Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Aaalie zei:
DUFOUR zei:
Heb nog een klein vraagje: als je funjet op z'n buik op tafel ligt,hoeveel cm heb je dan van de as van de motor tot aan het tafeloppervlak?
Kwestie van het al of niet gebruiken van een propsaver,snap je?

4,5 cm... propsaver lijkt me niet nodig (of je zou wel héle grote props moeten gebruiken :wink: )

Gr.A.

Jij ook al een fun jet? :)

PascalvO zei:
Aaalie zei:
DUFOUR zei:
Heb nog een klein vraagje: als je funjet op z'n buik op tafel ligt,hoeveel cm heb je dan van de as van de motor tot aan het tafeloppervlak?

4,5 cm... propsaver lijkt me niet nodig (of je zou wel héle grote props moeten gebruiken :wink: )

Gr.A.

Nee,nog niet. Heb er ééntje in bestelling bij Albatros in Leuven. Hoop dat hij volgende week beschikbaar is.
Heb wel al de servo's en regelaar klaarliggen.
Gisteren nog de EDF 4W motor besteld bij RCtechnics,samen met wat ander spul.
Denk dat ik volgende week kan bouwen???????Hoop ik

DUFOUR zei:
PascalvO zei:
Aaalie zei:
DUFOUR zei:

Gr.A.

Nee,nog niet. Heb er ééntje in bestelling bij Albatros in Leuven. Hoop dat hij volgende week beschikbaar is.
Heb wel al de servo's en regelaar klaarliggen.
Gisteren nog de EDF 4W motor besteld bij RCtechnics,samen met wat ander spul.
Denk dat ik volgende week kan bouwen???????Hoop ik

Dat jij er een ging krijgen was duidelijk :wink:
Ik bedoelde Aaalie.

Ik heb de stuurstangen ondertussen vervangen door betere. Dit kan ik iedereen adviseren. Controlleer in ieder geval of de bijgeleverde stuur stangetjes niet doorbuigen. Dit was bij mij wel het geval. Hetzelfde euvel hadden de stuurstangetjes van de Easy Glider. Of ik die iets structureel verkeerd, of ze zijn gewoon te zwak.

DSC01298_klein.jpg

DSC01299_klein.jpg

De motor spant is echt geniaal. Je kunt je motor fijn erin bevestigen zonder dat je hem moet vast lijmen of iets dergelijks zoals bij de pico en micro jet.
Je kunt ook de motor domping veranderen en aflezen door aan een schroef te draaien. (zie de streepjes)

DSC01300_klein.jpg

Ik ben zeer benieuwd!
Of de beschermkapjes standaard zijn weet ik niet. Ze passen in ieder geval goed. Ik had nog 2 Graupner C 2081 servo's liggen. Een vriend had nog C 261 servo's. Beiden passen perfect.

Tadango zei:
hey aldert, jij hebt er ook 1? of even gemeten bij iemand anders? Ik zag niets liggen daarboven ;)

Vliegklaar en al, het is nu wachten op beter weer!

Het modelletje belooft héél wat. Ze spreken in de "bouwbeschrijving" van 20% downdrukken in rugvlucht. Dat lijkt veel goedmoediger dan de microjet. Tevens heeft ie een "behoorlijk" a-symetrisch profiel (ondanks 20% down op zijn rug :wink: . Het "ding" ziet er gewoon zo uit dat ie heerlijk vliegt (ik kan ook niet wachten). Het profiel is ook dunner dan de picojet (voorganger) en twinjet. Vandaar waarschijnlijk ook de stok in de romp en vleugel. Ik hoop dat deze net als de pico en twinjet met zijn neus omhoog (goed up) uit te hongeren is tot bijna stilstand, en dan met lekker gas weer weg kan komen... zucht :D .
Als motor gebruik ik een Mega 16-7-6, i.c.m. met een 5,5*4,3 prop. Door de lange neus met héél veel ruimte heeft multiplex rekening gehouden met ook lichte lipo's. Je kan dus een behoorlijke diversiteit aan akku's gebruiken. Als power setup gebruik ik een 3S-2200 lipo, hij trekt dan ruim 18 amps (wil net met die motor). Voor een hele lichte setup gaat er simpel alleen een andere akku in. Een PQ 1800-2S. Het model is dan ruim beneden de 500 gram, en je kan dan waarschijnlijk erg leuk "klieren" met windstil weer :mrgreen: (eeuuhh... windstil weer :?: ).

Indien je hem zien wilt, en je zit nog niet op die 1000KM :wink: , kom gerust langs! Tis een erg leuk toestel, hij oogt in real live nog veel beter dan op de doos. Ze liggen bij Hubbi voor €55,- (vraagprijs :wink: ).

Gr.A.

Hoi Pascal,

Mooi verslag!! :D
Ik kan het niet afwachten om met meerdere FunJetz in de lucht te hoeken. 8)

Hij gaat lekker hoor!!! Gave kist.
We hebben het gefilmd, maar het formaat is te groot (25Mb) anders zou ik deze linken. :cry:

Hij gaat unlimited verticaal met de Mega 16/15/4 en de 5.5x5.5 CamSpeed prop.

Lekker is laag aanvliegen en dan opeens omhoog jakkeren. Snelle bochten gaan ook super.
TP -2100 3s ProLite of PolyQuest 1800xp 3s passen perfect.

Als ik me niet vergis hebben we 850gram thrust en een prop speed van 154 km/u bij een gewicht van 500gram. :lol:

L8r
Rob

DUFOUR zei:
Ik zou de volgende motor willen gebruiken:
EDF 4 W
KV:2200
max stroom:22
max vermogen:350
efficientie:87
aantal polen:6
aanbevolen prop:6.5*4of 7*4

Wat denken jullie ervan?
Graag raad.
Dank U

Hoi,

In KV is hij hetzelfde als de Mega 16/15/4
Hoeveel amps trekt hij met 6.5x4?

De Mega met deze KV trekt ongeveer 21amps met de 5.5x5.5 CampSpeed.
Calculator:
http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp
(voor CamSpeed prop "custom" kiezen)

L8r
Rob

Voor dat ik het vergeet. :oops:

FunJet roeren uitlijnen aan de kant van de vin.
Daar moet hij in één lijn doorlopen naar de body.
Dit houd in dat hij aan de wingtip kant iets omhoog staat.
"belangrijk issue" :!:
Anders kan het bij de start al misgaan en bij je tijdens de vlucht alleen maar hoog aan het trekken 8O

Ook 20graden schuin omhoog starten/gooien.

Hij is goed zelf te starten als hij uitgetrimd is. Net als de PicoJet.
Efin...gewoon de beste MultiPlex Jet tot nu toe :!:

L8r
Rob

Heeft iemand er een idee van of mijn Typhoon 6/15 motortje voldoende kracht zou hebben voor de FunJet. Ik wil die funjet, maar mijn portefeuille wil geen nieuwe motor+regelaar ;-)

De Microjet vliegt zeer snel met die motor, Funjet is wat groter maar zal zeker nog goed hiermee vliegen.
Geen hoge topsnelheden, maar door het lagere gewicht kan je er dan in een kleine ruimte ook langzamer mee vliegen.

BoomDuiker zei:
DUFOUR zei:
Ik zou de volgende motor willen gebruiken:
EDF 4 W
KV:2200
max stroom:22
max vermogen:350
efficientie:87
aantal polen:6
aanbevolen prop:6.5*4of 7*4

Wat denken jullie ervan?
Graag raad.
Dank U

Hoi,

In KV is hij hetzelfde als de Mega 16/15/4
Hoeveel amps trekt hij met 6.5x4?

De Mega met deze KV trekt ongeveer 21amps met de 5.5x5.5 CampSpeed.
Calculator:
http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp
(voor CamSpeed prop "custom" kiezen)

L8r
Rob

Dag BoomDuiker,

Ik zou het echt niet weten hoeveel A hij trekt.
Ik heb m'n Funjet nog steeds niet :evil:
De motor komt morgen aan. :?
Heb vandaag e-mail gekregen dat hij op de post is.
Zodra ik meer weet over de Amperes,laat ik het weten

Back