Neus vleugelprofiel nauwkeurig maken

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door MaartenCornelissen, 13 jan 2023.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Sta altijd open voor suggesties en met een plank rondom vermijd je het schuren aan de neuslijst. De radius van de neus is denk ik in dit geval te klein om er 'droog' 1 mm balsa om heen te draperen. Mogelijk lukt dat wel met water, ammoniak, stoom, maar is het 1 mm balsa dan na het drogen nog zonder golven....
    Misschien kan het wel met het 0,4 mm triplex wat ik wil gaan gebruiken. Voor de sterkte (en netter buigen?) dan nog een dunne strip in de neus. Dan krijg je zoiets als hieronder (t.i. de referentie cirkel voor de neus heeft een 3 mm diameter).

    upload_2023-1-16_12-40-45.png
    Als ik het 0,4 mm triplex heb zal ik het eens proberen.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2023
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Voor ons club Tiger 2 project hebben we een schuurmalletje gemaakt.
    Schuurpapier alleen ter plaatse van de neuslijst en vilt op de de stukken waar de indekking van de vleugel zit:
    (schuurmal is op onderstaande foto`s al flink gebruikt)

    [​IMG]

    Zo kan je nooit teveel wegschuren en ook de vorm niet verkeerd schuren.
    Het vilt zorgt ervoor dat het blokje niet kan kantelen tijdens het schuren:
    [​IMG]
    Nadeel is dat je zo`n blokje alleen kan gebruiken als het profiel over de gehele vleugel hetzelfde is...

    Groeten, Ramses
    .
     
    beemstra vindt dit leuk.
  3. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er goed uit. Gemaakt op de wijze die Sebastiaan beschreef (meerdere gelaserde profiel mallen op elkaar plakken), met 2 pennen voor exacte uitlijnen.
    Bij verloop van het profiel over de spanwijdte en/of tapsheid helaas niet geschikt, maar voor een rechte vleugel met 1 profiel een perfecte oplossing. Makkelijk en nauwkeurig.
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    in mijn geval buig ik de plankjes in fasen.
    lange lat ter ondersteuning van de lengte balsa
    een steeds een stap verder, inderdaad met water.
    langzaam.. stuk voor stuk..
    goed de lange lat plaatsen.
    kan het best heel scherp de bocht om voor er iets scheurt

    en door die lange lat heb je ook geen hobbels (iig, ik niet)
    en ff opletten dat je er een correct plankje voor pakt, die knal harde plankjes hoef je het niet mee te proberen..
    geduld is de clue.
    maar wel trefzeker, schuurvrij. behalve bij de overgangen, maar daar heb je het toch wel.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Plankjes vooraf buigen. Eerst een plankje die groot genoeg is voor boven- en onderkant. Na voorbuigen en drogen over de neuslijst doorsnijden. Dan afschuinen om later overlappend te verlijmen.
     
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Begrijp je uitleg niet helemaal Dirk. Refereer je naar methode ' Student': het buigen van één plaat balsa / triplex van onder tot boven over de neus ?
    De neus radius is slechts 1,5 mm Zelfs met 1 mm balsa wordt dat moeilijk. Daarnaast is 1 mm erg kwetsbaar bij het vliegen. 'Te' zelfs voor mij, is me gebleken bij de eerste versie. Daar had ik 1 mm balsa indekking aansluitend op een 4 mm koolstof buis op de neus. (Viel overigens niet mee om die twee netjes op elkaar aan te laten sluiten)
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik had meer die triplex 0,4mm voor ogen. Balsa kun je onmogelijk zo scherp buigen zonder breuk.
    Maar wat ook moeilijk is, is om triplex (en balsa idem) zo scherp te buigen op het einde van een plaat.
    Wat veel makkelijker gaat is die plaat helemaal om een neus heen te buigen. Hij hoeft niet volledig de eindradius te bereiken, maar wel flink in de buurt komen.
    Daarna kun je hem voor de gemakkelijke verlijming op de neus doorsnijden en eerst de bovenkant en daarna de onderkant te lijmen (of andersom).
    et afschuinen doe je on de boven- en onderkant goed op elkaar te verlijmen.
    Door de bijna correcte radius door eerst te buigen, is het bereiken van de goede neusraduis bij het verlijmen met weinig druk mogelijk.
     
  8. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    325
    Locatie:
    amersfoort
    Maarten, een andere optie die ik een jaar geleden ergens zag op een duitse FB pagina, 160 grams karton gebruiken. dit doen ze dan zoals jij heb een 3mm neuslijst of een 3mm ronde carbon of vuren buis/ligger in de neus, boven en onder na 1,5cm nog een balsa 3x3 lat voor verlijming en dit volgt perfect. De carbon (toen gebruikt) buis is sterkte en ivm de 3x3 latten heb je draagvlak voor het karton op zo 1,5cm (misschien 1,2 kan ook) van de neus. dun karton buigt beter en voor sterkte is het niet echt nodig. Mogelijk een optie.
     
  9. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    @ Sebastiaan Karton, ja een verrassend idee. Na montage lakken met spanlak lijkt me voor waterdichtheid en stevigheid. Watergedragen lakken vervormen het waarschijnlijk te veel.
    Het is ook te koop in vele kleuren. Zal eens in de hobby winkel kijken hoe dik en zwaar een velletje karton is.

    @Dirk Begrijp nu beter wat je bedoeld. Denk alleen als je het triplex op de neus in tweeën deelt, het heel erg lastig wordt om die twee helften voor op de neus weer netjes te verbinden. Het mooie van methode 'student' was juist dat het in een keer rond de neus gevouwen werd. (maar mogelijk begrijp ik je aanpak nog niet helemaal).
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2023
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    1.5 mm is inderdaad wel erg weinig...
    al is mij opgevallen dat je met veel geduld, zachtjes aan spanning opvoeren echt een heel eind komt.
    flink nat houden, goed drogen, nat maken..
    ik heb het nooit zo scherp hoeven te buigen.. zeg ik er meteen bij..
    maar met flink geduld etc heb ik het idee dat het wel mogelijk is.. moet je wel echt de planken goed uitzoeken, zo licht mogelijk etc..
    dat buigt heel erg veel beter dan harder balsa

    die 1mm, als dat te fragiel is, kun je er altijd weer 20grams glas overheen gooien. 2 lagen doet een hoop..

    Methode @DirkSchipper kun je ook met 2 planken doen, dus 2 x de halve radius.
    dan snij je op de helft van de radius de plank af
    en dan plak je nummer twee ertegenaan. geeft wat minder stress in het hout, meer kans op slagen.
    al heb ik het gevoel dat als hij eenmaal op de helft is... hij de rest ook haalt..
     
  11. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    325
    Locatie:
    amersfoort
    Maarten, een GFK/CFK voorlijst mag, mag dan een cm of 2 25gram gfk ook? dat je die in vorm lamineert en dan erop plakt? of heet het dan weer gfk vleugel? ga je na de gfk verder met 0,4 ply. dus zeg maar het malletje van Ramses als negatief maken eerst en dan vleugellengte.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dun karton is een leuk idee, maar ligt het dan niet meer voor de hand om een dun kunststof te gebruiken? Wel ff uitproberen of het zich fatsoenlijk laat lijmen...
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Voor het turtledeck van m`n Bonzo heb ik 200g papier gebruikt (Clairefountaine DCP 200g wit A3 papier):

    [​IMG]

    Daar enkele lagen spanlak over gesmeerd, wat een mooie gladde en stevige huid geeft.
    Onder dit papier zit wel balsa, ik weet niet of het sterk genoeg is zonder ondersteuning.
    Maar het is dun, licht, prima te bewerken en af te werken.

    Heb ik ook naar gekeken, maar hele dunne styreenplaat bijvoorbeeld was zwaarder dan papier.

    Groeten, Ramses
    .
     
  14. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Op mijn onderhanden FVT3-nuri heb ik succesvol balsa-opvullingen over de 1,5mm carbon vleugellijst gelijmd.
    Het gaat dan om klein stukkie: ca 1,5 cm.
    Wellicht werkt dat ook de McRes-voorlijst. De FVT3-neuslijst heeft echter geen verdraaiingen, da's gewoon een rechte staaf.

    Ik heb het als volgt gedaan:
    1. Balsa 0,8mm balsa aan beide kanten nat gemaakt, en vervolgens rondgebogen over eetstokje (grote diameter) en rond veiltje(kleine diameter.
    2. Gelijmd met Super 'Phatic-lijm (alfatische houtlijm die ook epp en depron lijmt), en in model gehouden met brede afplaktape.
    3. Na drogen is het tape goed losgekomen, dus zonder achtergebleven tapelijmresten en zonder dat delen van de tape vast bleven zitten.
    4. Voor het in model schuren wederom afgeplakt met brede afplaktape, en vulstukje afgescuurd totdat het naadloos aansluit op de omliggende indekking.

    Bij stap 1 & 2:
    IMG_20230119_173356~2.jpg

    IMG_20230119_173316~2.jpg

    Bij stap 3:
    IMG_20230120_111740~3.jpg
    De scheuring die je ziet is in stap 4 bijna helemaal weg, het restantje vind ik niet erg want daar komt Oracover overheen.

    IMG_20230120_111707~3.jpg

    Bij stap 4, onderkant rechtervleugel:
    IMG_20230120_112957~2.jpg

    Bovenkant rechtervleugel:
    IMG_20230120_112426~3.jpg
    De scheurtjes uit stap 3 zijn bijna helemaal verdwenen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2023
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    En wat is de diameter van de carbon voorlijst Arjan? Het lijkt er op dat het slechts stukjes van enkele cm's zijn die je hebt gemaakt.
    De 1,2 m van de vleugelhelft zal in meerdere delen moeten wil het strak over het profiel gaan lijkt me.
    Bij RES mag voor de neus een koolstof buis gebruikt worden. Glasvezel mat mag niet als bekleding van de vleugels, oracover wel. Tja of dun kunststof dan wel mag... Het sluit iedergeval niet aan bij de houtbouw gedachte van RES, dus daarom doe ik het hier niet
     
  16. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    De diam. van de neuslijst is 1,5 mm, zie ook bovenin mijn vorige post.

    Het ingelijmde stukje balsa is ca 1,5 cm lang. Dat heb ik aan mijn vorige post zojuist toegevoegd ;)
     

Deel Deze Pagina