Nieuport 28 C1, schaal 1:3 met scratchbuild 475cc Gnome Monosoupape

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mugello, 10 sep 2016.

  1. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    afgelopen dagen aan de slag geweest met de dremel en de vijltjes. daarna nog eens geborsteld. gaat er mooi uitzien:
    20190102_113450.jpg

    De volgende stap is om de 9 sockets op maat te draaien zodat er daarna schroefdraad in gemaakt kan worden. Daarvoor gebruik ik weer de opstelling in de draaibank zoals in post # 24 en 25 te zien is. Maar eerst even oefenen met schroefdraad draaien. Gelijk een de mogelijkheid om een schroefdraad-mal te maken, die ik later kan gebruiken als "kaliber" om de binnenschroefdraad te controleren op passing.
    20190102_125948.jpg

    malletje klaar:
    20190102_131113.jpg
     
    jmk1, Q Brand, Arnold 85 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    [QUOTE="Mugello, post: 3928232, member: 18851"]afgelopen dagen aan de slag geweest met de dremel en de vijltjes. daarna nog eens geborsteld. gaat er mooi uitzien:
    Bekijk bijlage 305685

    De volgende stap is om de 9 sockets op maat te draaien zodat er daarna schroefdraad in gemaakt kan worden. Daarvoor gebruik ik weer de opstelling in de draaibank zoals in post # 24 en 25 te zien is. Maar eerst even oefenen met

    Mooi poetswerk.
    Alles is weer schoon en metaalblank.
    Dat komt helemaal goed.

    Het fotowerk dat je maakt ziet er trouwens goed uit.
    Soms met een mooie achtergrond,
    Goede uitsnede,
    Mooi en goed licht.

    Goed werk, goede berichtgeving.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  3. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Dank Willum, Foto werk is gewoon gedaan met een Samsung S7. :D
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bestaat er geen risico op vervorming door het solderen? De (pas)vlakken en -openingen, de schroefdraad was al aanwezig.
     
  5. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Jawel. zeker een kans op vervormingen of sockets die niet perfect recht/haaks of in de juiste hoek zitten. Daarvoor zijn ook de pasvlakken van de sockets met overmaat gemaakt. die worden zometeen, zoals in post 141 beschreven, in de opstelling weer op maat gedraaid (in de juiste hoek van 40graden per cilinder). daarna wordt pas de schroefdraad erin gedraaid (in dezelfde opstelling zodat ook hiervoor alles op de juiste verdeling van 9 x 40gr. komt.
     
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg


    Ik doelde eigenlijk op foto's in bericht 5, 8...

    Goed werk, goede berichtgeving.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  7. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    ah, ja, die paar zijn inderdaad met de Nikon spiegelreflex gemaakt.

    intussen ook op een proefstuk (10e socket) de binnenschroefdraad gemaakt.
    20190103_132929.jpg
    met behulp van het kaliber is dit makkelijk te controleren. past goed!

    20190103_141212.jpg
    20190103_141246.jpg

    Wordt nou langzaam tijd om het carter af te maken.....
     
    jmk1, Jan Walpot, Q Brand en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Word spannend.
    Succes.

    :thumbsup:

    Ton
     
  9. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    was inderdaad spanend... en ook gelukt! :)

    eerst moest ik nog de spoelpoorten netjes met de dremel afwerken:
    20190105_150337.jpg

    20190105_150747.jpg

    Daarna begonnen met de binnen diameter op maat maken van elke socket. Het karter in de haakse opspanning gezet en uitgeklokt op haaksheid en centerhoogte. Eerst de kopse kant gevlakt en daarna de binnendiameter voor de schroefdraad op maat gemaakt. In dezelfde opspanning ook de schroefdraad (M40.13 x 0.8!) gedraaid. En dat daarna 8 x herhaald:
    20190113_153655.jpg

    20190113_154522.jpg

    En het gemaakt kaliber past prima:
    20190113_160223.jpg

    Zo nu is het belangrijkste klaar. De volgende stappen zijn het markeren van de negen cilinderposities door er een cijfer op de voet (socket) in te graveren en nog de dummy 6-kant schroefjes tussen de sockets in te boren en monteren. Dan op naar het 2e onderdeel voor de motor (even iets makkelijkers maken om de vaart er nu in te houden.

    groeten
    roel
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jmk1, M@rcel, Arnold 85 en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Goed te horen dat het gelukt is.:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    Ton
     
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Zo nu is het belangrijkste klaar. De volgende stappen zijn het markeren van de negen cilinderposities door er een cijfer op de voet (socket) in te graveren en nog de dummy 6-kant schroefjes tussen de sockets in te boren en monteren. Dan op naar het 2e onderdeel voor de motor (even iets makkelijkers maken om de vaart er nu in te houden.

    groeten
    roel

    Die Roel,
    Deze man weet van wanten.
    Hey Roel al vaker met dit bijltje gehakt?
    Dit is geen onbekend werk voor jou.
    Mooi werk. Vakwerk.
    Is dit modelbouw?

    Veel modelbouwplezier
    Willum

    Blij dat je voor staal hebt gekozen
    of had aluminium nu toch ook gekund?
     
  12. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Ton,
    Ben erg content :)

    Hallo Willum,
    Nee, dit is de eerste keer dat ik zoiets maak. Kan wel een beetje draaien en frezen. Ik denk wel dat het modelbouw is,.... schaal 1;3 dus.... :)
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Werkelijk fenomenaal gemaakt Roel :worship::worship::worship:
    Ik volg je verslag met plezier :thumbsup:
    Groeten, Ralf
     
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Hallo Willum,
    Nee, dit is de eerste keer dat ik zoiets maak.
    Kan wel een beetje draaien en frezen.
    Ik denk wel dat het modelbouw is,.... schaal 1;3 dus.... :)


    Hallo Roel,
    De eerste keer dat geloof ik wel.
    Beetje draaien en frezen, daar lijkt het niet op, het is meer.
    Hardsolderen is ook niet slecht.
    Modelbouw is inderdaad op schaal.
    Goede aanpak en vooruitstrevend.
    Vakwerk wat ik tot nou toe gezien heb.
    Succes verder, ik ben zeer benieuwd naar de volgende stappen.

    Veel modelbouwplezier.
    Willum
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Als je zo'n project als dit op deze manier bouwt, kan je meer als "een beetje" draaien en frezen hoor.....
    Ik volg je in iedergeval met grote bewondering!:worship:
     
  16. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Allemachtig wat prachtig :wave
     
  17. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Kleine update.
    De cijfers moeten nog in de voet van de cilinderbevestigingen geslagen worden, maar eerst een mooi vierkantje er om heen graveren. Daarvoor het hele carter met 1 cilinderbevestiging de eerder gemaakte schroefdraadmal gedraaid en die in de verdeelkop gezet en horizontaal uitgericht. Dan met de freeskop een lijntje gegraveerd door in x-richting de tafel de verplaatsen en vervolgens de verdeelkop gedraaid om de y richting te graveren. Daarmee instaat er een mooi lijntje over de ronding van de cilinderbevestiging.


    20190127_155857.jpg

    20190127_160123.jpg

    20190127_160153.jpg

    En even met wat scotchbrite er overheen....

    Er komen nog een paar dummy boutjes in de stukjes tussen de cilinders, dus het carter weer in de verdeelkop gezet en op de juiste steekcirkel de tussenstukjes gevlakt met een frees en daarna doorboord.

    20190127_180846.jpg

    20190127_181012.jpg

    Nu nog de cijfers er in slaan. Inslagletters zijn besteld. even wachten.

    Overigens weet ik niet hoe het komt dat alle foto's 90 graden draaien. Op mijn pc staan ze gewoon goed. Vervelend, maar dan gewoon even je laptop op zijn zij zetten...

    groet
    Roel
     
    tjarko, ron van sommeren, Demaic en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dat de fotos 90 graden gedraaid zijn is maar beter zo.
    Kunnen we erbij liggen en nog uren naar het vakwerk kijken.:rofl:

    Ton
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 2 feb 2019
  20. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Aha, even gelezen. duidelijk.
     

Deel Deze Pagina