mw 54 - jj 1400

Ik moet zeggen, heb één keer een bestelling bij ze gedaan, paar starter clutches en ze reageerden vrij snel, spullen zonder problemen opgestuurd.
Maar ja, dat is één ervaring! ;)
 
Vandaag is de postbode 2 keer geweest joehoe:
1 keer voor de nieuwe turbinewieltjes te leveren vanuit china.
Nu deze binnen zijn is de turbine zo goed als klaar.
de 3 linkse zijn de nieuwe en rechts de oude met een stukje uit.
IMG_3459.jpg

IMG_3462.jpg

IMG_3461.jpg

En de 2de keer hadden ze een bouwplan bij voor deze:

Htter 30

Waarvan ik de plannen van ga laten vergroten 5m spw dan is die schaal 1/3

maar ik ga er ook deze uitvoering proberen van te maken:

http://vintagesailplanes.
de/Huetter30TS.htm


groetjes jurgen
 
Heb onlangs nog wat even kunnen doen aan de jj1400
en hij is ondertussen helemaal klaar om proef te draaien op het balanceren na.
Ik heb vorige week ook nog een starter met bendix bij jetjoe besteld en nog wat kleine onderdeeltjes.
Nu had ik ook een voorbeeld om de bendix na te maken in een kleiner formaat voor de jetjoe junior.
IMG_3896.jpg

IMG_3895.jpg

IMG_3894.jpg

IMG_3893.jpg

en dit is het voorlopige resultaat het asje zelf wat over de as van de motor komt moet ik nog even maken.
Als motor heb ik een xspeedv van kyosho met 2,4ghz ontstoring.
Volgens iemand op een italiaans forum moet dit lukken voor de jetjoe junior.
 
Hallo,

Wegens omstandigheden heb ik me niet veel meer met de hobby kunnen bezighouden,
Zaak, kindje huisje tuintje jullie kennen het wel.
Maar op jetpower heb ik een leuk modelletje gekocht voor de kolibri in te steken:
flyflybae-hawk_3.400_zpsadaa2f2f.jpg

een hawk van flyfly spw van 1400mm en een vlieggewicht van rond de 3kg.
Ik ben deze nu beetje bij beetje aan het bouwen met de nodige aanpassingen.
Zoals een koolstof dwarsligger in de vleugel, verstevigd landingsgestelopname enz.
Aan de andere turbine is er ook nog een beetje gebeurt, deze ziet er intussen zo uit:

IMG_4100.jpg

IMG_4101.jpg

IMG_4103.jpg

IMG_4104.jpg


Nu nog enkel de electronica erin, en balanceren. Dan kunnen we gaan testdraaien met deze.
 
Van klein naar groot.







De kleine is een jetjoe junior geprepareerd door frema.
Heb er wel een nieuw startmotortje opgezet, aangezien dit
Nog een luchtstart was.

De middelste is een jetjoe 1400
Met een ngv, turbinewiel van wren.
Nieuwe grw lagertjes en nieuw compressor wiel.
Originele brandkamer.

De grote is een Tjt 80.
Met een nieuw turbinewiel, nieuwe lagers.
Nieuwe brandstofring, en de gasstartring had een lek.
Dus die dan ook maar hersteld.

Nu moet alles nog gebalanceerd worden en de 2 grote voorzien van Electronics.
Als er iemand nog een xicoy autostart ecu te veel heeft, laat maar iets weten.
Hoeft geen Kerostart te zijn.

Groetjes Jurgen.
 
Hoi, mooi arsenaal heb je daar inmiddels! :D Wat balanceren betreft, ik zou voor de tweede methode gaan, heb ik de laatste tijd ook goede resultaten mee. Nieuwe, gewone lagers gebruiken en voor elke keer weer goed schoonmaken met wasbenzine en goed uispuiten met lucht. Elk stof deeltje in de lagers vertekend het balanceren. Succes!

Grt,
Gerald
 
Thx gerald,
heb even getwijfeld om de 2 grote weg te doen en 1 fabrieksturbine te kopen.
Maar het is wel een leuke bezigheid.
Voor het balanceren:
Dus een asje met binnen diameter 22mm kj66 of 16mm Mw 54.
Op lengte van de astunnel.
Daar dan standaard open lagers, goed uitkuisen.
Eerst met het turbinewiel erop balanceren, dan met het compressorwiel.
En dan ook samen?

Jij bent ook goed bezig aan de F16.
In september begint mijn avondles.
Ik ga een jaartje inventor tekenen volgen.
Dan kunnen we wat modellen maken voor het arsenaal.
 
:D:D:D

Vandaag de turbine eens opgestart,
bij de eerste klik dat het gasventiel opengaat ontsteekt het gas.
Dus dat was al ok, optoeren naar stationair gaat ook zeer vlotjes.
Bij stationair draaien eens naar binnen gekeken. Rondom mooi blauw geen rode plekken.
Ben wel niet verder gegaan als stationair, omdat ik toch nog een zeer kleine vibratie voelde.
Dus toch nog wat verder proberen uit te balanceren.
Standstuwkracht op 30000 tpm is 220gr.
Nakoelen gaat ook goed.

Me very happy.
 
Zo balanceren heb ik laatst ook gedaan, en ging heeeel erg goed. Lagers kan je ook in de originele tunnel / motor plaatsen. Veer haal ik wel weg om de weerstand op te heffen. De "meting" kwam steeds met hetzelfde punt terug als zwaarste punt. Dat kan je ook testen door aan de andere kant een stukje tape te plakken en de boel op te toeren met lucht. De trilling moet dan minder zijn. Eerst zocht ik met tape het lichtste punt op maar dat was veel werk en kwam op gevoel aan, en dat was soms na 1 uur niet echt zuiver meer.
 
Ik ben nog een paar uurtjes aan het balanceren geweest.
En nu geen trillingen meer.
Dus eens een keer met het gas spelen.
Naar half gas geen probleem, dan hoger in een keer speed low op de Gsu.
En pjieuw uit, toerental sensor kabeltjes en wat dichter gezet.
Terug gestart, naar 80000 rpm geen probleem
90000 geen probleem
En bij 100000 begint rpm te schommelen van 100 naar 60 terug naar 90000 en dan weer speed low pjieuw uit.
Zou dit een slechte rpmsensor zijn, of magneetje niet goed?
Graag jullie advies!
 
Back
Top