Gewoon weg niet doen dat gas minderen.
Zelf loop je toch ook vlugger met wind in de rug ten opzichte van wind op.
Eigenlijk een slecht voorbeeld, een mens is nu eenmaal niet vergelijkbaar met een vliegtuig, nogtans is het de mens die nadenkt en niet het toestel.
Het is net als met echte vliegtuigen, elk toestel heeft een bepaalde snelheid om landen.
Dit moet je bij de maiden uitpluizen op voldoende hoogte, mogelijk met flaps down indien aanwezig.
Herhaal dit desnoods een paar maal dan weet je ongeveer hoe je toestel te laten landen.
En wat die grondsnelheid betreft, lig daar maar niet wakker van, je land gewoon je toestel met een beetje motorvermogen erop of helemaal geen, hangt van het zweefvermogen en lift op de vleugel af, niet van grondsnelheid.
Met veel wind zal het korter landen als met geen wind.
Waar is die grondsnelheid dan naartoe?
Zo heb je ook nog stal.
Hoe goed ook je toestel gebouwd, als het niet de juiste snelheid heeft zal het in een draai afglijden, word dan nogal eens vlug gezegt van hij is in stal geraakt en zo tegen de grond beland.
Zoals ik bovenstaand reeds genoemd heb, leer je toestel kennen op veilige hoogte, een meter boven de grond voorbij razen is geen garantie als je het toestel niet kent.
Johan.