Multiplex Funcub 2010

Leuk! Je hebt de smaak goed te pakken.... :)

Alleen het is niet precies crosswind als de wind dwars op de baan stond. Bij crosswind volg je dan gewoon de richting van de baan, zodat de wind onder een andere hoek komt dan je vliegrichting. Nu vloog je als het ware diagonaal over het veld en zo alsnog recht op de wind: dus geen crosswind.

Funcub is niet echt een eenvoudige crosswind-oefenvliegtuig. Ja of juist wel omdat je het dan misschien goed leert :)!
 
Zeker heb ik de smaak te pakken..:-)

Maar dan vertekend het misschien. De randen van het veld lopen niet evenwijdig aan elkaar. Het veld loopt in een punt zeg maar.
Op 4:40 in het filmpje vlieg ik door een windvlaag heel even recht in de wind. Net voordat ik hem op de grond zet kan ik hem nog corrigeren (anders was hij het hekwerk ingevlogen)
 
Oja nu zie ik het. Het hekwerk is inderdaad niet de juiste landingsplek...

Inderdaad vertekent het wat. Als je zelf niet hebt gevlogen of er niet bij hebt gestaan dan is het altijd wat moeilijker om in te schatten.

Ik probeer waarschijnlijk nog wat drijvers te regelen en mee te doen in september op de watervliegmeeting.

Funcub is en blijft een leuk toestelletje, ook als je wat snellere toestellen gewend bent. Iedereen moet er ook om lachen, die wielen, de manier waarop hij vliegt, op zijn gemakje op lage snelheid op zijn rug op 1 meter over vliegen etc... En het is ook lol, dat ding.
 
Zo mijn probleem met het trillen is opgelost .
ik heb een dikke trespa plaat genomen ,en daar een motorschot van gemaakt ,weg probleem met het trillen ,er kunnen nu ook zwaardere accu,s in van 3300 mah .geen problemen meer
En ik heb ook mijn eerste sleep gedaan vandaag,man wat is dat een mooi werk ,dat ga ik zeker vaker doen .

gr paulus
 
Zo mijn probleem met het trillen is opgelost .
ik heb een dikke trespa plaat genomen ,en daar een motorschot van gemaakt ,weg probleem met het trillen ,er kunnen nu ook zwaardere accu,s in van 3300 mah .geen problemen meer
En ik heb ook mijn eerste sleep gedaan vandaag,man wat is dat een mooi werk ,dat ga ik zeker vaker doen .

gr paulus

je kan ook een alu motorschot kopen als optie voor dit toestel, die heb ik er namelijk in gezet en ook ik vlieg met iets sterkere accu's van 3000 mah ook hier geen enkel probleem mee.
Bij ons op de club vliegen denk ik zo,n 4 of 5 fucub toestellen, niemand heeft problemen met trillingen, alleen hebben wij wel de props gebalanceerd en een goede motor genomen met een 5mm as ( robbe Roxy )
 
je kan ook een alu motorschot kopen als optie voor dit toestel, die heb ik er namelijk in gezet en ook ik vlieg met iets sterkere accu's van 3000 mah ook hier geen enkel probleem mee.
Bij ons op de club vliegen denk ik zo,n 4 of 5 fucub toestellen, niemand heeft problemen met trillingen, alleen hebben wij wel de props gebalanceerd en een goede motor genomen met een 5mm as ( robbe Roxy )

klopt
ik heb nu geen last meer .en mijn motor daar zit ook een 5 mm as in .
ik heb de prop niet gebalanseerd .
het motor schot was ook zo klaar ,het was een kleine moeite .
ik ga vanavond nog even vliegen met een 3300 mah accu ,kijken of dat goed gaat .

gr paulus
 
Ik heb laatst nog mensen hier antwoord gegeven op de vraag hoe ze hun lipo bevestigen, maar nu heb ik op die vraag zelf antwoord nodig

Ik heb in de romp en op de lipo klittenband gelijmd, en dit houd al voor een groot gedeelte de lipo waar hij moet zijn. Over de lipo heen, door de romp heen, naar de onderkant heb ik een boterhamzakclipje ( wat een woord) die ik aandraai.
Dit geheel hield altijd goed maar vandaag, toen ik wat meer loopings/inverted aan het oefenen was kwam de accu een aantal keer los.

Hoe hebben jullie dit opgelost?


En nog een vlieg vraagje: als ik (voornamelijk als ik de flaps half naar beneden heb) langzaam vlieg (snel genoeg om genoeg lift te hebben) en ik maak een bocht heeft de FC erg de neiging erg hard te dalen. Hij valt als het ware uit de lucht.
Ik snap dat als je de bocht te scherp maakt je te weinig lift hebt, maar zo scherp zijn de bochten die ik maak ook niet altijd. Maak ik een beginners stuurfout of zit er meer achter?
 
Over het uitvallen van de lipo's... Komt de klittenband in zijn geheel eraf (dus ook het deel wat op het vliegtuig zit)?

Ik gebruik die Hobbyking klittenband en in 2 jaar vliegen is nog nooit een batterij los gekomen! Je moet er serieus aan trekken (soms te) om de batterij na de vlucht weer los te krijgen!


Dan over het snel dalen, bedoel je dat de neus naar beneden gaat dan?

Als dat zo is dan zou ik het zwaartepunt wat naar achteren schuiven!

Of je vergeet voldoende vermogen te geven in de bocht. Met de flaps neemt de weerstand behoorlijk toe. Dus als je niet compenseert met voldoende stuwkracht, verdwijnt in een bocht snel al je energie.
 
nee, het klittenband zit zo vast als een huis. de 2 delen komen los van elkaar
Hoeveel klittenband heb je gebruikt? Ik heb over de lengte van de lipo ongeveer een cm breed, misschien is het wat te weinig


Het zwaartepunt ligt waar het zou moeten, onder de eerste carbon staaf in de vleugel
 
Ik heb twee stukjes van 3 cm breed. Ik denk dat het dan iets te smal is. En misschien niet de juiste kwaliteit (is verschil in!).

Maar wacht, eerste staaf is niet zoals Multiplex het aangeeft! Multiplex zegt dat het zelfs nog achter de sleuven waar de servodraden zitten moet. Daar heb ik hem meestal zitten.

De staart gaat dan wel makkelijk wat hangen, maar ik vind hem daar toch het meest "fun" mee vliegen. Op de rug vliegen doet ie nu net zo makkelijk als rechtop (geen tot zeer minimale down elevator nodig).
 
haha nee dat klopt , maar aangezien dit toch wel een heel populair topic is en dus altijd op de start pagina staat dacht ik op deze manier dit mooie vliegtuig onder de aandacht te brengen.
En dit topic gaat ook niet 100% over watervliegen toch ??
 
Ik heb in de romp en op de lipo klittenband gelijmd, en dit houd al voor een groot gedeelte de lipo waar hij moet zijn. Over de lipo heen, door de romp heen, naar de onderkant heb ik een boterhamzakclipje ( wat een woord) die ik aandraai.
Dit geheel hield altijd goed maar vandaag, toen ik wat meer loopings/inverted aan het oefenen was kwam de accu een aantal keer los.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Mijn oplossing:


DSC08355.jpg

DSC08356.jpg


De triplex plaatje (bewerkt met epoxi).
Deze zit vastgelijmd op de bodem van het vliegtuig. Het plaatje houd bij mij de battery strap vast. De accu zit met klitteband vast op het plaatje en als extra de strap. Ik schuif gewoon de accu erin en trek de strap aan.

Ik heb dit gemaakt omdat bij mij na een (erg) harde landing klitteband alleen de accu niet op zijn plaats hield.
 
Ah dan snap ik nu waarom sommige mensen klagen over het te zwakke landingsgestel :D...

Maar normaal gezien blijft klittenband goed zitten mits goede kwalitiet en de juiste breedte. Echt, ik heb minuten lang inverted gevlogen, negatieve loopings in zeer turbulente wind, bedenk het maar. Maar nog nooit gehad dat ik na een vlucht dacht: hee de batterij zit losser dan voor de vlucht...
 
Bij mij trek ik het klitteband van de bodem. Het is klitteband is sterker dan de lijm zeg maar. expoxy mocht ook niet baten. Ik ga nu ook zo een strap uitproberen.
 
Ah roel, mooi
ik heb nu iets soortgelijks gedaan

wat fotos van mijn gehavende FC

Een strookje klittenband op de accu/vliegtuig. Daar overheen een band klittenband die ik door de romp, onder z'n buikje vast maak
IMG_2796.JPG

IMG_2798.JPG

IMG_2799.JPG



Zie meteen de versteviging van de neus en de geinproviseerde canopy. (tijdens een vlucht met hevige trillingen kwijt geraakt in het hoge gras)
IMG_2801.JPG

IMG_2800.JPG



Het verdient allemaal niet de schoonheidsprijs, maar het is stevig. Het is toch al niet het mooiste schaalmodel
 
Haha, grappenmaker :D!!!

Inderdaad dat loslaten van de lijmlaag van de klittenband dat is me wel eens gebeurd, maar alleen op depron. In het elapor van de multiplex is het van belang om eerst goed te ontvetten met aceton.

Maar de strap werkt ook ;).

Zal later wat beeldmateriaal plaatsen van vandaag. Waaide flink. Kon dus binnen 10 cm opstijgen. Landen ook verticaal...

Helaas is de accu van mijn cameraatje langzaam defect aan het gaan. Voor de film 10 landingen zitten te doen, blijkt achteraf dat ie voor de eerste landing al uit was :(.
 
Back
Top