Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Mooi om te volgen, je maakt er echt iets bijzonders van.
Ik kan me voorstellen dat het niet eenvoudig is om dit soort latten om de boeg te lijmen.

Na een aantal weken vakantie de draad weer opgepakt. Ondertussen gestaag verder met de huidbeplanking.
Wel een langdradig werkje. Eerst latjes grof op maat zagen en schuren, weken en opgespannen op de romp laten drogen. Dan het fijne bijwerken en dan gelijmd op spanning laten drogen. Als ik per dag 4 latjes kan doen is het veel. Dus dit gaat wel even duren. Wel mooi je ziet langzaam meer 'schip' ontstaan.

Ik twijfel nog wel of ik de goede lijn te pakken heb. Als ik andere bouwsel zie lijkt daar de beplanking veel rechter te lopen.
Overigens kom ik nu op het punt aan dat ik moet gaan nadenken om de eerste verloren gang te maken.
Op het wijdste deel zit ik op nog 14 planken (van 10mm) en naar de boeg zit ik op 13 en bij de boeg tegen de voorsteven tot aan beneden bij de kiel kan ik er nog zo'n 5 a 6 van 5mm kwijt.
Misschien ook beter om eerst maar eens de eerste zandstrook tegen de kiel aan te leggen.

20170726_125838 (Custom).jpg

Het is haast onmogelijk om geen naden te krijgen. Maar als ik straks klaar ben en ga schuren vul ik dat wel op met een mengsel van lijn een schuurstof. Maar eerst eens kijken als alles af is.

20170726_125907 (Custom).jpg

Ondertussen ook een schuurmal voor 'binnenbochten' gemaakt. Ik had de doorsnee graag wat groter gehad maar omdat er toch altijd iets in gewicht afwijkt ging hij te veel slingeren. Deze werkt redelijk en heb hem zoveel mogelijk uitgebalanceerd.

20170702_163226 (Custom).jpg

Mooi hoor die verbindingen tussen de huidplanken, beetje jaloers ben ik hier toch wel op. Bijzonder gaaf werk laat je ons zien, TOP !

Zoals eerder gezegd komt het punt waarop er een verloren gang moet komen, dus ik heb de lijnen nu toch maar uitgezet op de boeg.

Ik heb het op het oog gedaan, eerst ruw uit de hand wat lijnen gezet. Dat was een potje maar gaf wel aan welke richting het op moest en dat ik de planken naar de kiel toe oplopend dikker moest laten worden. Alles uitgegumd en opnieuw uitzetten. Dat gaf een beter beeld en is de eerste foto en je ziet waar het nog 'knelt'. Dat ben ik daarna gaan verfijnen. Gewoon lijntje voor lijntje (deels) uitgummen en beter laten lopen. Daar ben je wel zoet mee want ieder lijntje beïnvloed de twee die ernaast liggen.

Hier ben ik gisteren een paar uurtjes zoet mee geweest. Volgens mij kun je dit eindeloos door doen maar ergens vindt ik moet je stoppen. De stand is nu foto twee, vandaag ga ik de lijn tussen plank 2 en 3 en de verloren plank daar nog iets aanpassen en dan laat ik het zo.

20170804_145730 (Custom).jpg

20170804_155645 (Custom).jpg

Aan de nerf te zien heb je de planken al met een bocht uit een plaat gezaagd. Lukt het niet om een rechte eiken plank zo te buigen dat je de boeg kan bedekken? Dan had je de planken die er nu al opzitten ook moeten verjongen zodat je minder bocht nodig hebt.
Maar dat was dus met eiken geen optie?

Jan, de planken die er nu opzitten verjongen ook al. De eerste (geteld vanaf het berghout) van 10mm tot 7mm en dan 1 tot 6mm en dan 2 tot 5mm. Ik verjong niet verder dan 5mm (de helft van de oorspronkelijke dikte).

De eerste 3 lukte nog met buigen uit een recht stuk, edoch vanaf de vierde gang niet meer echt. Dus ja die heb ik uit 1 stuk gezaagd. Het lukt daar niet meer omdat je de lat dan teveel moet torderen ook. Dus je buigt om de ronding te maken maar gelijktijdig moet je ook een stuk midden in de lat ruim onder 45graden torderen. Ik heb even een foto mee gestuurd. Bij het groene gedeelte heb je hoofdzakelijk de ronding van de boeg maar op het rode stuk buigt de plank ook sterker naar binnen. Bij mij ging hij altijd openstaan, ik kreeg dat stuk niet mooi vlak tegen de boeg. Dus ik koos de makkelijkere weg.

Misschien als je er veel meer moeite en tijd in steekt dat het wel zou lukken, met goed weken en dan onder hitte en goed klemmen etcetera. Maar daar had ik geen zin in. :rolleyes:

voorbeeld boeg plank.jpg

Hans, het is geen verwijt of kritiek hoor, maar om het juiste hout te kiezen voor volgende projecten was ik nieuwsgierig naar het gebruik van eiken.
Ondanks deze aanpassingen ziet het er fantastisch uit.

Hans, het is geen verwijt of kritiek hoor, maar om het juiste hout te kiezen voor volgende projecten was ik nieuwsgierig naar het gebruik van eiken.
Ondanks deze aanpassingen ziet het er fantastisch uit.

Jan, ook totaal niet opgevat als verwijt of kritiek!!!!!! Gewoon goed gevraagd/opgemerkt... en reacties zie ik altijd alleen maar als opbouwend!! Die zorgen dat je nadenkt......

Dank voor je compliment. en sorry als ik wat kort gereageerd heb op je post.

Grt Hans.

Wanneer je parketplanken gebruikt komt het wel eens voor dat de nerf van de plank niet helemaal in de lengterichting loopt. Dat is tricky want wanneer je zo'n plank wilt buigen breekt deze gewoon op de nerf. Ik spreek uit ervaring - mijn 7P is ook in eiken gedaan. Om het probleem van torderen/openstaan te vermijden ben ik meteen onder het onderste berghout al gaan verjongen, anders krijg je dit er niet goed tegenaan.
Noten of lindenhout is beslist makkelijker te verwerken.

Hans, Ik heb inderdaad parket gebruikt voor de spanten maar ik gebruik nu 'afval' balkjes europees eiken die ik bij een lokale houthandel haal en dan zelf naar wens zaag. Aan dat breken op de nerf heb ik mijn vingers al vaker gesneden, dus probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Het werk vordert verder erg traag, dit is een lang, lang klusje...... Maar goed de aanhouder wint.

Even van de afgelopen weken. De boeg secties aan beide zijden uitgezet.

20170805_143238 (Custom).jpg

Wel de eerste steler gemaakt. Yippie!!!
Eerst met papier en dan uitzetten op hout. (afgekeken hoe anderen het doen, dus niks nieuws)

20170813_133002 (Custom).jpg

Dan eerste stuk vast gezet
20170813_141834 (Custom).jpg

En het tweede stuk op maat erin maken.
20170814_155745 (Custom).jpg

Het eerste resultaat is niet onbevredigend hij staat boven iets open maar dat is makkelijk weg te werken, ik heb er wel meer zo., onder is de schaduw rand.

20170815_130911 (Custom).jpg

Bijlagen

• 20170813_112020 (Custom).jpg
    20170813_112020 (Custom).jpg
    147,6 KB · Weergaven: 270
  • 20170813_112006 (Custom).jpg
    20170813_112006 (Custom).jpg
    391,7 KB · Weergaven: 361
Ik kan me goed voorstellen dat dit een langdurig klusje is, maar......het resultaat mag er dan ook zijn!:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Back