Newbie in helikopterland

Burp zei:
Ben van plan daar toch ook wat in te investeren. Wellicht een paar accu's erbij zodat ik, als ik even tijd heb, direct een aantal accu's leeg kan vliegen. Zo een mooi bruggetje naar mijn eerste echte vraag, heb ik in het hele draadje niet gezien. Moet je wachten na een accu leeg gevlogen te hebben (motor afkoelen enz)? Of kan je zonder problemen een nieuwe erin hangen en verder gaan?
Natuurlijk koelt dat snel af, je hebt een hele grote ventilator boven en naast je motortjes zitten. :rolling: Standaardaccu is echter 8,4V (7 cellen) AA-size en maar 850mAh. Dus dat wordt weer een bak 2500mAh GP's bestellen en solderen. 2x zo lang vliegen tegen nagenoeg hetzelfde gewicht. Een lipo is maar 7,4V en schijnt net te kort te zijn voor de rotormotor (goede voor galgje :wink:).

mooie stijlvolle grote outdoorvluchten zal je met die dragonfly van walkera evenwel niet kunnen maken. de echte fun zal dan pas beginnen als je die degelijke cp gekocht hebt. ik heb een duurdere fp gekocht gehad (gws DF, 280€) en daar heb ik echt VEEL FUN mee grote stabiele vluchten, alles mogelijkheden van fp, nu ook cameratje besteld... maar ooit zal ik waarschijnlijk ook een cp kopen.

djorkaef zei:
mooie stijlvolle grote outdoorvluchten zal je met die dragonfly van walkera evenwel niet kunnen maken. de echte fun zal dan pas beginnen als je die degelijke cp gekocht hebt. ik heb een duurdere fp gekocht gehad (gws DF, 280€) en daar heb ik echt VEEL FUN mee grote stabiele vluchten, alles mogelijkheden van fp, nu ook cameratje besteld... maar ooit zal ik waarschijnlijk ook een cp kopen.
Maar dat is ook niet de verwachting. Het gaat nu om de "eerste keer" ervaring. En kiezen blijkt dan ineens moeilijk: geef je gelijk 1000 euro uit en ga je groot (met alle risisco's en wat hogere kosten van dien) of kies je voor iets kleins (goedkoper maar zeker niet makkelijker). Komende wintermaanden dus mooi wat oefenen met de bewegingen, leren hoe een heli reageert op de knuppels en wat basiszaken van het heli vliegen leren. In het voorjaar de overstap naar groot maken en dan gelijk goed doen. Na 25 jaar wachten met de aanschaf zal een winter extra wachten, maar wel oefenen, ook niet echt uitmaken. :D

Het grote nadeel van de dragonfly serie is naar mijn mening dat het als een goede instapheli gezien wordt. Op zich kan je er inderdaag perfect mee leren vliegen, maar ik ken genoeg mensen die door de baggerkwaliteit het helivliegen opgegeven hebben, terwijl het echt niet representatief is voor de rest van de heli's die er zijn.

laurens zei:
Het grote nadeel van de dragonfly serie is naar mijn mening dat het als een goede instapheli gezien wordt. Op zich kan je er inderdaag perfect mee leren vliegen, maar ik ken genoeg mensen die door de baggerkwaliteit het helivliegen opgegeven hebben, terwijl het echt niet representatief is voor de rest van de heli's die er zijn.

Dus..... Alle waar naar zijn geld. Een Daihatsu Trevis mag je ook niet van verwachting dat-ie 300 km/u haalt en van 0-100 km/u in 3,8 sec. gaat. :? Ik ben er wel van overtuigd dat het een prima heli is om te leren vliegen. Net als met de HPI Savage auto's is er een bepaalde categorie die het "bagger" vindt, maar eigenlijk is in hun ogen alles wat stuk gaat door onkundig gebruik of slijtage ten gevolge van onbedoeld gebruik ondeugdelijk. Misschien moeten zulke mensen eens gaan kijken bij Bart Smit of Intertoys in het rek met Fisher Price speelgoed. Dat is bestand tegen onkundig gebruik. :lol:

*zucht... wachten duurt lang... Waar blijft die postbode nou...*

:banana: The game is on... :banana:

df04_0001_receivedbymail.JPG
df04_0002_newinbox.JPG

df04_0003_totalorder.JPG
df04_0004_unpacked.JPG

df04_0005_closeup1.JPG
df04_0006_closeuprotor.JPG

df04_0007_closeup2.JPG
df04_0008_closeuptail.JPG

Eén pakketje per post met de DF HM004 en wat extra toeters en bellen. Sorry, geen tijd meer voor het forum, even druk bezig. :lol:

KriZ zei:
Succes! Maak je een filmpje van de eerste vlieg poging? :mrgreen:
Hehe, zeker weten. Ik en de camera achte glas en filmen en vliegen maar. :D :wink: Maarrrrrrr, vanavond eerst even knuppelen op de notebook met de vliegstimulator. :? De huidige stand Vlieger vs. Heli = 1 : 0 (vlieger is blij met zijn pakketje, net een klein kind :P).

Misschien stomme vraag (nee, geen enkele vraag is stom, je mag hem alleen maar 1x stellen): Hoe monteer ik die mandarijnen en satéprikkers onder de DF04. :?:

En voor wie dit speelgoed vindt: Dit is geen speelgoed meer te noemen. Het mag dan allemaal plastic en fragiel zijn, maar het is wel een aardig stukje mechanica dat ik niet graag aan mijn kinderen van 4 en 6 zou geven. Dus met die discussie zijn we nu klaar. Zo de onwetende heeft gesproken :wink:

Mooi, feli Sleur. Welke frequentie heb je er standaard bij gekregen? Zorg ik dat ik een andere krijg :D

Sleurhutje zei:
Natuurlijk koelt dat snel af, je hebt een hele grote ventilator boven en naast je motortjes zitten. :rolling: Standaardaccu is echter 8,4V (7 cellen) AA-size en maar 850mAh. Dus dat wordt weer een bak 2500mAh GP's bestellen en solderen. 2x zo lang vliegen tegen nagenoeg hetzelfde gewicht. Een lipo is maar 7,4V en schijnt net te kort te zijn voor de rotormotor (goede voor galgje :wink:).

Zoals je waarschijnlijk inmiddels gezien zult hebben zijn die cellen geen AA maar AAA formaat, 7 maal AA gaat ie echt niet soepel de lucht in hijsen, en inderdaad 2 cellen LiPo schijnt nèt te weinig power te zijn, heb dit overigens zelf nog niet vastgesteld, 3 cellen LiPo zou een optie zijn maar niet zonder het vervangen van de (SMD)spanningsregelaar in het 3 in 1 boxje voor een (TO 220) 7805 type.

De motortjes worden niet overdreven warm maar een korte afkoelperiode kan geen kwaad, dat koelen door de "ventilatoren" valt overigens best tegen, dit zou voornamelijk bij de staartmotor effect gaan hebben als je een koellichaam(pje) zou monteren. maar daar wordt het al snel te zwaar van en krijg je problemen met de balans van de heli, bij de hoofdmotor heeft een koellichaam wel effect maar blijft buiten de luchtstroom van de hoofdrotor omdat hij onder het kapje zit.

Groeten, André.

2s werkt bij ons op de club perfect! Misschien dat de zwaartekracht hier lager is ofzo, maar anderen zeggen dat het niet werkt???

2S LiPo gaat wel werken op een 6V motor, als de motor 7,2V is wordt het lastiger en zal je inderdaad moeite hebben. Weet verder nog niets van de achterliggende techniek dus daar kan ik nog niet over oordelen. Of de gravitatiekracht in Oegstgeestistan minder is weet ik niet zeker. Zou best kunnen natuurlijk.

Voorlopig laat ik gewoon even lekker alles zoals het is. Eerst maar eens leren vliegen.

-edit-
Kon het niet laten toch even te starten. Er is duidelijk wat onbalans in de main rotor dus dat moet nog wel afgesteld worden. Maar hoveren is in het echt makkelijker dat met zo'n sim. Dus alleen voor het oefenen van de hand/oogcoordinatie nog wat simmen, maar het echte vliegwerk ga ik vanaf nu echt met de DF doen. 8)

Sleurhutje zei:
-edit-
Kon het niet laten toch even te starten. Er is duidelijk wat onbalans in de main rotor dus dat moet nog wel afgesteld worden. Maar hoveren is in het echt makkelijker dat met zo'n sim. Dus alleen voor het oefenen van de hand/oogcoordinatie nog wat simmen, maar het echte vliegwerk ga ik vanaf nu echt met de DF doen. 8)
Check je rotorbladen even. Ze moeten in lijn staan. Als ze niet goed uitgelijnd staan gaat het vreselijk trillen.

In het echt lukt het inderdaad beter dan met de sim. Goeie zaak, als je in de sim kunt vliegen moet je het in het echt dus ook kunnen :lol:

ajh zei:
Check je rotorbladen even. Ze moeten in lijn staan. Als ze niet goed uitgelijnd staan gaat het vreselijk trillen.

In het echt lukt het inderdaad beter dan met de sim. Goeie zaak, als je in de sim kunt vliegen moet je het in het echt dus ook kunnen :lol:

Vanavond dus inderdaad een full check doen op basis van de diverse kanttekening op diverse forums. Er zitten een paar stickers op de rotorbladen die niet netjes zitten (irritant als je een sticker scheef plakt) dus die moeten eraf geweekt worden, ik heb daar speciale spray voor. Ik denk dat één van die papieren sticker al zorgt voor wat onbalans. En alles even nalopen. Wel knap lastig om met twee dikke vinger het stekertje van het accupack in de ontvanger te doen. Een schakelaartje of minstens een iets langer snoertje aan de ontvanger was toch wel een must. :? Maar ja, het blijft een micro heli hè :wink:

Het vliegen met Microsoft Flight Simulator 2004 en X lijken beter op het gedrag van het modelletje dan FSM. Nu is FSM niet zaligmakend, misschien even zoeken naar alternatieven. Het schuiven over de vloer is wel OK, maar als ik straks wat hoger zit en maak dezelfde hand/oogcoordinatiefouten als in de sim, dan valt-ie hard op z'n rug en helpt een trainingskruisje ook niet bepaald (pootjes in de lucht: dood :evil:). Keep you posted...

Leuk man, dat je hem al hebt. De mijne wordt als het goed is morgen geleverd :mrgreen: Ook eerst maar eens oefenen op de simulator..

Zo dan, Sleurhutje vs. Dragonfly HM004 (vs. dressoir) :wink: :lol: Vervelend dt onze houten vloer vellingkantjes heeft, blijft dat pennetje van het staartje telkens tussen hangen en dan krijg je soms rare bewegingen die ik nog niet kan opvangen. Dat leidt weer tot een spastische reactie van mij en de DF reageert daar heel braaf op. :?

Het trillen van de main rotor is opgelost, de paddles stonden niet recht. Na deze recht gezet te hebben liep alles heeeeel soepel. En ik heb in een uurtje lezen een hoop nieuwe technische woorden geleerd, pfff... :hammer: Nou, hier dan mijn allereerste heli hover ervaring op de iDAM-NG5Na8[/media] video.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn bestelling is ook de deur uit, heli moet voor het weekend binnen zijn :D

Feli Sleurhutje, dat we maar veel mogen vliegen, over een paar weken 3D? :mrgreen:

En Tricky, heb jij hem al binnen? Ook maar even oefenen dan, gaan we met zijn drieen vliegen. Recombinator en Satoer komen beide uit Zaandam, kunnen ons wellicht ook nog wat bijbrengen.

Burp zei:
Recombinator en Satoer komen beide uit Zaandam, kunnen ons wellicht ook nog wat bijbrengen.

Misschien effe checken of alles goed afgesteld is... Ik denk van wel. Maar ja, mijn kennis van heli's is gelijk aan de kennis van een bos uien (voor de uiensnijder, toch hachée dit weekend). Kan ook zijn dat het best moeilijk is op een te klein oppervlak. Huiskamer is wel 4x4 meter beschikbaar maar de muren komen toch telkens angstvallig snel dichtbij als je het even niet meer onder controle hebt (paniek...peew...stick down...pfjoe, ging net goed).

Back