Neptun van Robbe

• Topicstarter Topicstarter duimpje
  • Startdatum Startdatum
hallo

hier je antwoord
IMG_0914Small.jpg

ik heb nu de helft van de boot gedaan (op 1 à 2)vooraan
als ik de andere kant gedaan heb ga ik proberen die gaten waar de koorden door kunnen aan te passen en te verstevigen
ik dacht van die holnieten te gebruiken die ze gebruiken om in zeilen te zetten met zo een speciale tang
ik zal wel laten zien op een foto wat ik bedoel

groetjes raf

ziet er goed uit

heb je toevallig zo'n foto van die zeildingen die je wilt gebruiken

mvg
duimpje

hallo

hier zie je zulke ringen
ze bestaan in verschillende maten
tourniquet.jpg

de dunnen plak je aan de buitenkant tegen de verschansing aan
de dikkere doe je aan de binnen kant er tegen aan plakken maar met de dunne kant tegen de verschansing
en als je dan naar de vorige foto's van de bugsier kijkt verkrijg je met wat stukjes abs hetzelfde effect
al moet je wel wat toegevingen doen wat de juist maat betreft

groetjes raf

hallo

hier weer het vervolg maar is er nog iemand iets aan die neptune aan het bouwen ????
of ben ik hier alleen bezig

IMG_0916Small.jpg

het dek ziet er meteen helemaal anders uit dan de standaard die robbe voorstelt
het is wel wat werk maar zo geraak je van de afval vanaf die toch anders wordt weg gegooid
IMG_0917Small.jpg

hier zie je reeds drie van al de banden hangen en ja ik moet aan balboord nog een paar stutten zetten maar er was iets op die kabel geleider gevallen (beautycase)en die heb ik terug moeten vast lijmen
dus daar zat nog een waspeld
ik heb de koordjes gewoon met een knoop gedaan die ik onder de verschansing heb gekleefd
de knoop wel heel kort afgeknipt en met CA lijm vast gezet
als dit allemaal klaar is een laklaagje over het dek en we kunnen weer verder met de bovenbouw
iemand suggesties wat daar aan veranderd zou kunnen worden?????
wel te maken met afval uit de bouwdoos

groetjes raf

hallo

de sleep haak heb ik ook anders vast gezet
deze zit doordat ik langere schroeven heb gebruikt door een versteviging die ik onder het dek heb gezet
dit kan nog als je alreeds alles heb gebouwd maar dan heb je wel dunne vingers nodig
om die moertjes er op te draaien
het bakje daaronder zitten over de schroeven messing buisjes om dit alles meer stevigte te geven zodat ik bij het slepen geen angst moet hebben dat ik iets los trek
de verschansing zit vast met zwarte TEC7
groetjes raf

Laatst bewerkt:
dag raf

voorlogpig bouw ik niet met dat ik al een paar dagen ziek ben
geraak niet uit men bed

voor de rest niets dan lof over je werk

greetz
duimpje

Raf,

Had je al nagedacht over een alternatief kleurenschema? Een mooi groen dek ed?

Ik denk dat het kleuren schema van de bugsier uit je eerdere post ook wel heel mooi kan zijn.

De opbouw zou je wat meer eigentijds kunnen maken door wat strakkere vormen in de opbouw. Mooie nette verschansing op de brugvleugel, ipv de vreemde standaard vorm.

Reddingsmiddelen, modern radarmateriaal, waarschuwingsbordjes ed. De fotos van moderne havenslepers doen ook altijd wat goeds met de creativiteit ;-).

Het model gaat al de goede kant op.
Gr robin

Beste Raf, Gewoon prachtig hoe je met eenvoudige middelen een standaard model weet op te waarderen.
Groetjes, Jos

hallo jos

ik zal hem mee brengen naar de vergadering einde van de maand
maar ik hoop dan al een heel stuk verder te zijn gekomen
ik wil zoals reeds gepost het reddings bootje niet gebruiken
maar ik dacht van de toren een beetje te veranderen en die waterspuit daar weg te halen
ik zou in 1 hoek van de bovenbouw een uitschuifbare mast met spuit willen monteren
zoals in antwerpen sommige haven slepers er ook mee zijn uitgerust
maar ik kijk wel wat ik er van ga maken
doordat de romp haast waterdicht is (voor de braakman)kan ik de mast niet laten uitschuiven doordat op de dek opening een deksel zit
mast verlichting misschien en wat radar zaken en een horen zullen zeker niet mogen ontbreken
dacht ook nog aan zo een draai ding voor de windrichting /snelheid te meten
maar het moet allemaal uit de afval kunnen gemaakt worden
dat is het hoofd doel van dit project

groetjes raf
ps de lampjes tellen daar niet bij mee

Raf,
Ik dacht ik beantwoord je vraag maar via deze weg, misschien zijn er dan meer mensen die er iets aan hebben.

Er bestaat geen sleepboot genaamd neptun (naar mijn weten), heb hier ook ontzettend lang naar gezocht.

Ik denk alleen dat ik wel de sleepboot heb gevonden waar de neptun waarschijnlijk van afgeleid is: de sveasund

sveasund.jpg

Zie tugspotters: SVEASUND

Vond dat de neptun wel heel erg veel leek op deze sleepboot.

Hoop dat je er wat mee kunt.

Gr robin

hallo

daar heeft hij wel heeeeeel veel van weg
de brug is boven op de kabine iets anders gebouwd
maar de oer vorm zie je der wel degelijk in terug
ik ga nog eens wat meer vissen naar deze boot
interresant om na te bouwen en eens wat anders dan altijd dat zwart

bedankt
groetjes raf
en vooral door hier zulke zaken te posten hebben veel model bouwers hier zeker iets aan
zo krijgen we niet een haven vol neptunekes

hij lijkt er inderdaad goed op

ik heb ook al wat gezocht naar de "echte neptun". En ben tot de conclusie gekomen dat veel sleepboten van de jaren '50-'60 lijken op de neptun

greetz
duimpje

ben vandaag wat beter zal eens kijken wat ik kan doen aan men neptun anders is het voor in het weekend

Als je die schaal berekent kom je iderdaad aan ongeveer de juist lengte

hallo

na de dokters controle (pfhhh toch nog wat goed nieuws)heb ik maar wat verder gedaan
reling.jpg

ik heb reeds aan 1 kant een reling aan de trap gezet
want zo zonder beveiliging zie ik dat in het echt ook niet goed gekeurd worden
de reling begint wel ver op de verschansing maar dit is de enige mogelijke en logische manier om ze gelijk met de andere reling te krijgen
de verschansing moet nu wel terug bij geplamuurd worden maar dat hoort bij afwerking
nu de andere kant nog en dan is dit ook weer klaar
met de soldeerbout heb ik de messing staafjes In de trap gesmolten en zo zitten ze meteen zonder lijm stevig vast
nu ga ik de andere kant ook zo doen
en dan aan de licht mast beginnen maar dat wordt een verhaal apart

groetjes raf

hallo duimpje

nee nog niet
maar ik ben opzoek naar een blauwkleurige plastiek om er achter te zetten
of van die spiegel folie
zo zie je niet direct in de lege cabine
want door al die ruitjes moet je dus een keuze maken
of binnen alles ook zetten of ondoorzichtige ruitjes
de stikkers van robbe dat was geen optie
maar er komen nog scharnieren aan de deuren (stukje plastiek van een palstik modelletje)en klinken
dan heb ik nog kleine plastiek druk knoopjes gevonden en die zien uit zoals die handraderen op blus kranen
dus ik ga hier en daar aan de kabine zo een kraan zetten
stukje elektrodraad laat zich mooi buigen in de vorm zoals je wil en een kraantje is zo gemaakt (malletje heb ik dus weer)
brandkraan.jpg

een voorbeeldje wat weer haast niets kost en toch weer wat meer details op de boot
achterdek.jpg

zo ook op deze foto
daar zie je heel veel zaken op die je eenvoudig met een garen draadje kan maken
of met een mesje (voorzichtig)rond een muntstukje gaan om de ronde deksel na te maken
en links van die bak zie je weer zo een brandkraan staan
een foto geeft zoveel mogelijkheden door er alleen maar naar te kijken en de mogelijkheden die je haast kosteloos kan maken zijn enorm

groetjes raf

hallo

wil je nog een eenvoudiger manier om een deksel te maken
wel hier is er eentje
IMG_0919Small.jpg

gemaakt van een van die stoppen die je bij ikea meubels krijgt
ofwel zijn er te weinig maar meestal te veel en daar de achterste twee beentjes van afsnijden levert je een mooi deksel op wat licht van gewicht is en mooi rond

groetjes raf

hallo

hier nog een foto
IMG_0922Small.jpg

de hol nietjes die ik reeds zwart heb gespoten
de kraantjes wat druk knoopjes zijn te verkrijgen bij de veritas of andere winkel waar ze knopen en naaigrief verkopen
een binnen kant van een deurtje als je het wil laten open staan
en een emmertje heb ik ook effe gemaakt
er komen nog olie tonnetjes en daar kan je altijd een schakelaartje onder verbergen(bv verlichting)
en dan een kraantje dat tegen een muur wordt gezet
de darmpjes daar voor kan ik het malletje weer eventjes niet direkt vinden
hahaha mijn vrouw zegt steeds dat het rommel is
en ik antwoord dan steevast ' nee dat is materiaal waar ik op het ogenblik nog geen toepassing voor vind"
en dus daarom bewaar ik dat in veel doosjes (resiclage van ijscreme dozen)

groetjes raf

Back