Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Maar meet jij wel?

Het is vrij simpel, je kan elke combo doen zolang je maar niet over de max van de motor en esc gaat.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Watt Meter & Power Analyzer /Watts up (Ver. 2) $49.99

bovenstaande zet je tussen lipo en esc en zo meet je hoeveel watt/ \amphere je verbruikt.

Kom je op 500Watt met een 400W motor dan gaat het niet lang goed.
50A verbruik continu met een 40A esc die 45A burst doet ook niet.

Niet meten en gewoon proberen kan goed gaan maar ook fout.

Ik heb de Turnigy watt meter die is net waat goedkoper dan de watts up meter en werkt perfect.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Watt Meter and power Analyzer $24.95

als je de spoed nodig hebt maar niet de diameter van deze prop, knip je de tipjes eraf en balanceer je het opnieuw. deed ik ook altijd bij de 4,75x 4,75 props.

Bij de funjet heb je toch ook wat diameter nodig hoor. Ik heb testen gedaan met identieke setup maar andere props en een 5.5 x 4.5 APC prop bleek het snelste. 4.7x4.7 is trager.
Met een 2700kv motor op 4S zou je toch zo'n 180 km/h moeten kunnen halen met de funjet, mits je lipo de benodigde stroom aankan. Je zal dan over de 50 amp moeten zitten.

Met mijn feigao 2450kv motor (ook L size) met 5.5x4.5 prop en zippy 2500 4S lipo haalde ik 180-185 km/h, gemeten met eagletree logger en pitotbuis. Trok dan rond de 50 amp voor een kleine 700W.

Ook goeie multimeters meten meestal niet meer dan 20A.

Laatst bewerkt door een moderator:
Er ook al aan gedacht dat de meeste goedkope multimeters na 20A al *poef* zeggen? ;)
Voor een goeie multimeter kun je volgens mij net zo goed al een watt metertje van HK laten komen.

Ik heb zo'n multimeter van 4euro uit een promobak en die doet het goed :p
Zal wel ni zo goed als een duurder model, maar hij is nauwkeurig genoeg voor wat ik hem gebruik. Nuja, zo'n wattmetertje kost natuurlijk niet zoveel geld en het is altijd handig. Maar als student geef ik liever 20euro aan iets anders uit :D

Ik gebruik die multimetertjes ook en ze zijn verrassend goed hoor. De absolute waarde varieert wat met de spanning van de voedingsbatterij (lege batterij = te hoge voltages aflezen), maar om waardes te vergelijken zijn ze prima.

Bij de funjet heb je toch ook wat diameter nodig hoor. Ik heb testen gedaan met identieke setup maar andere props en een 5.5 x 4.5 APC prop bleek het snelste. 4.7x4.7 is trager.
Met een 2700kv motor op 4S zou je toch zo'n 180 km/h moeten kunnen halen met de funjet, mits je lipo de benodigde stroom aankan. Je zal dan over de 50 amp moeten zitten.

Met mijn feigao 2450kv motor (ook L size) met 5.5x4.5 prop en zippy 2500 4S lipo haalde ik 180-185 km/h, gemeten met eagletree logger en pitotbuis. Trok dan rond de 50 amp voor een kleine 700W.

Ook goeie multimeters meten meestal niet meer dan 20A.

Als ik dat filmpje zie heb ik niet het idee dat die Funjet veel harder gaat dan de mijne, en ik heb niet de indruk dat mijne veel sneller is dan 125Kmh, maar goed dat blijft toch enorm lastig inschatten hoe hard iets gaat.

Meten = Weten :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Kunnen die dingen +20A aan dan?
Volgens mij kun je met die dingen moeilijk kijken wat zon motor zuipt,
zonder dat de weerstand aan gort gaat in die metertjes.

nee, weinig multimeters kunnen meer dan 20A aan. Ik gebruik ze vooral voor voltmeting. Voor hoge amperes gebruik ik de eagletree, die gaat tot 100A.

Als je alleen vliegt is het enorm lastig te schatten hoe snel iets gaat. De snelheid van mijn funjet is gemeten met pitotbuis en eagletree en is dus luchtsnelheid.
Ik heb meermaals meegemaakt dat ik een lowpass kort bij deed en dat iedereen in de pilotenbox zei : wauw, dat was snel, wat heb je veranderd want die is ineens veeeeel sneller geworden. Niks veranderd hoor, gewoon kort bij en laag gevlogen, dan lijkt het allemaal veel sneller.

Mijn turbine jet haalt 330 km/h en omdat hij groter is en ik er verder weg mee vlieg lijkt die trager dan de funjet.

Ik heb zo'n multimeter van 4euro uit een promobak en die doet het goed :p
Zal wel ni zo goed als een duurder model, maar hij is nauwkeurig genoeg voor wat ik hem gebruik. Nuja, zo'n wattmetertje kost natuurlijk niet zoveel geld en het is altijd handig. Maar als student geef ik liever 20euro aan iets anders uit :D

Is ook leuk voor een parkflyertje of indoor gevalletje die 12A verbruikt.

Maar er 60A mee meten is poefffff, verder is het niet alleen A, je meet ook hoeveel watt je verbruikt etc.

Kunnen die dingen +20A aan dan?
Volgens mij kun je met die dingen moeilijk kijken wat zon motor zuipt,
zonder dat de weerstand aan gort gaat in die metertjes.

Geen idee tot hoever hij gaat. Ik heb enkel een parkmaster en die trekt max 19A. Nog geen zwaardere stromen proberen meten. Ik zou eens moeten zien hoeveel A je er mag opsteken. Zal morgen eens zien want hij ligt nu niet thuis.

Zo, ik heb nu eindelijk eens tijd om naar mijn nieuwe funjet om te kijken. ;)

Ik heb dus die 380L 2700kv motor, 5x5 APC propje, een stevige 3s 2200mah pack en een paar metalgear servos.
Maar ik ben vergeten of er nog wat bijzonders moest gebeuren met het frame van de funjet.
Kan ik het gebakje gewoon in elkaar frutten en gaan met die banaan, of vergeet ik iets heel belangrijks?
Is het bijvoorbeeld nodig om iets te rommelen met extra carbon en dergelijke?

Waar lijmen jullie eigenlijk dit soort kisten mee?
Gewoon lekker UHU por, of moet ik met stinkende epoxy aan de gang?
UHU por houd lekker op de gewone MPX gebakjes, maar dit gaat even wat anders worden geloof ik. ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb dit weekend dezelfde motor doorgebrand ... Al denk dat dat eerder pech was dan teveel toeren ofzo. Ga vanavond maar een nieuwe bestellen... :D

Edit:
Ik heb er niks speciaals mee gedaan. op een extra klepje bovenaan na.

Grtz Matanza

Laatst bewerkt:
Doorgebrand? Wat heb je dr mee uitgevreten? Duikvlucht met vol gas? ;)
Zal voor mij nog moeilijk worden om daar niet aan toe te geven,
al mijn vorige modellen kan ik gewoon WOT vliegen hoe hij ook hangt.
Zal met deze setup wel niet kunnen gok ik.

Hmm eerdaags maar weer een nieuwe funjet bestellen. Mijn funjet is vorig weekend gecrashed :(. Vol gas, met een 4S lipo en een 3700kv motor, de grond in.. Servo's konden de druk op de roeren niet aan, of de roeren konden de druk door de snelheid niet aan. Had in iedergeval geen werkende besturing meer bij die snelheid..

Het blijft een geweldig lekker toestel :)

Doorgebrand? Wat heb je dr mee uitgevreten? Duikvlucht met vol gas? ;)
Zal voor mij nog moeilijk worden om daar niet aan toe te geven,
al mijn vorige modellen kan ik gewoon WOT vliegen hoe hij ook hangt.
Zal met deze setup wel niet kunnen gok ik.

Idd, volgas, met de wind mee, naar beneden, na 10m horizontaal vliegen gaf hij de geest. Nu, ik heb dit al zoveel gedaan. Dus ik denk dat ik gewoon pech heb gehad... Nu ga ik wel eens meten eens ik hem terug binnen heb.

Grtz Matanza

Wat denk je zelf? :lol:
Dat waren denk ik HEEL veel korreltjes om weer aan elkaar te lijmen. ;)
Hoe diep moest je graven voor je motor, Spijker?

En Matanza, je hebt iig het geluk dat die motortjes gewoon geen hol kosten.
Opgestookt is nouja jammer dan, wanneer kunnen we de volgende verwachten. ;)
Had 4 jaar geleden met hacker/plette/himax motortjes van een kleine 100 euro wel meer zeer gedaan iig.

Maargoed, moet ik nu nog wat dingen veranderen aan dit gebakje met een 380L op 3s?

Laatst bewerkt:
Haha, nou ik hoefde niet al te diep te graven. Sterker nog, een deel bleef achter en een deel ging weer de lucht in. Maar zulke snelheden die je behaalt met een kistje als deze, wens ik gewoon een nieuwe te bouwen en niet verder te gaan met wat tape en een tube por :rolleyes:

Helaas was niets bestuurbaar meer, toen het deel nog omhoog ging, want mijn accu lag een eindje verderop :(

Back