Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Leg mij dan eens uit wat ik niet snap? Als je windmee vliegt vlak na de draai heeft je vleugel practisch geen lift als je vliegsnelheid gelijk is aan de windsnelheid (want er stroomt geen lucht onder de vleugel door), zodra je weer snelheid gaat opbouwen (en met de motor aan gaat dat snel zat) bouw je die lift opnieuw op.

:nooo: nope ... nog een paar keer dat topic goed doorlezen..:-)

Cor

Als je bij windstilte een draai maakt, hangt je vliegtuig toch ook niet ineens stil? In wind precies hetzelfde... Alleen t.o.v. de grond ziet het er anders uit, maar dat maakt voor het vliegtuig niks uit.

Dan heb ik iets inderdaad niet begrepen, mag je mij uitleggen waarom een toestel de neiging heeft om "weg te vallen" als je een draai maakt met de wind mee. In mijn ogen hetzselfde wat ervoor zorgt dat je geen vlieger kunt oplaten vanuit een luchtballon. Een vliegtuig heeft (bij gelijke gasstand) tegen de wind in een lagere grondsnelheid dan windmee; mensen hebben dan de neiging om windmee minder gas te geven (want teveel grondsnelheid = snel buiten zicht) maar juist dan komt een toestel naar beneden.

veld.jpg

...zijn dat nou allemaal brokstukken van vliegtuigjes, zo links en rechts van dat vliegveldje??? ;)

Gewoon weg niet doen dat gas minderen.

Zelf loop je toch ook vlugger met wind in de rug ten opzichte van wind op.
Eigenlijk een slecht voorbeeld, een mens is nu eenmaal niet vergelijkbaar met een vliegtuig, nogtans is het de mens die nadenkt en niet het toestel.
Het is net als met echte vliegtuigen, elk toestel heeft een bepaalde snelheid om landen.
Dit moet je bij de maiden uitpluizen op voldoende hoogte, mogelijk met flaps down indien aanwezig.
Herhaal dit desnoods een paar maal dan weet je ongeveer hoe je toestel te laten landen.
En wat die grondsnelheid betreft, lig daar maar niet wakker van, je land gewoon je toestel met een beetje motorvermogen erop of helemaal geen, hangt van het zweefvermogen en lift op de vleugel af, niet van grondsnelheid.
Met veel wind zal het korter landen als met geen wind.
Waar is die grondsnelheid dan naartoe?
Zo heb je ook nog stal.
Hoe goed ook je toestel gebouwd, als het niet de juiste snelheid heeft zal het in een draai afglijden, word dan nogal eens vlug gezegt van hij is in stal geraakt en zo tegen de grond beland.
Zoals ik bovenstaand reeds genoemd heb, leer je toestel kennen op veilige hoogte, een meter boven de grond voorbij razen is geen garantie als je het toestel niet kent.

Johan.

Haha, nee das levend kebab met een bontjasje.

Keertje met een kistje van iemand gevlogen die op de rand zat qua motor vermogen.
Windkracht 4 wind af was gewoon stallspeed. Ding was nog amper te besturen.

Goed te zien aan dat het model op zijn staart gaat hangen.
Bijna alle modellen krijgen een beetje die neiging bij stall dus als je daar goed op let kan je het net voor zijn. Net zo als schichtig worden op de ailerons.

Windaf opstijgen kan best maar wel met wat ervaring en het inzicht wat wel kan en niet.

Als het niet al te hard waait kan je best een grondstart maken met wind mee maar je moet wel je model iets langer aan de grond houden en rustiger los trekken.

Voor een beginner. Gewoon tegen de wind in. Altijd goed. Een goed model blijft zelf wel in de wind hangen als de piloot niet te veel verkeerd .stuurt

Kebab met een bontjasje :D "Shish KeBaaaaaaahb"

Maar wat je beschrijft is dus precies wat ik bedoel, alleen kan ik na een dag van 18 uur niet zo goed meer uit mijn woorden komen (en nee, ik kan niet slapen :( )

Ken hem maar je hebt ook nog altijd theorie en praktijk.

Uiteindelijk zal hij windaf net zo goed vliegen als wind tegen maar je moet toch een keer van de ene windrichting naar de andere en die overgang kan als je net te snel gaat wel een probleem worden.

Lage propspeed, weinig vermogen en lompe kist is hoe dan ook niet wind bestendig.

Uiteindelijk zal hij windaf net zo goed vliegen als wind tegen maar je moet toch een keer van de ene windrichting naar de andere en die overgang kan als je net te snel gaat wel een probleem worden.
Toen dat draadje begon was ik precies diezelfde overtuiging toegedaan, en heb dat ook woordelijk zo gedebiteerd. Maar iemand (schande, weet niet meer wie) heeft het weersproken en uitgelegd. Ik ben bekeerd (en dat terwijl ik dacht alles al te weten van wind mee / tegen effecten).

Eigenlijk zitten we hier in Albert zijn draadje wat te vertellen waar deze toeten of blazen van verstaat.
Deze heeft enkel maar kennis van lijmen.
Hoop dat het in de toekomst hem beter vergaat zonder lijmen.

Johan.

Ik wilde graag gemetselde plantenbakken maar ik had nog nooit gemetseld. Toch staan er keurige bakken om mijn voor- en achtertuin. Hoe? Gewoon, op internet lezen hoe metselen werkt, daarna materiaal gehaald en gewoon gedaan (geen twee linkerhanden scheelt natuurlijk ook ;) )

Met andere woorden, ook als je (nog) niks aan kennis hebt, áls je die kennis hebt kun je het in ieder geval gebruiken. Natuurlijk moet die kennis dan wel correct zijn!

Dan heb ik iets inderdaad niet begrepen, mag je mij uitleggen waarom een toestel de neiging heeft om "weg te vallen" als je een draai maakt met de wind mee. In mijn ogen hetzselfde wat ervoor zorgt dat je geen vlieger kunt oplaten vanuit een luchtballon. Een vliegtuig heeft (bij gelijke gasstand) tegen de wind in een lagere grondsnelheid dan windmee; mensen hebben dan de neiging om windmee minder gas te geven (want teveel grondsnelheid = snel buiten zicht) maar juist dan komt een toestel naar beneden.

Die vlieger moet je denk ik even laten varen. ;) Want die gaat uit van een vast punt op de grond of op iets anders. En dat heeft een vliegtuig nou net niet. Dus om steeds de parallel te trekken om iets te verklaren vind ik gevaarlijk.

Je bedoelt dus als je vanuit tegenwind naar meewind draait, dat je dan het gevoel hebt dat hij weg valt? Wellicht dat je maneuvre om de draai te maken er t.o.v. de omringende lucht (dus voor het vliegtuig, en niet vanaf de grond) een dergelijke is die alle snelheid uit je vliegtuig haalt? Een soort stall-turn ofzo die er alleen vanaf de grond niet zo uit ziet. Je kunt windmee ook zonder motor zweven, alleen moet je dus je hoogte inruilen voor snelheid. Alleen dat is lastig inschatten met een snel wegvliegend toestel. In principe is er echt geen verschil tussen vliegen in wind en windstilte vanuit het vliegtuig gezien.

Een leuk toestel om gewoon eens te oefenen met wind is de Multiplex Funcub. Je kunt t.o.v. de grond achteruit vliegen. Met het gas regel je de hoogte, met de neusstand de voor- of achterwaartse beweging. Daar leer je wel mee vliegen in de wind.

Nee niet volgas! Dan is ie met wind mee extra snel uit beeld....

Gewoon niet gaan vliegen bij meer dan een briesje voorlopig!

hallo,

dat heb ik, achteraf, ondervonden in veendam voordat hij crashte
toen was het windkracht 2/3 volgens de berichten, misschien was dat wel de reden dat hij ineens tever weg was

met het opgooien ging het toen wel beter trouwens, direct recht en vlotjes omhoog

de easy star met permax 400 is denk ik niet geschikt voor meer dan windkracht 1/2
brussles erop maar straks

landen ; had gedacht om hem de eerste tijd maar gewoon op te vangen, helaas is dat er nog niet van gekomen

groet alfred

landen ; had gedacht om hem de eerste tijd maar gewoon op te vangen, helaas is dat er nog niet van gekomen

groet alfred

Nee dat is makkelijk. Probleem is dat je altijd een stick moet loslaten.
Zolang je elevator vast kan blijven houden gaat het.

In mijn geval dus niet. Mode 1 en linkshandig.

@ Knoppers; En dan nog ... probeer hem maar eens (zonder vliegervaring) precies naar je toe te sturen).... als ik dat filmpje van een paar posts geleden ziet :-) .... ik wens Alfred veel succes en veel bouwplezier.

@ Alfred; Het vermogen zal meer als voldoende zijn, onafhankelijk van de wind.... De wind doet er namelijk niets toe, of het vliegtuig vliegt of niet wil vliegen (stall). Enige verschil is hoe snel die van je af vliegt tegenover hoe snel die weer terugkomt. Zie het als een "doos" met lucht die beweegt waar het toestel in zit ... Voor het toestel maakt het niets uit of die doos zich naar links of naar rechts verplaatst. De luchtsnelheid voor het vliegtuig blijft altijd gelijk.

Cor

lees anders dat er afgelopen weekeinde 3 van die easy stars zijn neergestort hier in het beginnersforum
en dat bij windkracht 0/1
zo gemakkelijk zijn ze dan toch ook weer niet
EasyStars worden per definitie over het algemeen gevlogen door de minst ervaren vliegers.
Je leest zelden dat er een 2 meter Extra is gecrashed. Dat moet dan toch een erg makkelijk te vliegen toestel zijn... :D:D:D

En of je nou een toestel hebt met een lage vliegsnelheid of niet, voor een beginner is windkracht 3 een puist wind, en 2 helpt ook niet. Da's net zo iets als leren fietsen tegen een flinke helling op.

Back