Newbie in helikopterland

Ook ik leer eerdere dag alleen nog maar bij hoor ;)
Michel (Satoer) heeft mij super geholpen met 't afstellen van m'n Raptor en die heeft hij ook ingevlogen de eerste paar keer. Daarna heb ik zelf de stoute schoenen aangetrokken.....kruis eronder......en gaan :D
Mede door zijn tips kon ik de Trex ook makkelijk bouwen en redelijk afstellen.
Met mijn DF04 heeft ie hier ook nog zitten hoveren toen, alleen zo makkelijk als dat hij 'm stabiel hield kreeg ik 't nog niet voor mekaar toen. Geef mij maar die raptor....veel makkelijker ;)

recombinator zei:
Ook ik leer eerdere dag alleen nog maar bij hoor ;)
Michel (Satoer) heeft mij super geholpen met 't afstellen van m'n Raptor en die heeft hij ook ingevlogen de eerste paar keer. Daarna heb ik zelf de stoute schoenen aangetrokken.....kruis eronder......en gaan :D
Mede door zijn tips kon ik de Trex ook makkelijk bouwen en redelijk afstellen.
Met mijn DF04 heeft ie hier ook nog zitten hoveren toen, alleen zo makkelijk als dat hij 'm stabiel hield kreeg ik 't nog niet voor mekaar toen. Geef mij maar die raptor....veel makkelijker ;)

Burp en ik zijn erg van het type "doing it the hard way". :wink: Ik blijf het ongelovelijk vinden dat je voor nog geen 100 euro een volwaardige heli hebt. Ook collega's ophet werk waren verbaasd en twee van de drie hebben ook geinteresseerd gekeken bij de vliegshop. Dus dat beloofd nog veel meer wannabee piloten.

Maar het is wel dat elke dag een 15-30 min. oefenen toch heel langzaam vooruitgang boekt. Ik kan ondertussen al een paar meter recht vooruit en weer terug schuiven met de nodige correcties. :thumbsup: Misschien dat ik de pingponballen even moet vervangen door een setje bandjes om nog het autogevoel te houden :rolling: Dan is de overstap niet zo groot. :lol:

Burp zei:
Mijn bestelling is ook de deur uit, heli moet voor het weekend binnen zijn :D

Feli Sleurhutje, dat we maar veel mogen vliegen, over een paar weken 3D? :mrgreen:

En Tricky, heb jij hem al binnen? Ook maar even oefenen dan, gaan we met zijn drieen vliegen. Recombinator en Satoer komen beide uit Zaandam, kunnen ons wellicht ook nog wat bijbrengen.

Ik heb hem vandaag mogen ontvangen ja :mrgreen: Heb net de doos pas uitgepakt want het was eerst stemmen en daarna ben ik naar delft gereden om te kijken bij het indoor vliegen.
Was heel leuk, ga ik zeker ook doen, alleen is het Jammer dat Delft zo'n eindje weg is voor een uurtje of wat vliegen.

En dat met z'n drieen vliegen lijkt me een leuk idee. Eerst maar eens even de katten uit de huiskamer jagen en veel gaan oefenen :teacher:

Haha, ik de kids :D

Die van mij zou vrijdag binnen moeten komen. Tot die tijd maar even simmen :lol:

Ja simmen is absoluut goed om te doen. Voor heli-vliegen zijn de nieuwe opties in realflight g3.5 leuk waar je kan hoveren binnen een cirkel waar je de grootte van kan instellen. En zo kun je ook orientatie oefeningen doen etc.
't nadeel is alleen dat je 't "ruimtelijke" gevoel niet zo goed hebt natuurlijk, maar voor de rest is 't perfect.
Ik ga mijn DF'je maar weer eens in elkaar zetten.......bij mij brak laatst dus wel een rotorblad af na een kusje tegen de (lege) maxi-cosi :D

Interessant draadje.
Ik denk dat ik eens een mooie brief zal schrijven naar Sinterklaas en hij voor eventuele aankoop ook langs kan gaan bij

http://www.szmodel.nl/Helicopters.htm

zo'n DF04 setje kost daar nog iets goedkoper. 89 Euris om precies te zijn.
Hoeveel wortelen en suikertjes moet ik dan in mijn schoentje leggen :wink:

Heli (DF04) is gisteren binnen gekomen, het grote oefenen kan beginnen. Even kijken wanneer mijn eerste vlucht zal zijn, zal de camera bij de hand houden :D

Wel een vraagje, op de vleugel zat een wit plakkertje aan het einde, zijn ze voorgebalanceerd? (lijkt me erg sterk) Ik heb wel het idee dat hij wat staat te schudden, motor een beetje laten lopen om koolborstels wat in te laten slijten.

Vleugel?? Je bedoelt het rotorblad ;-)
De bladen zijn niet gebalanceerd en dat is eigelijk ook niet nodig bij deze heli.

Burp zei:
Heli (DF04) is gisteren binnen gekomen, het grote oefenen kan beginnen. Even kijken wanneer mijn eerste vlucht zal zijn, zal de camera bij de hand houden :D

Wel een vraagje, op de vleugel zat een wit plakkertje aan het einde, zijn ze voorgebalanceerd? (lijkt me erg sterk) Ik heb wel het idee dat hij wat staat te schudden, motor een beetje laten lopen om koolborstels wat in te laten slijten.
Er zit een papieren plakker op met een waarschuwing. Die moet je eraf halen ander trilt hij als de -nare beestjes-. Dat witte streepje heeft als doel dat je de rotor kun zien als deze snel draait. Zo'n zwart ding zie je niet echt goed als-ie snel draait. Als de rotorbladen niet goed uitgelijnd zijn, dan gaat-ie ook trillen. Zorg dat de uiteinden van de binnenkant van de rotorbladen in elkaars verlengde liggen. En stel de paddles goed of. Deze stonden bij mij behoorlijk scheef. Volgens het boekje en de diverse forums moeten deze in ruststand horizontaal staan (vanaf de zijkant gezien parallel aan de swashplate). Sinds ik dit allemaal heb gedaan ben ik het trillen kwijt.

Nu ligt het dus echt aan mij dat het vliegen niet lukt :? :wink:

Rotorblad natuurlijk :oops:

De stand van de paddles hangt sterk af van de stand van de rotorbladen. Op het gevoel in lijn dan hangt de ene paddle iets onder de andere, afstellen met het gewichtje?

Als ik de stand van de bladen iets wijzig dan staan de paddles nagenoeg recht.... lastig wat de juiste stand is.

Burp zei:
Rotorblad natuurlijk :oops:

De stand van de paddles hangt sterk af van de stand van de rotorbladen. Op het gevoel in lijn dan hangt de ene paddle iets onder de andere, afstellen met het gewichtje?

Als ik de stand van de bladen iets wijzig dan staan de paddles nagenoeg recht.... lastig wat de juiste stand is.
De gewichtjes helemaal naar buiten tegen de paddles laten.

Als je tegen de zijkant van de paddle aan kijkt (dus dan zie je de beide rotorbladen), dan moeten deze recht staan (vlak). Als ze omhoog of omlaag staan, dan staan ze waarschijnlijk ook niet gelijk. Was bij mij ook. Chinezen kijken niet zo nauw, bijna recht is ook goed. Staat allemaal op de een na laatste bladzijde van het 8 bladige manual. :rtfm: :wink: Ik post morgen anders wel even wat plaatjes (heli staat op kantoor, data is meer ruimte om te [s:ace0a97468]crashen[/s:ace0a97468] vliegen).

En echt, zorg dat je rotorbladen goed recht tegenover elkaar zitten. een halve centimeter verschil en vrouwlief zou er ook één willen voor bij het nachtkastje :oops:

-edit-
Dit bedoel ik (zie dit verhaal van RC Vliegshop):
paddles2.jpg

Inmiddels heb ik gemerkt dat bij mij de paddles dus ook niet goed stonden, was niet veel maar genoeg voor een lekkere vibratie.

Ook de stand van de hoofdrotor is van wezenlijk belang, beetje scheef en heerlijk schuuden maar.

Vandaag even buiten gevlogen, was weinig wind. En.....onderdeel verloren welke niet in het crashkitje zit. Het rubberen dopje wat de tail rotor op zijn plek houdt. Even een ventieldopje bewerkt met een mes en op het asje geschoven. Druppeltje CA en blijft nu mooi zitten.

Ja, dat kan ook. Ik heb het bovenkantje van een ventieldopje afgesneden en er een klein gaatje (boortje 2mm) in gemaakt. Op het asje geschoven en druppeltje lijm.

En waar is het filmpje van de maiden flight nu??? :sad: Of probeer je je eerste goede crash te verbloemen door te zeggen dat je een rubbertje verloren bent? :wink:

:D Filmpje zal ik morgen maken. Is niet de allereerste maar nog behoorlijk stuntelig. :mrgreen:

In huis gewoon te weinig ruimte, was vandaag even buiten, kon net (klein beetje wind)

Nou, ik blijf nog wel een paar weken simmen, de ruimte heb ik op zich wel, maar ik mis een beetje de setvigheid die mijn Savage heeft. Het landen is ongeveer net als met de Savage, daar kan de DF04 niet zo lekker tegen (tot nu toe alleen maar telkens de rotor recht moeten zetten).

hier nog eens een filmpje met mijn DF04 inhouse vliegkunsten ;)....blijft lastiger als met de grote jongens :D
zal daar ook nog eens een hover filmpje van posten.....

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
en hier nog 1 van 't gehover met z'n grote broertjes.......
Op 't laatst van dit filmpje liet de uitlaat van de Raptor los......lekkere herrie maakte dat zeg 8O

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag eerste experimentjes met het drakenvliegje gedaan ( net zoals zovelen hier rond deze tijd :xmas: ) ... eerst alles goed doorlezen op de diverse fora, daarna uitgelijnd en afgesteld ( met dank aan jan.van.gent voor de extra info ) ...

ZONDER trainingskruis ( zo verwaand en eigenwijs zijn we wel ; was zelfs niet meebesteld :nosmile: ) WEL met de nodige AFPDeluxe-uurtjes en wat LAMA-ervaring) ...

Moet gezegd : alhoewel de verwachtingen niet al te hoog gespannen waren ( Walkera is lange tijd bestempeld als te goedkope rommel-fabrikant) valt de eerste indruk bij het uitpakken me enorm mee en ziet het er allemaal erg netjes uit ...

Schuiven en eerste hopjes gingen perfect gecontroleerd en zuiver ... gedrag van de heli was ten alle tijden erg goedgemanierd en voorspelbaar ... Veel stabieler dan ik verwacht had ( was daar na het bekijken van wat youtube-clips toch wat ongerust over ) ...7.4V van het lama-accuutje ( intussen jaar oud en véél cycles ) zorgt voor power zàt( integentelling tot wat je soms leest )...

Dit belooft ERG leuk te zullen worden en het is NU al duidelijk dat deze heli de titlel van beste FP voor zijn prijs overduidelijk verdient ... ! Get yours now ! :thumbsup:

Back