Multiplex MiniMag...

Dat valt meestal tegen voor de verkoper.
Het kan ook zo zijn dat het beter verkoopbaar is in onderdelen omdat men meestal al spullen heeft.
En een beginner koopt vaak een complete nieuwe set.
Gewoon proberen zou ik zeggen.
Maar je hebt gelijk vliegen met een gezelschap is leuker leerzamer en makkelijker.;)

klinkt ook wel logisch... bedankt voor jou opinie :D

overigens vroeg t vrouwtje vandaag gaan we vliegen dan kan ik filmen
en jahoor daar kan je toch geen nee tegen zeggen :p

de 2tal prima landingen staan er net niet op want SD kaart vol 8O

maargoed hier is dan het avontuur, bijna constant 80-100% en na 8minuten had ik nog 3.94 per cel dus denk dat ik ook wel 12-15min moet kunnen halen en meer als ik nog rustiger vlieg, maar denk dat ik gewoon 10min aan blijf houden max, totdat ik de lipo-alarm erin op 3.80-3.85 zet

Multiplex Minimag with foldable electro glider prop Innovv C2 FullHD - YouTube

edit: dit betekend dus dat ik zelf de vorige keer de balans niet goed had, want eenmaal in de lucht vond ik t minstens net zo goed misschien zelfs wel sneller dan met de vorige prop terwijl het flink minder waaide, dus test geslaagd...

wel kan je af en toe zien dat wanneer ik iets te ver ga mn servo's storen :(
hoop dat ik dit nog op kan lossen aangezien ik 3tal van dezelfde zender en ontvangers heb en dan zoek ik de beste uit, dan gebruik ik de minste wel voor grondvoertuigen

helpt dat dan nog niet ga ik genoeg voor een simpel 2.4ghz setje kijken
(weet er al 1 voor 35euro dus dat is lijkt mij geen slechte prijs)

Mooi hoor, dat vliegt netjes! Jammer dat de landing er niet op staat, want die is altijd spannend. Kun je zo'n minimag ook makkelijk starten vanaf het gras? Het leuke aan dit toestel lijkt me juist die mogelijkheid. Waar is deze locatie trouwens? Ziet er lekker ruim uit!

Een lipo-alarm op 3.80V is tamelijk vroeg. Onder belasting zit je daar al snel aan en dan heb je nog veel accu over. Het hangt een beetje van de kwaliteit v.d. lipo en stroomsterkte af hoeveel spanningsdaling je hebt. Als ik met zo'n 10A vlieg (dat is volgas bij m'n EZ* op 2s), dan zakt m'n lipospanning ongeveer 0.3V per cel. Als het alarm afgaat op 3.50V dan heb ik dus nog 40% accucapaciteit over. Met het alarm op 3.80V zou ik nog meer dan 80% over hebben.

Martin

Mooi hoor, dat vliegt netjes! Jammer dat de landing er niet op staat, want die is altijd spannend. Kun je zo'n minimag ook makkelijk starten vanaf het gras? Het leuke aan dit toestel lijkt me juist die mogelijkheid. Waar is deze locatie trouwens? Ziet er lekker ruim uit!

Een lipo-alarm op 3.80V is tamelijk vroeg. Onder belasting zit je daar al snel aan en dan heb je nog veel accu over. Het hangt een beetje van de kwaliteit v.d. lipo en stroomsterkte af hoeveel spanningsdaling je hebt. Als ik met zo'n 10A vlieg (dat is volgas bij m'n EZ* op 2s), dan zakt m'n lipospanning ongeveer 0.3V per cel. Als het alarm afgaat op 3.50V dan heb ik dus nog 40% accucapaciteit over. Met het alarm op 3.80V zou ik nog meer dan 80% over hebben.

Martin

wss wel hehe maaaar dat lukt hier dus nie iv groeven vanwege bemesten van t veld en gras idd nog te hoog, zal op een doorvoor geschikte locatie iets zijn om te proberen maar ik goei em met gemak weg... had dus eerst echt de accu te ver naar voren dat moest eerst en dan nog hing ie wat achterover, maar met de nieuwe prop en dergelijke is ie voor een stuk zwaarder dus accu wat naar achter en eindelijk de juist balans :rolleyes:

thnx voor de uitgebreide info over t lipo alarm... goed om te weten!

verder heb ik vandaag na t vliegen, toen t vrouwtje de tuin aan t verbouwen was, verlichting in de vleugels gemaakt....

1536554_272348672926358_534601236_n.jpg

1536554_272348689593023_1929929820_n.jpg

10003980_272348732926352_785914153_n.jpg

echter de spanning uit de ontvanger is niet toereikend :mad:
terwijl de man in de winkel zei van wel...
getest met een instelbare travo en 5v is helaas te weinig
lijkt erop dat zodra ik van 6v naar 7.5v ga de ledjes netjes branden

kan ik via de balanceer stekker stroom stelen voor de leds?
dan zou ik heel makkelijk een stekker kunnen maken...
liever dat dan de +/- rechtstreeks van de lipo afstelen 8O

Wat voor lipo heb je, 2s of 3s? Een 2s geeft max. 8.4V maar ik weet niet of je leds daar tegen kunnen. Anders zou je 1 of 2 diodes ertussen kunnen zetten.

Martin

Wat voor lipo heb je, 2s of 3s? Een 2s geeft max. 8.4V maar ik weet niet of je leds daar tegen kunnen. Anders zou je 1 of 2 diodes ertussen kunnen zetten.

Martin

3S, het punt is juist dat deze lichstrips al voorzien zijn van weerstanden/diodes en max 12v kunnen hebben, maar blijkbaar hadden ze in de winkel de verkeerde minimum voltage in hun achterhoofd, want ik gaf duidelijk aan dat de ontvanger 5v kon leveren :( PLAN-A

dus als dat plan afvalt, dan moet ik een PLAN-B hebben
vandaar dat ik wilde weten of ik gebruik kan maken van de balanceer
stekker (ook ivm gemak om een [male] 3S balans-stekker naar de verlichting toe te maken) zodat ik niet de accu naar ESC hoef te onderbreken :rolleyes:

update: dit is op 12v travo, licht zat!! maargoed ik wacht even op advies :)

1503215_272425896251969_1231110320_n.jpg

1973742_272426036251955_744789164_o.jpg

793652_272426112918614_1423959149_o.jpg

10245564_272425912918634_317023157_n.jpg

891919_272426136251945_2027566476_o.jpg

1609696_272425926251966_1029204051_n.jpg

ps: heb ik nou groen en rood perongeluk omgedraaid???
niet dat t mij eigenlijk veel uitmaakt, gaat om t id lol!
misschien leuk smorgens vroeg bij zons opkomst of ander bij schermering ondergang

Cool hoor! Als de leds voor 12V bedoeld zijn dan kun je ze dus aansluiten op de balanceerstekker van je 3s lipo. Volgens mij zitten de kleuren ook op de juiste plaats :)

Martin

Waar haal je nu de spanning voor de leds van af?
Dat kan van de lipo balancer plug maar die moet je dan ook steeds los maken bij het accu wisselen.
Beter is bij de accu pluggen aan de regelaar kant zodat er spanning op komt bij het aansluiten van de accu.
Je leds moeten wel 12V aan kunnen.
Die zijn altijd voorzien van weerstanden maar de waarde daar van en de mannier van aansluiten bepaalt voor welke spanning ze max en minimaal geschikt zijn.
Van je zender is zeker geen goed idee omdat die door de bec gevoed wordt en die is nodig voor de besturing en moet je zeker niet meer belasten als nodig.;)

Cool hoor! Als de leds voor 12V bedoeld zijn dan kun je ze dus aansluiten op de balanceerstekker van je 3s lipo. Volgens mij zitten de kleuren ook op de juiste plaats :)

Martin

Kijk dat is goed om te horen wilde idd graag bevestigd hebben of ik zonder problemen de balanceer stekker hiervoor mag gebruiken...

Laatst bewerkt door een moderator:
Waar haal je nu de spanning voor de leds van af?

Dat kan van de lipo balancer plug maar die moet je dan ook steeds los maken bij het accu wisselen.

Beter is bij de accu pluggen aan de regelaar kant zodat er spanning op komt bij het aansluiten van de accu.

Je leds moeten wel 12V aan kunnen.

Die zijn altijd voorzien van weerstanden maar de waarde daar van en de mannier van aansluiten bepaalt voor welke spanning ze max en minimaal geschikt zijn.

Van je zender is zeker geen goed idee omdat die door de bec gevoed wordt en die is nodig voor de besturing en moet je zeker niet meer belasten als nodig.;)

Zie extra tijdelijke kabel..
Zoals ik al schreef gaat die naar een regelbare trafo was alleen voor t testen natuurlijk :)

Je heb gelijk mbt van de Esc kant daar had ik ook nog niet aan gedacht, dus nu heb ik 2 opties

Ik zal je vertellen waarom ik toch kies voor een extra stekkertje, omdat ik dan tenminste de keus hou om de verlichting uit te laten...

Extra stekkertje loshalen is niet erg
(Accu eruit halen vond ik minder, maar het is niet anders omdat ik dus beter geen schakelaar kan hebben)

UPDATE:

goed nieuw en minder goed nieuws, zeg maar stom... :)

2,50 voor verlengkabeltje betaald en halverwege doorgeknipt
de 2 witte aders met krimpkous afgeschermd
daarna alle 4 de aders in een andere krimpkous waar de + / - stukje uitsteken
vervolgens gesoldeerd en afgeschermt aan de modelbouw (lantaarnpaal) draadjes

10245425_273624776132081_417502902344837930_n.jpg

Nu komt t lompe...
ga speciaal hiervoor vroeg op en met elastiek op mn voorhoofd en een hoekprofiel aan mn camera getaped ga ik op locatie, zet ik em verd0mme uit ipv start!! :(
DUS GEEN FILMPIE AARRRRGGGGGHHHH... *soon retry*

in de lucht kom ik erachter dat 1 van mn rolroer kabels slecht contact maakt...
fooooeeeekk had nog nooit zonder rolroeren gevlogen en gebruikte tot nu toe nooit de staart rudder..

maar laat ik nou net gisteren via Phoenix 5.x simulator en mn xbox controller getest te hebben (kabeltje van mn zender kon ik niet vinden) en voila vliegen ging desondanks prima zelfs landing was 95% echter vergat ik em volledig stil te zetten toen ik zachtjes en laag aan kwam vliegen..

resultaat een simpele flipover hehe :D geen schade omdat de props al bijna uitstonden en ze dus netjes inklappen, maw het gras is te hoog anders was dit niet gebeurt en dat is tevens de reden voor een gooi-start... dichtbij/mooie grote locatie dan moet je tevreden zijn met de beschikbare opties :P

UPDATE:
Ben bezig alles opnieuw of beter af te werken en iets meer hufterproof te maken...

1017746_274016316092927_1086705029396852205_n.jpg

1491690_274016306092928_2646414604460458323_n.jpg

zo is het al een stuk netter en minder gevoelig want de fout zat em in 1 van de rolroer servo extenders die zat erg losjes, nu met een druppie hotglue vast..

Waar ik wel jullie hulp bij nodig heb is de ideale plek voor de ontvanger en de antenne kabel te vinden... voorheen wikkelde ik de ontvangen in dubbelwrap en klemde em in t gat, maar twijfel of dit niet beter kan :(

1609767_274016286092930_7461271531350793157_n.jpg

iemand wat tips? thnx
via google zoeken op minimag transmitter location of ontvanger locatie
leverde me niets op helaas

EDIT:
hier wordt t niet duidelijk genoeg besproken en al helemaal geen plaatjes *sniff*
http://www.rctoys.com/pdf/multiplex-minimag-model-rc-airplane-manual-M13209.pdf

extra vraag weet iemand of ik met mn Art-Tech E-Fly 100C en bijbehorende 6ch Art-tech ontvangers op de zender het rudder kan mixen met rolroeren?
deze zender is niet vrij programmeerdbaar maar er zitten wl veel programma's op, misschien dat er een programma incl de draaiknoppen vervolgens beetje kan trimmen

In hoofdstuk 26 staat het redelijk netjes beschreven.
Heb je alsnog last van storing zoek dan naar ontvanger storing of weinig bereik bij elektronica.
Vaak worden te lange draden van accu naar regelaar of ontvanger/antenne dicht bij accu/draden genoemd.
Het mixen van kanalen staat beschreven in de handleiding van de zender en de ontvanger stuurt dat gewoon door naar de regelaar en de servos.
Het is alleen belangrijk de juiste kanalen te gebruiken.;)

Misschien een rare vraag: maar is het op een toestel als de MiniMag nou echt nodig om rolroeren en rudder te mixen??
Zelf mix ik helemaal niets op geen enkel toestel waarmee ik vlieg en vind dat persoonlijk erg prettig om alle roeren zelf in de hand te houden qua aansturing.
Mag ik vragen waarom jij wilt mixen op je toestel?
Ik weet namelijk dat de wind zo variabel kan zijn als wat en daarmee behoud ik liever ten alle tijden de aansturing over alle roeren gescheiden op mijn zender.
Met name tijdens het landen bij meer wind lijkt me dat prettiger en ook omdat ik met cross wind wil kunnen landen.Mijn rudder is daarbij een onontbeerlijk stukje roer dat ik gebruik.
Of zit ik er nou helemaal naast met mijn idee?
Vr Gr

In hoofdstuk 26 staat het redelijk netjes beschreven.
Heb je alsnog last van storing zoek dan naar ontvanger storing of weinig bereik bij elektronica.
Vaak worden te lange draden van accu naar regelaar of ontvanger/antenne dicht bij accu/draden genoemd.
Het mixen van kanalen staat beschreven in de handleiding van de zender en de ontvanger stuurt dat gewoon door naar de regelaar en de servos.
Het is alleen belangrijk de juiste kanalen te gebruiken.:wink:

oh dan heb ik t over t hoofd gezien want range-testing zien ik bijvoorbeeld wel, maar als ik t goed begrijpt niks over het plaatsen (locatie) zelf? thnx :rolleyes:

Misschien een rare vraag: maar is het op een toestel als de MiniMag nou echt nodig om rolroeren en rudder te mixen??
Zelf mix ik helemaal niets op geen enkel toestel waarmee ik vlieg en vind dat persoonlijk erg prettig om alle roeren zelf in de hand te houden qua aansturing.
Mag ik vragen waarom jij wilt mixen op je toestel?
Ik weet namelijk dat de wind zo variabel kan zijn als wat en daarmee behoud ik liever ten alle tijden de aansturing over alle roeren gescheiden op mijn zender.
Met name tijdens het landen bij meer wind lijkt me dat prettiger en ook omdat ik met cross wind wil kunnen landen.Mijn rudder is daarbij een onontbeerlijk stukje roer dat ik gebruik.
Of zit ik er nou helemaal naast met mijn idee?
Vr Gr

nee hoor geen rare vraag :p ik wil gewoon weten of t kan en zodat ik de keuze heb om het te doen, maar 99/100 wil ik t gewoon zelf doen idd :cool:
kortom je zit er helemaal niet naast, maar ik hoe graag alle opties open

plus ik ben aan het onderhandelen voor een nieuw toestel en daar heb ik wel het 1 en andere te mixen, V-tail namelijk (ik zie die zender optie wel)
vandaar eigenlijk mijn vraag omdat ik toch graag deze zender wil houden

update: nieuwe video t was lekker vliegen, maar op de 1 of andere manier ben ik verleerd goed de rolroeren te gebruiken .... ik heb dus dit keer enkel met 1 stick "rechts" gevlogen aangezien ik normaliter gas/rol (links) elevator/rudder (rechts) heb

Geen id welke mode dat eigenlijk is, maar komt in de buurt van de meeste vliegspellen (voornalijk de default bij xbox games als ik me goed herinner)

Multiplex Minimag RC PLANE Innovv C2 1080@30fps - YouTube
t gras icm met mijn beroerde skillz en 9/10keer frontflip
maar dit zijn inmiddels al 4 landingen met 0keer schade *zucht*

trouwens t ging bijna mis met 2e keer opgooien...
was vergeten dat ik deze keer 1e vlucht behoorlijk lang aan t vliegen was
dus geen volle kracht meer over om t makkelijk te maken, moet echt gauw een lipo-alarm en het enkel bij 1 vlucht houden uiteraard (maar wilde graag een goede landing maken, nou die 2e was nog erger als de 1e lol)

Het toestel bevalt me prima!! helaas nogsteeds blijft ie klimmen en moet ik elevator stick handmatig ietjes naar voren houden, hierdoor kan ik nog niet volledig kan ontspannen...

probleem is dat met trim maximaal de elevaator pas mooi recht is, dus vrees ik enigste optie is om de "ding waarvan ik naam niet weet, waarje mee kan stellen / klein metaal met inbus borg en helaas vastgelijmt is" los zien te krijgen en dan vlak te trimmen in middelstand, zodat ik in de lucht ruimte heb om te corrigeren

Mag ik vragen: heb jij een Lipo checker?
En daarmee bedoel ik een klein soort kastje waarop je 1 tot 6S Lipo packs kunt aanpluggen om te zien hoeveel aan sap er nog inzit.
Echt een must have hoor.
Ik sta nooit meer op het veld te vliegen zonder dat apparaat in de zak.
Voor de vlucht effe de Lipo checken en na de vlucht.
Ze kosten tussen de 10 en 25 euro en ik adviseer die van het merk Hyperion te nemen.
Lekker accuraat en goed bewezen merk.
Vr Gr

Mag ik vragen: heb jij een Lipo checker?
En daarmee bedoel ik een klein soort kastje waarop je 1 tot 6S Lipo packs kunt aanpluggen om te zien hoeveel aan sap er nog inzit.
Echt een must have hoor.
Ik sta nooit meer op het veld te vliegen zonder dat apparaat in de zak.
Voor de vlucht effe de Lipo checken en na de vlucht.
Ze kosten tussen de 10 en 25 euro en ik adviseer die van het merk Hyperion te nemen.
Lekker accuraat en goed bewezen merk.
Vr Gr

tuulk maggie dat vragen :D
nee, niet specifiek dat apparaat..
meet t met mn lader die ik ook op mn auto accu hang
kies dan optie [2200] [11.4] balance, dan begint ie officieel te laden
maar daardoor kan ik gauw even zien hoe alle cellen erbij staan :rolleyes:

maargoed een lipo-alarm voor in de lucht
(ik ben behoorlijk doof overigens) lijkt me wel wat :cool:

Het nadeel van lipo's checken met de lader is dat tijdens het laden de spanning iets hoger is. Je kunt wel de laagste stroomsterkte instellen zodat je er minder last van hebt, maar dat is wat omslachtig.

Ik ben wel te spreken over deze Chinese testers. Te koop via eBay voor enkele dollars. Het voltage waarop het alarm af moet gaan is instelbaar en het display geeft continue de spanning v.d. cellen aan. Een klein nadeel is dat de stroom wordt onttrokken uit de eerste 2 cellen. Dus 3s t/m 8s lipo's raken na verloop van tijd iets uit balans.

Martin

full

Back