Multiplex MiniMag...

Het nadeel van lipo's checken met de lader is dat tijdens het laden de spanning iets hoger is. Je kunt wel de laagste stroomsterkte instellen zodat je er minder last van hebt, maar dat is wat omslachtig.

Ik ben wel te spreken over deze Chinese testers. Te koop via eBay voor enkele dollars. Het voltage waarop het alarm af moet gaan is instelbaar en het display geeft continue de spanning v.d. cellen aan. Een klein nadeel is dat de stroom wordt onttrokken uit de eerste 2 cellen. Dus 3s t/m 8s lipo's raken na verloop van tijd iets uit balans.

Martin

full

thnx ja dat verwachte ik eigenlijk al, maar ik check alleen om de boel in de gaten te houden niet per definitie om dan opnieuw weer te gaan vliegen, gewoon voor mn eigen statistieken zegmaar aangezien ik in het begin non-stop volgas ging en naar 3minuten uit voorzorg probeerde te landen, nu heb ik er al meer vertrouwen in en ga ik enkel volgas als ik een loopingkie dr in wil gooien ofzo... ik wil gewoon met een lipo alarm dr in vliegen rondjes knallen tot t alarm afgaat en dan landen en weer huiswaarts.. het veld laat t toch niet toe om landen/stijgen te proberen, dus moet ik mn plezier maar in de lucht botvieren :rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb dus dit keer enkel met 1 stick "rechts" gevlogen aangezien ik normaliter gas/rol (links) elevator/rudder (rechts) heb

Geen id welke mode dat eigenlijk is, maar komt in de buurt van de meeste vliegspellen (voornalijk de default bij xbox games als ik me goed herinner)

Het toestel bevalt me prima!! helaas nogsteeds blijft ie klimmen en moet ik elevator stick handmatig ietjes naar voren houden, hierdoor kan ik nog niet volledig kan ontspannen...

probleem is dat met trim maximaal de elevaator pas mooi recht is, dus vrees ik enigste optie is om de "ding waarvan ik naam niet weet, waarje mee kan stellen / klein metaal met inbus borg en helaas vastgelijmt is" los zien te krijgen en dan vlak te trimmen in middelstand, zodat ik in de lucht ruimte heb om te corrigeren

Welke mode je vliegt is niet zo belangrijk maar houd je wel bij het systeem van je leraar (dat kan je ook zelf zijn) en verander niet steeds.

Dat trimmen moet je eerst in orde brengen bij de staart of de servo zodat je rustig rond kunt vliegen met de stick in neutraal en half gas of zo iets.
Je gaat ook niet auto rijden met een lekke band en dan stoppen bij elk tankstation om je band op te pompen.

Als je investeert in meet apparatuur koop dan een watt meter.
Voor elektrovliegen heb je daar het meeste aan.
Accu spanning stroom verbruikt aantal mAh stroom en opgenomen vermogen.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Meter_and_Power_Analyzer.html?strSearch=watt

Welke mode je vliegt is niet zo belangrijk maar houd je wel bij het systeem van je leraar (dat kan je ook zelf zijn) en verander niet steeds.

yup daarom stel ik de SIM ook in zoals ik dat nu op mn kist ook heb
als deze week mn geheime projectje (2e grote vliegtuig) binnen komt, zal ik hopelijk deze ook op dezelfde manier vliegen.. :cool:

Dat trimmen moet je eerst in orde brengen bij de staart of de servo zodat je rustig rond kunt vliegen met de stick in neutraal en half gas of zo iets.
Je gaat ook niet auto rijden met een lekke band en dan stoppen bij elk tankstation om je band op te pompen.

helemaal gelijk de komende dagen lijkt het toch flink te waaien dus ik ga de uitslagen etc. alles level maken op de trimstand in het midden, dan heb ik bij de volgende vlucht zat instel/trim-mogelijkheden om die constante klim eruit te krijgen :rolleyes:

Als je investeert in meet apparatuur koop dan een watt meter.
Voor elektrovliegen heb je daar het meeste aan.
Accu spanning stroom verbruikt aantal mAh stroom en opgenomen vermogen.

voorlopig heb ik genoeg aan wat ik nu heb, behalve dan t lipo alarm
volgende semi-grote investering zal wss toch 2.4 zijn 8O

UPDATE:
dom dom dom paar dagen terug ging t helemaal perfect alleen had ik de pet met cam te ver over mn voorhoofd getrokken en vloog t toestel constant net buiten beeld... erg zonde want ik vloog mee met een grote groep ganzen was echt schitterend te zien *zucht*

2e domheid gister ochtend, perfect windstil en daardoor durfde ik t wel aan laag te cirkelen en probeerde dicht langs de camera te vliegen, want nogsteeds zie je de verlichting nauwelijk op de cam maar in t eggie is t een aangenaam extra...
dus toen ik semi op mezelf af kwam vliegen en 1kant perongeluk te ver door draaide, schrok ik en stuurde ik juist extra diezelfde kant op BOOOMMM

vleugel raakt de grond en daarna slaat de neus vol tegen de vlakte :(

10270834_275707129257179_6104455408502833329_n.jpg

Blijkbaar had ik t blauwe plaatje veel te stevig gemaakt arrggggg...
t alu motormount ding was bij t montagepunt(en) licht gebogen...
(deze kon ik gelukkig nog verzichtig terugbuigen, door iets te verwarmen)

10253811_275707199257172_4423500887545956692_n.jpg

Toen moest ik nadenken en dan maar opzoek naar 2x zo dun en veel breekbaarder materiaal om zo hopelijk een breekpunt/kreukelzone te maken....
(gelukkig kan ik nu t blauwe ding steeds als mal gebruiken hehe)

1017757_275707215923837_5857301625760104209_n.jpg

10157144_275707229257169_360876493819304877_n.jpg

Na schoonmaken... warm/heet water, drogen... plakken secondelijm & hotglue
en de finishing touch AHUM wat ducktape en we zijn weer klaar voor nieuwe crash ;)

1800218_275707242590501_3497310701413427056_n.jpg

.... vandaag weer even proberen *keeps fingers crossed*

UPDATE:
begin van de middag begon goed... weinig wind etc.
vliegen begon ook goed, totdat t onverwachts begon te stoten
en net toen ik ver en laag was, geen goede combo....

weer een BOOOM maar enkel de vleugel gedraaid en landing gear

ik was pas net 2-3min in de lucht en de wind bleef snel toenemen
misschien niet veel maar wel veradelijk en ik had er de pest in :(

dus terug naar huis even wat testen doen...
ik weet dat dit niet de beste manier is om te testen,
maar misschien heeft iemand wat aan deze info :rolleyes:

Multiplex MiniMag / Art-Tech E-Fly 100C Range Test A - YouTube

update'tje:
uiteraard toen het vanochtend winstil was en ik op locatie aan kwam,
begon t als een achtelijke te waaien... dus huiswaarts en geirriteerd!!
werd t tijd om toch maar iets nuttigs te doen :)

zie hier t lipo alarm/accu cellen checker dingske!

1511015_276306542530571_1113201645905426534_n.jpg

probleem is nu echter dat ik deze niet tegelijk met mn verlichting kan aansluiten, mits ik uiteraard in het midden de kabels aan elkaar door verbind, dus serie zodat er 1 balans stekker zowel t alarm als de verlichting aanzet.....

10169257_276306525863906_3942864323614441988_n.jpg

kan dit zonder problemen? of heeft dit grote effecten op t functioneren van alarm?

Ja dat kan zonder problemen als je de draden parallel aansluit, dus rood op rood en zwart op zwart. Je kunt ook een losse Y-kabel maken op deze manier; dus aan de ene kant een balansstekker naar de batterij en aan de andere kant twee balansstekkers die naar de verlichting en het alarm gaan. Je kunt als stekker naar de verlichting ook een 2 polige connector nemen (b.v. jst), want de middelste draad gebruik je niet. Voor het alarm gebruik je die uiteraard wel!

Martin

Ja dat kan zonder problemen als je de draden parallel aansluit, dus rood op rood en zwart op zwart. Je kunt ook een losse Y-kabel maken op deze manier; dus aan de ene kant een balansstekker naar de batterij en aan de andere kant twee balansstekkers die naar de verlichting en het alarm gaan. Je kunt als stekker naar de verlichting ook een 2 polige connector nemen (b.v. jst), want de middelste draad gebruik je niet. Voor het alarm gebruik je die uiteraard wel!

Martin

ok bedankt voor de bevestiging...
voor de volgende vlucht zal ik t in orde maken

vanochtend trouwens voor t eerst met Lipo-alarm
ivm redelijk doofheid, weet ik niet zeker of t me meteen opviel
maar toen ik t hoorde heb ik idd snel de landing ingezet
had em op 3.2 per cell ingesteld, denk dat t zo wel lekker safe is

Multiplex Minimag RC plane custom with foldprop Innovv C2 (B) - YouTube

nagenoeg windstil daardoor kon ik op +/- 80% vermogen 20min vliegen
en eindelijk een semi-zachte landing... oh en weet niet of ze op de camera staan maar t was tussen 7:15-7:45 en misschien staan de vele vleermuizen ook op de film hehe :D

Leuk, het gaat steeds beter! 3.2V zou ik zelf te laag vinden, maar het hangt af hoeveel de spanning inzakt tijdens belasting. Heb je gemeten wat de spanning is na de landing? Je zou dan toch wel rond of boven de 3.5V moeten zitten.

Ik moet het filmpje nog kijken; die 24min heb ik niet zomaar gedownload :D

Martin

Leuk, het gaat steeds beter! 3.2V zou ik zelf te laag vinden, maar het hangt af hoeveel de spanning inzakt tijdens belasting. Heb je gemeten wat de spanning is na de landing? Je zou dan toch wel rond of boven de 3.5V moeten zitten.

Ik moet het filmpje nog kijken; die 24min heb ik niet zomaar gedownload :D

Martin

thnx ja gisteren was er idd thuis met testen nog 3.3/3.4 gem. over ;)

Hier t filmpje van vandaag 20min en ik vertrouwde t niet...
in de auto gechecked en gem. 3.6 over dus 30min moet kunnen :cool:

Multiplex Minimag RC plane custom with foldprop Innovv C2 (C) - YouTube

en dus vandaag met verlichting + alarm gefixt..

10290653_278326848995207_4015018755972521165_n.jpg

bah hoog gras flip over uiteraard hehe
betekend veel schoonmaken :rolleyes:

10291749_278326862328539_2593625369547908545_n.jpg

10150666_278326885661870_1295734029577520435_n.jpg

en ik had geluk, na landing stelde ik vast dat de inbus borg moer...
die motor met alu.mount locked los zat AI...

gelukkig vloog de motor er niet uit, maar t scheelde verdacht weinig 8O

Dat is de reden dat de Easy star en soortgelijke vliegtuigen zo populair zijn.
Prop achter de vleugel goede zweef eigenschappen en buiklandingen dat stelt weinig eisen aan de landingsbaan en piloot.;)

kan me t goed voorstellen :)
maargoed vind dit dingske dr leuker uitzien,
hopen dat ik dr nog lang van mag genieten...

hij is niet helemaal uitgetrimt en kan eindelijk de sticks loslaten..
deed zelfs mn pet af en zette de camera aan terwijl ik al in de lucht was
(vergeten aan t zetten voor t opgooien... DOH!)

update:
gisteren of de dag ervoor weet niet meer....
ochtend iig rond 9-10uur leek perfect windstil
na 2min in de lucht, sloeg noodlot toe... leek wel turbulentie,
maar zag de bomen/blaadjes niet bewegen... vreemd!

ik moest bijna een noodlanding maken, dus probeerde ik te herstellen met een bocht en klimmen.... dat had best goed kunnen gaan, behalve dat ik de afstand tot de boom verkeerd inschatte BBBOOOOMMM!!!

heb alle vervangende onderdelen al binnen, maar ben ff druk met andere dingen voordat ik em weer fixen kan...

heb t wel op film staan, iemand intresse in mijn pech/ellende?
als dr genoeg animo is wil ik wel de moeite nemen om up te loaden

update:

ik moest bijna een noodlanding maken, dus probeerde ik te herstellen met een bocht en klimmen.... dat had best goed kunnen gaan, behalve dat ik de afstand tot de boom verkeerd inschatte BBBOOOOMMM!!!
Foutje van piloot dus.
Ik vlieg daarom niet graag bij bomen.
Ook al is er geen schade toch loop je risico hem uit de boom te moeten plukken.;)

Crashes zijn heel leerzaam! Dus online ermee :D
Weet je al wat het probleem veroorzaakte?

Martin

vooruit omdat je t zo lief vraagt lol :razz:

vlucht + raken van de boom:
Multiplex Minimag RC plane, short flight turbulence tree crash :( - YouTube

aftermath:
Multiplex Minimag RC plane, results after tree crash & nosedive :( - YouTube

Foutje van piloot dus.
Ik vlieg daarom niet graag bij bomen.
Ook al is er geen schade toch loop je risico hem uit de boom te moeten plukken.;)

uiteraard maar geen id wat er met de weersomstandigheden aan de hand was nog nooit had ik zulke vage condities meegemaakt en de ontvanger was in vlucht al losgeraakt en vergeten de storende rolroeren los te koppelen :( samenloop van factoren, + erger door keuzes/acties piloot :D

Zo te zien vlieg je nogal ver weg en laag wat de signaal overdracht niet ten goede komt.
Ik heb ook wel eens wat storing op bepaalde delen van het vliegveld omdat ik ook op 40Mhz vlieg.
Als je dan hoger zit heb je meer gelegenheid om te corrigeren.
Ook viel mij op bij het zien van je fotos dat de draden tussen je accu en regelaar nog al lang waren wat vaak storing geeft.
Ook zaten daar weer draden voor de verlichting aan die ook invloed kunnen hebben.
Als de servo(s) voor de rolroeren storing geven kan het zijn dat de bec het te zwaar te verduren heeft.
Als je storing in een elektro vliegtuig hebt dan moet je daar allemaal op letten.;)

De schade lijkt mee te vallen al geeft de motor wel een raar geluid.
Als je ontvanger in de lucht losraakt, dan verschuift misschien het zwaartepunt?

Jammer van de crash, maar je komt er vast weer sterker uit!
Martin

Zo te zien vlieg je nogal ver weg en laag wat de signaal overdracht niet ten goede komt.
Ik heb ook wel eens wat storing op bepaalde delen van het vliegveld omdat ik ook op 40Mhz vlieg.
Als je dan hoger zit heb je meer gelegenheid om te corrigeren.
Ook viel mij op bij het zien van je fotos dat de draden tussen je accu en regelaar nog al lang waren wat vaak storing geeft.
Ook zaten daar weer draden voor de verlichting aan die ook invloed kunnen hebben.
Als de servo(s) voor de rolroeren storing geven kan het zijn dat de bec het te zwaar te verduren heeft.
Als je storing in een elektro vliegtuig hebt dan moet je daar allemaal op letten.:wink:

was van plan te landen alleen de snelheid was nog te hoog dus al teveel gezakt en de beperkte ruimte voor een bocht en opnieuw hoogte maken.

ja mn bedrading is ver van optimaal...
echter van ESC naar motor en van ESC naar Lipo is niet echt lang
redelijk standaard eerlijk gezegd, alle andere kabels zouden idd stuk korter kunnen zal daarom, de volgende vlucht zonder rolroeren en verlichting gaan vliegen dit scheelt zeker al een hoop ellende, maar zou t graag zou hebben met alles aangesloten :(

wie weet moet ik t voorlopig maar die zonder extra's
en als ik tzt een leuk 2.4 setje heb opnieuw proberen :rolleyes:

De schade lijkt mee te vallen al geeft de motor wel een raar geluid.
Als je ontvanger in de lucht losraakt, dan verschuift misschien het zwaartepunt?

Jammer van de crash, maar je komt er vast weer sterker uit!
Martin

valt idd mee, vleugels terug buigen hier en daar met warm water proberen wat deukjes eruit te halen... de motor is lichtjes krom...
deze zal ik voor een ander project gebruiken en heb dezelfde motor al nieuw gehaald, daarbij zat ook weer een verse alu mount..

ja idd verschuiving ontvanger dat kwam ook de spaghetti aan te bekabeling in beweging, denk dat t daar ook wel deels aan lag...

achja komt wel weer goed, maar ik heb er van geleerd....
met benauwt warm weer paar uur kalmte voor de storm
dat zijn condities die ik voortaan liever vermijdt 8O

ben helaas te druk met andere dingen bezig om een weer vliegklaar te maken, moet mezelf echt ff dwingen... maargoed was t crashen wel ff zat :) trouwens er staat nu eentje op Marktplaats... suc6

Back