Neptune SB-1

hallo

roel een goeie raad

als mijn pa naar biddinhuizen komt (vraag maar aan een andere mede bouwer)maak dan dat je boot 100% werkt
want 56 kilo sleepbood en een schipper die denk dat de vijver voor hem alleen is
dan ben je alleen veilig op de tafel of diep onder water hahahahaha

voor de rest probleempjes zijn op te lossen
het stadium van dat ik mijn boot uit het water moet vissen is reeds lang voorbij
alleen die ontvangst die soms weg valt hahahaha
dan ga ik over op belgische radio bediening hahahaha

groetjes raf
 
vraagje...

weet iemand of de neptune van thunder tiger
nou een "verzonnen" model is :confused:

of vaart zij ergens rond, want ik kan weinig vinden:confused:

:zon:Ruben Bosman:zon:
 
Laatst bewerkt:
@ Ruben:
ik denk dat zij (een schip / boot is vrouwelijk!!) inderdaad verzonnen is.
De reden: het is in feite niet mogelijk om zo'n sub schaal 1:1 te bouwen of te varen. Te veel ramen. Tenzij dat het zo'n toeristen-duikboot is, zoals in bijv Eilat rondvaart met een max duikdiepte van 5 meter.
Voor een onderzoeks-sub die honderden meters diep zou moeten kunnen, heeft ze veel te veel "glas".

@ Raf:
ik zal oppassen voor je pa.

@ Lex:
:celebrate:die Vieux staat nog in de kast in het clubhuis... Egbert weet er meer van!;)
 
hallo

onderzoeks boten hebben geen glas maar lexan ramen
er is een boot waar de volledige koepel in glas is en die kan 300 meter diep dacht ik
was overlaatst een reportage op ngc
ze hebben die koepels (bestaat uit drie ringen)een paar keer overnieuw moeten gieten
er zaten foutjes is (duur grapje)

groeten raf
 
Nou, ik geloof dat ik nu alle 'kinderziekten' uit de Neptune heb gehaald.
Moeilijk? Viel mee, maar sommige dingen waren wel vervelend.
Het laatste probleem wat ik had was een ontvangstprobleem. De recensent van een Engels modelbouwmagazine had ontdeknt dat de inkepingen in de spanten van de WTC waarschijnlijk bedoeld waren om de antenne in op te hangen. Stond niet in de instructies van Thunder Tiger.
Dus: gedaan.
Echter de ontvangst bleef beroerd; bij een afstand van meer dan 15 meter (boven water) had ze al ontvangstproblemen, bij meer dan 5 meter uit de kant en onder water ging de failsafe af en werd de ballasttank leeggepompt.
Dus heb ik besloten tot een drastische ingreep en heb er een sprietantenne opgezet. Een bout M3 door het voorste nylon frame, ontvangstantenne er onder aan, en de spriet aan de buitenzijde er op geschroefd.
Alles uiteraard wél zeer degelijk waterdicht gemaakt: Gaatje met een doorsnee van 2,5mm, de bout voorzien van rubber ringen (binnen en buiten) de bout voor het indraaien voorzien van een beetje vet en met redelijk wat spierkracht kon ik 'm in het 1 cm dikke nylon draaien. Als ze daar gaat lekken, dan weet ik het niet meer! Eergisteren voor het eerst met de spriet gevaren en ziedaar: geen ontvangstproblemen meer! Tot de topboei op ons vaarwater gevaren (verderop zie je haar toch niet meer) daar op de bodem gelegd (1,40 m) en lekker tien minuten laten liggen. Daarna leeggepompt en ze kwam keurig boven en voer netjes weer terug.

Het laatste waar ik over zit te denken is om er NiMH-cellen in te leggen.
Met de loodaccu van 2,2 Ah (zit er standaard bij) kan je een uurtje varen, maar op een gegeven moment merk je dat de combinatie vaarmotor en pompmotor samen niet meer kan. Dan slaat de failsafe (onderspanning) weer toe. En tegenwoordig heb je NiMH-cellen van 4 komma-nog-wat Ah...
Het moet alleen wel passen! Qua gewicht is het geen probleem, qua ruimte wellicht wel.
Maar goed, dat is van later zorg; eerst maar gewoon "genieten" van dit model.
 
Dat wordt nog lachen in Biddinghuizen!
Hoorde van de week dat Egbert (onze stakende buschauffeur) er ook een besteld heeft: bij 2Brothers, daar waren ze in de aanbieding.
En bij de familie Bosman komt er ook een...:D

Het water in Biddinghuizen wordt langzamerhand geel in plaats van groen! :zon:

Overigens vanavond weer gevaren: 90 minuten op 2,2 Ah... Toen spring de failsafe er in: onderspanning. Niet verkeerd!
 
Back
Top