Wat ik zei, morgen gaan we het zien.. ik ben er nog zeker niet uit.
Ondertussen verder met de achtersteven.
Deze keer weer eens een kleine collage van het proces. Het maken van de sierlijst voor het eerste hakkebord als ik het goed heb. Ik heb bedacht om eerst de lijst te maken en daarna daar de versiering op in te brengen. omdat ik op kleine maten werk heb ik voor de verandering eens een stukje peer genomen (werkt wel lekker hoor).
Hier even een doorsnede van de lijst.
Ik wil de lijst in het stuk hout maken qua reliëf en dan op het einde uitzagen en laatste fijn bewerking doen.
Dus eerst wil ik de ronding frezen, dan het middenstuk uithalen dan heb ik gelijk de opstaande randjes.
Daarna via de onderzijde de twee sponningen, dan moet ik wel diep maar ik heb een 3mm frees die dat goed red.
Hier moet ik het onderste stukje van de ronding frees afhalen (dat zat me toch al vaak in de weg).
De ronding zelf er nu eerst in, daarna de rest aan de bovenzijde(ik mag maar 10 foto's... dus moest wat ik krimpen)
Hier het begin van de onderzijde. Te zien is dat ik niet de hele lengte van de plank aan de bovenkant heb gedaan maar slechts genoeg lengte voor wat ik nodig heb. Dit verbeterd straks de handelbaarheid en stevigheid van het werkstuk bij de fijne nabehandeling.
Hier is te zien dat ik precies ver genoeg gegaan ben. het begint al vorm te krijgen.
En nu maar op de zaagtafel om het geheel uit de plank te halen.
Bijna eruit..
Hij is eruit, nu de nabewerking
En hier dry fit. Als hij er straks opgeklemd wordt met de ronding mee, valt hij mooi tegen het eerste berghout en de beplanking aan. Nu zie je daar nog wat ruimte.
Nou deze guur regenachtige middag was weer goed besteed.