Ondertussen ben ik weer wat stroken verder, zoals al eerder gezegd de stroken op de boeg gaan het langzaamst.
Ik wil in deze post eens laten zien hoe ik de boeg doe. Ik zie dat uitgebreide ingaan op techniek in een ander verslag en vond dat wel leuk om er hier ook eens wat dieper op in te gaan.
In het allereerste begin heb ik geprobeerd om rechte stroken echt helemaal te vormen naar de boeg. Ik kreeg dat op deze schaal niet voor elkaar.
Met een plankenbuiger niet, met vocht of stomen niet, met een verf-afbrander (op lagere stand) ook niet, en met combinaties daarvan ook niet.
Het hout brak/spleet altijd wel ergens. Ik denk dat deze schaal daar net fout voor is. Bij bv 1:20 zie dat het wel gaat maar dan werk je ook met bv 5-6 of zelfs dikkere stroken. Ik werk maar met 2mm en dan is eik net te grof van nerf.
Dus ik ben overgegaan op een methode die je over de fora wel vaker ziet.Gewoon de vorm geheel uitzagen. Eerst een kartonnen mal knippen die uitzetten en dan overmaats uitzagen.
vervolgens deze op maat schuren.
Voor een slaper doe ik als volgt: Ik haal eerst een heel passend stuk uit zie onderstaande foto.
Dat hele stuk kopieer ik dan nog een keer en haal daarna uit het eerste stuk de slaper eruit en bij het gekopieerde juist andersom.
Ik zaag de slaper wel goed overmaats uit omdat als je hem gaat passen het hout toch een 'eigen' loop heeft en soms valt hij beter uit naar beneden soms naar boven.
Daar na het eerste stuk lijmen
En het tweede stuk op maat erin schuren. dat is een werkje van vaak passen en meten. Dit is vrij langdurig.
dan stuk 2 vastzetten
En zo ziet het er dan uit... En ja dan kom je tot de ontdekking dat je in je haast (en afgeleid door wat foto's nemen van het process) een foutje hebt gemaakt.

Van het bovenste eerste stuk had de las andersom moeten zitten. Maar ik laat dat zo, aan de stuurboord zijde heb ik dat ook een paar keer gehad maar in het geheel straks valt het eigenlijk niet op.
Alle stroken worden in meer of mindere mate afgeschuind, afhankelijk van de plaats waar ze zitten.
Hieronder (het rechte stuk dat na de slaper komt) bv aan een zijde wat meer omdat de bolling daar wat meer is maar na deze strook weer afneemt.
Ik werk ook veel met 1mm spijkertjes (voorgeboord op 0.8) om de stroken aangesloten te houden.
Na het lijmen en plaatsen van de strook even met een hamertje wat extra aantikken
En dan het vervolg na de slaper het rechte stuk. Dat gaat relatief snel.
Ik smokkel daar ook want ik werk met een lengte die je (bij ware grote) nooit uit een boom zou kunnen halen. Zou ik het correct doen dan moet ik ongeveer met 2 tot 3x zoveel stukken werken. Nu doe ik na de boeg het afwisselend met 2 of 3 stukken. Bij de stuurboord kant ben ik daar vrij snel op overgegaan want dat gaf een veel rustiger beeld dan al die kleinere stukken. (en het scheelt me een pak werk

).