Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    knoflook netje op de juiste manier uitspannen, in de juiste kleur spuiten, goed laten drogen, stukje doorzichtig polypropeen nemen, licht behandelen met kristal klear , knoflooknetje voorzichtig opbrengen, (niet laten verzuipen in het kristal klear) laten drogen, op maat knippen en viola je hebt mooi glas en lood werk !!
     
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je boris279, edoch dat geeft een te klein rooster voor waarop ik bouw, of althans dat vindt. Ik heb ook al een stukje horgaas geprobeerd.
    Ik heb nu van die wiremesh die veel gebruikt voor maquettes en toevallig van daag een proefstukje ingezet.
    Ik heb waarschijnlijk nog wel de verkeerde lijm, die is niet geheel transparant. Maar goed glas was destijds ook niet hagel wit en zeker ook niet glad/strak.
    Vandaar ook dat ik een PE folie met relief erin heb gebruikt. Morgen gaan we zien. Maar toch bedankt voor je suggestie.

    20190313_163359 (Small).jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    denk niet dat glas en lood gevlochten/ geweven werd.
    Heb ooit eens een tijd geleden een 1/50 model gebouwd (full scratch), dit zijn helaas de enige beetje hoge resolutie foto's die ik nog kan vinden, waar je duidelijk het effect kan zien van zoals eerder beschreven.
    eveneens heb ik de vensters van de lantaarns op de zelfde manier gemaakt.

    Maar jij bent kapitein op je eigen schip


    [​IMG]
    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • spiegel_2.jpg
      spiegel_2.jpg
      Bestandsgrootte:
      168,9 KB
      Weergaven:
      359
    • 1~5.jpg
      1~5.jpg
      Bestandsgrootte:
      157,2 KB
      Weergaven:
      324
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2019
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Wat ik zei, morgen gaan we het zien.. ik ben er nog zeker niet uit.
    Ondertussen verder met de achtersteven.
    Deze keer weer eens een kleine collage van het proces. Het maken van de sierlijst voor het eerste hakkebord als ik het goed heb. Ik heb bedacht om eerst de lijst te maken en daarna daar de versiering op in te brengen. omdat ik op kleine maten werk heb ik voor de verandering eens een stukje peer genomen (werkt wel lekker hoor).
    Hier even een doorsnede van de lijst.

    HPScan0003.jpg
    Ik wil de lijst in het stuk hout maken qua reliëf en dan op het einde uitzagen en laatste fijn bewerking doen.
    Dus eerst wil ik de ronding frezen, dan het middenstuk uithalen dan heb ik gelijk de opstaande randjes.
    Daarna via de onderzijde de twee sponningen, dan moet ik wel diep maar ik heb een 3mm frees die dat goed red.

    20190313_140211 (Small).jpg

    Hier moet ik het onderste stukje van de ronding frees afhalen (dat zat me toch al vaak in de weg).

    20190313_140942 (Small).jpg

    De ronding zelf er nu eerst in, daarna de rest aan de bovenzijde(ik mag maar 10 foto's... dus moest wat ik krimpen)

    20190313_142054 (Small).jpg

    Hier het begin van de onderzijde. Te zien is dat ik niet de hele lengte van de plank aan de bovenkant heb gedaan maar slechts genoeg lengte voor wat ik nodig heb. Dit verbeterd straks de handelbaarheid en stevigheid van het werkstuk bij de fijne nabehandeling.

    20190313_143546 (Small).jpg

    Hier is te zien dat ik precies ver genoeg gegaan ben. het begint al vorm te krijgen.
    20190313_144459 (Small).jpg

    En nu maar op de zaagtafel om het geheel uit de plank te halen.
    20190313_145012 (Small).jpg


    Bijna eruit..
    20190313_150135 (Small).jpg

    Hij is eruit, nu de nabewerking
    20190313_150459 (Small).jpg

    En hier dry fit. Als hij er straks opgeklemd wordt met de ronding mee, valt hij mooi tegen het eerste berghout en de beplanking aan. Nu zie je daar nog wat ruimte.

    20190313_162034.jpg

    Nou deze guur regenachtige middag was weer goed besteed.
     
    Herby63, hgb1967, Hans Groenenberg en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Vraagje tussendoor: Is, bij het bouwen van een model, het uitsnijden van een sponning in de kiel altijd noodzakelijk, of mag dit over het hoofd gezien worden?
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat heb je prachtig gemaakt zo Hans!
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Als je het aan mij vraag zou ik zeggen: Niet noodzakelijk, maar het maakt dat je het aansluiten van de zandstrook op de kiel wat netter kan laten gebeuren.
    Ik heb het niet gedaan en door het niet te doen heb ik wel wat meer moeite moeten doen om de zandstroken netjes strak aan de kiel te laten aansluiten.

    Wel lijkt me dat hoe kleiner de schaal des te moeilijker het wordt om met een sponning te werken.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Oef... want zonder freesmachine zie ik het niet zitten om zo fijn over de ganse lengte een perfect rechte sponning te plaatsen, temeer de ene kant een uitfrezing heeft met een rechte hoek en de andere kant een scherpe hoek.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Nou de test met het wire mesh keur ik af. Ik vind het te grof en je ziet inderdaad teveel dat het geweven is.
    Nu heb ik er zowel de hor als het knoflook zakje bij gehouden maar dat is qua maat van de 'vierkantjes' ongeveer 6 vierkantjes van die in 1 van deze.
    Ik denk dat ik er dus iets tussen in zal moeten vinden. Al heb ik geen idee hoe die verdeling/grootte destijds was.
    Misschien maar gewoon de methode met zelf in plexiglas lijntjes snijden en zwarten???

    20190314_135914 (Custom).jpg
     
    Herby63, hgb1967 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  10. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Dit lijkt idd meer een kussen dan een vensterraam. Mss is gekleurd plexiglas met zwarte stiftlijntjes aan de binnenkant toch iets beter?
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Voor mijn hangmatnetten gebruik ik tule. Dit heeft 9 a 10 ruitjes per cm. Bij 1: 50 zijn dat dus ruitjes van 5x5 cm.
    Komt dat beter uit?
     
  12. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ken ik niet Jan maar wil het graag proberen...

    Grt hans
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zou inderdaad gaan voor een stukje kunststof. Kijk maar in het restafval zoals een dekseltje. Liefst zo dun mogelijk. Hierin lichte groefjes snijden en bijvoorbeeld met inkt inwrijven.. Dat geeft toch best een aardig resultaat.
     
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Na een beetje stilte (de tuin moet ook gedaan worden...) zijn we weer wat verder.
    Eerst de kluisgaten afgewerkt omdat ik straks verder wil met het galjoen.
    De eerste versie werd afgekeurd. Ik had geprobeerd van binnen naar buitenm de gaten te boren maar dat kwam scheef uit.

    20190316_162955 (Custom).jpg

    Dus nu maar opnieuw van buiten naar binnen.

    20190317_155600 (Custom).jpg
    met een veel beter resultaat. Op de tekening staan de kluisgaten exact horizontaal en evenwijdig aan het tweede berghout, wat ook horizontaal loopt. Bij mij is beiden niet het geval. Dus ik laat ze evenwijdig aan het berghout lopen.
    20190317_172017 (Custom).jpg
    En dan een klusje waar ik al langer tegen op kijk. de geschutspoort luiken.
    Massa productie..
    20190321_163745 (Custom).jpg

    20190324_144400 (Custom).jpg

    het is bijna ondoenlijk om op de luiken de beplanking exact te laten aansluiten op de boegbeplanking, dus dat laat ik ook varen.

    20190324_155248 (Custom).jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Herby63, Marijn99, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er goed uit,:yes: , hoop dat die van mij er straks ook zo in passen.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik vind het allemaal prachtig Hans wat je maakt, helaas heb ik geen werkruimte anders zou ik zelf ook veel meer zelf proberen te maken. Is vaak toch mooier om je eigen ding te doen dan afhankelijk zijn van een bouwkit.
    Heb je de kluisgaten van een andere houtsoort gemaakt? omdat ze er wat anders uitzien als de achtergrond...
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bijzonder mooi Hans... Ik ben ook nog steeds met massaproductie bezig zoals de luiken en de kanonnen.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank u voor de complimenten!!!
    Al vindt ik ze links en rechts er nog iets te strak inzitten. Er mag van mij best een heel klein randje zichtbaar zijn. Dan zie je ook echt 'een luik".

    Inderdaad Piet, ik heb besloten sommige details uit perenhout te maken omdat dat 'scherper' werken toelaat.
    Voor sommige details is eiken te grof..

    grt Hans
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    De werkwijze is dat ik eerst de sponningen op maat/lijn van de romp schuur. dan het luik erin en rondom op maat tot het in de geschutspoort sparing past en dan met een (zelf gemaakt) schuurblokje ook de boeg ronding erin schuren.
    Ik ga rode verf bij hans bestellen dan kan ik de sponningen verven en vast erin lijmen.

    Zodoende langzamerhand de geschut overloop afwerken en dan kan ik langzaam aan het volgend dek beginnen.


    20190325_141814 (Custom).jpg
     
    Herby63, *Hans* en Jaques vinden dit leuk.
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    En in je enthousiasme vergeet je dat er een zeeg is...
    Ik had keurig 15 stukjes voorgelijmd, allemaal recht, maar bij de laatste poorten loopt de beplanking redelijk scheef weg door de zeeg. Dus maar even nieuwe gemaakt.

    20190325_161959 (Custom).jpg

    en omdat ik toch een post heb maar even een paar kiekjes van onderhanden werk..

    Opgeschuurde sponning. Wat ik nog niet bedacht heb is hoe ik de stukjes berghout aanbreng.
    Gewoon opdikken en dan in lijn met het berghout schuren denk ik.

    20190325_154540 (Custom).jpg
    Een sponning met een luik...
    20190325_152009 (Custom).jpg

    20190325_152001 (Custom).jpg

    En zo ziet het er van binnen uit. Als de sponningen straks geverfd en vast gezet zijn schuur ik ze tot op de beplanking.

    20190325_143415 (Custom).jpg
     

Deel Deze Pagina