motor goed geballanceerd houd.

Gr. Erik

Wat ik niet snap is het volgende:

Ik heb nu 2 FUNCUBS gemonteerd, maar ik kom telkens niet uit met de bowdenkabel naar het hoogteroer. Deze is net een paar milimeter te kort naar mijn mening. Ik heb de servo ingebouwd zoals beschreven... Wellicht eens de servo een slag draaien, maar op zich moet het toch kloppen zoals het in de beschrijving staat??

Als ik met FULL FLAPS vlieg, dan wil hij rechtuit... wel stijgend... maar rechtuit.... als ik de flaps in trek dan gaat hij in een duikvlucht. Deze kan ik er niet uit trimmen.

CG op eerste ligger +/- 54mm dat moet kloppen toch?

Iemand suggesties voor een beginnende vlieger.....;)

Ik heb idd gewicht op de staart, maar ik durf niet mee te zeggen hoeveel....

Ik probeer zoveel mogelijk gewicht me de accu te verplaatsen. Cg op eerste ligger!

Gr. Erik

accu en regelaar liggen helemaal achter in ,kan niet verder.
er zit wel een flinke motor voor in (past net met de hoogte),dus dat zal het wel zijn .
verder vliegt hij zeer makkelijk ,mooi ding om tussen de bomen te vliegen ,ha ha .

gr paulus

Als je de juiste setup van mpx hebt zal het wel meevallen..... maar bij alternatieve moforen,kan het voorkomen dat het gewicht dusdanig hoger is..... dat je alles teveel in de neus deels moet compenseren in de staart....;););)

#1 en #2 ?

Gisteren was ik geen vliegen, bijhet aankomen bleek dat er 1 pers. op het veld was. Deze had ook een FC bij. Maar er was wel een verschil tussen zijn funcub en de mijne. Hij had veel last van trillingen (zelfde setup als ik) ik heb hier geen last van, hij heeft diet opgelost door een alluminium motormount in de romp te zetten. Ook was zijn richtingsroer veeel groter dan het mijne ?

Heeft MPX hier dan 2 soorten MPX funcub's uitgebracht ? Of is dit gewoon een productie fout geweest ?

Servo flaps en rolroeren

BEste Funcub eigenaren,

Ik heb sinskort ook een funcub aangeschaft.
1e dag al gelijk 75% al af...tjee wat een leuk vliegtuigje.

Maar nu kwam ik aan bij de vleugel.
Ik wou graag de flaps gaan gebruiken. Ik zag dat ik die helemaal eraf moest snijden , maar de rolroeren niet.

Nu de servo's van de flaps en rolroeren. Hoe sluit ik die aan??
Moeten de draadjes van de Flaps bij elkaar en dan samen in ontvanger?

en moeten de servos's dan van je rolroeren in je ontvanger op 1> elevons, en de andere bv op Aux1?

ik heb een spektrum zender met een 6kanaals ontvanger.
Misschien kan iemand een tekening maken? zodat ik het begrijp?

groet Raymond

BEste Funcub eigenaren,

Ik heb sinskort ook een funcub aangeschaft.
1e dag al gelijk 75% al af...tjee wat een leuk vliegtuigje.

Maar nu kwam ik aan bij de vleugel.
Ik wou graag de flaps gaan gebruiken. Ik zag dat ik die helemaal eraf moest snijden , maar de rolroeren niet.

Nu de servo's van de flaps en rolroeren. Hoe sluit ik die aan??
Moeten de draadjes van de Flaps bij elkaar en dan samen in ontvanger?

en moeten de servos's dan van je rolroeren in je ontvanger op 1> elevons, en de andere bv op Aux1?

ik heb een spektrum zender met een 6kanaals ontvanger.
Misschien kan iemand een tekening maken? zodat ik het begrijp?

groet Raymond

Ha Raymond,

De flaps lossnijden, maar de rolroeren alleen aan de zijkant de rest is als scharnier bestemd

En wat betreft de flap servo deze zit aan een kant verkeerd (gat verkeerd) dit kun je oplossen door een nieuw gat te maken of de servo omslolderen zie een paar pagina's terug.
De servo's moeten met de kop of kont naar elkaar wijzen en dan kun je deze op een kanaal zetten.

En wat betreft de rolroer servo's deze ieder een kanaal apart geven.

Groetjes

Hey Raymond

ik gebruik een futaba 7c, maar ik gebruik maar 6 kanalen. Als volgt:

1: Rolroer 1
2: hoogteroer
3: gas
4: Richtingroer
5: flaps
6: ----
7: Rolroer 2

Je ziet, ik gebruik 2 kanalen voor de rolroeren, in de zender kan je die koppelen zodat ze samenwerken.
de 2 flaps zitten op 1 kanaal, dit door middel van een y kabel.
als je de mogelijkheid hebt, zou ik de rolroeren op 2 kanalen doen. zo kan je ieder rolroer apart instellen/trimmen

Hey Rosé,

Flaps gedaan. Tjee wat een kl*ten werk. Met hete lijm kun je die hevels niet goed vast lijmen. Ik heb geen uhu por gebruikt maar Contructielijm/bruislijm. gaat opzicht wel goed, alleen moet je een dag wachten. en mijn vingers zaten onder de lijm, nu zijn ze hard geworden,..
Van die Y-kabel snap ik wel...maar volgens mij is mijn vleugel wel goed.
Dat de servo-gaten wel goed zitten dan ...ik zal is een foto maken.

Ik heb mijn funcub ook een beetje opgepimp, als we straks bij zeumeren vliegen, vliegen er straks 5 of 6 funcubs in de lucht nu weet ik dan dat deze gepimpte van mij is....

full

full

Kijk hier zie je dat de servo gaten kont aan kont zitten zegmaar , dat bedoelde je toch???

full

full

Anders snap ik hem niet....snap wel kont naar kont of kop naar kop.
maar volgens mij zit dat bij mij wel goed....

gr ray

Ha Raymond,

De flaps lossnijden, maar de rolroeren alleen aan de zijkant de rest is als scharnier bestemd

En wat betreft de flap servo deze zit aan een kant verkeerd (gat verkeerd) dit kun je oplossen door een nieuw gat te maken of de servo omslolderen zie een paar pagina's terug.
De servo's moeten met de kop of kont naar elkaar wijzen en dan kun je deze op een kanaal zetten.

En wat betreft de rolroer servo's deze ieder een kanaal apart geven.

Groetjes

Laatst bewerkt door een moderator:
servo draai richting

ooh jeee, nu begin ik hem een beetje te snappen.
Als je de servo;s dus bv met een y-kabel verbind en je zou ze in de vleugel lijmen zoals de gaten nu zitten dan draait 1 servo naar voren en de andere naar achter...bedoel je dit???

gr raymond

Ja, das wat ik bedoel, daarom het gat verzetten of omsolderen.

En de hevels gewoon met secondelijm vat zetten, niks aan de hand ook geen lijm

Laatst bewerkt:
Back