Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    • Dus de lat (rode lijn) is deels de definitieve kielbalk en wordt achteraf (boven de vijzen van de 'ijzertjes') langs de groene lijn afgezaagd tot de juist kielmaat?
    • Dus lat rood & lat groen zijn enkel met elkaar bevestigd door die ijzertjes; is dat niet te wankel?
    • ... en, is het achteraf zagen op maat van de kiel geen secuur werkje (kans op breuken; kans op geen rechte onderkant van kiel?
     
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik snap je vraag niet, sorry
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  3. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Nee die zitten wel erg vast aan elkaar dmv deuvels en lijm. en ja dat zal een secuur werkje worden. maar dat zien we dan wel.
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  4. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Nou ik denk dat ik misschien wat ervaring mis maar onderste deel heb je dus met duivels vastgezet aan de kielbalk als ik het goed zeg
     
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    dat klopt ja.
     
    Jaques, Herby63 en gvwezel vinden dit leuk.
  6. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Ik bedoel de lat waar de zwarte t nu opstaat
     
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat is inderdaad een extra lat die verder niets met het schip te maken heeft en slechts dient ter bevestiging van het geheel.
     
    Jaques, Herby63 en gvwezel vinden dit leuk.
  8. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Sorry voor mijn onduidelijke uitleg.
    Maar uit dit verhaal begrijp ik dus dat ik klemmen niet voldoende is .
    Begrijp ik goed dat er te veel kracht opkomt tijdens de bouw
     
  9. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Ik denk dat het enkel dient voor een stevige onderbouw zodat het ken geklemd worden tussen de T-ijzers.
     
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Geen probleem, daar is dit forum voor.
    Gezien de schaal waar ik op bouw en met eik, dan heb je een aardig gewicht ja en met zijdelings schuren kunnen er aardig wat krachten op de kiel en de bevestiging komen.
    Dus ik koos voor een extra lat en een klem met 2 schroeven tussen alu hoekprofielen.
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  11. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Maakt, bij de plaatsing op de kielbalk, het een verschil uit welke spant je gebruikt?
    Spant "B" (op mijn schets) is uit één stuk en is centraal en symmetrisch opgemaakt terwijl spant "A" bovenaan een uitsprong naar rechts heeft. Beiden hebben dezelfde onderkant maar bovenaan niet.
    M.a.w. moet spant "A" dan een paar millimeters naar links opschuiven of is die afwijking te verwaarlozen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat is volgens mij uit Dik zijn boek. Misschien dat hij daar verschillende constructie/bouwwijze wilde verduidelijken. Wat leest de tekst?

    Volgens mij moet er niets verschoven worden en staan ze op dezelfde plaats.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Is idd. uit Dik zijn boek maar er staat geen uitleg bij. Hij legt enkel uit welke soort spanten er zijn, zonder te specifiëren waar ze op de kiel moeten geplaatst worden.
    Op zijn "doorsnedeplan" (één van de bijvoegsels) staan volgens mij zijn spanten met stippellijnen aangeduid op de tekening "aanzicht op overloop" en zijn het er 26 stuks. Als je zijn boek nog hebt kun je dat zien.
    Over de bouwwijze staat in zijn boek trouwens heel weinig beschreven, en het planlezen (van boten) is voor mij nog prematuur.
     
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zo even een kleine tussenstand. Aan STB-zijde het 4de berghout geplaatst. De geschutpoorten zijn deels uitgenomen maar nog niet op maat. Dat doe ik pas als de hele beplanking erover zit. Dit berghout is weer iets smaller (1mm ongeveer) en dunner dan het derde en de beplanking er tussen in is ook iets smaller. Ik heb niet zozeer op de maten gelet maar wel dat ik vond dat het er op het oog "mooi en passend" uitzag.
    Ik ga nu langzaam tegen een moeilijke keuze aanlopen. Als ik alle kanonnen wil plaatsen met open geschutpoortren dan moet ik dat vandaag of morgen gaan doen. Want daarna wil ik de binnenhuid aanbrengen en het verdek sluiten. Een andere optie is om van de geschutsoverloop alle luiken dicht te houden en pas op het verdek kanonnen aan te brengen. Daar zie je straks ook het meeste van.

    20190304_151826 (Custom).jpg
     
    Herby63, pietsan, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja, da's een lastige keus. Hoe ga je je kanonnen overigens maken? Volledig messing?
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat wil ik eigenlijk wel doen ja. Ik zou ze zelf willen draaien. Tweede optie is gieten, derde optie is kopen.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Een laatste optie zou zijn om van die 'nep' kanonnen te gebruiken die in een blokje hout zitten gestoken. Dan hoef ik niet alle touwen en rolpaarden te maken etc..

    Moeilijke keuzes....
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Inderdaad een lastige keuze. Aan de andere kant zijn geopende poorten wel een prachtig gezicht. Maar ook een behoorlijk werk! Ik zou toch voor het mooiste gaan en alle kanonnen laten zien. Ook voor jou wordt dan het lastige in dit verhaal dat je dit nu moet gaan toepassen. Mogelijk kan je iets van insteekkanonnen maken.... succes met je beslissing.... overigens.. je laatste plaat is een genot om naar te kijken!!
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Net te laat gelezen. Toen je bovenstaand poste was ik nog met mijn antwoord bezig wat betreft de nepkanonnen..
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    ...
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2019

Deel Deze Pagina