Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Met mijn 4W moet ik er een 6x6 opsteken om een beetje leuk te kunnen vliegen... Dan trekt hij een 29amps (statisch). Vertikaal nét niet, maar het scheelt niet veel.

4W met 5,2x5,2 = 18amps, vond ik maar niks aan. Dan gaat ie ongeveer evensnel als met een Typhoon 6/15 (aan 16amps, no problemo!)
Let wel op: met een 3W is de pitchsnelheid veel groter, maar de stuwkracht lager. Soms moet je een beetje een afweging maken tussen pure snelheid (3W) en kracht (5W). Ik koos ervoor mijn 4W een beetje in overdrive te schaken (8 amps meer dan de specs zeggen), maar voorlopig houdt ie het uit :-)
(alles hierboven slaat op 3S lipo's)

Ben benieuwd wat de 4S op de 5W geeft, geen slecht idee eigenlijk (maar wel zware batterij-setup)

dus een 5.2x5.2 word niet aangeraden ?
ik heb ook geen balang bij een kapote motor na 10 vluchten dus echt veel overbelasten vind ik ook niet wat..:P

Hoi sjoerd,

stroom meten.. erg belangrijk!

als je een 2200KV 4W motor hebt..en hij kan zijn toeren een beetje halen met dezelfde prop als mijne dan zou hij makkelijk vertikaal kunnen..
Als je dan rond de 30 ampere gaat belasten zou hij 300-350 watt moeten kunnen doen.. wat genoeg is..

En de motor gaat daar echt niet snel stuk van..
Mijne houd het al jaren uit met dikke stromen.. zolang hij niet te heet wordt komt alles goed!

Je zult het toch echt moeten proberen..

Vandaag zien vliegen op de open dag van Friendship Dalfsen. Beetje aangepast (forse lipo + grootste maat brushless die er nog in past. Geklokt op 240 km/uur. Voor een piepschuim toestelletje.. Het ding ging echt NAAR snel.

ik heb hem nu vliegklaar met de 4w en een 3 cells en 5.2x5.2 ( komt nog een andere prop)
maar ik twijfel tussen nu ff gaan vliegen alleen op "mijn" vliegveldje
of op de club invliegen.. ik weet het is wildvliegen mag niet enz.. ( nou en! :P doe ik altijd)
ik mag voor brevet vliegen ( wachten op goed weer voor m`n minimag)
en heb de minimag helemaal compleet onder controle ( kan rondjes vliegen dat ik met de vleugeltip het gras raak.. :D )
zou ik hem zelf kunnen vliegen ? gewoon hard iets omhoog gooien met volgas.. ?

Hoi Sjoerd, als je zeker wil weten dat je Funjet heel blijft zou ik hem even op de club in laten vliegen door iemand..
Even afstellen en zwaartepunt goed hebben liggen scheelt al veel. Zelfde met de motor afstelling..

Heb je al gemeten wat hij nu trekt aan amperes of heb je die mogelijkheid niet?

nee heb niet gemeten maar kan het wel..
en ik heb net gevlogen :D:D
echt super gaaf :P
gewoon zelf gooien ( en heel erg uit trimmen :oops: )
maar ging super !
maar na de ( mooi/goede) landing kwam ik erachter dat er een stuk van m`n antenne draad is afgehakt
is los geschoten ( plakband..) en kreeg storing.. maar dus goed geland.
ik wil nog even vliegen nu maar kan ik koperdaad aan m`n antenne solderen ?

Ik zou als ik jou was een compleet nieuwe draad aan je ontvanger maken op originele lengte..
Dan weet je zeker dat het goed is..

inderdaad even uitkijken bij het vastplakken.. desnoods op de tip een groter stuk tape dat zelfs over de neuslijst heen gaat.. ik had hem vorige week ook los en merkte dat mijn antenne ook tegen de prop aan kwam..

maar ik wil nu ff vliegen :P
hij was volgensmij (haast cker) 1 meter ( een standaart ontvanger bij de mx 12 .. de r700 )
kan ik niet het missende deel in koperdraad eraan solderen berijk hoeft maar 300 meter te zijn...

Hem gewoon verlengen tot de origenele lengte is gewoon goed. Je moet de verbinding wel solderen. De reden dat veel mensen (ook ik) aanraden om de hele draad te vervangen is dat je voorkomt dat na enige tijd de verbinding breekt. Kort gezegd, nu gauw verlengen en zsm compleet nieuwe soepele draad erop zetten.

Voor de geïnteresseerden:
Vandaag met een eagle tree systeempje een vlucht gedaan met de Funjet
Setup:
Typhoon EDF 4W (max. 22A volgens spec)
Graupner speed 6"x6"
Lipo 3s 2200mAh
Regelaar: Pentium 30A

Zoals je kan zien trekt hij bijna 30A statisch bij volle gas (eerste piek, voor de vlucht begon). In vlucht wordt dat een 26A (270W). Ik denk dat bij goede koeling dat geen probleem zal zijn voor de motor. 300+W zou leuk zijn. Snelheid went snel ;-)

idd :P
ik heb hem met gewoon een koperdraad ( uit een gokkast..) verlengt tot een meter
en weer gaan vliegen gewoon 100% storings vrij en verticaal :P
maar na 4 minuten volgas stopt de regelaar ermee :? is een 30 a en dat trek ik geen eens en nog stopt hij zomaar.
gelukkig een goede noodlanding gemaakt..
en wat veel zegen niet zelf gooien enz..
dit is m`n 2de toestel na de minimag en ik heb hem alleen gegooid en alleen in gevlogen ging super :D
zelfs landen een makkie :P
en welke prop raden jullie aan voor meer snelheid ?
en wat te doen tegen een oververhitte regelaar die 30a zal kunnen hebben en maar 25 kan hebben ofzo :?
buiten de romp laten komen ? of de krimpkous erom weg scheelt ook redlijk kwa koeling tog ?

Hey Sjoerd,

word je regelaar te warm? Dan zou ik als ik jou was toch eens kijken wat voor stroom je combi trekt.. Hij kon mijn 3 turns ook aan..maar werd toen wel warm.. dus 40 amps.
Of de instelling voor de cellen moet verkeerd staan.

@dentompie,

dat ze 22 ampere max opgeven wil niet zeggen dat hij bij 26 ampere het gaat begeven. De funjet heeft een mooie luchthapper welke zorgt voor de nodige lucht stroming. Echter wel een beetje de temperatuur van de motor in de gaten houden.
Mijne wordt 14ampere overbelast en is nog niet noemenswaardig heet.

vreemd dan..
hoe moet ik hem dan instellen en ook letterlijk hoe doe ik dat ?
voor een 3 cells.. en nog meer instellen ? zou je me dat ff uitkunnen legen over pb ? :D (is wel zwaar kloten dat hij uitvalt na een poosje volgas..) en een 6x6 prop gaat dus mooi >? en met mijn regelaar goed ingesteld gaat het goed (vi-per) ? :D

kan ik met z`n 9 euro multimeter wel 30 ofzo meten ?
ik kan hem op 10 a zetten en op 200 miliampere enz.. . in de handleiding staat ook niets..

Nee dat gaat niet lukken Sjoerd. Je zal een betere multimeter, amperetang of datalogger moeten gebruiken. Die goedkope multimeterjes gaan meestal tot 10 ampere of nog minder.

Als volgende week alles binnen is dan ga ik een FunJet bouwen met een 3W en een phoenix 45 :)

welke prop zou meer power/snelheid hebben zonder veel meer ampere`s te trekken ?
max 28 ofzo.. liefst nog iets lager. (waar koop ik camspeed propjes ?)

Lastig te zeggen, meten is weten. Dan moet je al toevallig iemand hebben die dezelfde electronica als jou gebruikt. Probeer iemand bij je in de buurt te zoeken die het even voor je kan meten met verschillende props, dan weet je precies waar je aan toe bent.

Camspeed props koop je bij ACW.

Back