Multiplex Picojet topic.

DSC_0914.jpg

Gister en vandaag heb ik ook weer lekker met mijn super snelle picojet gevlogen.
Vandaag had ik alleen 1 probleem met dat ding, midden in de lucht (heel hoog) vloog de stabilo er af 8O .
Raymond had deze vastgezet met klittenband en dat was volgens hem voldoende voor zijn 480 aangedreven picojet maar is duidelijk niet stevig genoeg voor mijn 16/15/3.Dat moet dus verbeterd worden!

maar het blijft een heerlijk en snel vliegend vliegtuigje en het is mij ook al 2 keer gelukt om een touch en go te maken.

Veel van mijn clubgenoten (en ik ook) denken dat hij boven de 80 db komt en door het strenge geluids beleid zal hij binnenkort onder de meter gaan.
Als hij dan blijkt te veel geluid te maken dan moet ik toch echt wat doen om het geluid te verminderen, anders mag ik hiermee niet vliegen
En de prop hoor je en de rest niet dus die moet ik gaan veranderen.
Dinsdag ga ik op de club mijn prop’s balanceren wat het geluid wel wat naar beneden maar waarschijnlijk niet genoeg.
Dus vandaar ga ik binnenkort een paar prop’s kopen bij www.aircraft-world.com:
APC 400 EP PROP 4.75x5.5 US$2.30
APC 400 EP PROP 5.25x6.25 US$2.30
APC 400 EP PROP 5.5x4.5 US$2.30
APC EP PROP 5.1x4.5 Wide-blade E Prop US$2.20
APC EP PROP 6.0x4.0 US$2.20
APC EP PROP 6.0x5.5 US$2.20
APC SPORT PROP 6.0x4.0 US$1.90
CAM Speed Prop 5.5X5.5 US$5.20
AeroNaut "E" Prop 6X5 US$7.50 Carbon electro Series for High RPM

Heeft iemand enig idee wat er verder nog op de markt is en welke ik misschien juist niet moet kopen?

Nando.
(PS: Moet ik voor dit prop gebeuren misschien een nieuw topic openen?)

lol, flauw gezeur over geluid, op de meeste clubs kun je n atoombom afsteken en dan hoordt niemand et. :P Maarja, wat moet dat moet... ofzo. Ik vind dat geluidje juist leuk, dan hoor je em teminste snelheid maken. :twisted:

Hoe vloog ie trouwens zonder stabilo? Met stabilo waggeld ie al als n gek als ie wind van achteren heeft in n bocht.

Owja, weet iemand mischien welke accu ik kan kopen voor dit ding? Die 800mAh baksteen van 260gram is natuurlijk niet zo best. :P Dat ding is bezope zwaar en eigenlijk te zwak om lekker n rondje te kunnen vliegen. Hij was denk ik na n minuutje of 5 a 6 al weer te zwak om nog in de lucht te blijven.

Freakazoid zei:
Hoe vloog ie trouwens zonder stabilo? Met stabilo waggeld ie al als n gek als ie wind van achteren heeft in n bocht.
VLOOG!?!?!?! hij viel als een blad dat van een boom valt! :o
niet al te snel maar wel totaal geen controle en recht (als een bladje) naar beneden :!:

En bij mij waggelt hij helenmaal niet, terwijl ik hem ongeveer even zwaar en een stuk sneller heb.

En ik heb ook perfecte bochten (en waneer ik het wil gaan die super strak en snel) maar je moet hem ook niet vergelijken met een pylon model want met die race's zijn de bochten heel belangrijk.

Mischien komt et om dat jouw stabilo "bewegenlijk" is? De mijne zit er gewoon op met EPP lijm. Zn bochten zijn bmij mij ook wel mooi, maar als ie uit n roll of n vertikaal hangende bocht komt, wil zn kontje nog wel eens "zoeken". :P Verder vind ik et n pracht vliegtuigje, hij vliegt zelfs met lompe spullen nog best leuk.

Dat prop geluid krijg je alleen maar weg door de afstand van de prop tot de achterlijst van het model groter te maken. Het balanceren van de props zal niets bijdragen aan het geluid.

Als je bijvoorbeeld de motoras met 5 cm zou kunnen verlengen dan ben je al een heleboel van dat kabaal kwijt. Bij een speed 400 is het verlengen niet zo een probleem, maar of die manier ook bij een dikke borstelloze werkt betwijfel ik. Voor meer info effe de zoek functie gebruiken en zoeken op Steve Webb.

Freakazoid zei:
Met stabilo waggeld ie al als n gek als ie wind van achteren heeft in n bocht.
:D Heel herkenbaar.

Freakazoid zei:
Owja, weet iemand mischien welke accu ik kan kopen voor dit ding? Die 800mAh baksteen van 260gram is natuurlijk niet zo best. :P Dat ding is bezope zwaar en eigenlijk te zwak om lekker n rondje te kunnen vliegen. Hij was denk ik na n minuutje of 5 a 6 al weer te zwak om nog in de lucht te blijven.
Wij (ons "vaste"groepje) hebben hem heel lang gevlogen met 480 en 8 aa (penlite) cellen. Dit waren de sanyo twicell van 1700 milli's, die je inmiddels al in 2500 milli's kan kopen. De akku-motor combinatie trok 8 amps, en we konden ruim een kwartier vliegen.
Heele leuke en betaalbare combinatie.

Gr.A.

Aaalie: Dat waggelen is ergens wel lief vind ik. :P Et geeft em n beetje zn eigen karakter.

Quartel heeft een Sanyo Twicell 1700 pakket van 8 cells, en die kost 41 euro! Tis maar wat je betaalbaar noemt. :|

een heel domme vraag van mij, maar waar zit er op een pico-jet een stabilo??? Da's toch een delta / vliegend vleugeltje?

nope het vertikale is het kielvlak en het horizontale is het stabilo.

Deze gebruikten we altijd (echter toen waren ze nog 1700 milli's, deze zijn iets nieuwer en 1850 milli's).
afb20302.jpg

We betaalden destijds 4 DM per cel, bij Hubbi Hutte in Klostermoor, een modelbouwzaakje met eigen vliegveldje in Duitsland.
Even solderen in een pakketje van 2lang bij 2 breed en 2 hoog (zoals ze ook wel in zenders worden gebruikt)... Laden en vliegen.

De pakketten wilden lekker warm worden (NiMh), ondanks dat hielden ze hun spanning tot op het laatst goed vast, en zijn ze héél vaak gebruikt :wink: .

Zou ik weer zo'n toestel gebruiken, dan had ik de vapextech penlite's geprobeert. Heb je ze thuis voor €16,-. Of even naar je mod.shop en de sanyo's halen.

Succes, Gr.A.

Theo: Joh, weer wat geleerd. :P Dat vliegtuig jargon zit er bij mij nog niet zo goed in denk ik. ;)

Aaalie: Ik heb al eens NiMH aan n 480 gehad, je kon dr n ei op bakken, maar power dat ze pompte! :P Ik heb alleen n probleempje, ik kan geen accus solderen. Ik zit hier wat te klungelen met een 30watts penboutje, daarmee krijg ik met veel moeite een AAAcellen pakketje aan elkaar. :P Kun je mischien door de shop in elkaar laten zetten? Wat wegen die cells eigenlijk? Die 800mAh pack van mij lijkt me namenlijk n beetje topzwaar. Of is 260gr voor 8 nicd celletjes van die capaciteit heel normaal?

Na eventjes zoeken op steve webb heb ik dit gevonden http://www.sawfly.net/propshafts/propshafts.htm maar hoe monteer ik de koolstof staaf nu goed aan de motor?
De enige ervaring ik heb met asje's verlengen was vorig jaar modelvliegkamp met een 280/300 op een pogo de binnen diameter van de holle koolstof buis paste perfect om de 280/300 en de buiten diameter perfect in de gunter en het centreerde zigzelf (meestal).

Maar voordat ik alenmaal lastige dingen ga proberen moet dat ding eerst maar eens onder de meter, Meten is weten!

Nando.

In hoeveel km\u wind kan een stock picojet nog lekker vliegen? Ik twijfel of ik vandaag nog even ga vliegen.. :P

ligt aan het gewicht ;) met 840 gram is geen wind te sterk. Zit je rond de 700 dan is 20m/s wel aardig sterk.

Hmm, mijn picojet weegt vliegklaar 680gram... En das nogwel met z'n zware accu. De nieuwe accus die ik besteld heb zijn nog es 90gram lichter dus weegt ie straks maar 590gram. :P

Nouja, dan wacht ik maar tot de volgende vrije dag. :P Ga ik vandaag maar alleen varen. ;)

Freakazoid zei:
In hoeveel km\u wind kan een stock picojet nog lekker vliegen? Ik twijfel of ik vandaag nog even ga vliegen.. :P

Vraag 1: Wat is wind?
antwoord: Wind is een verplaatsing van lucht.

Vraag 2: wat doet een vliegtuig ten opzichte van de lucht?
antwoord: het verplaatst zich ten opzichte van de lucht.

Vraag 3: Wat doet wind dan aan een vliegtuig?
antwoord: raad eens........................

Als de windsnelheid gelijk is aan dat van et model, zal et ding stallen en als n baksteen omlaag keilen, alsie wind van achteren heeft?

Freakazoid zei:
Als de windsnelheid gelijk is aan dat van et model, zal et ding stallen en als n baksteen omlaag keilen, alsie wind van achteren heeft?

Dan kan je "stilstaand" hoogte opbouwen, om dan twee keer zo hard (grondsnelheid) te racen met je Picojet 8) .

ps. Het maakt het weggooien wel héél gemakkelijk.

Gr.A.

Dat geloof ik graag, maar komt et geval dan ook nog terug als je met de wind mee n endje weg bent gesjeest. :P

Back