Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje zonde dat ze deze heli FP gemaakt hebben.
In mijn ogen hadden ze hem beter CP kunnen maken met 3 verschillende curve combinaties zodat deze:
• op beginner min of meer als een FP vliegt met beperkte positieve- en een klein beetje negatieve pitch zodat je hem bij wind wat makkelijker aan de grond kan krijgen en beperkt cyclic bereik
• op Intermediate als "Sport" met wat hogere positieve- en iets meer negatieve pitch en cyclic
• op advanced "3D" met volledig negatieve pitch en cyclic.
Dan was het pas een ideale beginners heli geweest. Met de juiste instellingen hoeft het verschil tussen CP en FP helemaal niet zo groot te zijn. Theoretisch kan je een CP zelfs instellen als FP (vlakke pitch curve, lineaire throttle curve).
Als de wind nu grip krijgt op de heli krijg je hem niet of nauwelijks meer aan de grond.
Ik snap deze gedachten gang niet, ik lees het op internationale fora ook wel eens. Persoonlijk vind ik het een beetje egoïstisch.
1. Er zijn genoeg CP heli's en toch wil men telkens weer een nieuwe CP heli er bij hebben. Hoeveel 200 size FP heli's zijn er? toch wel degelijk een stuk minder dan CP's of niet?
2. Op elke fatsoenlijke zender kan je throttle en pitch curves instellen en ook Dual rates en expo.
3. Daarnaast heeft een CP meer onderdelen wat voor een beginner weer minder interessant is en draait een gemiddelde CP een stuk hogere headspead.
4. Dit is in een crash weer nadelig en zeker omdat dit een beginners heli is moet je ook rekening houden met het feit dat een beginner ook wel eens per ongeluk tegen zichzelf aan zou kunnen vliegen.
Nu stel ik jou de vraag heb jij liever een FP of een CP heli tegen je hoofd?
(uiteraard heb je liever niks tegen je heeft maar het is een beginners heli, ongelukjes kunnen altijd gebeuren...)
5. Een FP is inderdaad gevoeliger voor wind. Dit is alleen wel een FBL heli met Brushless motoren en weinig pitch angle op de blades waardoor de headspead wat hoger is en hij iets beter tegen de wind bestand is dat de gemiddelde FP heli maar oké het is geen CP. Dat je hem met wind lastig aan de grond krijgt tja dat hoef je maar 1x te doen namelijk als je lipo bijna leeg is.
(ps een 200 size cp b.v. de Walkera Master CP heeft ook nog wel wat last van de wind...)
Wat ik dan weer apart vind is dat je niet met de SAFE functie komt. Dit zou inderdaad zeer interessant voor een CP heli kunnen zijn. En ik weet zeker dat BLADE hier in de toekomst ook wel mee komt.
Heeft niks met egoïstisch zijn te makenIk ben zelf net zo goed een beginner en binnen enkele weken van FP naar CP over gestapt omdat FP teveel beperkingen heeft.
1. FP in een formaat dat te groot is om binnen te vliegen is gewoon zonde. Boven windkracht 2 hoef je met deze heli al niet meer naar buiten. (Om over coaxiaal maar helemaal te zwijgen. Die zouden niet in grote maten verkocht mogen worden imho, dat heeft al voor heel wat mensen voor teleurstelling gezorgd nadat hun mooie nieuw heli tegen de grond smakte of bij de buren over de schutting waaide bij het eerste de beste zuchtje wind).
2. Bij de 200 SR X zit geen programmeerbare Tx. Ik snap ook niet zo goed waar deze opmerking vandaan komt. Ik heb niks over de Tx gezegd.
3. Een FBL CP heeft helemaal niet zo gek veel meer onderdelen dan een FBL FP, de 200SRX heeft op de swash vrijwel dezelfde onderdelen als m'n V120. Enkel 1 servo met link, de feathering shaft en een paar lagers die niet echt heel kostbaar zijn extra.
Wat ik liever tegen m'n hoofd heb? Je geeft zelf al aan dat de 200SRX een hogere head speed heeft. Bij een CP is deze ook prima ietwat terug te brengen (iets wat in de voorinstellingen van de meegeleverde tx op beginner dus ook gedaan zou kunnen worden). Als je met een CP op een lineaire ipv vlakke throttle curve vliegt is de schade bij tegen jezelf aan vliegen vrijwel gelijk aan- en net zo pijnlijk als met een FP omdat de throttle hetzelfde reageert (wederom iets wat bij de beginner settings ingesteld zou kunnen worden).
5. Een 200 size CP heeft inderdaad ook last van de wind, maar kan dit de negatieve pitch wel tegen de wind in aan de grond gezet worden. Een FP moet het naar beneden gaan enkel van z'n gewicht hebben.
Dat ik niet over SAFE begin is omdat ik dit een heel goed principe vind! Ook al was deze heli CP geweest had dit er gewoon op moeten zien om de ideale beginners heli te zijn!
Ik denk dat een gemiddelde beginner helemaal niet bang voor een CP is maar IK wel als ik naast diezelfde beginner sta en hij gooit zijn CP even de lucht in voor de eerste keer...Ik snap niet zo goed waarom beginners (wat ik dus ook ben) zo bang zijn van CP heli's. Ze zijn prima te temmen met beginners instellingen zodat ze vrijwel identiek vliegen aan een FP (met name dmv een lineaire throttle curve ipv een vlakke, een "6CH" estab/fbl/gyro welke op beginners mode self leveling fungeert en beperkte roll rates net als bij de 200 SRX het geval is) en in geval van fbl hebben ze vrijwel geen extra onderdelen en afstellen is ook niet ingewikkeld. Een CP heeft verder als heel groot voordeel dat je er uiteindelijk dus ook 3D mee kan gaan vliegen en daarvoor dus geen nieuwe heli hoeft te kopen.