Newbie in helikopterland

Sleurhutje

Forum veteraan
Een lang gekoesterde wens is om met een heli te gaan vliegen. Brandstofmodellen wil ik als newbie zeker nog van afzien, dus het zal elektro worden. Wat is een goed beginnersmodel waar je toch wat mee kunt? Her en der gekeken en zo, en dan kom je uit op een E-Max X-400, T-Rex 450 of een Zoom 400. Zijn deze geschikt om te beginnen? Kennis over afstellen en zo is in de buurt aanwezig, maar wil dit toch zo snel mogelijk onder de knie hebben. Dus lezen en instructies is geen bezwaar.

Ook een advies voor een geschikte zender. Is de Spektrum DX6 of DX7 te gebruiken (ik ben zeer tevreden over de DX3 stuurwielzender voor de auto's)? Of zijn de Graupner MX12 of MX16 goede zenders?

Ik stel geen hoge eisen aan de techniek, het gaat om de fun. De kans op luchtacrobatiek is minimaal (voorlopig :D). Maar ik ben wel voorstander van een professioneel model waar goed onderdelen en support voor te vinden zijn (ga ik vast nodig hebben :sad:).

-edit
Misschien niet onverstandig: Oefenen met software simulatie als GreatPlanes G3 en een echte zender met interlink? In dat geval alleen nog het type zender. Kun je dan na veel oefenen inderdaad eenvoudiger overstappen naar een echte heli?

Ik zou persoonlijk gelijk voor een T-rex 450SE gaan omdat deze vele malen goedkoper crasht dan zijn goedkopere (in aanschaf) plastic broertjes. Ook is deze gelijk op de toekomst voorbereid als je beter gaat vliegen.
Het extra geld qua aanschaf haal je der in crashes met gemak weer uit.

Ik zou hem kopen met een MX-12 dat is een mooie zender voor het geld en als electronica: GY401/futaba 9650 + 3x HS56.

Zeker zou ik je een simulator aanraden, Reflex XTR is een hele mooie maar Phoenix uit engeland ziet er ook goed uit.

Ik zou alles bij 1 shop halen (bijvoorbeeld 4rc.nl) dan kun je wat korting afdwingen en kun je hulp krijgen indien dat nodig is. 4rc.nl begint als het goed is binnenkort een "echte" winkel, met mogelijkheid de heli binnen in te vliegen.

Cheers,

Richard

Sleurhutje, als ik jou was zou ik van meerdere heli's de totaalkosten bekijken en dan pas beslissen. Mijn suggesties:

Trex 450SE (schijnt goed te zijn)
Logo 10
Raptor 30 of 50
Last but not least:
Caliber 5

Op zich lopen de kosten uiteindelijk niet ver uit elkaar, Als ik het goed heb rijd jij zowel brandstof als electro?

Yep, nitro 1:8 (HPI Savage Quad met grotere motor) offroad en elektro 1:18 (X-Ray M18MT) offroad en elektro 1:18 (X-Ray M18T) indoor tapijtbaan.

Al van jongetje af was de droom heli te vliegen. Destijds waren meerkanaals zenders onbetaalbaar en waren er nauwlijk FM en PCM zenders. Het was dus erg storingsgevoelig en de garantie dat je lager dan het gras eindigde was groot. Dus ben ik maar destijds elektro powerboat gaan racen. Daarnaast was elektro autootjes (Tamiya The Frog - nu weer in herproductie - en Wild Willy - ook in herproductie). Toen een hele tijd niets meer gedaan met r/c en dit voorjaar weer eens een oude hobby opgepakt. Ben dus begonnen met nitro rijden om me eens lekker weer in te leven in het modelwereldje.

Nu ik mijn Savage volledig gesloopt heb met stuiteren en laag vliegen (aantal vlieguren is gelijk aan het aantal kilometers gereden :wink:) ben ik voor de wintermaande dus indoor elektro gaan rijden. Maar mijn wens om een keer een heli te vliegen blijft bestaan. Enige verschil met vroeger is dat de financiele middelen wat uitgebreider zijn. :D

Ik ben me nu aan het oriënteren wat goede heli's zijn, waarvoor je makkelijk aan onderdelen kunt komen en onderdelen die betaalbaar zijn. Dat een heli crash-gevoelig is... Mja, op vier wielen is het minste risico hè. :wink: Om eerlijk te zijn heb ik nog 0,0 verstand van wat er te krijgen is. Ik ga me lekker verdiepen in de voorgestelde modellen, ga ze eens uitgebreid in de winkel bekijken, praten met de kenners (o.a. hier op het forum) etc. Ik heb de hele winter nog om alles uit te zoeken.

Dus ik heb voor de wintermaanden zeker wat te doen, los van het rijden op elektro. 8)

Hey Sleurhutje.....

weet precies wat je bedoelt. Ik ben ook begonnen met nitro en elektro auto's , maar sinds ik (eindelijk) begin dit jaar ben begonnen met vliegtuigen en later ook heli's, zijn de auto's eigenlijk niet meer buiten geweest ;).
Ik reed voorheen altijd op Hoogtij, maar sinds jullie met de hele club daar crossen ben ik eigenlijk nooit meer geweest omdat vliegen te leuk is :D.
Als je wilt gaan heli vliegen...vergis je dan niet....een grotere heli vliegt echt stabieler en makkelijker dan een trex450. Ik leer momenteel nog met m'n raptor 50 titan en heb ook een trex600. En die 2 vliegen super en veel makkelijker dan een 450. Die heb ik ook gekocht voordat ik m'n raptor vloog en dat is niet echt easy om mee te beginnen.
Simulator is onmisbaar, maar 't beste gaat 't (mijn ervaring) gewoon met rustig hoveren etc. op een raptor.

recombinator zei:
Als je wilt gaan heli vliegen...vergis je dan niet....een grotere heli vliegt echt stabieler en makkelijker dan een trex450. Ik leer momenteel nog met m'n raptor 50 titan en heb ook een trex600. En die 2 vliegen super en veel makkelijker dan een 450. Die heb ik ook gekocht voordat ik m'n raptor vloog en dat is niet echt easy om mee te beginnen.
Simulator is onmisbaar, maar 't beste gaat 't (mijn ervaring) gewoon met rustig hoveren etc. op een raptor.

Mee eens, met een kleine aanvulling. Zelf heb ik geen ervaring met Raptor. Toch zou ik direct naar een T-rex 600 gaan. Af en toe kijk ik wel eens op een club in Odoornerveen. Hier is een starter begonnen met een Gohbee, en dan op de goede manier, OS-max, 401-9254, goed laten afstellen hierbij alles willen leren en ook goed oppakken. Keurig lessen nemen met een ervaren vlieger (eeuuh.. deze "instructeur" vloog trouwens nog geen jaar heli, zeg maar een natuurtalent,) de heli (en startkist) perfect in orde, erg goede begeleiding... zeg maar the way to go.
Alles met elkaar komt er héél wat op je af. De starter heeft eens de T-rex 600 zien vliegen, en mijn verhaal aangehoord. De instructeur heeft er eens mee gevlogen, en was toch positief over de standaart T-rex. Twee weken later (ongeveer een maand terug) hoor ik in de modelbouwzaak dat de beginnend piloot zich een T-rex 600 had aangeschaft. Hij kon zijn lader inruilen (goede service) voor een Robbe Fun lader (6S lipo en bid chip), en de Gohbee gaat in de verkoop. Inmiddels vliegt hij ermee met de Align akku's. Kort geleden heb ik nog met de instructeur gesproken en die is nog steeds héél positief over de T-rex 600. Ik kreeg zelfs te horen dat een echte methanolvlieger (en anders bestaat ook niet voor heli's :hammer: ) inmiddels ook positief enthousiast was over de T-rex 600.

Wat ik zeggen wil, raptor is goed en bewezen concept. Toch is het duidelijk dat electro de toekomst is en waarom zou je dan niet voor het "nieuwere en betere" gaan. Zelf ben ik met kleine electro's begonnen, vooral vanwege de prijs. Als ik toen geweten had dat het grote zoveel makkelijker en fijner vliegt, en dat je uiteindelijk toch alleen maar met de grotere vliegt... had ik direct groter gekocht. Dan stonder er nu bij wijze van 2 stuks T-rex 600 met een aantal akku's i.p.v. 1 T-rex 600 met nog wat kleiner spul (wat zelden tot nooit vliegt).
Wat ook goed is aan de heli, je koopt de goedkoopste standaart set (met motor/regelaar/ontvanger akku met voltageregulator), en het vliegt gewoon goed zonder consessies of hier een aanpassing, of daar een upgrade. Hij bouwt heerlijk, en alles staat goed en duidelijk uitgelegd/geillustreerd. Exacte lengte v.d. links staat erbij, dus na het bouwen is het instellen in de zender, kort afstellen (eventueel met hulp) en strak vliegen!

Je doet al aan modelbouw. De kans is héél groot dat het je ligt, en dat je straks geen auto meer aanraakt. Koop dan direct een T-rex 600 (of straks een T-rex 700). Betreffende de zenderkeuze. De MX 12 kan alles al. De MX 16 kan gewoon meer (maar kost ook weer meer). Het DX6 en DX7 verhaal is in Ned. nog niet zo bekend (helivliegers zijn nou eenmaal wat meer gewend aan het 35 Mhz verhaal). Als je veel leest zie je dat de DX7 erg goed voldoet. Waarom zou je niet de pionier zijn en gaan voor een DX7 :wink: . Je ervaring met Spectrum is inmiddels goed! Let wel, als je ooit een downlink (video)zender o.i.d. aan je heli wilt "hangen", dan is het DX7 verhaal een beetje tricky.

Heel verhaal, hopende kan je er iets mee.

absoluut waar. En leuke bijkomstigheid is dat 't geluid van zo'n elektroheli helemaal geweldig is :mrgreen:
Trouwens....na 't bouwen van de raptor en later de trex600 moet ik zeggen dat de manual van de trex veel duidelijker wass. De netjes genummerde zakjes etc. en 't bouwen over 't algemeen super makkelijk is en alles schitterend in elkaar past.
't nadeel is enkel dat als je crasht dat je groter gevaar loopt om je dure accupakket in de soep te draaien wat je bij een raptor dus weer niet hebt.

recombinator zei:
't nadeel is enkel dat als je crasht dat je groter gevaar loopt om je dure accupakket in de soep te draaien wat je bij een raptor dus weer niet hebt.

Ook dit zou ik wel eens ter discussie willen stellen! De kans is idd aanwezig. Hoevaak is het je al overkomen? De meeste crashes heb ik gemaakt met mijn electroheli's, en nog nooit is een akku overleden. Er is me wel eens een Lipo overleden na een crash met mijn Simprop Zaunkönig :hammer: (nachtvliegen in Harsewinkel wil nou eenmaal niet met zo'n "ding" :mrgreen: ).
Iedereen is bang voor een kapot lipozakje, maar hoe vaak hoor je het nu, dat is toch zelden. Bovendien gaat een electromotor en regelaar niet stuk van een crash, terwijl je wel eens hoort dat je (pas nieuwe) OS de geest heeft gegeven (enkele zelfs door een crash), het zand vreten als het ding niet uit wil tijdens een Funcky Chicken, enz. De koppeling gaat er regelmatig aan (zit niet op een electroheli). Tevens slijt een electromotor niet/nauwlijks, in tegenstelling tot een verbrandertje.
Het is niet de bedoeling om hier een electro-methanol discussie van te maken. Stel je vliegt véél. Je koopt twee normale lipo's voor je T-rex 600 (kost €200,- per stuk, voor normaal rondvliegen). Als je net zoveel vliegt met je Raptor, stook je er ook € 400,- aan brandstof doorheen. Terwijl de Lipo's nog bruikbaar zijn na dat jaar! Kosten maakt elkaar niet zoveel. Plezier is naar mijn mening meer dan bij het brandstofverhaal, helemaal als de verbrander eens niet wil meewerken!

Mijn mening is dat het weer zo'n spookverhaal is, net als het gevaarlijk zijn van Lipo's. Natuurlijk moet iedereen afweten van het gevaar dat zo'n lipo kan zijn, was dat in het eerste begin ook niet zo met Nicads?

Groeten van Aldert :D

Wat Aldert ook een beetje zegt. Ik wil geen nitro omdat ik misschien ook wel eens indoor wil vliegen. En de prestaties van elektro en nitro zijn gelijkwaardig, alleen voor grote modellen wordt dat een ander verhaal, maar daar zit ook weer een financieel plaatje aan. Ik zie mijzelf nog niet turbine vliegen. 8O Nitro is ook niet ongevaarlijk, sterker nog zowel vloeibaar als de uitlaatgassen zijn niet echt bevoorderlijk voor de gezondheid. Daar hoor je niemand over. Zowel voor NiMH als LiPo geldt dat je ze niet moet mishandelen, doe je dat wel... Eigen schuld.

Voor wat betreft de DX6/7 heb ik ook al her en der nadelen vernomen. Het schijnt dat de reikwijdte toch wat beperkt is, ondanks het voordeel dat je niet over de grond gaat zoals bij auto's (waar ze optimistisch 1000 meter zeggen en de auto na 150 meter in het open veld in failsafe springt). Absoluut voordeel is dat je niet dat gedoe met kristallen en conflicten met andere rijders/vliegers hebt (op 35MHz heb je natuurlijk weinig last van rijders :wink:). Daar ben ik dus nog niet over uit. Als de DX6/7 ook te gebruiken is met de SR3000/SR3500 ontvangers van de auto's dan wordt de keuze makkelijker.

Dat groot stabieler is dan klein lijkt mij logisch. Dat geldt voor veel meer dingen, mijn 1:18 autootje is veel springeriger dan mijn 1:8. En een dikke SUV rijdt ook comfortabeler dan een Fiat 500. :lol: Maar het moet wel een beetje binnen het budget blijven, bovengrens is zo'n 1000 euro compleet met zender, accu's etc.

Als ik een heli neem, dan neem ik ook zeker vlieglessen. Een zaak waar ik altijd, ondanks dat ik nog op 4 wielen rij, prettig wordt geholpen is Modelbouw Bloemendaal. De eigenaar (Bernd Kleinsteuber) is vervent helivlieger en geeft ook les. Ze zijn niet de goedkoopste, maar wel eerlijk. En daar hecht ik meer waarde aan (kwestie van gunning). :wink:

Zaterdag ga ik mij eens uitgebreid laten voorlichten. Wie weet kom ik wel met een heli thuis :yippee: of totaal gedesillusioneert :cry:.

Haha, info die ik ook eigenlijk zoek. Ik ben net als Sleurhutje al lang fan van heli (en ook vliegtuig) vliegen maar heb nog geen ervaring in het echt. Ik heb een paar maanden terug wel een MX-12 gekocht en ben bezig met simmen. Door het vele rijden met de auto's (Savage & FG) op Hoogtij is er nog niet veel van gekomen maar zal nu het weer wat slechter wordt wel weer meer gaan gebeuren. Een beetje ervaring (al is het op de comp) is altijd meegenomen.

@recombinator: Kan je zondag naar Hoogtij komen (neem ook je auto weer eens mee!!) om ons eea te laten zien? Kan je daarna ook je auto weer uitlaten. :mrgreen:

@Burp. Als 't weer meezit komt dat zeker goed. De Savage mag zeker wel weer eens rijden.....dat was ik zaterdag al eens van plan. Kijken of 't nog loopt allemaal :mrgreen:

Ik ben het met Aaaaalie eens dat de T-rex 600 makkelijker en rustiger vliegt dan een T-rex 450 maar hij heeft ook enkele nadelen:

- VEEL duurdere accu's (300 euro voor een beetje goede accu, align prut is er wel goedkoper, koop dan wel de 4200 en NIET zijn grotere broertje)
- Duurdere lader
- Beperktere vliegmogelijkheden

Met de T-rex 450 kun je vrijwel overal vliegen, met de 600 kan dit zeker niet. Ook de T-rex 450 kan rustig worden afgesteld, maar nooit ZO stabiel als een 600.

Uiteindelijk is het WAAR je wil vliegen wat de doorslag moet geven. Ga je naar een club, kijk dan naar de 600. Wil je zelf lekker aanklooien op een veldje ofzo, koop dan een 450.

Als je beide een keer wil zien vliegen mag je me altijd PBen om een keer te komen kijken.

Cheers,

Richard

Richard,

zijn de Align packs dermate slecht ??....de grotere dan de 4200 althans??
Ik vlieg momenteel met een Xtreme 4400 18C pakket en die houdt 't wel een tijdje vol met mijn gehover. Ik wilde er graag nog een goedkoop pakket bij voordat ik ooit eens op de 300 euro pakketten overstap.
Die 4200 van Align is dus nog wel redelijk dan??

zijn de Align packs dermate slecht ??....de grotere dan de 4200 althans??

De 4200 schijnt wel redelijk te zijn, maar de grotere word in china gemaakt en is knakekwaliteit.

Well, just want to let you guys know that my Align 4400 got bloated after 4 1/2 mins flight. with TH curve 95 95 90 95 95. I only have 14 cycles on it... since I just bought it month ago. Never crash on it...

but after my flight this morning When I remove the battery it feels that its getting puffer... then I put it on the bench then it just started bloating and getting hotter and hotter.

It ended up smoking after a while...

anyone know what can cause this problem? I use balancer everytime I charge it. No problem on my 4200 Lipo and have more than 20 cycles on those.

had the exact same issue with my Align 4400 pack. I e-mailed Andy at AlignUSA and he was not willing to replace the defective pack. I also only ran very mild hovering/forward flight for a few minutes and the pack started puffing up after only a few flights. Align is willing to replace the pack for 50% off, but not willing to warranty the LiPos - even though they know they are having quality issues with these packs, as they are made in China. The 4200 pack is made in Taiwan, which is the reason behind the higher cost. This is unacceptable in my opinion on Align's part and they should warranty there products - especially when they know a problem exists

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
Uiteindelijk is het WAAR je wil vliegen wat de doorslag moet geven. Ga je naar een club, kijk dan naar de 600. Wil je zelf lekker aanklooien op een veldje ofzo, koop dan een 450.

Het laatste dus. Gewoon even snel achterin de auto, lekker stukje vliegen op een (parkeer)terreintje en klaar. Misschien ook indoor als het weer wat minder is (zoals nu). Het is voor alsnog een hobby en zie mijzelf nog niet semi-prof of 3D vliegen. Ik weet nog niet wat goed of slecht (of stabiel/rustiger of minder stabiel/orustiger) is. Omdat ik het toch van niets af aan moet leren, leer je denk ik ook met de gebreken/onrustigheid omgaan. Het leerproces zal daarom wat langer zijn (en meer onderdelen kosten), maar uiteindelijk heb je er dan ook weer je voordeel mee.

Ik zou dan voor een goede simulator en een T-rex 450SE gaan. Deze vliegt prima met de 325pro blades van 13 euro en crashcost blijft daardoor meestal beperkt tot 20/30 euro.

Ik kan je wel aanbevelen om hem te laten afstellen/invliegen door iemand die ECHT veel ervaring heeft met deze helicopters en hem goed stabiel voor je kan inregelen. Dus niet alleen de AFR's rate omlaag draaien, maar dubbele flybar gewichtjes erop etc... dan is het een prima stabiele helicopter om mee te leren vliegen.

Als je specifieke vragen hebt over waar, hoe of wat je het beste kan kopen kun je me altijd even PBen of toevoegen aan msn.

Cheers,

Richard

Neem lekker een SJM400v2. Een bak goedkoper, mooi aluminium, en evenaard bijna die dure T-rex. De enige verschillen tussen die twee merk je alleen in je portemonee en bij zwaar 3D werk. :P

Nee hoor, gewoon toevallig ook wat onderzoek lopen doen naar deze heliklasse. :P
Mijn keuze is op deze heli gevallen. Deze week komt ie binnen. ;)

Neem lekker een SJM400v2. Een bak goedkoper, mooi aluminium, en evenaard bijna die dure T-rex. De enige verschillen tussen die twee merk je alleen in je portemonee en bij zwaar 3D werk.

Nee hoor, gewoon toevallig ook wat onderzoek lopen doen naar deze heliklasse.
Mijn keuze is op deze heli gevallen. Deze week komt ie binnen.

Je weet dus nog NIET of hij vergelijkbaar is met de T-rex 450SE, behalve van wat je "gehoord hebt".

Ik zou persoonlijk niet zo snel voor zo'n "onbekende" helicopter gaan. Het is dan moeilijker aan onderdelen te komen en hulp krijgen van andere is moeilijk omdat hun niet bekend zijn met deze helicopter.

Als je een ervaren vlieger bent kun je zo'n gok wel nemen, maar als je nog moet beginnen zou ik het je resoluut afraden.

Cheers,

Richard

Back