Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Ondertussen beide zijden de geschutpoorten en sponningen klaar.
Het wachten is op de rode verf van Hans. 1 potje reeds gearriveerd en de rest onderweg. Dan kan ik de sponningen en binnenzijde van de luiken schilderen en de sponningen vast zetten.

Ondertussen verder aan de achterzijde.

20190330_174300 (Custom).jpg

20190326_151256 (Custom).jpg

Alvast wat test stukken met diverse kleuren en gemengde beits gemaakt om een juiste kleur te krijgen voor diverse houten delen zoals deuren trappen etc. Ik ga voor een mengeling van eiken en wenge. De foto geeft de kleuren niet goed weer maar dit geeft een wat grijzige tint erin.
20190331_143542 (Custom).jpg

Hieronder is dat wat beter te zien. het eerste hakkebord waar de versieringen nog in komen. tevens het luik om het roer te kunnen verwijderen gemaakt.
20190401_160837 (Custom).jpg

Hier met oog. Voor de oplettende lezer zit het oog aan de verkeerde kant (Dit luik ging waarschijnlijk naar binnen open) maar ik vond dit beter staan dan een kaal luikje. Het gat voor de kolderstok blijft open.
20190401_164000 (Custom).jpg

Bijlagen

• 20190331_143702 (Custom).jpg
    20190331_143702 (Custom).jpg
    397,8 KB · Weergaven: 176
Nou met alle respect, wat je bouwt ziet er goed uit.

Tevens laat je zien dat je duur en goed gereedschap bezit en kunt kopen.

Persoonlijk verwacht ik dan iets meer scherpheid en fijnheid in je werk.
Zou van zulk gereedschap moeten verwachten dat het loep zuiver werk zou moeten kunnen maken toch ??

Maar goed is puur een waarneming van mij zijde.

Neem aan dat het hier een modelbouw forum is en het hier gaat om modelbouw, en het kunnen, en het leren en het delen van kennis.???

Dank je Boris!

Je hebt zeker wel gelijk in je waarneming, mijn geduld reikt soms niet zover als de wil/wens om iets af te hebben.... dat is 1 reden dat ik niet 'tot het gaatje' ga.
Andere reden is dat ik niet bouw (lees mijn introductie) om "de mooiste boot" te bouwen. Ik bouw voor mijn plezier dat ik ondervind om/aan/in het bouwen zelf.

Overigens ben ik het feit dat zeker niet alles loepzuiver is gedurende de jaren dat ik nu bezig ben, zelfs op prijs gaan stellen. In die zin dat deze boten in hun tijd zeker geen staaltjes van loepzuiverheid zijn geweest ;). Dus ik vind dat dat een charme is gaan zijn die bij deze kapitein past :thumbsup:.

Groet Hans!

Beste Hans,

Ook ik geef graag mijn waarneming zoals ik het zie !!.
En als ik zie wat voor werk je levert en ontwerpt neem ik mijn petje er meer dan voor af voor af!. Ik heb het bericht van Boris 3 keer gelezen en gedacht lees ik dit nu goed? Ik vindt zijn reactie buiten proporties.
Alleen al over de uitspraak dat je duur gereedschap bezit en kunt kopen vindt ik ongepast en totaal nietszeggend.

@ Boris als je zo goed kan waarnemen en je eigen bericht terugleest dan zou je kunnen waarnemen waar ik me aan erger! Hopelijk ga je met je commentaar mijn verslag voorbij ook al sta ik altijd open voor scherpe kritiek.

Maar zo iets schrijven vind ik gewoon kwetsend voor het prachtige werk van Hans en is het zeer te betwijfelen of jij iets mooiers kan laten zien
@ Hans! wat laat jij hier een scherpheid en fijnheid in je werk zien! En excuses dat ik zo in je verslag moet inbreken. Ik hoop als er mensen zijn die zich niet thuisvoelen op dit gerespecteerde forum snel verdwijnen.

Er wordt hier tevens gesproken over het leren en delen van kennis...... Ik heb weer wat anders geleerd vandaag... iets van ongepaste reacties. Maar mischien is mijn reactie ook wel ongepast.

Laatst bewerkt:
Ik vind het een nette reactie van je Hans Hoosterw. ik blijf er echter bij dat ik het commentaar van Boris een beetje lullig vind. Zelf bouwt hij ook niet zo netjes en loepzuiver als ik zijn enige verslag van de Agamemnon bekijk hier op het forum waar zo'n beetje een halve kilo plamuur op de romp zit, dan denk ik verbeter de wereld maar begin bij jezelf!
Vandaar mijn commentaar over de niet leuk knop. Ik vind en velen met mij dat je een prachtig model neerzet van de 7-P!!

Beste Hans,
Ik kan me helemaal vinden in de vorige twee reacties, die van Hans en Piet, ik vind wat jij laat zien een toonbeeld voor de modelbouw.
Uiteraard kan het altijd veel beter, maar ook veel erger.
Daarnaast vind ik positieve en opbouwende kritiek bij een verslag altijd leuk om te lezen en ervaar dat dan ook altijd als een verbeter punt.
Maar iemand afkraken vind ik niet passen bij onze mooie hobby, de kans is dan ook groot dat je (beginnende) bouwers gaat weerhouden om hier hun verslag te plaatsen waardoor ons doel om grensverleggend bezig te zijn teniet gedaan word.
Kortom Hans ik hoop dat er nog vele postings volgen waar ik en zekere anderen bouwers met veel plezier naar zullen kijken.
Gr Koos

Dank voor alle lovende kritiek en vriendelijke woorden. Wat mij betreft is er genoeg gezegd.

Over tot de orde van de dag... verven...
Met dank aan de admiraal heb ik nu rode vingers en nagels van het vast houden..... en ik moet vanavond nog weg.... Dat zal een leuke indruk maken... Wat heb jij gedaan???? :rolleyes::oops:o_O
Toch maar even met aceton eroverheen zo..

De verf droogt mooi matte op. Al gaat het flesje snel. Ik had er al 2 besteld voor de zekerheid maar de eerste is al ruim half leeg.

20190404_165022 (Custom).jpg

Dank voor alle lovende kritiek en vriendelijke woorden. Wat mij betreft is er genoeg gezegd.

Over tot de orde van de dag... verven...
Met dank aan de admiraal heb ik nu rode vingers en nagels van het vast houden..... en ik moet vanavond nog weg.... Dat zal een leuke indruk maken... Wat heb jij gedaan???? :rolleyes::oops:o_O
Toch maar even met aceton eroverheen zo..

De verf droogt mooi matte op. Al gaat het flesje snel. Ik had er al 2 besteld voor de zekerheid maar de eerste is al ruim half leeg.

Bekijk bijlage 316238

Fijn werk he al die kleine dingen.

Ja al die frut dingetjes.... Ik heb klemmetjes geprobeerd maar dat werkte niet. Het beste zou nog zijn op een staafje met dubbelzijdige tape, maar daar nam ik de tijd niet voor... Dit was BKB morgen doe ik STB en dan zal ik dat wel doen. Dan heb ik ook wat meer tijd.

En ja, ik ga het eik ook behandelen. Alleen niet met een beits maar met Lukas Terzia olieverf. Dat heb ik afgekeken van een duitse bouwer die het HZ model bouwt. Met een mengeling van kleuren krijg je daarmee een hele mooie diepe wat zwart/grijsachtige, verweerde look, terwijl het toch overduidelijk eik blijft. Het onderschip ga ik ook niet wit maken, ik heb een beetje hetzelfde als Piet, ik vind dit naturel mooier.

Detailhout, zoals lijsten en stijlen zet ik dan wel weer in de beits.

Hans, om die frutsel dingetjes te verven deed ik een paar stukken schilderstape om een stuk karton heen.
Dan kun je ze makkelijk schilderen aan een zijde, en ze zijn heel makkelijk weer los te peuteren.
Met dubbelzijdige tape zit je ook nog wel wat te klieren denk ik.
Verder mooi werk hoor,:rofl:

Met dubbelzijdige tape (ik gebruik tapijt tape) lukte het prima om te schilderen.
Ik ben begonnen met de sponningen vast te zetten en daarna op maat te maken aan de binnenzijde.
tevens alle luiken op maat en in lijn met de boeg maken en ook de berghouten erop aanbrengen.
dat doe ik alleen voor daar waar er een fors stuk over een luik loopt. Bij kleine stukken laat ik het achterwege. Ik bekijk dat per poort/luik.

Hier een boegluik. het is niet helemaal correct want normaal zit er onder het berghout geen beplanking en bij de luiken is dat wel, ik lijm de stukken berghout erop. Oversized en dan maar op maat schuren.
20190407_152655 (Custom).jpg

20190407_152701 (Custom).jpg

Ik probeer overal rond het luik een gelijke, kleine opening te laten.
20190407_154246 (Custom).jpg

Hier doe ik dus geen berghoutje..
20190409_135153 (Custom).jpg
20190409_140044 (Custom).jpg
20190409_145010 (Custom).jpg

En ondertussen begonnen met het zelf maken van ogen voor de luiken. Ik heb 0,5mm koperdraad gevonden waar dat prachtig uit gaat.
20190409_135606 (Custom).jpg

Mooi gemaakt weer Hans, dit soort oogboutjes van 0,5 heb ik kant en klaar liggen. Ik weet alleen niet meer waar ze precies vandaan komen...? Maar zo gaat het ook prima.

Back