Nieuw Alex F5B (was Graupner New Match hotliner)

Heb je in een en/en geen last van spannings verschillen?
Anders trek je toch de accu leeg. Bij een lipo moet je niet denken aan een ongewenst laden? Of zie ik dat verkeerd?

Gezien het voorbeeld... Eneloop. Wordt wel een beetje zwaar. Mijn Enigma is ook zwaarlijvig uitgepakt.
Heb gekozen voor 3600 mAmp... had ook best een 3300 kunnen zijn...
Houd een weegschaal bij de hand...

Heb je in een en/en geen last van spannings verschillen?
Anders trek je toch de accu leeg. Bij een lipo moet je niet denken aan een ongewenst laden? Of zie ik dat verkeerd?
De accu laad je eenmalig op tot een spanning van ca. 5,5V. Daarna wordt de accu bijgeladen door de Lipo via de BEC van de regelaar.

Gezien het voorbeeld... Eneloop. Wordt wel een beetje zwaar. Mijn Enigma is ook zwaarlijvig uitgepakt.
Heb gekozen voor 3600 mAmp... had ook best een 3300 kunnen zijn...
Houd een weegschaal bij de hand...
Welke lipo van 3300 mA zou ik kunnen gebruiken?

Mocht er een groot spanningverschil tussen de eneloops en de BEC komen dan kan de BEC de eneloops met een behoorlijke stroom gaan laden, dat betekent dat de Eneloops stuk gaan, die kunnen namelijk niet tegen laadstromen van 350 mAh en hoger.
Andere kans is dat je je BEC eruit blaast, dan heb je niets meer.

Als je wilt bezuinigen, neem een 350 mAh 2S lipo. zet er 3 diodes tussen (die 5A kunnen verwerken) en dan heb je iets wat goed werkt.
Ik weet wat het is om zonder spanning je kist de grond in te zien gaan, pijnlijk en duur!

groeten vanaf de Noordzee,

GJ

Het beste en meest betrouwbaar is een kleine lipo met een losse BEC.
Voor zover ik weet vliegt iedereen met een Castle Bec 10A.
Dingetje van 15 euro.
Lipo kost zo'n 6 euro.

De diode oplossing heeft (of vliegt nog steeds) JWS (Janwillem) mee.
Schema zie je hier op de site van Frans-Josef.. de man met het mooiste F5F model.

Empfaengerakku

Oh, en ik zit helaas niet te vissen, ben aan het werk.
GJ

De ontvangerunit (Jeti R8 ) met de Castle Creations BEC bovenop de Lipo, links in de pvc-krimfolie verzegeld. Montageplaatje is dunne epoxyplaat. Op dat deel hoort nog een vulstukje balsa te zitten opdat het niet gaat klapperen in de romp.
Het past er exact in. De antennes blijven netjes binnen de romp. Het signaal gaat dwars door de romp. Rechts zit de ontvanger in krimphoes met daaraan Velcro... opdat de weekmakers in de kleeflaag m'n fraaie ontvangertje doet verweken...
Het geheel wordt op z'n plaats gehouden met één schroefje (Gerbens mega tip met stip genoteerd!)

Vergis je niet... de ruimte is compact daar achterin. Het is steggelen met de ruimte. De Turnigy 4S 3.6 30-40c (3600 mAh) zit als gegoten.
Liggend. En redelijk naar achter. Met een vijfde cel zou het ook passen, en de accu meer naar voren moeten.

Overigens heb ik in m'n fotoforumbakje flink wat inspiratiefoto's geplaatst.

full

full

full

Plaatsing van de 4S Turnigy 4S 3.6 30-40C (3600 mAh) accu...

full

full

En nog een plaatje van het drukke vooronder...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Beginnen op 4S, minimaal 3300mAh.

In principe zijn alle vleugelmodellen met electro-aandrijving toegestaan, daarbij gelden de volgende eisen aan model en accu:

Minimaal gewicht van het model zonder aandrijfaccu: 1000 gram
Minimale oppervlakte (vleugel + horizontale staart): 26.66 dm2
Gewicht van de aandrijfaccu: 450 gram tot 600 gram
Accu: Lithium-polymeer (LiPo), Max. 6s, geen parallelle accu
Maximum energieverbuik per vlucht: 1750 W / min
Maximaal 1 aandrijfaccu voor 2 heats, tussen de heats mag geladen worden

Volgens de F5B regels moet de accu tussen de 450 en 600 gram liggen. Als ik kijk naar de Turnigy accu's moet ik toch eerder kijken richting de 4000mA op 4S.
@ H.B. Busking
Volgens de regels is jouw accu niet te zwaar maar te licht.

Hoi Jan Jaap,

De regels die je daar hebt, zijn de formele FAI eisen die aan een F5B model gesteld worden.
In Nederland hebben we het zo gedaan, dat je met iedere hotliner mee kan doen, en je hoeft niet volledig aan die eisen te voldoen. zo is bijvoorbeeld een logger/limiter ook niet verplicht.
Als je dan op een geven moment wat meer ervaring hebt, en je hebt eens 33 rakken of meer gevlogen (en das nog niet zo makkelijk), dan moet je langzamerhand aan een aantal zaken gaan voldoen. Zie ook de laatste pagina in deze link:
http://www.modelvliegsport.nl/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=273&Itemid=64

Voor de vermogens die je op 4S zult vliegen, is een 3300 a 3600mAh voldoende. Je kunt er natuurlijk meer capaciteit inzetten, maar dat biedt weinig (misschien iets meer spanning onder belasting, als je de accu leegvliegt loop je ook het risico de motor te oververhitten.

Gerben

De kist is binnen. Bij het toebehoren van de Alex zitten messing roerhoorntjes (pennetjes M2? met schroefdraad). Zijn die sterk genoeg of moeten hoorntjes/hevels gebruikt worden zoals HB Busking die heeft toegepast?

Je kunt ze gebruiken, zie bouwverslag van Holco.
Persoonlijk vind ik gfk rudderhorntjes lekkerder werken (makkelijker uit te richten, groter lijmoppervlak). Gewoon zagen uit een stukje printplaat ofzo. Is 20 minuten werk en dan doe je rustig aan.

Onafhankelijk van welke horntje je neemt, is het belangrijkste het scharnierpunt. Voor de ailerons op of 1mm voor de scharnierlijst, de welfkleppen een mm of 3 voor de scharnierlijst (in m'n bouwfoto's kun je zien hoe ik het uitgemeten heb).

Gerben

Jep... een van m'n 3600 mAh weegt 414 grammekes.
Maar de kist in totaliteit is erg zwaar. Wet was het... iets van 1730 gram? Had het ergens in het draadje ingeharkt...

Beide hoorntjes werken goed. Heeft Mario bewezen met z'n vliegtijden. (Gaat als een tierelier) En Gerben (gaat als een tierelier).
Mij leek de aanpak van Gerben weer fraai. Kon bijna niet anders... bij onze Enigma's zaten geen nette beslagpakketjes zoals je dat van Lindinger ea. krijgt.

Had geen zin om dat te bestellen als je het ook zelf kan maken.

Weeg tevoren nog even alle componenten. Dan kan je het toenemende gewicht in de smiezen houden.

Mwaaahhhh... Is het niet aardig om nu met het draadje over te stappen naar het andere? Wegens 'Old Match'? :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Mwaaahhhh... Is het niet aardig om nu met het draadje over te stappen naar het andere? Wegens 'Old Match'? :mrgreen:

Je bedoelt dit draadje af te sluiten? Ik vind het prima. Vergeleken met de Alex is de New Match wel erg Old Match.
Verder gaan in Enigma bouwverslag?
Nieuw verslag starten? Of doorgaan met het oude verslag?

Hahaha net zoals de never ending story of de EZ*? (Nu ook deel 2!!!)

Mwoahhhh eigenlijk 'moet' je de Old New Match laten voor wat ie is. Niet?
Vloog aardig met wat je omschreef.... en het is een klassiekertje... inmiddels...

De Enigma ga je plezier aan beleven. Klasse 'amp-part' Donders mooie kist.
Op zo een F5B dag zie ik alleen maar grijnzende gezichten... (behalve als het mis gaat...)

Draadje? Dits is jou draadje! Ik ga je niet tegen houden hoor! Nieuw draadje? Allemaal best! :mrgreen:
Zomaarweer? :p

Nou ja zeg, de kist is binnen. De motor en de servo's zijn besteld. Een collega vlieger zou nog wat dingen voor me uitzoeken, maar dat duurt soms wel erg lang:teacher:.Eerst de vleugel maar eens voorzien van servo's. Hij hoeft ook niet morgen te vliegen. Ik zit nog even te kijken naar de GX regelaar of je daar ook een progkaartje voor nodig hebt. Volgens mij kan het ook alleen met de gebruiksaanwijzing.

Laatst bewerkt:
Volgens mij bestaat er geen prog. kaart voor de GX regelaar.
Als dat wel zo is hoor ik dat graag, want ik vind het via de zender programmeren erg lastig.

Gr.Jan

Back