Nationaal Modelvliegkamp 2009

vlieg ik wild met de sukhoi of xtra fun:D

daar zijn die toestellen ook voor gemaakt :D

ik hoop dit jaar wel het brevet te kunnen halen. er waren op de club wat moeilijkheden vanuit het bestuur, maar toen ze dit op zouden moeten lossen, hebben we nooit meer iets van die bestuursleden gehoord :(

op kamp dus maar wéér op brevetvlucht :D

Ik zou wel eens meer willen weten over deze redenen, dat mensen goed genoeg zijn om hun brevet te gaan halen, maar dit blijkbaar (nog) niet krijgen...

Over t kamp, twijvel.. Heb geen trekhaak auto meer..

Ik zou wel eens meer willen weten over deze redenen, dat mensen goed genoeg zijn om hun brevet te gaan halen, maar dit blijkbaar (nog) niet krijgen..

Ze zouden er maar eens over na moeten denken het hele brevet gebeuren in de kliko te gooien .
De meeste goede en veilig vliegende piloten die ik ken hebben geen brevet.

En ik ken er ook een paar met brevet die helemaal niet veilig vliegen kunnen .

Mvg Johan

Dat is toch alleen maar veiliger Niek;-)

Ik denk dat het op de meeste velden een geregel is om de juiste papieren klaar te hebben, dan 2 examinatoren, dan 1 instructeur, en dan ook nog eens goed weer.

En ik ken er ook een paar met brevet die helemaal niet veilig vliegen kunnen .

inderdaad, vorig jaar op kamp ook. ik mocht niet solo vliegen (terwijl ik weet dat ik niet slecht vlieg) en iemand anders wel (want die had natuurlijk een papiertje waarop zijn naam stond) en die vloog nu niet echt veilig. het hele gebeuren mag van mij ook de kliko in :D

maargoed, het is iets wat de ERMVC nu eenmaal eist. en we hebben het er ook al zo vaak over gehad :D

inderdaad, vorig jaar op kamp ook. ik mocht niet solo vliegen (terwijl ik weet dat ik niet slecht vlieg) en iemand anders wel (want die had natuurlijk een papiertje waarop zijn naam stond) en die vloog nu niet echt veilig. het hele gebeuren mag van mij ook de kliko in :D

Wie was dat dan...:D

maargoed, het is iets wat de ERMVC nu eenmaal eist. en we hebben het er ook al zo vaak over gehad :D

Dat kan nog wel eens leuk worden dus!

Beetje wrange reactie. Martijn vliegt bij ons op de club, en die vliegt veilig. Punt.

Hij vloog op dat moment misschien nog niet goed, maar dat is een ander verhaal. Hij had toen ook zijn brevet nog niet zo lang.

Verwar niet veilig vliegen met goed vliegen.

Het is net als met autorijden. Er zijn 16 jarigen zonder rijbewijs die beter kunnen autorijden dan sommige mensen die wel een rijbewijs hebben. Toch is de regel dat je een rijbewijs moet hebben, voordat je de weg op mag.

Ik zie trouwens helemaal het probleem niet, als jij zo goed kunt vliegen, dan kun je op dat kamp toch even je brevet halen? Het brevetprogramma stelt niets voor, zeker als je daarbij in ogenschouw neemt dat het niet gaat om de figuren perfect vliegen, maar om de veiligheid.

Hij (Martijn) heeft de moeite genomen les te nemen en een brevet te halen. In ruil daarvoor mag hij solo vliegen. Jij hebt die moeite niet genomen, dan moet je ook niet miepen dat je niet solo mag vliegen, ook al vind je zelf dat je beter vliegt.

Als iemand bv. crashed, hoeft dat niet te betekenen dat ie onveilig vloog. Wel dat ie mogelijk slecht vloog :)

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb martijn anders enkele minder veilige situaties zien maken VORIG JAAR

in principe kan ik het brevet ook gemakkelijk vliegen. heb het vorig jaar ook geprobeerd, maar had toen alleen een heel klein licht toestelletje waarmee ik niet in de wind wilde vliegen. en het waaide op kamp vorig jaar enkele keren nogal wat. de overige keren zit je toch aan een instructeur gebonden en die heeft ook niet AL zijn tijd om bij jou (mij) te staan dus bleven er ook maar weinig momenten over om te vliegen.

wil niet zeggen dat ik het zonder vliegen niet naar mijn zin heb gehad hoor ;)

@ Peter, nee ik heb mijn brevet ook niet, maar hoop m wel te gaan halen

Ik denk dat het op de meeste velden een geregel is om de juiste papieren klaar te hebben, dan 2 examinatoren, dan 1 instructeur, en dan ook nog eens goed weer.

Da's dan weer een van de voordelen van het kamp, alles en iedereen bij de hand, een hele week lang.

ik heb martijn anders enkele minder veilige situaties zien maken VORIG JAAR

Ik kan me niet herinneren dat er afgelopen kamp serieuze klachten over veiligheid zijn binnengekomen bij de kampleiding of bij een van de veld coordinatoren. Een beetje flauw (en ongepast) dus om daar een jaar later nog eens op terug te komen op dit forum.

Ik vermoed ook dat ie iets anders bedoeld.. hij zal doelen op 'bijna crash' situaties, terwijl dat op zichzelf met veiligheid niets te maken heeft. Als jij vliegt waar je moet vliegen en je maakt bv. bij het landen een fout wat tot een bijna crash lijd, of zelfs een volledige crash, is daar niets onveiligs aan. Het is wel knullig, stom, enzovoort, maar niet onveilig.

Onveilig is: boven mensen vliegen, recht op mensen afvliegen, niet je toestel zover onder controle hebben dat je 'm uit no-fly zones kunt houden, enzovoort.

Mwah, niet zo'n punt bij onze club, er zijn bij een gemiddelde vliegdag altijd wel minimaal 4 instructeurs die als examinator kunnen dienen, en de papieren liggen altijd in de keet. Ff hard roepen dat iedereen ff 2x 5 minuutjes wacht met vliegen en klaar, 10 min later is de betreffende persoon afgevlogen. Helemaal niet zo moeilijk en kan ieder weekend of op clubavond. Bij mij vorige club was het geloof ik 1 of 2x per jaar dat je kon afvliegen, echt dikke onzin.....

Hij (Martijn) heeft de moeite genomen les te nemen en een brevet te halen. In ruil daarvoor mag hij solo vliegen. Jij hebt die moeite niet genomen, dan moet je ook niet miepen dat je niet solo mag vliegen, ook al vind je zelf dat je beter vliegt.

Als iemand bv. crashed, hoeft dat niet te betekenen dat ie onveilig vloog. Wel dat ie mogelijk slecht vloog :)

Ik kan Jeron (wingman) zo een kist van mij in de hand geven die hij veilig kan vliegen.;)

Wij letten wel op veilig vliegen ook al kent onze club geen brevet.

En als iemand crasht omdat hij nog niet goed kan vliegen kan je niet van veilig vliegen spreken .

Mvg Johan

Ik kan dus op kamp een KNVvL brevet halen. Máár daarvoor moet je wel lid zijn. Ik ben wel lid, maar ik weet ff niet waar dat papiertje ligt (kwijt dus)

Geen probleem Ron, je KNVvL lidnummer is bij ons bekend. Overigens krijg je, KNVvL-lid of niet, gewoon een kampbrevet. Daarmee mag je dan zelfstandig vliegen. Wanneer je KNVvL lid bent kan dat na het kamp kostenloos worden omgezet in een KNVvL brevet omdat we precies volgens de KNVvL brevet eisen vliegen.
Tot volgende week!

Paul

De zoveelste discussie: WEL of GEEN brevet?, wat is het nut?, vrijheid - blijheid?, wanneer is iets veilig of juist niet ?, en ga zo maar door.............heel veel argumenten vóór en evenveel argumenten tégen een brevetverplichting.

Op heel veel clubs is het zogenaamde veiligheidsbrevet algemeen goed. Op minstens evenveel andere clubs vind men de noodzaak van een brevet op z'n zachts uitgedrukt discutabel of vliegt men helemaal zonder enige vorm van brevetsysteem.......

Welnu, het is ontegenzeggelijk een feit dat er bij iedere club en organisator van modelvliegevenementen een verantwoordelijkheid ligt om ervoor te zorgen dat de leden/deelnemers op een veilige en verantwoorde manier modelvliegen. Die zorg en de handhaving daarvan garandeert het voortbestaan van de modelvliegsport.
Zoals gezegd, in de ene club doet men dat o.a. met het verplichten van een brevet om solo te mogen vliegen en in een andere club gebeurd het anders.
Het vrijheid-blijheid-principe dus, want het (veiligheids)brevet is immers geen wettelijk vereiste om te mogen modelvliegen.

Het kan daarom alleen maar worden toegejuicht dat de KNVvL er samen met de Rijksoverheid in is kunnen slagen om het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegsport (BVM), als afgeleide van en ter aanvulling op de Regeling Modelvliegen (ex artikel 5.7 van de Wet luchtvaart) als een vrijwel algemeen geaccepteerde "gedragscode" voor modelvliegers in het leven te roepen.
Het navolgen van het BVM in al haar facetten - dus inclusief een (veiligheids)BREVET is onmiskenbaar de meest beste garantie voor een zo veilig mogelijk vliegbedrijf.

We organiseren de modelvliegkampen op terreinen van wel en niet bij de KNVvL aangesloten clubs. De Stichting Nationaal Modelvliegkamp - NMVK is een onafhankelijke, aan niets of niemand gebonden organisatie maar erkent wel het BVM als de meest ultieme handleiding om de modelvliegsport zo veilig mogelijk te beoefenen. We hebben dat in onze nieuwsbrieven ook nooit onder stoelen of banken gestoken.

Nogmaals, bij het navolgen van het BVM hoort het hebben van een brevet om te kunnen en mogen solo vliegen. Dus waar het kamp ook gehouden wordt of in de toekomst gehouden zal worden, daaraan verandert niets.
Om deel te nemen aan een modelvliegkamp is een KNVvL-brevet niet vereist. Wel eisen we dat iedere deelnemer die op onze kampen solo wil vliegen een (solo)(veiligheids)brevet op zak heeft. En overigens - Paul Beks heeft het al eerder in dit draadje gezegd - iedereen kan op kamp zijn of haar brevet-examen doen. De instructeurs, de examinatoren en de benodigde papieren zijn ter beschikking, een hele week lang.

Iedere deelnemer aan het modelvliegkamp 2009 een fantastisch kamp met een veilig vliegbedrijf (volgens het BVM) gewenst.

John Gardeneers

Laatst bewerkt:
Noem eens een voorbeeld van zo'n minder veilige situatie die hij maakte?

OK, niet veilig vliegen is misschien een foute woordkeuze geweest. ik kan nu niet meer precies een situatie beschrijven waarin hij dan 'onveilig' vloog, ik kan me alleen nog maar herinneren dát het voorkwam.

Ik vermoed ook dat ie iets anders bedoeld.. hij zal doelen op 'bijna crash' situaties, terwijl dat op zichzelf met veiligheid niets te maken heeft. Als jij vliegt waar je moet vliegen en je maakt bv. bij het landen een fout wat tot een bijna crash lijd, of zelfs een volledige crash, is daar niets onveiligs aan. Het is wel knullig, stom, enzovoort, maar niet onveilig.[/qoute]

hij heeft gelukkig geen echte bijna crashsituaties gemaakt, alhoewel zijn landingen toen wel nog te ontwikkelen waren, maar dat kan dus ook komen omdat hij zijn brevet nog niet zo lang had.

Onveilig is: boven mensen vliegen, recht op mensen afvliegen, niet je toestel zover onder controle hebben dat je 'm uit no-fly zones kunt houden, enzovoort.

hij heeft toen wel vele malen achter het publiek/pitts gevlogen.

Ik kan Jeron (wingman) zo een kist van mij in de hand geven die hij veilig kan vliegen.;)

Wij letten wel op veilig vliegen ook al kent onze club geen brevet.

En als iemand crasht omdat hij nog niet goed kan vliegen kan je niet van veilig vliegen spreken .

Mvg Johan

:oops:

Dan missen we alleen nog de graupner.

ik heg nog een kabeltje voor mx12 (leraar) en mc14 (leerling)

Ik kan me niet herinneren dat er afgelopen kamp serieuze klachten over veiligheid zijn binnengekomen bij de kampleiding of bij een van de veld coordinatoren.

ik kon er ook niet wakker van liggen, dus jah :D

Back