Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Kan er in de funjet eigenlijk geen BM2409-12A Brushless Outrunner 1570KV worden gebouwt, en dan
met een wat groter prop (6x4 / 7x4) voor wat meer trust?

guy5927 zei:
Demarnix en ikke vormen nu het "Belgian Coastflyers Funjet StuntTeam"( kortweg BCFS ) :D ...

Na de cursus "formatie en synchroonvliegen voor brokkenpiloten" gevolgd te hebben zullen wij te boeken zijn op JOUW fly-inn ... :lol: :hammer: :proost:

Jullie zijn hierbij dan uitgenodigt voor volgend jaar op onze fly in... Datum volgt nog 8)

utilman zei:
Kan er in de funjet eigenlijk geen BM2409-12A Brushless Outrunner 1570KV worden gebouwt, en dan
met een wat groter prop (6x4 / 7x4) voor wat meer trust?

utilman,

ja hoor , lukt perfect ... omdat ik (vooralsnog) geen behoefte heb aan een jet die in 2 seconden uit het zicht verdwijnt, zit er een tamme typhoon 15/10 1500 kv in bij mij ...

met een whopping 8 x 6 prop heb ik een ONGELOFELIJKE trust en toch best nog wel een leuke vaart ... reuzefun, alleen is het opgooien niet echt van de poes door die lap van een prop ... ( als je trouwens de foto hierboven nauwkeurig bekijkt merk je makkelijk de grote prop op bij de linkse funjet )

En met een verbruik van 1200 mah voor 12-13 minuten vliegen zit ik redelijk dicht bij de "soft spot " ... :D

@guy5927

bedankt voor je reactie.. zit natuurlijk wel wat verschil tussen die 2 motoren. met 3S lipo heeft de BM2409 zo'n 130Watt max,
en de typhoon 15-10 zo'n 240Watt. Is nog al geen verschil. Misschien is de Typhoon toch een betere keus. Heb je hem al eens
gevlogen met een 6x4 of 7x5? Zou trust nog aardig moeten zijn, snelheid iets hoger, en makkelijker te smijten :)

Nog even 2 vraagjes. Heb je hier een 25A ESC achter of groter? En waarom vlieg je eigenlijk niet met een 2200 10/20C erin?
Of wordt het gewicht dan teveel? Wel prettig als je wat langer voluit kan/wil gaan..

utilman,

de cijfers over jou motor zullen wel kloppen, maar no way in hell dat ik 240 W uit die typhoon krijg ...200 is GROOT maximum ... maar je hebt wel gelijk als je zegt dat die typhoon krachtiger is dan die BM ...

ander props al geprobeerd : minder resultaat ( de 8 x 6 wordt door de fabrikant ook als meest efficiënte prop omschreven )

dat opgooien went wel hoor, maar is merkelijk moeilijker dan bij een kleine prop ...

minimum 30 amp regelaar is aan te raden in de FJ ...

Waar zeg ik dat ik NIET met een 2200 10/20C vlieg ? tuurlijk doe ik dat, alleen belast ik hem maar voor de helft ( +-1200 - 1300 mah )

Zo gaan je lipo's véél langer mee...

Wil een funjet gaan maken met een hexTronik 30A Brushless Speed Controller, en
een hexTronik 2200mAh 3S 20-30C Lipo. Zit alleen nog met de motokeuze en prop keuze.
Veel kiezen een Warp4-3 of EDF-4W, maar zie niemand met een B2040-7T. Ook vliegt
de 1 met APC props, en de ander weer met Master Airscrew (welke van de 2 is het betere merk?).

Welke van de 2 onderstaande zouden jullie kiezen? En hoeveel Amp trekt de EDF-4W met 6,5x4 eigenlijk weg?
Is de controller dan te klein bedoel ik.... 6,5x4 heeft wel lekker veel trust! :wink:

HET-RC EDF-4W, met Master Airscrew Electric Propellor 6,5X4 of Master Airscrew Propellor 5,5X4,5

B2040-7T Brushless inrunner 3361KV, Master Airscrew Electric Propellor 6X3, Master Airscrew Propellor 5,5X4,5

De prop keuze is afhankelijk van wat de motor maximaal aan stroom mag trekken.

De configuratie "HET-RC EDF-4W, met Master Airscrew Electric Propellor 6,5X4"

Geeft een hoger rendement dan een

"B2040-7T Brushless inrunner 3361KV, Master Airscrew Electric Propellor 6X3" .

Een 5,5X4,5 propje op de B2040-7T zou niet misstaan, echter dat gaat dan wel gepaard met rooksignalen.
Die motor mag n.l. maximaal 20A trekken.

Ben er nog niet helemaal uit wat nou de beste keuze is qua motor, maar heb alles beperkt
tot 3 opties die hieronder staan. 3S 2200mAh 20-30C Lipo met 30-40A ESC staan al in bestelling,
en natuurlijk ook de FJ zelf. Nu alleen nog de aandrijving (motor/prop/adapter).

Lekker om wat power te hebben, al vindt ik klimvermogen belangrijker dan snelheid. Ook is het
wel prettig als je niet binnen 7 a 8 min. al uitgekakt bent qua accuvermogen omdat er ERG veel
ampères getrokken worden. Wie wil mij even helpen de juiste beslissing te nemen?

HET-RC EDF-4W | Graupner CAM Speed Prop 5,5*4,3 / Master Airscrew Propellor 5,5X4,5
Warp4 3-Turn (wel slecht leverbaar) | Graupner CAM Speed Prop 5,5*4,3
B2040-7T Brushless 3361KV | Master Airscrew Electric Propellor 6*3

Niemand die me even wil/kan helpen?

Heb trouwens het excelsheet aangepast. HIER te downloaden

Cijfers zeggen idd toch ook niet altijd alles: ga op je gevoel af, als je spaarzaam wil zijn lijkt die B2040-7 misschien de goedkopere keus, maar ik denk dat dit type inrunner toch eerder geschikt is om dienst te doen in een GWS-vertraginkje of voor een e-heli.
Die Warp4 blijkt de meest polyvalente te zijn in deze testhttp://www.bungymania.com/funjet/index2.html , maar zoals je zelf zegt, moeilijk te verkrijgen.
En voor 20Euro meer dan die B20 koop je toch een deftige HetRc EDF4W als goedkoop maar toch kwaliteitsalternatief voor een Mega waar je toch ook een 6" of meer prop kan op plaatsen zonder een rookspoor te trekken !
En een beetje experimenteren met propjes is toch niet zo'n hap uit het budget ?

Succes

thx crashingbird.. EDF4W wordt het !! :)

Waar hebben jullie met de FJ eigenlijk de beste ervaring mee qua merk props? APC / Master Airscrew / Graupner ?
Je wil natuurlijk niet na elke landing propjes moeten vervangen :wink:

Goofer zei:
Ik overweeg sterk om ook een Funjet aan te schaffen maar ik zoek nog een goede en betaalbare motorisatie. Een nieuwe Warp-3 motor is geen optie: Aircraft weet nog niet of ze terug in het gamma komen.

Is dit misschien iets: http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=3267&ktg=158
Wel 132 gram, misschien wat zwaar.

80 gram is toch wel de max lijkt mij. anders moet er ook weer zoveel in de neus om het zwaartepunt weer in orde te krijgen.

Zou je hier niet iets mee kunnen.

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=458

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=457

De 4 met een 6x5 prop lijkt me wel leuke prestaties te gaan leveren. (of een 6x6 als de amperages dan niet te hoog worden.)

bij unitedhobbies op 13 november een 30A ESC en 2 lipo's 2200mAh 20C bestelt, die hebben ze 14 november verstuurd, en vandaag (8 dagen later) al ontvangen.
En dat voor 77 euro incl. verzendkosten. Hoe doen ze dat toch ?! :D

Nu nog even de juiste motor/prop/servo's bestellen, en dan kan de funjet in elkaar worden gezet...

Hoe lang moeten de servo kabels eigenlijk verlengt worden?

Pakweg zo'n 50 a 52cm. Gemeten vanaf de servo tot aan de ontvanger.(als hij helemaal voorin ligt)
Beter afwachten tot je de FJ hebt,dan kan je nauwkeurig meten.

Dank je DUFOUR. Heb 2x 60cm besteld bij RCT, samen met wat servo's de HET-RC 4W motor, en wat ander spul. Heb ook een 6x4E en een 5,5x4,5 prop besteld. Kijken welke het beste werkt en kijken of ik een Watt's Up meter kan lenen zodat ik de Amps kan meten per prop. Meten jullie dit eigenlijk op de grond of nemen jullie de meter mee de lucht in?

Het ligt aan het toestel of je de watts-up mee omhoog kunt nemen.
In een easystar gaat het makkelijk, maar in een funjet zal het lastiger worden.

Je zwaartepunt moet blijven kloppen, en je gewicht niet niet al te hoog worden.

Back