Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Ik heb er ook eentje gereserveerd; setup wordt:

- EDF 5W (1800 kv)
- lipo's Litestorms VX 4S 1800 mah 20-30C (2 x 2S)
- H-Wing Pentium 25amp Speed Controller (35 amp piek)
- GWS IQ-140 BB servo's

alles in huis, behalve 't kistje dus

propje moet ik nog ff puzzelen:
- Graupner 5.5x5.5 speed prop
- 6x6???

als iemand goede ideeen heeft, lees ik 't graag :lol:

misschien staat hier al ergens maar ...
waar ligt het zwaarte punt van de funjet ?
en nee ik heb geen handleiding :wink:

klopt had ik ook gevonden op een site ( en onder de vleugel :P )
dus als ik hem op die bultjes laat balanceren moet hij gewoon recht "hangen" ?
of beter iets naar voren of achteren ?

Hoi,

aangezien er nog steeds in het funjet topic word gepraat over setup's..

Hier mijn setup in Aaalie's oude Funjet.
De mega 16-7-6 is vervangen door een Mega 16-15-3. Deze is uitgerust met een Graupner 5.5x4.3 cam
prop en word gevoed door een 3S Hextronic lipo pakket.

Doordat ik eindelijk over een datalogger beschik kan ik veel zinnigere uitspraken doen over prestaties en
meetgegevens.

Met deze setup trek ik pieken van 43 ampere, en geeft het een vermogen van 477 Watt op mijn Funjet.
Na ook mijn RPM sensor in orde te hebben geeft hij aan dat mijn motor 24000 toeren per minuut draait met deze prop.

Al met al genoeg vermogen voor een vlakke vlucht snelheid van 164 Km/u (GPS)

Hierbij worden de accu's amper warm, echter zou het Amperage wat naar beneden kunnen omdat het wat ver
boven de motor zijn max ligt. Dus nog eens wat gaan proberen met andere props..

beetje offtopic maar er zat een soort van gesmolten plastic in de motor
wat ik erbij kreeg ik wou het laatste stukje eruit halen gaat er perongelijk een magneetje iets los..
moet ik dit lijmen ?
hij draait nog wel gewoon en schuurt niet ofzo maar zit aan de bovenkant los en van onderen vast,
als ik het moet lijmen waarmee >?

wat is nog meer een goede motor voor een funjet behalve een typhoon
die onder de 22 ampere blijft ?
misschien de Mega 16/15/4 ?

sjoerd zei:
wat is nog meer een goede motor voor een funjet behalve een typhoon
die onder de 22 ampere blijft ?
misschien de Mega 16/15/4 ?

Mega 16-15-3 (3cellen lipo)
Mega 16-15-4 (3-4cellen lipo)

De Warp Serie 3 en 4 turns..

Of HET RC 3 of 4 turns..

Deze 6 pool binnenlopers hebben toch wel hele goede specs ten opzichte van wat zwaardere 2 pool binnenlopers..
vaak heb je een zwaardere 2 pool binnenloper nodig om te kunnen doen wat een mega doet met zijn lage gewicht.

Een leuke buitenloper is natuurlijk ook geschikt, echter heb ik liever geen grote 9 inch prop op mijn Funjet zitten..
Allign levert ook een leuke buitenloper voor de Trex, welke naar mijn mening prima geschikt is..

Het KV van deze motoren zit rond de 3000 KV wat zeer geschikt is in combinatie met graupner cam props (5,5x4,3)

Die 22 ampere zit ik al heel snel overheen.. Met een 4,7x4,7 zit ik op 34 ampere en met mn 5,5x4,3 zit ik op een 44 ampere piek.

Mvg, Vincent

BoomDuiker zei:
Hoi,

Heb altijd de Mega 16/15/4 met 5.5x5.5 campspeed gevlogen in de Funjet. 3s 2100 ProLite
Omdat mijn Pylon racer de zwaartekracht opzocht...op een incorrecte manier....
Heb ik dus de 16/15/3 met 4.75x4.75 op de Funjet gezet.

Moet zeggen...viel iet wat tegen. Op papier zou het fix sneller zijn (pitchspeed van prop).
Maar om de pitch te behouden, heb je dus ook "thrust" nodig.
Dus misschien 5x4.75 of zoiets?

Denk dat de 16/15/4 met 4s en 5.5x5.5 camspeed het snelste is

Het vliegen met een 4,7x4,7 op de Funjet geeft een niet snel vliegende funjet die geen kracht heeft...
Ik heb gisteren met data logger en 4,7x4,7 gevlogen.

330 Watt
30 Ampere
26041 Toeren

Ik kwam meer dan 100Watt lager uit als met deze prop ten opzichte van de 5,5x4,3. (470-480 Watt)
Ook trekt het toestel in de hand voor geen meter en heeft meermoeite met wegvliegen.
Ik merk dat het toestel maar niet op snelheid komt en geen zin heeft in doortrekken in krappe situaties of loodrechte klim.

Met mijn 5,5x4,3 kan je in alle situaties volgas geven en het toestel gaat recht omhoog... een erg groot verschil dus.

Ik ga binnenkort testen met de brede cam props en nog wat verschillende types.

Groeten Vincent

sjoerd zei:
ok dus onder de 22 a lukt niet ?
dan ga ik tog weer voor een typhoon denk ik..

Als ik jou was zou ik nog wat rondkijken in dit topic.. er staan vast wel aandrijvingen die wel onder de 22 amps blijven..
misschien dat de Mega 16-15-4 wel rond die stroom kan blijven met een 3 cellen..

Ook vloog Aaalie deze Funjet eerder met de mega 16-7-6 met een soort gunther en dezelfde cam prop. Deze combi vloog ook
super maar had net wat minder vermogen.. dus ook minder ampere's.

Waarom zit je vast aan die 22 ampere?
regelaar?
accu?
30 amps regelaar kost je 15 dollar ;) met de huidige koers is dat 11 euro :)

m`n accu is 2200 mah 3 cells 20c
de regelaar idd (een pulso) 22A+ zal er dus misschien iets over mogen ?
de accu moet soweiso kunnen en het liefst ook de regelaar..

sjoerd zei:
m`n accu is 2200 mah 3 cells 20c
de regelaar idd (een pulso) 22A+ zal er dus misschien iets over mogen ?
de accu moet soweiso kunnen en het liefst ook de regelaar..

Ik zou als ik jou was en indien er geld voor is een iets sterkere regelaar kopen.
Ik heb een goedkope 30 ampere regelaar gekocht bij United hobbies,
echter kan deze regelaar de 3 turns mega ook net niet doen.. onder volle belasting word hij wat te
warm en schakelt uit.. Ik ben nu bezig er een koellichaam op te plakken en te kijken of hij het dan gaat doen.

Voor dit soort taken heb ik nog altijd een 70 ampere jeti liggen die met alle motoren overweg kan.
Deze week krijg ik ook nog een 60 ampere regelaar binnen van UH.
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2062
Deze kost een 21 euro en ik ben benieuwd of hij de mega's rond krijgt.
Mijn bevindingen zal ik wel posten.

Jouw accus kunnen toch wel een 44 ampere aan dus die zijn het probleem niet.

Misschien eens in dit topic kijken wat men zoal voor setups gebruikt en daar een passende voor jou uitzoeken..

Succes

Met de EDF 4W en een 5,5*5,5 trekt hij 22A volgas

las ik net gaat hij met deze motor verticaal ? :)
anders tog ff verder zoeken
(heb een 5.2x5.2 grapner cam speed)
keek net ff op rc technics maar hij lijkt me best geschikt en best veel power hebben ?
denk dat dat`m word :D

Dat moet zeker wel vliegen!
of hij vertikaal gaat kan ik persoonlijk niet zeggen.. het licht ook een beetje aan de prop die je er op hebt zitten.
Vertikaal uit stilstand vergt veel meer vermogen als vertikaal op snelheid omhoog vliegen..

Wanneer je met je 3cellen lipo 22 ampere trekt zit je op een 244 Watt aan vermogen
Zelf vlieg ik met een vermogen van 470-480 Watt.. net iets teveel voor mijn motor.

Bij normale vlucht half gas of 3 kwart zit ik op een 18-22 ampere.. en dan stijgt de funjet ook al perfect..

Met props kun je nog een beetje spelen tot je op het juiste amperage zit..

de 5,5 x4,3 doet het echt heel goed..
op de Funjet heb je minder aan pure snelheid, het is toch een stuk schuim dat niet echt gestroomlijnd is.. En aangezien het een duwprop is zit hij nogal verscholen achter de romp..

Groeten

Sjoerd schreef:

beetje offtopic maar er zat een soort van gesmolten plastic in de motor
wat ik erbij kreeg ik wou het laatste stukje eruit halen gaat er perongelijk een magneetje iets los..
moet ik dit lijmen ?

Jammer dat je dat stukje "gesmolten" plastic (rood ?) weggenomen hebt, daarmee balanceren ze in de fabriek de motor.
Heb je 't motortje alweer op een flink toerental laten draaien ? En zit er nu onbalans in ?

hoezo dat maakt tog niets uit dat hij achter de romp zit ?
en snel vind ik hem wel voor een schuim model :P
dus met die motor en een 5.2x5.2 cam speed
kan ik m`n 22 a regelaar gebruiken ?
misschien een geschatte top speed met deze setup ?
als het niet egt hard gaat en niet veticaal wil ( vanaf vlucht )
dan tog maar een andere motor en 30 of meer a regelaar kopen.. :roll:

ja op een 2 cells en dan draait hij gewoon goed.
niet zo veel power maarja ( 2 cells...) ik vind een typhoon sowieso niet fijn werken met een duwprop.)
ik kan het met een 3 cells gaan proberen ( als ik een nieuwe heb met deze doe ik niets want straks heb ik dan geen garantie meer)
de 3 cells die ik heb besteld is niet goed wou er mee vliegen met m`n minimag zakt hij zomaar totaal in kwa vermogen :?

Back