Neptun van Robbe

• Topicstarter Topicstarter duimpje
  • Startdatum Startdatum
hallo

de ketting stopper zit in de siliconen
morgen zal deze wel uitgehard zijn hoop ik
nu ga ik iets maken wat helemaal niet tezien is
want de foto die ik heb is een recht opstaand stuk onder een zeiltje
ik vermoed dat het een soort afsluiter is met een handwiel boven aan
dus ook maar een zeiltje er overheen
zeiltje maak ik van zilverpapier

groetjes raf

Hoi raf, ik heb zo is in je berichten zitten lezen en het valt me op dat je duidelijk je verhalen uit de doeken doet .
zou je een FAq kunnen maken over je mallen en je gietsels,inklusief matriaal, produkten, gereedschap, enz. enz... en ook met foto's erbij natuurlijk,

Je schrijft wel regelmatig over malletjes en gieten maar op je foto's zien we alleen de eind produkten, net zoals dat reddingsvlot ziet er goed uit en is waarschijnlijk goedkoper om het zelf te maken dan kant en klaar kopen bij de modelbouw winkel.

groeten, Brandaris

Je schrijft wel regelmatig over malletjes en gieten maar op je foto's zien we alleen de eind produkten, net zoals dat reddingsvlot ziet er goed uit en is waarschijnlijk goedkoper om het zelf te maken dan kant en klaar kopen bij de modelbouw winkel.

groeten, Brandaris

Ja Brandaris wat dacht je van beroepsgeheim ha ha ha ha
MAW het gaat je dus niets aan he:confused::rolleyes: Ze heten allemaal geen Frederik
Die wel met ze.n idee*e*n komt hoor
mvg
Frederik
:D :D :D :D

hallo

beroeps geheim mijn kont
ik wil jullie zeker uitleggen hoe de malletjes gemaakt worden
wat de deuren betreft
je zoekt op internet een foto van een deur
die print je uit op ongeveer de groote die je moet hebben
zodat je iets hebt waar je aan kan meten (anders wordt het helemaal moeilijk)
dan neem je een stukje abs en dat knip ,schuur en vijl je op maat
ik zal van de laatste foto het linker deurtje beschrijven
met de afgeronde hoeken
daar kleef je in de hoeken stukjes garen draad op om de sluitingen te imiteren
aan de andere kant kleef ik stukjes palstiek van evergreen
dat zijn zakjes met abs lijstjes in verschillende maten en dikten
zo bouw ik dus een deurtje op tot het naar mijn goesting is
dan kleef ik dat deurtje in een plastieke bakje met dubbelklevende plakband
en giet daar vloeibare silicone in van voss chemie
dan is het wachten tot het uitgehard is
dat kan een 24 uur duren maar soms ook langer
is de zaak uitgehard dan kan je dat dus uit het doosje halen en heb je een malletje voor een deur
met giet hars kan je dan zoveel deuren gieten als je zelf wil
zo doe je dat dus ook met bolders
je neemt een stukje abs van de juiste maat
dat wordt je voet
en daar lijm je twee stukjes rond abs of hout of aluminium op van de juiste hoogte
dan knip je met een perforator twee rondjes uit een stukje abs en die kleef je (seconden klever)op die twee stokjes en je bolders zijn klaar
weer het zelfde
kleven in een bakje en silicone over heen gieten
ik zal eens wat foto's maken van malletjes maar of je der veel aan hebt ??????
het zijn gewoon witte silicone vormen waar je eigenlijk niet veel aan ziet
maar ja anders houd ik weer alles geheim dus seffens de mallen naar boven halen en een foto van nemen
dan zijn jullie weer gelukkig

groetjes raf

hallo

hier een paar van de malletjes
IMG_0947Small.jpg

de dikke ronder daar komt de kop van een haai uit
onder links dat is het bovenstuk van het roer van een acula (dat dik rond ding)
in het midden links
de water inlaat van een duikboot ,roosters,een deksel,bolders een radardome ,en een lampenhoudertje
daar boven
twee deksels,een ringetje ,een lampje voor een VIIc achter op het dek en nog wat kleine stukjes voor een kanon
in het midden een vierkant deksel en een rond deksel voor een duikboot (toren )
het kleine cylinderje dat is voor een mannetje
die middelmaat cilinder zijn twee verschillende roeren
de laatste
eindstukken voor de duikroeren van een akula en een roer(aan de onderkant)voor een type XIII

dit was een van de vele lades waar ik malletjes in bewaar

ik hoop dat je der wat aan hebt
en hier de beschrijving van de ketting stopper
je neemt een stuk van een verkeert gegoten onderdeel waar je de stopper zeker uit kan halen
dan teken je die daar aan de zijkant op en begin je deze eerst met de lintzaag en daarna met de slijpmachine ruw in vorm te schuren
daarna met sleutelvijltjes en schuurpapier tot je de juiste vorm hebt verkregen
ik laat altijd aan de onderkant een lang stukje staan zo kan je het prutsje dat het soms is beter vast houden of inspanen in een vijsbank
als het stukje helemaal naar mijn goesting is dan zaag ik het onderste steeltje er maar eerst af en svhuur het dan vlak
meestal is dit de plaats waar ik het mee in het potje vast zet

hier nog een paar malletjes
IMG_0949Small.jpg

zelfs eentje waar je iets duidelijker op kan zien wat het is
de onderste is een achterdek voor een duikboot(het licht er boven)
de andere blok waar je weer niets aan ziet bevat
de voorste en achterste duikroer beschermingen voor een type VII
dan omdat het doosje voor twee stukken nog plaats over had zitten er ook nog twee kruisbolders in (dat zijn bolders met zo een stang door)

zo ik hoop jullie een beetje tevreden hebben kunnen stellen

groetjes raf

hallo

wat de oer vormen betreft
die kan je maken uit de meest absurde materialen
zelfs kaars was kan je daar voor gebruiken
het hoeft geen structuele stevigte te hebben
het moet alleen maar de vorm hebben die je voor ogen hebt

de giet massa komt ook van bij voss chemie en bestaat uit een a en b product dat je gelijke verhouding moet mengen
IMG_0950Small.jpg

hier boven een mengeling die ik juist gemaakt heb
ik zal een bolderje gieten
IMG_0951Small.jpg

hier zie je het malletje van daarstraks met giet massa gevuld
nu is het eventjes wachten tot de hars is hardt geworden om het resultaat te zien
de mal met de mannetjes is een heel moeilijk om te vullen
de armpjes zijn zo dun dat het haast onmogelijk is ze goed te vullen
of je hebt geen handje maar op de 10 heb je er maar 1 of 2 goeie
de andere zijn steeds gehandicapt hahaha
maar ik kan genoeg armpjes gieten om ze dan in andere standen te monteren
zo ook met de kopjes die je dan amputeerd en dan anders terug kan monteren
na plamuren, schuren en schilderen zie je dat niet meer

nu is het gewoon wachten tot de hars is uitgehard

tot zo

groetjes raf

hallo
hier komt de bolder uit de mal
hij komt er schuin uit omdat er aan de zijkant ook nog twee stukken zitten
doordat ik hem er zo snel uit haal kan hij wat misvormen
maar dat krijg je nog terug goed
IMG_0955Small.jpg

en hier is hij uit het malletje
IMG_0957Small.jpg

nog een beetje de restantjes weg werken en vlak schuren
en de kruisbolder is klaar
hij is wel wat te vroeg uit de mal gekomen want hij is een beetje krom
maar door de bolder in warm water te leggen kan ik hem nog mooi in vorm krijgen
en de voet is te dik maar dat komt doordat ik de oervorm vast zet met dubbele plakband
ik zal eens dunnere moeten kopen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
hallo

ik heb de mal wat warmer gezet en nu hardt hij dus sneller uit
hier de moeder mal en eentje uit de silicone
IMG_0958Small.jpg

die zwarte is de moeder mal geweest
en die gele is het nieuwe deeltje
veel is er zo niet aan te zien want er moet nog een hendel aan komen en morgen het gat boren waar de ketting door moet lopen

zo maak ik dus mijn malletjes

groetjes raf

hallo

dit moet het dus worden als hij is afgewerkt
het is niet van mezelf maar van een andere boot
LSmall.jpg

en hier zie je dat deel onder dat zeiltje wat ik bedoel
ABSmall.jpg

en ja ook hier maak ik een malletje van
het zeiltje doe ik in zilverpapier maken
de basis van het geheel gaat een stukje rond abs worden met een messing staafje en een rond wieltje boven op en dan zilver papier er over heen
en het koordje doe ik hetzelfde gebruiken als waar de bandjes mee aan de romp hangen
en het anker dat ik reeds laten zien heb dat weet je nu ook meteen waar dat gaat komen
maar dat is voor morgen

groetjes raf

Hoi RAF, Jij tikt sneller dan ik kan lezen maar het wordt me wel duidelijk ik heb alleen nog een paar vragen,
Wat kost dat??,(echte Nederlandse vraag)
vloeibare silicone in van voss chemie en giet hars is dat ook van voss chemie
en hoe zit dat verpakt (hoeveelheid) en verhard dat niet als je nog een restand over heb kan je de rest bewaren voor een later projekt of moet je alles gelijk opmaken.

Brandaris

@ Brandaris,

Je kunt ook even naar Poly service in Nieuwekerk a/d ijssel.

voor de PU hars 2 componenten dus herhaaldelijk te gebruiken alleen wat je aanmaakt hard uit. voor een 2 kg set is dat ongeveer een 16 eurie en voor het siliconen rubber betaal je ongeveer een 30 eurie voor 1 kg en dat is ook een 2 componenten rubber dus alleen wat je aan maakt hard uit. en de rest kun je voor andere mallen en positieven gebruiken dus niet alles hoeft in 1 keer op ;)

Gr Martin :D

hallo

martin heeft gedeeltelijk gelijk
de pu giet massa blijft ongeveer 1 a 2 jaar goed
de witte component moet je goed opschudden voor gebruik de donkere niet
wat wel is dat is dat de donkere component na 1 a 1 1/2 jaar wat dikker begint te worden maar voor grote stukken blijft deze nog bruikbaar
ik bedoel dan zo iets als dat dek of stukken waar niet veel randen aan zitten

die siliconen blijft maar 6 maanden goed al heb ik nu een experimentele bus die zou 1 jaar goed moeten blijven

wat het voordeel is van deze malletjes en giet stukken
veel van deze stukken komen in de loop van de jaren terug op verschillende boten
bolders in verschillende maten (dus ik maak kruisbolders en als ik een enkele nodig heb zaag ik ze in twee of het kruis er tussen uit)maar dan heb je de basis reeds
van die yacht klamme waar de kabels door gaan
lampenhouders ,kranen ,deuren (de zinnia heeft 4 verschillende)
die reddings vlotten van die lucht happers alles waar je der meer dan 1 nodig hebt loont de moeite om een malletje van te maken
je zet er een stuk of 4 ,5 in een doosje en giet de siliconen er over en laat het uitharden
geen loswas of andere zaken nodig
de siliconen kleeft niet aan die zaken
afval heb je niet van die siliconen
als je een nieuwe mal giet dan doe je over schot in zo een 1 2 3 (vermalen)of kofiemolen
en als je de stukjes hebt ingestreken met nieuwe siliconen dan leg je die afval er tussen en giet dan de mal vol
het kleeft terug aan zich zelf en je hebt minder nieuwe nodig om het malletje te vullen
want een mooi recht blokje laat zich ook mooi vullen met pu en werkt gemakkelijker
doe je 1 stukje (mannetje)in een film busje dat gaat ook maar om het er uit te halen snij je dat busje door met een zaagje en haalt dan de siliconen mal er uit
je haalt het ventje er uit en zt de mal onderste boven terug in dat busje en doet er een elastiekje rond
dan als je het terug vult met pu vervormt je mannetje niet
heb je de mal niet meer nodig steek je hem met de opening naar beneden in het buisje (zo komt er geen stof in de mal)en legt het ergens donker in een schuifje weg tot weer gebruik
ik giet er zelfs klinknagels mee voor op mijn duikboten
soms moet je een mal maken in meerdere delen want anders krijg je het stuk er niet uit
wel je giet heel de mal en dan snij je met een stanley mes de siliconen door op de plaatsen die je moet doorgesneden hebben maar je laat ze aan elkaar hangen
steekt ze weer in een buisje (met ronde mallen werkt dat het makkelijkste)en giet je mal vol met pu
na uitharden haal je het buisje van de mal en zie daar je kan je stuk er door het open plooien van de silicone zo uit halen

ik hoop dat dit genoeg info was

groetjes raf

Raf , Hartelijk dank, ook het laatste was helemaal duidelijk,
en ook de tips met de kruimels,
Mijn moeder zou zeggen "bordje leeg eten, kruimels is ook brood" of wel niets verspillen.

Martin ook bedankt voor de info.
Met name het adres: Poly service in Nieuwekerk a/d ijssel.
omdat het merk "Voss Chemie" niet eenvoudig is aan te komen voor particulieren
Alleen de G4 is bij Quartel te verkrijgen.

groeten, Brandaris

hallo

ik probeer met zoveel mogelijk materiaal (wat daarom niet minder van qualiteit is)zoveel mogelijk te maken zonder te kopen
de asch die ik aan het maken ben is buiten de romp,as en schroef helemaal uit afval gemaakt
de motor is een aanjager van een audi die met een tandriem verbonden is met de as met een 1/3 overbrenging
het dek is gemaakt uit een kistje waar wijnflessen in hebben gezeten
de kabine is afgeleid van een dickie en is gemaakt uit stukken printplaat (overschotten)
ik post er wel eens een foto van

groetjes raf

hallo
hier het neptune vervolg
ik heb dat voorste stukje gemaakt
deze keer niet helemaal uit afval
in kunststof was het veel te moeilijk om te draaien dus maar een stukje messing genomen
hier dit stuk (god weet wat het moet voorstellen maar ikke dus nie)gedraaid
dan een afval stukje messing en daar een ringetje van geplooid (rond een ronde bekken tang)en daar een staafje aan gesoldeerd
dit staafje valt in het gat van het eerder gedraaid stuk (beetje te ruim maar dat heb je met afval)
dit wordt met endfest vast gezet en dan zilverpapier er over heen om het zelfde te bekomen als de foto hier boven
IMG_0960Small.jpg

IMG_0961Small.jpg

hier moet het ongeveer komen te staan
maar er moet nog een kastje komen wat het volgende is wat ik ga maken
ook een verslagje zekers ????
vooral de ogen waar het mee dicht geschroefd word is weer een uitdaging
IMG_0962Small.jpg

groetjes raf

Hoi Raf, ik denk dat het een bodem afsluiter is voor de voorpiek dus voor ballast water in de voorpiek te zetten.

mooi gedaan hoor !!
groetjes, Brandaris

hallo

hier gaan we voor het kastje/bakje
ABSmall.jpg

het gaat in abs opgebouwd worden en de sluitingen uit plastiek en messing
hier de afval waar het van gemaakt gaat worden
IMG_0964Small.jpg

en hier is alles reeds uitgesneden
IMG_0965Small.jpg

nu in elkaar plakken en dan kan het priegel werk beginnen

groetjes raf

hallo

de afsluiter is gespoten maar het probleem is dat ik nergens een stukje aluminium kan vinden
de rol huishoud alu is op en dus kan ik de hoes niet maken die er over heen moet
hoe ik het wilde doen kan ik reeds wel beschrijven
daar de afsluiter nogal fragiel is zou het dom zijn om daar de alu over heen te vouwen
daarom ga ik hem over de achterkant van een potlood heen vouwen waar ik eerst twee stukjes plakband heb omheen gekleeft
daar waar de koord komt zit er een opening tussen zodat ik de koord echt kan aan trekken en zo een inkeping krijg in het dekzeil
na het spuiten van primer en groene lak (kan ook blauw worden als ik geen groen meer heb)alles voorzichtig van het potlood nemen en over de afsluiten heen schuiven
orange koordje er rond en voila dekzeil klaar
rapper geschreven dan gedaan alleen nu nog wat alu effe bij de buren gaan vragen (variatie op de suiker en het ei )hahahahaha

groetjes raf
ps ben nog een dat kastje bezig ook nog

hallo

hier verder met de kist
het deksel is een beetje gerond aan de bovenkant dus een vijl en de abs rond gevijld
daarna met fijn schuurpapier het weer wat glad maken
dan de scharnieren aan gebracht en de verstevigingen voor de sluitingen
deze zijn nog te lang en dat moet zo
want nu heb ik genoeg vlees om de gaatjes on te boren waar die draai sluitingen door heen komen
het plaatje met het gaatje om een slot door te doen moet ik nog maken maar dat komt uit de over schot van die te lange stukjes(afval verwerken hahaha)
die draai dingen worden gemaakt uit stukjes koperdraad die je bij elkaar draait en dan een oogje maken op de ronde bekken tang
maar die zijn voor straks eerst nog die blokjes op de zijkant zetten waar ze in komen te scharnieren
IMG_0967Small.jpg

IMG_0968Small.jpg

als alles dan een uurtje of 2 heeft uitgehard dan kan ik beginnen met de hoekjes rond te vijlen en alles nog eens met water schuurpapier na te schuren en dan kan de primer er op
maar of het ook bruin gaat worden ??? ik heb geen bruine verf dus het zal waarschijnlijk groen of rood gaan worden

tot vervolg
groetjes raf

dag raf

je vliegt vooruit man,

ben zelf gister naar de modelbouwwinkel geweest, hout gaan halen voor die versteviging v/d sleepbogen
maar ook achter ABS, om mijn zijkant te verstevigen, welke afmetingen heb jij hiervoor gebruikt?

bedankt
robin

Back