Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Nee, ik doel hierop:
Image1.jpg

(normaal)stopt de kiel achteraan met een hoek van 45% en steekt voorbij het achtersteven daardoor moet er ook een schuine kant voorzien worden op het roer denk dat hans dit bedoeld

Image1.jpg
Naamloos.jpg

Precies! Dirk tekent het wat "zwaar" uitgevoerd, maar zoals op de tekeningen van Blom zit het goed in de richting. Loopt het roer er bij de droogte van Goeree ook niet uit.

Wanneer ik inzoom op de foto zie ik het inderdaad nu erin zitten. Klasse!

Misschien een hele domme opmerking van mij, maar meestal zit het vaste gedeelte met de pin toch aan het schip??
Of zit ik er helemaal naast....
Is zeker geen kritiek hoor maar gewoon een vraag ter lering ende vermaeck;)

Edit, blijft een vraag van mij zie ook wel dat het zit volgens de tekening maar nogmaals tis ter lering, ben dit volgens mij nog niet eerder zo tegen gekomen......

Euh, eerlijk gezegd heb ik het nooit op die manier (pin vast aan de kiel) gezien. Ik zie alleen maar pin aan het roer en het oog aan de vaste kiel.
Maar goed, ik zie ook zeker niet alles. ps. van Monfeld geeft het ook zo aan.

In mijn beleving is dit de juiste manier (ik heb er even op zitten piekeren) - zoals Hans het dus gedaan heeft en zoals Zu Mondfeld het tekent. De vingerlingen van het roer hebben de pin, en het totale roer rust met de uitsparingen weer op het scharnier met pin. Zou je het precies andersom doen dan kunnen de scharnieren niet op deze uitsparingen rusten en zal het dus niet zo "vast" op zijn plaats blijven zitten (alles zou precies omgekeerd zitten dan). De uitsparingen moeten altijd in het roer zitten.

Overigens schrijf ik bewust "vast" want bij stevig weer verloor een schip het roer toch met enige regelmaat. Het kwam zelfs wel voor dat de hele kiel eruit brak, en daarom lopen de onderste huidgangen door - om meer stevigheid aan deze kiel te geven. Het moge duidelijk zijn dat het schip snel gezonken was als de kiel er uit brak..

Zal bij de Nederlanders niet anders zijn geweest lijkt mij.

Victory’s massive rudder
Completeness - 90% - All gudgeons and pintles (hinged fixings which attach it to the ship) are present, as are all the copper clench bolts

poi_2-c-3.jpg

poi_2-c-2.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien een hele domme opmerking van mij, maar meestal zit het vaste gedeelte met de pin toch aan het schip??
Of zit ik er helemaal naast....
Is zeker geen kritiek hoor maar gewoon een vraag ter lering ende vermaeck;)

Edit, blijft een vraag van mij zie ook wel dat het zit volgens de tekening maar nogmaals tis ter lering, ben dit volgens mij nog niet eerder zo tegen gekomen......
Het is geen domme opmerking hoor Koos, meer een 'onwetendheidje' probeer het maar eens andersom te doen, dan begrijp je direct waarom dat geen goed plan is. Het roer zo vrij snel uit de scharnieren wippen, zoals hans hierboven al uitlegt.

De vingerlingen van het roer hebben de pin, en het totale roer rust met de uitsparingen weer op het scharnier met pin. Zou je het precies andersom doen dan kunnen de scharnieren niet op deze uitsparingen rusten en zal het dus niet zo "vast" op zijn plaats blijven zitten (alles zou precies omgekeerd zitten dan). De uitsparingen moeten altijd in het roer zitten.
Aha, was weer krom aan het denken, en als bouwvakker...... wij hangen namelijk alle "losse"delen aan de reeds eerder gemonteerde vaste stukken, denk maar aan een deur die hang je nl aan de paumelles (pin zit in / aan het kozijn)...........:confused::confused:

Nu begrijp ik dat de uitsparingen ook hier hun nut hebben....
Het is geen domme opmerking hoor Koos, meer een 'onwetendheidje' probeer het maar eens andersom te doen, dan begrijp je direct waarom dat geen goed plan is. Het roer zo vrij snel uit de scharnieren wippen, zoals hans hierboven al uitlegt.

Dank ook voor jou uitleg Piet, bij thuiskomst mijn reeds gebouwde schepen bekeken en ja hoor gelijk spel in Tilburg 2-2, valt mij wel op dat dit fout zit bij de beide schepen van Constructo (Golden Hind en de Camaret), dit in tegenstelling tot Amati (Bounty) en Billing Boates (Zeeschouw).

Maar vanaf nu gaat dit helemaal goed komen, enne Admiraal, het staat wel goed in de BB van de Batavia.....:D:D

Sorrie Hans voor dit intermezzo..........

Zo we zijn gebruind weer terug van een weekje zon happen, precies op het goede moment want deze week wordt het hier ookmooi weer. vandaag al 19C op de achter plaats. Dus werken lekker met de deur open.

Ik ben begonnen een nieuwe steun/werkplank voor het schip te maken. Aangezien de onderzijde (onder waterlijn) nagenoeg klaar is hoeft hij niet meer op zijn kop dus kan ik mooi zorgen dat ik vrij rondom (zonder de oude aluminium constructie) kan werken, tevens kan ik dan aan de voorzijde de boeg verder opbouwen.

Eerst bezig met de klemmen. Op de nieuwe plank klem ik hem met wel nog met de aluminium strippen (wel ingekort straks) langs de kiel balk en dan voor en achter een klem. Hopelijk geven die voldoende zijwaartse stabiliteit dat ik ook goed kan schuren. Ik heb meerdere van deze contsructies gezien dus dat moet wel goed komen denk ik.

20190225_124658 (Custom).jpg

Verder kon ik mooi een dry fit maken. Het begint er al aardig uit te zien.

20190225_164357 (Custom).jpg

De masten zijn nog pre-versies, om te zorgen dat sparingen en uitlijning goed is. De definitieve komen in een later stadium.

20190225_164415 (Custom).jpg

Uiteindelijk heb ik het met de steunen toch anders gedaan dan in die eerdere foto.
Ik kreeg hem op die eerdere manier niet stabiel waarschijnlijk omdat de steunen niet uit 1 stuk waren.
Nieuwe steunen van Sapupira (zeer stevig hout) uit een stuk klaarden de klus.
Hij staat nu zelfs stabieler dan voor heen met alu steunen..

20190302_125334 (Custom).jpg

20190302_114239 (Custom).jpg

20190302_125351 (Custom).jpg

De volgende stappen: beplanking en het 4de berghout aanbrengen.

Ziet er oerstevig uit.
Wat gebeurt er met de kielbalk & de twee bevestigingsgaten erin? Gaat die balk eraf en wordt die vervangen, want die steekt aan de loef er toch uit?

En nog een bijkomend vraagje: Ik vermoed dat één alu-hoekijzer is verankerd aan de bodemplank, en dat de andere "zwevend" is en op zijn plaats wordt gehouden door de vijzen/moeren?
Ik ben zelf nog aan het uitdokteren hoe ik mijn bouwplatform moet maken, vandaar de vraag.

Laatst bewerkt:
Beide alu profielen zijn bevestigd op de plaat met schroeven. De plaat (met zwarte lijn aangegeven) die daartussen zit heeft niets met het schip te maken en dient slechts ter bevestiging. De kiel (met rood aangegeven) zelf is op deze plaat bevestigd.

In deze kiel zit de stuurlast verwerkt. Zodat ik het schip op de CWL-constructiewaterlijn horizontaal kreeg als ik het schip vast zette.

Als het schip af is zal ik de kiel dus nog moeten maken zoals hij hoort te zijn, dat wil zeggen afzagen over de groene lijn. (aangezien de foto scheef is lijkt deze lijn door de beplanking te gaan... verder niet op letten,. Het is ter verduidelijking)

20190302_125351 (Custom).jpg

ps Gino je bestand met PDF's is opgestuurd met wetransfer.

Back