Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Even een korte update weer.
De CNC heeft zijn werk weer gedaan. Een nieuw lijst en het hoofdbord(nog ruw). (Dit wederom met dank aan *Hans*)
Het dek is dicht nu. de volgende stap is het hoofdbord netjes in de lijst en dat op het achterschild plaatsen.
Ik heb al afgetekend waar ik denk dat de onderrand van het hoofdbord ongeveer moet komen.
Ik zal dan op de uiterste punten iets moeten smokkelen met wat opvul stukjes maar dat valt helemaal weg straks.

20210628_174805.jpg

Nu bezig met de open reling.
De staanders moeten verticaal staan terwijl de reling onder een hoek loopt, leuke uitdaging weer. Dus de blokjes moeten onder een hoek gezaagd zijn, dus maar even een malletje gemaakt.

Ik zie dat ik de foto vol front en niet schuin op had moeten maken. Het komt nu niet tot zijn recht maar jullie begrijpen de bedoeling wel ;)

20210709_161621.jpg

20210709_161451.jpg

20210709_161438.jpg

20210709_161605.jpg

Zijn zo van die klusjes waarvan je later niet ziet hoeveel tijd het gekost heeft... Mooie zaag trouwens [emoji6]
Heb je de zaagmal in zn geheel speciaal voor deze klus gemaakt?

Ronald, Die tafel is een juweeltje ja.
En nee die zaagmal heb ik al langer. Een hele tijd terug besloten eens 1x een goede te maken juist voor dit soort dingen.
In het engels een cross cut sled. Op zich niet zo moeilijk. Maar ontzettend veel plezier van.

Een echt magnum opus!

Persoonlijk ben ik eigenlijk behoorlijk benieuwd naar het gewicht van het model tot nu toe. Dat het groot is kan ik terugzien aan de afmetingen in het verslag en afleiden van voorwerpen eromheen, maar de massa is voor mij een totaal raadsel. Heb je dit toevallig recent eens gewogen?

Back