Kijk eens bij HBM machines, daar vind je waarschijnlijk nagelnieuw spul wat veel goedkoper is en net zo goed. De precisie van een conventionele draaibank hangt grotendeels af van de persoon die er achter staat. Vergeet niet dat die Myford een stokoude machine is uit het tijdperk dat ze vrezelijk duur waren. Het ding is dus goed gebruikt. Dan heeft hij waarschijnlijk nog een nonius in inches en werkt hij mogelijk nog op zijn standaard 380 volt. Ga ervanuit dat deze draaibank 40 tot 50 jaar oud is. Toen ik naar de LTS ging waren dit al stokoude machines, en dat was in 1980. Het zou mij dus ook niets verbazen dat het ding al 60 jaar oud is.
Waar je op moet letten:
* Is het bed niet getordeerd?
* Is het bed onder de klauwplaat niet ingesleten?
* Zijn de poulies en hun riemen nog goed?
* Is het slot van de langsautomaat nog goed?
* Indien aanwezig: is het slot van de dwarsautomaat nog goed.
* Grijpt de klauwplaat nog goed?
* lost de klauwplaat nog goed?
* hoe is de algemene conditie en slijtage van de leibanen?
* is hij reeds 220 volt als je thuis geen 380 volt hebt?
Ga er vanuit dat ALLES aan deze draaibank nog kan worden hersteld naar originele toleranties, MAAR, dat komt natuurlijk wel met een prijskaartje. En is het dat nog waard al je daarvoor een nieuwe HBM met alles er op en er aan kan kopen? Blijf in het oog houden dat het voor je hobby is en dat er dus geen geld mee wordt verdiend. waarom zeg ik dat? Omdat het opnieuw vlakslijpen van het bed al iets van 1000 euro kost. Daar kan je al een hele leuke nagelnieuwe hobby metaaldraaibank voor kopen die zeer geschiek voor jou doel is.
Wat ok belangrijk is:
Zitten er veel accessoires bij?
In de modelbouw kan je eigenlijk niet buiten een onafhankelijke vierklauw. Wil je lange assen draaien dan heb je een bril nodig. Wil je zeer klein spul draaien dan heb je een spanbussen set nodig. En je hebt natuurlijk beitels nodig is verschillende soorten.
Ik heb dit verhaal hier volgens mij al eens eerder geschreven, maar als er geen accessoires bij de machine zitten gooi dan maar een hele dikke 1000 tot 1500 euro bij de prijs op. Met een standaard draaibankje en 1 mesbeitel maak je helaas niet zo veel.
Edit:
Oh ja, dit zou ik bijna vergeten. Kan je vloer dit allemaal wel houden? Ik bedoel, moderne hobbiedraaibanken hebben alle kappen al van kunststof en deze Myford nog van gietijzer. Dit houd simpelweg in dat je er vanuit kan gan dat deze Myford iets van 350 tot 400 kilo weegt.
Edit2:
Ik heb een belangrijke vraag van je niet beantwoord:
Noniussen die op inches werken kan je op 3 manieren omzeilen, ik begin bij de moeilijkste en eindig bij de makkelijkste:
* Alles omrekenen, dus kans op vergissingen is groot, maar het is de goedkoopste manier.
* Metriesche noniussen met bijbehorende draadspindels kopen. Moeilijk te krijgen, maar het is er nog wel.
* Er digitale aflezing met glaslinealen op monteren. Dit is verreweg het mooiste, maar de prijs word dan ook iets van + 2000 tot 2500 euro voor deze machine. Gebruikt bijna niet te koop, bijna niemand doet het weg omdat het zo duur is. Het kan goedkoper, maar dan gooi je de kwaliteit van deze machine weg. Merken: Mitutoyo, Heidenhain.
Pricisie draaibanken zijn er nog steeds, ook conventioneel, met name Schaublin maakt ze nog. De nieuwprijs?, ach, een leuke auto. Omdat het met de moderne computers en software zelfs al mogelijk is om heel goedkoop 2 of 3 stuks te maken, zijn conventionele draaidanken echt het top spul voor instrumentmaker ed. geworden. Nauwkeurig tot op 0.001mm met onzaggelijk veel mogelijkheden.
Persoonlijk denk ik dat je dus even naar HBM (Herman Buitelaar Machienes,
http://www.buitelaar.nl/) en kijk daar eens rond. Myford, AI Hembrug, Condetta, TOS Kurim, Cincinnati, Moriseiki, Schaublin, het is allemaal heel erg mooi en vooral als de machine goed is onderhouden ook heel erg goed en precies, maar helaas ook heel erg duur. Een onafhankelijke vierklauw op een HBM kost iets van 100 tot 160 euro, op bovengenoemd eprofessionele, industrieële machines begint de pret bij 1000 euro.