Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Dat gaat goedkomen, mits hij dan nog heel in natuurlijk :cool:

Maar mocht het echt goed mis gaan, heb je voor weinig weer een nieuwe :banana:

Hatsiekiedee, 5 minuten plakken en je hebt een vliegtuig. Tot nu toe de vlieger die ik het snelst gebouwd heb. :lol: Hopen dat-ie straks langer in de lucht blijft dan de vlieger die ik het kortst gevlogen hebt (ca. 4 seconden :oops:). ;)

De glasvezel buis precies in het midden geplakt met CA.
funjet-build01.jpg

De vleugeltjes op de randen met POR en de glasvezel buis met CA geplakt.
funjet-build02.jpg

En *hop* een vlieger (staartjes zitten nog niet vast in verband met airbrushen). 8)
funjet-build03.jpg

Maar de bovenkant heb je nog niet geplakt mag ik aannemen?
Nee, natuurlijk niet. ;) Eerst de elektronica erin. Maar dat duurt nog een weekje want de servootjes en motor moeten uit Hong Kong komen. :? Daarna wat verstevingen binnenin plakken en dan plak ik de achterromp vast met een paar puntjes zodat de achterkant makkelijk los kan. Ik heb een programmeerbare regelaar en wil deze optimaal afstellen als er gevlogen is. Misschien daarna pas permanent vastlijmen. :yes:

Vandaag met 39°C koorts en buikkramp thuis, dus de airbrush maar even naar de kamer halen en de boel spuiten. 8O Ik weet nog niet of ik de romp eerst ga opschuren, is een redelijke kntklus en Faskolor pakt ook op dat vette piepschuim (althans wel op de Easy Star). :teacher:

In tegenstelling tot de pizza begin ik met de bovenkant. ;) Ideetje is er, draakje in gouden lijntjes, fluor pink achtergrond en geaccentueerde randjes met candy rood. Middendeel wordt roze parelmoer met cany rood accenten. Staartjes met soortgelijke kleuren in true flames. 8O :rolling: :lol:

Even een ontwerpje op een A4'tje gekliederd (eerlijk geroofd van de internets). Voor het goud de lijntjes ruim uitgesneden voor enige marge als het rood erop komt (A4'tje is plat, de vleugel loopt rond en dus vervormt het iets :().
funjet-build04_paintjob01.jpg

Het masker volledig getaped om overspray te voorkomen. Het metallic moet met een redelijk hoge spuitdruk gespoten worden dus dat wil je niet op een plek waar het niet hoort. Dat het masker niet volledig aansluit is niet erg, zelfs wenselijk zodat er geen zichtbare scheidingslijn straks in het roze zochtbaar is.
funjet-build05_paintjob02.jpg

En daar staat de basis voor de draak op de vleugeltjes. Faskolor hecht zich prima aan Elapor wanneer je het gewoon in zijn eigen tempo bij kamertemperatuur laat drogen. Dus niet met een haarföhn snel drogen. Omdat er straks nog een masker overheen geplakt wordt om het roze en de accentrandjes te spuiten moet de verf tenminste twee dagen drogen.
funjet-build06_paintjob03.jpg

*gaat zitten wachten op zijn pakketje en denkt na over de kleurtjes op de onderkant* ;)

Roze dus... :rolling: :lol: ;)

funjet-build07_paintjob04.jpg

Het goud is nog wat plakkerig dus dat moet nog wel een paar nachtjes drogen/uitharden voordat de sjablonen met Action lijmspray (voor foto's, dus low tack) erop gezet kunnen worden. Morgen maar de onderkant bewerken en de staarvlakken van vlammen voorzien. :yes:

Een dag later...

Helaas, geduld bleek toch een noodzakelijk kwaad. Na een dag is de Faskolor dus duidelijk nog niet uitgehard. De fabrikant zegt tenminste 5 dagen, Sleur denkt het in 1 dag te kunnen. FAIL!!!! :evil: Met het verwijderen van het sjabloon, dat tijdens het spuiten constant los liet, bleef de verf ook keurig netjes hangen. :cry: Morgen dus maar een dikke retoucheeractie.

Maar het ziet er best gezelli uit. :yes: 8O Nog even wat rode randjes op de zuurstok bovenop, cockpitraampje (licht blauw), de staartjes alsnog even doen en dan de onderkant en vleugelpunten. Onderkant worden flitsende fluor-kleuren en de vleugelpunten fluor oranje. Vanginatielichtjes doe ik er niet in, op dergelijke afstanden zie je die toch niet meer. :nooo:

funjet-build12_paintjob09.jpg

Laatst bewerkt:
Wauw...mooi ! Gewaagde kleurstelling maar het pakt fantastisch uit (alhoewel oranje ..??).
Fluor oranje contrasteert behoorlijk met dat donker rood en misstaat dus niet (denk ik ;)).

Die ga je idd. wel zien in de lucht kerel :cool:

En laat je de onderkant wit?
De onderkant wordt fluor groen met fluor geel/oranje strepen. Inderdaad is deze wel snel terug te vinden tussen andere Fuckjets en tussen de aardbeien (in het geval hij daartussen mocht landen). :rolling:

In het echt is hij minder roze dan op de foto met een felle flits en automagische kleurbalans.

Sleur houdt van roze, net [URL="
Til[/URL] :rolling:

Hij schildert als [URL="
Ross[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
mooii kistje word het, je krijgt er zo zin in als je ze ziet gaan haha.

maar is dat elapor zo sterk dat de dunne strip kan functioneren als scharnier tussen vleugel en aileron?
Zal dat niet vrij snel gaan inscheuren/ breken of zo ?

Just curious

Groet Peter

Als je de funjet op 3S vliegt aan snelheden van 140km/h (waarvoor hij ontworpen is) dan zijn die dunne strips wel voldoende.
Mijn funjet ging 185km/h en die strips waren niet versterkt en hebben het ook 50+ vluchten uitgehouden.
Bij snelheden van boven 180 km/h is het misschien toch raadzaam ze te versterken met een glasmatje ofzo.

Back