Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Nou ik heb hem even in elkaar gepuzzeld, maar ik snap iets niet.
Hoe balanceren jullie dat ding nou met een 2200 pack?
Zelfs helemaal voorin balanceert het model niet, ik kom dan nog zon 20 gram tekort.
Zijn mijn accus nou gewoon te licht?
Het zijn 3cell 2150mah 20C packs van 178 gram.

Mijn 2350 mAh zit mooi vanvoor. De ontvanger kan er ng mooi voor. de regelaar ligt bij mij onder de buis.

Grtz Matanza

Hmm ik zie net dat de turnigy 2200mah 30C packs een dikke 20 gram zwaarder zijn dan mijn oude EZ-Fly/Zippy 2150mah 20C packs.
Misschien toch maar eens 2 nieuwe packs bestellen. ;) Alleen wel jammer dat hobbyking niet weet wat voorraad houden is.

Mochten mijn packs vlot binnen zijn (flightmax 2200 mah, 30c, moet je het gewicht effe opzoeken) kun je er 1 van mij wel even gebruiken om te balanceren, en misschien wel om te vliegen ;)

Sven gewoon 2650mha of 3000mha 30C gebruiken kun je hem gewoon in het midden leggen die 20C vind ik overigens wel erg krap, en hoe zwaarder hij is des te harder valt hij naar beneden en gaat dus sneller ha ha

gr Andre

Ik ga bij Natterer een Multiplex EZ Star en Multiplex MiniMag aanschaffen en nu zit ik met een schuin oog te kijken naar de Multiplex Funjet :cool:.

Uiteraard weet ik dat deze absoluut niet voor beginners is maar voor 57 euro durf ik dat wel eens te proberen. Nu komen er hopelijk snel twee 2835-2200 motoren van HobbyCity binnen met een aantal 6x4 APC sport props en Zippy Flightmax 3S1P 2200mAh C25 lipo's en 30 Amp ESCs.

Mijn vraag is nu, kan ik met bovenstaande electronica/prop set eens 'rustig' rondvliegen met de funjet of gaat een en ander direct in rook op? (waarschijnlijk parkeer ik hem zelf wel in de grond, maargoed, dat valt wel weer te plakken).

Sven gewoon 2650mha of 3000mha 30C gebruiken kun je hem gewoon in het midden leggen die 20C vind ik overigens wel erg krap, en hoe zwaarder hij is des te harder valt hij naar beneden en gaat dus sneller ha ha

gr Andre

Hmmm.. ik heb nu een paar iets zwaardere 30C packs onderweg van 2200mAh.
Daarmee zou het zwaartepunt net goed moeten liggen als ik hem voorin legt.
Maar ik heb ook nog een 3300mah pack liggen. Zou dat te zwaar worden?

Nee hoor gaat prima ligt misschien net onder de ''afkapping'' ik zou zeggen proberen kun je ook nog langer vliegen

Idd, gewoon proberen! Die 2200 packs kun je natuurlijk voor andere dingen gebruiken, toch?
en anders zijn ze zo weer verkocht ;)

wat voor motor gebruiken jullie dan?
ik heb een 2212-06 2200kv van rctechnics en ik heb mijn accu helemaal achterin de cockpit liggen voor een goed zwaartepunt.

Bij mij ligt er een HXT 2845 (380L) 2700kv Brushless Inrunner in, Squid. ;)
Een knoest van 123 gram.

Dat is vergeleken bij jou buitenloper van 49gram nogal een verschil,
daarom zit die accu bij mij zon rot eind naar voren.

Maar ik heb net voor de lol eens zitten bekijken hoe het zou kunnen met die 3300 pack.
Het past eigenlijk wel heel mooi allemaal, de accu balanceert het toestel net uit als het tegen te kap aan zit.
Ik zou dus niet eens hoeven snijden als ik deze accu mee zou nemen.
Alleen wordt het beestje dan alweer 715 gram, is dat misschien wat zwaar voor het geweld dat er straks op los gelaten wordt?
Heb namelijk niet zoveel zin in stukjes vleugel rapen als ik wat hard uit een duik kom. ;)

Sven dit gaat prima lukken ze vliegen er mee met 6S dus dat gewicht gaat erg goed lukken en als jij hem doormidden krijgt is dat op zich een prestatie en een applaus waard
gewoon vliegen ermee je zult verbaasd zijn

gr Andre

Hmm er ligt natuurlijk wel een aardige dwarsligger in, dus zal wel gaan hoop ik.
En anders maar niet, ook spectaculair! ;)

Ik weet alleen niet of ik er wel goed aan gedaan heb het model (behalve roerhoorntjes) met UHU por in elkaar te zetten.
De lijm heeft me (behalve met roerhoorntjes dus) nog niet in de steek gelaten,
maar zo hard als deze funjet heeft het nog niet gevlogen bij mij. ;)

Sven dit gaat prima lukken ze vliegen er mee met 6S dus dat gewicht gaat erg goed lukken en als jij hem doormidden krijgt is dat op zich een prestatie en een applaus waard
gewoon vliegen ermee je zult verbaasd zijn
Doormidden krijgen is niet zo'n probleem.

funjet_repair090606_01.jpg

Gewoon heel hard aanduiken van een flinke hoogte en dan up trekken om er vervolgens achter te komen dat piepschuim roeren bij dergelijke snelheden weinig invloed op de luchtstroom hebben (ook al is de "normale" uitslag tegen de 60° max. up/down 8O). Gevolg was een snoeiharde landing plat op de onderkant. Dan hou je een voorkant en de rest over.

Overigens zo weer gerepareerd met wat kokend water om alles uit te deuken en UHU POR om alles weer vast te zetten. 8)

funjet_repair090606_03.jpg

Ook het vliegen onder de rooilijn is geen aanrader. ;) :oops: Low passes onder de 30cm wordt op een suikerbietenveld niet als aanrader gezien. :lol:

funjet_suikerbieten.jpg

Mijn huidige FunJet heeft een carbon buis van 6x4mm over de hele lengte erin gelijmd om doorbuigen en breken te voorkomen. Dat helpt heel veel en ik geloof nu ook standaard op de FunJet Ultra (vierkante koker).

Die ritueeltjes zijn mij geheel bekend, maar dan met de opa van de funjet, de stokoude picojet.

Pico10.jpg

Pico09.jpg

Het mormel vliegt overgens nogsteeds,
het is iets met die deltawings van mpx, ze willen niet dood. ;)

Ik zie dat je zelf ook UHU por fan bent, dus zal bij mij ook wel goed zitten dan.
Ga ik daar ook mee temaken krijgen eigenlijk, dat mijn roeren gewoon met vakantie gaan als et hard vliegt?
Bij de picojet was dit probleem schijnbaar al bekend want die had er gewoon een paar latten onder zitten.

Pico03.jpg

oke er zijn grenzen Sleurhut ha ha kapot krijg je natuurlijk alles en de grond geeft niet mee maar in de lucht gebeurt zoiets niet en die carbon in de lengte moet er standaard eigenlijks in want dat scheelt toch wel heel erg als je een keer op zijn neusje landt, en wat betreft de lijm ik heb hem nu al 2 jaar en al die tijd heeft hij gewoon met hittelijm inelkaar gezeten dus die por uhu of zoiets dat zal wel loslopen

gr Andre

Lat, maar wel een hele brede volgens mij, de geul is ruim een centimeter breed.
Ik dacht dat dat een kabelgootje was.

Carbon in de lengte? Is dat waar die lichte incaping op de bodem van de romp voor is?
Is die gemaakt voor een latje, of buis?

ik heb nog lat liggen :)
Lat, maar wel een hele brede volgens mij, de geul is ruim een centimeter breed.
Ik dacht dat dat een kabelgootje was.
Die is gemaakt voor koeling onder de accu door en als kabelgootje onder de accu in het geval het nodig is. Maar er kan prima een beetje carbon buis of koker in. Een latje zal minder effect hebben omdat deze makkelijker buigt dan een buis of koker. ;)

En als je echt een beetje snelheid haalt (170km/u of meer), is het verstandig de glasvezel staaf in de vleugels te vervangen door een carbon staaf want de glasvezel staaf buigt teveel waardoor je rolroeren dienst weigeren (of in ieder geval minder effectief worden).

Back