Naze32 OSD 5gr. Plug & Play o.a. voor mini quad

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door gijs, 30 mrt 2014.

  1. Michael van der Hoek

    Michael van der Hoek

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hoe heb je dit ingesteld maarten? Heb al heel wat uurtjes met de naze en de minimosd doorgebracht maar heb dit nog niet gevonden!

    kun je me toelichten?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Michael,

    Kan je wat specifieker zijn? Wat lukt er precies niet?
     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Vanmiddag eindelijk eens weer gevlogen al was het alleen ergens in het weiland.
    Ofwel eindelijk maiden met OSD.

    Hoogtemeter werkt goed voor zover ik gezien heb. Mooi stabiel en vario werkt ook.
    Compass draait ook al heb je er niet gek veel aan.

    Accu spanning op 10.5 is te vroeg. Kleine accu's dippen al snel dus na 3 min begint hij al te knipperen en gaat de naze piepen.


    Maar goed zit wel met een klein probleempje.
    Heb een ruisje in beeld.
    Kleine korte horizontale streepjes die random door mn beeld schieten.
    Zag het thuis al maar hoopte dat het buiten weg zou zijn.

    Het is altijd dus denk dat het ergens uit een powerswitch van de OSD komt. Het is niet heel erg maar liever niet.

    Meer mensen last van?
     
  4. m00st

    m00st

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    1.142
    Locatie:
    regio Den Haag
    Jep. Mijn beeld had ook strepen na installatie van MinimOSD. Niet verbazingwekkend, ik gebruik(te) 20cm lange servodraden, dus het videosignaal gaat 40cm onafgeschermd langs de nodige elektronica waaronder de MinimOSD.
    [​IMG]
    Nu alles van de F450 af voor op mini, maar dan wel met kortere draden
     
  5. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb idd ook wel wat meer sterpen met MinimOSD ertussen, maar vind het niet storend genoeg om precies uit te zoeken waar het vandaan komt. Ik vermoed, net zoals m00st zegt, dat het van een onafgeschermd draadje komt die ergens langs loopt.

    Is er nou al iemand die de RC filter gebouwd heeft en RSSI netjes werkend heeft?:)
     
  6. monoblock

    monoblock

    Lid geworden:
    10 apr 2008
    Berichten:
    245
    Locatie:
    At sea
    Met de MWOSD software heb je geen filter nodig, deze software kan ook overweg met digitale rssi.
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hier een filmpje voor zover je het kunt zien.

    Video lijnen zijn behoorlijk kort
    Zit een ferrietje om de kabel vlak achter camera als is het maar 1 wikkeling.
    5V vanuit de Vtx.
    12V deel vanuit Immersion Stepup 5-12V


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. m00st

    m00st

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    1.142
    Locatie:
    regio Den Haag
    Da's een stuk beter dan wat ik had. Kan je een foto van je bedrading posten?
     
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    [​IMG]

    Blijft proppen bij zo'n ding. Dat zal het probleem ook wel zijn. Denk dat er iets op instraalt.

    Vtx ligt achterin dus daar loopt nog wel een draadje naar toe. Maar even vanuitgaande dat ik zonder OSD dit probleem niet had.
    Enige wat ik daarbij nog veranderd hebt is een 12V input op de Naze voor de accuspanning indicatie en 2 rx/tx lijntje voor overige info vanuit de FC.
     
  10. m00st

    m00st

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    1.142
    Locatie:
    regio Den Haag
    Inderdaad proppen, zat gisteravond ook al te kijken hoe ik alles gepast krijgt. Spijt dat ik alle pinnen op m'n Naze en MinimOSD gesoldeerd heb en in sommige gevallen niet angled waar dat zou kunnen.

    Desolderen zal wel niks worden, dus tzt maar een andere naze er op:
    [​IMG]
     
  11. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Yups...maar niet met de RSSI vanuit FrSky ontvangers ivm de hoge frequentie (110khz) waarmee FrSky ontvangers het RSSI signaal uitspugen:) MinimOSd kan dat simpelweg niet bijhouden en gaat vervolgens random debiele getallen uitspugen. Je moet dan dus wel een rc filtertje bouwen om de digitale pwm rssi om te zetten naar een analoog voltage.
     
  12. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Super netjes toch...zou me er niet te druk over maken en gewoon lekker mee vliegen. Full HD wordt het voorlopig toch nog niet:)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. m00st

    m00st

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    1.142
    Locatie:
    regio Den Haag
    Misschien een open deur, maar toch:
    Ik heb vanavond even m'n MinimOSD aangesloten. Ik heb geen werkende FPV cam, maar zo kan ik wel makkelijk tunen en de spanning aflezen als ik vlieg (heb een schermpje).

    Ik had de MinimOSD eerst op 5v van de Naze aangesloten. Die wordt weer door een HK UBEC gevoed. Dat gaf behoorlijke storing (diagonale strepen). Verplaatsen en anders leggen van het videosignaal gaf geen verbetering.

    Daarom de MinimOSD op de 5v van m'n IRC aangesloten.. Helemaal perfect beeld, zelfs met een 15cm lange servodraad voor video.

    Kortom: de MinimOSD heeft een gefilterde voeding nodig.
     
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Kan Idd nooit kwaad.
    Voed hem ook vanuit de IRC Vtx 5V.
    Zal nog eens kijken als ik hem buiten het team houd wat ie dan doet met mn ruisje.

    Hij ligt bijna boven op de stepup misschien stoort die. Of de naze zelf. Elektronica stapelen is nooit goed.
     
  15. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Goed om te weten dat wanneer de cam kapot gaat je iig nog osd hebt.

    Wbt de strepen, dat komt inderdaad omdat die 5v vanaf de Naze beïnvloed wordt door de motoren die aangesloten zijn op de Naze. Dus die voeding wordt vervuild. De voeding vanaf die vtx wordt idd gefilterd op de vtx. Ik denk dat wanneer je een lc-filter inbouwd tussen de Naze en Minimosd je ook geen last van strepen hebt.
    Eigenlijk wilt elke osd (naar mijn weten) schone stroom ontvangen.
     
  16. m00st

    m00st

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    1.142
    Locatie:
    regio Den Haag
    In had die lijnen al zonder dat ik draaiende motoren had. Vermoedelijk door de UBEC of de Naze.
     
  17. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Ah ok. Wat voor Ubec gebruik je dan?
     
  18. m00st

    m00st

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    1.142
    Locatie:
    regio Den Haag
    5v HobbyKing.
     
  19. m00st

    m00st

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    1.142
    Locatie:
    regio Den Haag
    Vandaag een FrSky d4r-ii gemonteerd, dus meteen de rssi aangesloten op de MinomOSD (van Gijs) met KVOSD 2.3.

    Werkte eerst niet, maar na RSSI omschakelen naar ADC mode in kvosd_gui (met de ftdi programmer) werkt het wel.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina