Nederlandse Kampioenschappen F3P 2009 – 2010

Discussie in 'F3P' gestart door Jeroen van Gog, 1 sep 2009.

  1. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    PZC

    Hallo allemaal,

    De oplettende vliegers hebben wellicht gezien dat er een journalist en fotograaf aanwezig waren van de lokale krant PZC.
    Vanmorgen bij het openslaan van de krant bleek dat ze aan het vliegen behoorlijk wat aandacht schenken:

    [​IMG]

    Mooie promotie onder de zeeuwsche lezers van onze sport.

    gr
    ruud
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Kijk, dat is nog eens mooie publiciteit! Kun je 'm misschien zo krijgen dat de tekst ook leesbaar is?
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Ruud

    Mooie plaat,

    Kan jij kijken of je dat stuk kan scannen (maar in ieder geval bewaren)

    Evt bij de PZC vragen om de PDF van die pagina.

    We hebben op de F3P site daar een hoekje voor 'F3P in het nieuws'

    Leuk voor het archief

    GroetW
     
  4. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Hey,

    Heb hem als PDF gescand en je kan hem dan goed lezen.
    Zal het bestandje wel online zetten bij rplanes en dan even linken.

    Gr
    Ruud
     
  5. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    F3P is een echt mannending. Van den Barselaar kent slechts twee vrouwen die die sport ook beoefenen: een Duitse en een Franse.
    Een kleine fout, een kleine onoplettendheid, en het toestel botst tegen een van de vier wanden, het plafond of de vloer.
    Het toestel daalt en stijgt, maakt loopings en vliegt zelfs op z’n kop. En elke keer denkt de toeschouwer dat het toestelletje zal crashen, zo langzaam vliegt het.
    Goede oog-handcoördinatie absoluut noodzakelijk bij F3P
    door Emile Calon
    Wat Ruud van den Barselaar uithaalt met zijn Elipsia is fascinerend. Lang*zaam vliegt het superlichte toestel*letje door de hal van sporthal De Blikken in Arnemuiden, neemt bochten en hoeken alsof het met de hand wordt voortbewogen. Het toestel daalt en stijgt, maakt loopings en vliegt zelfs op z’n kop. En elke keer denkt de argeloze toe*schouwer dat het toestelletje zal crashen, zo langzaam vliegt het dat het een klein wonder is dat het draagvermogen blijft houden en in de lucht blijft.
    Na afloop is de dertigjarige Middel*burger meer dan tevreden. „ Beste vlucht ooit”, roept hij tegen ieder*een die het maar wil horen in de kantine van De Blikken. Hij glun*dert van oor tot oor en vertelt dat zijn vlucht met zijn Elipsia mede zo’n succes is geworden omdat de Nederlands kampioen F3P-vliegen Derk van der Vecht achter hem stond en hem advies gaf hoe hij zijn vlucht tot een succes kon ma*ken. „ Grandioos toch.”
    Zondag werd in De Blikken in Ar*nemuiden de tweede ronde in het Nederlands Kampioenschap F3P-indoor precisie kunstvliegen gehouden.
    Het is mogelijk een van de minst bekende sporten die in Nederland worden beoefend. De deelnemers zelf gaven dat gisteren ook volop toe dat ze met hun sport niet echt de blits kunnen maken op school of op het werk.
    Een van hen vroeg ook bezorgd aan de verslaggever of hij hen aub niet wilde beschrijven als grote mannen die met kleine toestelle*tjes spelen. Want zulke koppen treft hij nog wel eens aan als er aandacht aan zijn sport wordt ge*geven door de media.
    Nu moet gezegd worden dat F3P een echt mannending is. Van den Barselaar kent slechts twee vrou*wen die die sport ook beoefenen: een Duitse en een Franse. En die toestellen waarmee de F3P’ers vlie*gen zijn ook niet echt groot, heb*ben een spanwijdte van zo’n tach*tig centimeter. Maar het zou wel erg denigrerend zijn om die F3P’ers te beschrijven als grote mannen die met kleine toestelle*tjes spelen. Bij deze tak van vliegen gaat het om de absolute beheersing. Een kleine fout, een kleine onoplet*tendheid, en het toestel botst te*gen een van de vier wanden, het plafond of de vloer, en de vlieger kan een nieuw toestel in elkaar zet*ten. Een goede hand-oogcoördina*tie en een snel reactievermogen zijn dan ook absoluut vereist om goed te kunnen vliegen met F3P’s.
    Een echte goede wedstrijdmachi*ne, inclusief motor, kost rond de driehonderd euro. Maar het is vol*gens Van den Barselaar ook moge*lijk om voor een veel geringer be*drag een vliegtuig in elkaar te zet*ten. Door het toestel zelf te snij*den uit platen depron - een soort piepschuim - en via internet een tweedehandsmotortje en de af*standsbediening te kopen, moet het mogelijk zijn om voor nog geen tweehonderd euro te vliegen. Wie met de top mee wil doen moet echter heel wat meer neertel*len. Een echt goede afstandbedie*ning kost toch al snel meer dan duizend euro, weet Martijn Groenier uit Vlissingen. De vijf*tienjarige scholier maakte zondag zijn debuut in het wedstrijdcircuit van de F3P’ers.
    Net als veel andere piloten is hij via het modelvliegen bij het F3P terecht gekomen. Het is volgens hem een ideale winteractiviteit omdat ze altijd vliegen in hallen.
    De toestellen zijn feitelijk te licht om ook buiten te vliegen. Soms wordt dat toch gedaan maar een windvlaagje kan al een crash ver*oorzaken.
    Omdat de wereld van de F3P zo klein is kennen de beoefenaars el*kaar goed. Echte competitie is er niet tussen de verschillende deel*nemers.
    Ze helpen elkaar, zelfs tij*dens de wedstrijden en ze reizen samen ook heel wat af. Vorige week vloog Van den Barselaar nog met wat anderen tijdens een wed*strijd in Engeland. Volgende week is het te vinden in Frankrijk. En tussendoor oefent hij nog met wat vrienden. „Dan huren we een sporthal af en gaan we oefenen.”
    F3P- toestellen zijn feitelijk te licht om buiten te vliegen.
    Debutant-vlieger Marijn Groenier


    --------------------------------------------------------------------------------


    Ruud van den Barselaar stuurt zijn Elipsia over de baan in sporthal De Blikken tijdens de tweede ronde van het Nederlands kampioenschap F3P- indoorvliegen.
    foto’s Ruben Oreel
     
  6. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    is de volledig tekst uit de onlinekrant..
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2009
  7. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer
    Kunnen er nog wat meer foto's geplaatst worden?
    b.v.d. Erik
     
  8. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Dank Jan. Waar haal je dit nu vandaan? Online kon ik hem niet vinden.
    Staat de foto daar ook op??

    Tekst is wel compleet structuur kwijt. PDF zal goed te lezen zijn.
     
  9. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Ruud,

    Ik heb een abo genomen op de krant, dan kun je de pdf printen. zal ik het sturen naar info @??

    wie ook wil stuur me even een mailadres..
     
  10. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    2de stukje in zelfde krant:

    Veel punten voor hoge hoed en Cubaanse acht
    Westrijden F3P indoor precisie kunstvluchten worden beoefend in grote sporthallen. Deze model*vliegsport valt onder de Koninklij*ke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL). Daaronder vallen ook andere sporten zoals ballonvaren, parachutespringen en gemotoriseerd vliegen.
    Tijdens een wedstrijd F3P moeten de deelnemers figuren vliegen vol*gens een vast programma. Hoe be*ter ze het doen, hoe meer punten ze verdienen. Ze vliegen in drie ca*tegorieën: A, B en C. De A- catego*rie, de moeilijkste, kent dertien fi*guren die achter elkaar gevlogen moeten worden.
    De Torque Roll, waarbij het vlieg*tuig stil in de lucht hangt met de neus omhoog en vervolgens een keer om zijn as draait, is de moei*lijkste oefening. De hoge hoed met een kwart rol en de omgekeerde Cubaanse acht zijn andere moeilij*ke figuren die veel punten op kun*nen leveren voor de deelnemers aan de vliegwedstrijd.
    Alle figuren kunnen ook via een computer geoefend worden. Dan kan door de afstandsbediening aan te sluiten op de pc en het juis*te programma te draaien.
    Vliegen in een sporthal is echter moeilijker dan op de pc omdat kleine temperatuurverschillen al effect hebben op de stabiliteit en het draagvermogen van een vlieg*tuigje.
    F3P’ers vliegen soms ook op mu*ziek. Dat is een aparte categorie tij*dens de Nederlandse kampioen*schappen.
     
  11. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Ruud,

    beide in je mail.
     
  12. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Super. Merci!
    Heb vandaag op kantoor gezien dat ik erin stond. Heb zelf (schaam) geen abo op onze lokaal tabbloid.

    Gr
    Ruud
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Leuk om te lezen.. enige ding wat mij opvalt, is dat er mensen die bang zijn gezien te worden als mannen die met vliegtuigjes spelen.

    Dat is toch precies wat we zijn? Grote mensen die lol hebben met een beetje verpakkingsschuim :)

    Ik zie niet in wat er negatief is aan dat beeld.. ik ben er eerder trots op dat ik op m'n 35 nog buiten of binnen kan spelen met m'n speelgoed :)

    En ja.. ik heb ook nog (technisch) lego :p
     
  14. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Dat "beeld" hebben mensen wel als je erover praat. Vliegtuigjes...
    Maar als ze het zien (en het is geen Xtwin) dan snappen ze dat het iets meer is dan speelgoed en gewoon een profi hobby.
     
  15. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    een kennis zei: een hele dure hobby voor veel te oude kinderen..hihi
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Er bestaat niet zoiets als een profi hobby.. het is gewoon speelgoed man, laten we elkaar nu niets wijs gaan maken ;)

    Zal mss door de leeftijd komen, maar het zal mij echt boeien of anderen het kinderachtig vinden of niet. In mijn ervaring vinden de meeste mensen het schitterend. Ik vlieg hier midden voor de deur wel eens met een shocky en krijg er alleen positieve reacties op.
     
  17. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    maakt mij geen r**t uit wat men ervan denkt of zegt.. ik ben er graag mee bezig en dat is wat telt.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    My thoughts exactly :)
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hmmmmm, niet echt van toepassing als het om f3p gaat.....maakt mij verder niet uit, maar zou wel mensen kunnen weerhouden om ooit te beginnen eraan.
     
  20. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Sommmige onder ons hebben toch wel de gave om teksten te lezen en conclusies trekken zoals ze willen...
    In de alinea ervoor staat toch echt dat je al voor 200 euro ofzo mee kan doen. Dus weerhouden om te beginnen denk ik dat hiermee wel gedekt is.
     

Deel Deze Pagina